Afwijkende groeiecho: buikje te klein

08-01-2019 19:21 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal in tranen
Na 2 missed abortions en een afbreking van een zwangerschap ivm zeer ernstige afwijkingen , nu bijna 32 weken zwanger .
Alles was goed, nipt, 20 wkn echo Voel de kleine goed Maar vorige week toch een inschatting dat de groei niet helemaal goed was
Vandaag een echo gehad
Alles zag er goed uit , ook de placenta , bloeddoorstroom etc maar buikje blijft achter in groei Nu net op of boven p5 lijn
Hoofd en bovenbeen zijn wel goed
Volgende week weer een flow meeting en over 2 weken weer een echo Als groei dan niet verder afbouwt dan zou het oke zijn
Maar nu kunnen ze nog niks zeggen
Volgens de gynaecoloog geen rede voor paniek en is het waarschijnlijk een storm in een glas water maar na zo’n zwangerschaps historie met al die miskramen en afbreking ben ik niet gerust te stellen
Dit worden vreselijke weken
Zwangerschap was al echt niet leuk en vooral gestressd door angst
Ik kan het allemaal echt pas geloven als er een gezond kind op mijn borst ligt
Alle reacties Link kopieren
Ach TO wat een stress. Helemaal gezien je voorgeschiedenis. Hopelijk heb je over een paar weken een mooie gezonde baby op je buik!

Hier ook een te kleine baby. Het begon met de beentjes die onder de p10 doken, maar op een gegeven moment zat de hele baby onder de p10 en de beentjes zelfs p<1. Heb er veel zorgen om gehad, en niemand die kon zeggen of het nu ernstig was of niet. Met ruim 37 weken ingeleid, en inderdaad een heel klein babietje, p3-5 bij de geboorte en net aan 2500 gram. Gelukkig wel een goede start, apgar score van 9/10.

En nu, bijna een half jaar later, een kerngezonde baby die netjes richting gemiddeld is gegroeid. Wel nog steeds korte beentjes, maar die heeft zijn papa ook.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je verhaal skippy
Goed om te horen
Ik hoop ook gewoon dat het een kleine baby is
Bij mij is het alleen zo dat hoofdje en beetje goed zijn en groei van buikje afwijkt
Dat duidt vaak op een insufficiënte placenta., alhoewel de placenta en doorbloeding er goed uitzag
Aanstaande maandag een flow meting en de dinsdag erop een groeiecho
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel niet kunnen maar na een dag rust ( bijna de hele dsg op bed) en meer drinken voel ik mijn meisje veel meer en krachtiger bewegen
Ik besef me dat ik echt niet altijd goed voor mezelf zorgde Te druk, teveel stress Onregelmatig eten en veeeeeeel te weinig drinken ( ik vergat soms uren te drinken)
Alle reacties Link kopieren
Honing, ik heb vandaag hetzelfde te horen gekregen. Buikje en hoofdje zitten net onder de p5 lijn. Benen zijn goed. Ben 33 weken zwanger.

En omdat mijn bloeddruk veel te hoog was ben ik meteen opgenomen (vind dat zelf een klein beetje overdreven, maar oké). Ben al getest op zwangerschapsvergiftiging, maar dat heb ik niet gelukkig.
Placenta, navelstreng, ctg, ecg waren allemaal goed. Morgen hoor ik wat het plan verder is.

Gelukkig lees ik hier wat positieve verhalen, maar ik vind het zo vervelend om niet te weten waar het door komt.
Je hebt het over een flow meting, wat is dat?

Sterkte verder TO, ik snap dat je door je voorgeschiedenis extra emotioneel bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar navy blue
Het is zo schrikken he !?
Mijn bloeddruk was goed dus voorlopig was er geen rede om meteen te handelen
Maandag inderdaad een flow meting
Ze gaan dan alle bloedvaten goed bekijken zo heb ik begrepen , dus placenta en navelstreng etc
Ik probeer nu echt meer rust te houden , dus veel op bed en beter voor mezelf en de kleine te zorgen
Jij ook Sterkre hoor ! Helaas kunnen ze bij de volgende groeiecho over 2 wkn pas zeggen of er rede voor zorgen zijn
Alle reacties Link kopieren
@navy wat rot voor je. Bij een flow meting kijken ze inderdaad met een echo of de doorstroming vanuit de navelstreng en placenta nog goed is.
Sterkte. Ik zal duimen dat t bij jullie ook meevalt. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Honing ik denk dat je er dan dus goed aan doet om goed je rust te nemen, als je merkt dat je hierdoor je kindje meer voelt bewegen. Als je steeds maar in de weer bent heb je misschien toch vaak een hardere buik/harde buiken en dan voel je ook minder. Voor je kindje kan het in ieder geval geen kwaad om toch maar zo rustig mogelijk te doen! Bij mij was overigens ook het advies om zo min mogelijk te doen, zoveel mogelijk bed of bankrust. Bij mij was de flow verminderd, dus duidelijk waar het probleem zat. Ook was mijn bloeddruk aan de hoge kant. Uiteindelijk was mijn zoontje inderdaad te klein bij de geboorte (p<2,3 en 1800 gram bij 36 en halve week) maar ook dat is allemaal goed gekomen, hij heeft er niets aan overgehouden, behalve dat hij nu nog , bij 2 jaar, wel wat klein is (benedengemiddeld).

Daarnaast wijst een te kleine buik idd op een placenta insufficiëntie maar de flowmetingen waren goed, dus ik denk dat dat een goed teken is? Hebben ze nog iets daarover gezegd? Meer dan afwachten kun je helaas niet en vaak is het inderdaad ook uiteindelijk helemaal niet zo erg, maar het lastige is dat je die zekerheid nu eenmaal nog niet hebt. En die zorgen gaan je nu eenmaal niet in de koude kleren zitten.

Veel sterkte de komende weken. Hopelijk krijg je snel wat geruststelling!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een te kleine buik. Beentjes en hoofdje lopen prima op schema, buik daarentegen “niet dik genoeg”. Heb het advies gekregen met 24 weken (ben nu 21) terug te komen voor een echo en meer rust te nemen. Kan bij mij door overmatig stress op het werk komen, dus dat op een laag pitje gezet. Alles voor de “kleine” meid!
Komt goed, ik snap je zorgen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het navy blue? Wat gaan ze nu verder doen?

Bij jullie dus ook Stephanie Wat vervelend

Stress zal zeker invloed hebben en ik heb een hoop stress gehad op werk
Nu dus inderdaad echt meer rust en bij 34 weken stoppen ipv 36, dat is al over 2 wkn gelukkig !
Alle reacties Link kopieren
Ik moest vannacht nog blijven in de bloeddruk te monitoren, die schommelt best wel. Straks weer een ctg en hopelijk mag ik daarna naar huis.

Dinsdag terug voor controle, de arts had het hier over een dopplermeting, is dat hetzelfde als een flow meting? In elk geval houden ze inderdaad de doorbloeding in de gaten want dat is de meest waarschijnlijke oorzaak begreep ik. Wordt ook nog getest op cmv.
Over twee weken een groeiecho en als ze blijft groeien op haar lijn word ik met 37 weken ingeleid, anders zelfs eerder.

Kreeg ook het advies om te stoppen met werken, dat vind ik wel even lastig. Ik heb namelijk geen stressvolle baan en vind het vervelend om zo abrupt niet meer te werken. Maar ja, als dat beter is.

Ik heb er opzicht wel vertrouwen in de dat het goed komt. Het is alleen even schrikken.

Honing, doe rustig aan.
Stephanie, jij ook succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit vorig jaar met 32 weken ook gehad. Bij de standaardgroeiecho van mijn vk kwam de groei onder de p10 en dus protocol om door te gaan naar de gyn (20 weken echo was alles nog gemiddeld). Bij de gyn is alles bekeken en de groei 2x gemeten en zat hij bij de tweede meting weer boven de p10 dus ik mocht met 34 weken weer naar de vk. Die deed nog een groeiecho en kwam weer onder de p10 en dus weer terug naar de gyn en ook daar toen rond p5.
Ik heb iedere week een dopplerecho gehad (bloeddoorstroming placenta) en iedere 2 weken een groeiecho. De groei bleef toen redelijk stabiel en de dopplers waren ook goed. Met 40.5 ben ik ingeleid omdat volgens de gyn bekend is dat met 41 weken iedere placenta minder functioneert en dat bij mij dus al het vermoeden was dat het minder goed functioneert.
Vandaag precies 1 jaar geleden is mijn zoontje geboren. Hij woog 3.300 gram en was daarmee nét dysmatuur. We hebben 1 nachtje moeten blijven en hij is door de kinderarts nagekeken. Was allemaal goed en op dag 2 was hij 60gram afgevallen en na dag 4 zat hij al weer boven geboortegewicht.

Het is dus allemaal goed gekomen, hij is kerngezond. Maar het was wel echt een onzekere en spannende tijd! Ik heb er overigens voor gekozen om met 32 weken direct halve dagen te gaan werken en met 34 weken met verlof gegaan (ipv de geplande 36 weken).
Geen bedrust maar rustig aan doen kan geen kwaad.

Veel sterkte!! En schrijf je vragen voor de gyn op, dan kan je die de volgende keer stellen. Of bel gewoon even als het niet kan wachten!
Alle reacties Link kopieren
Honing, waarom ga je niet nu direct stoppen met werken? Dan kun je rust nemen en beter voor jezelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik een eigen zaak heb en niet ineens alles kan laten vallen Dat behoeft even voorbereiding
Alle reacties Link kopieren
Mayolijn, fijn zo'n positief verhaal. Zelfs pas na 40 weken ingeleid jeetje.

Zo lang de controles goed zijn heb ik ook wel vertrouwen in. Vanaf nu lekker rustig aan doen :)
Alle reacties Link kopieren
Voor jou ook veel sterkte navy-blue!
Ik vond het ook echt wel lastig dat ik me prima voelde, maar de kleine blijkbaar toch niet goed groeide.

Jullie worden super goed in de gaten gehouden en zodra ze denken dat het voor je kindje (of jou) beter is als hij geboren wordt, dan grijpen ze pas in. Ik mocht inderdaad heel lang doorlopen omdat mijn bloeddruk en beweging etc gewoon goed was.
Alle reacties Link kopieren
Mayolijn, fijn zo'n positief verhaal. Zelfs pas na 40 weken ingeleid jeetje.

Zo lang de controles goed zijn heb ik ook wel vertrouwen in. Vanaf nu lekker rustig aan doen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon zelf heel bang voor de oorzaak erachter
Als het met rust goed komt en dat de oorzaak is , oke
Maar ik ben toch een beetje bang gezien mijn voorgeschiedenis voor aangeboren afwijkingen of inderdaad een infectie ( CMV oid) en daardoor aangeboren afwijkingen.

Maar ja voorlopig weten we nog even niks.
Alle reacties Link kopieren
Honing14 schreef:
12-01-2019 11:56
Ik ben gewoon zelf heel bang voor de oorzaak erachter
Als het met rust goed komt en dat de oorzaak is , oke
Maar ik ben toch een beetje bang gezien mijn voorgeschiedenis voor aangeboren afwijkingen of inderdaad een infectie ( CMV oid) en daardoor aangeboren afwijkingen.

Maar ja voorlopig weten we nog even niks.
Kan ik me voorstellen Honing. Het vervelende is dat het vaak niets zegt, maar dat je nu toch gaat twijfelen en niet meer durft te genieten van de tijd die eigenlijk zo bijzonder is. Hou vol. Wachten en in onzekerheid zitten is gewoon rot. Knuffel.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je weer naar huis mag navy blue !
Ik snap je gevoel wat betreft werken
Ik merk zelf wel dat op de dagen dat ik rust neem en dus veel plat lig ik de baby beter voel en mijn buik minder hard is
Maar dat platliggen is wel lastig Op een gegeven moment ligt geen enkele kant meer lekker
Alle reacties Link kopieren
De flowmeting/ doppler was goed Goede bloeddoorstroming en placenta
Wel weinig vruchtwater maar nog wel binnen normaal waarde
Volgende week de groeiecho
We houden hoop
Alle reacties Link kopieren
Fijn nieuws! Probeer iedere rust te pakken die kan.
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn nieuws Honing. Ik had vandaag weer een ctg en flowmeting en die waren ook goed gelukkig. Net als bij jou wat weinig vruchtwater, maar wel binnen de grenzen.

Mijn bloeddruk was helaas erg hoog, dus weer urine laten testen maar geen afwijkingen gelukkig. Heb nu wel medicatie gekregen voor de bloeddruk. Moet om de dag terug voor een ctg en volgende week een groeiecho.

De baby ligt trouwens in stuit dus ik moet rekening houden met een keizersnede met 37 weken (of eerder).
Alle reacties Link kopieren
Oeh spannend
Bij mij is het hoofdje al wel beneden
Volgende week de groeiecho
Hoe ver ben jij nu?
Ik nu 32+ 4 dus nog even volhouden
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een weekje verder, 33+5 vandaag. Wel een gek idee dat ze er over 3,5 week al is.

Ben jij trouwens nog getest op cmv? Ik heb de infectie ooit wel opgelopen maar niet tijdens de zwangerschap dus daar ligt het niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja in het begin van de zwangerschap
Ik heb het dus nooit gehad dus daar maak ik me nu zorgen om
Volgende week de groeiecho dan weten we meer
Ik verwacht trouwens ook een meisje !
Lig nu dus wakker na het plassen en nu maagzuur ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven