Allergiëen bij baby
donderdag 4 januari 2018 om 17:01
Hoi allemaal!
Ik kon geen soortgelijk topic vinden, dus start er zelf eentje. Mijn man heeft de genetische variant van lactose-intolerantie en we zijn er sinds vandaag achter dat hij ook glutenallergie heeft (is uit DNA test gekomen). Ikzelf kan goed tegen beiden en heb geen allergieën. Ik ben inmiddels bijna 14 weken zwanger van ons kindje, en vraag me nu sterk af of ik er iets aan kan doen om eventueel te voorkomen dat het kindje het meekrijgt.
Je leest weleens dat je JUIST bepaalde dingen (appels, noten etc) moet eten om te voorkomen dat een kind daar allergisch voor is. De MDL arts raadde ook aan gewoon melkproducten en glutenproducten te eten, zodat het kind een soort weerstand ertegen opbouwt. Maar tot in hoeverre werkt dat als het genetisch zou zijn...
Ik ben niet op zoek naar medisch advies, maar ben juist benieuwd naar verhalen van ouders die een allergie of intolerantie hebben en hoe die ermee om zijn gegaan - ook nadat het kindje was geboren! We hopen samen hard dat babski helemaal gezond en zonder allergieën te wereld komt, maar ik wil me toch graag voorbereiden, ook ivm borstvoeding
Ik kon geen soortgelijk topic vinden, dus start er zelf eentje. Mijn man heeft de genetische variant van lactose-intolerantie en we zijn er sinds vandaag achter dat hij ook glutenallergie heeft (is uit DNA test gekomen). Ikzelf kan goed tegen beiden en heb geen allergieën. Ik ben inmiddels bijna 14 weken zwanger van ons kindje, en vraag me nu sterk af of ik er iets aan kan doen om eventueel te voorkomen dat het kindje het meekrijgt.
Je leest weleens dat je JUIST bepaalde dingen (appels, noten etc) moet eten om te voorkomen dat een kind daar allergisch voor is. De MDL arts raadde ook aan gewoon melkproducten en glutenproducten te eten, zodat het kind een soort weerstand ertegen opbouwt. Maar tot in hoeverre werkt dat als het genetisch zou zijn...
Ik ben niet op zoek naar medisch advies, maar ben juist benieuwd naar verhalen van ouders die een allergie of intolerantie hebben en hoe die ermee om zijn gegaan - ook nadat het kindje was geboren! We hopen samen hard dat babski helemaal gezond en zonder allergieën te wereld komt, maar ik wil me toch graag voorbereiden, ook ivm borstvoeding
I think I have a problem - I think I think too much.
donderdag 4 januari 2018 om 17:26
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat je onderschrift zeer toepasselijk is. Je hebt er volgens mij geen invloed op en als het zo is kan je tzt weer verder kijken.
Onze meid van 10,5mnd heeft veel eczeem en meerdere allergieën maar de kans dat ze eroverheen groeit is op deze leeftijd nog groot. De allergoloog en dieetist raden juist aan er voor te zorgen dat ze met alle mogelijke allergieën een keer in aanraking komt om de kans dat ze er overheen groeit iets te vergroten. Als blijkt dat ze ergens heftig op reageert kan je het elamineren (in ons geval ei, pinda, peulvruchten en mogelijk tarwe). Wij hebben hier zelf totaal geen last van en hopelijk is uk er ook over een half jaar overheen gegroeit.
Onze meid van 10,5mnd heeft veel eczeem en meerdere allergieën maar de kans dat ze eroverheen groeit is op deze leeftijd nog groot. De allergoloog en dieetist raden juist aan er voor te zorgen dat ze met alle mogelijke allergieën een keer in aanraking komt om de kans dat ze er overheen groeit iets te vergroten. Als blijkt dat ze ergens heftig op reageert kan je het elamineren (in ons geval ei, pinda, peulvruchten en mogelijk tarwe). Wij hebben hier zelf totaal geen last van en hopelijk is uk er ook over een half jaar overheen gegroeit.
donderdag 4 januari 2018 om 17:38
Die tip kreeg ik inderdaad van de verloskundige mee, om dan bij bemerking overgevoeligheid zelf lactosevrij te gaan eten. Heb geen idee hoe je het onderscheid tussen normale darmkrampjes en een allergie bij een baby opmerkt, maar er zal vast een verschil zijn.
donderdag 4 januari 2018 om 17:42
Dankjewel! Is niet zozeer dat ik erom wakker lig, maar als er iets voorkomen kan worden of manieren zijn om bij een baby vroeg een allergie op te merken, ben ik daar graag van op de hoogte. Vervelend dat jullie meisje zoveel last heeft, hoop voor jullie dat ze er inderdaad snel overheen groeit. Lijkt me heel spannend om een klein kindje iets te geven dat ze misschien klachten geeft, maar uiteindelijk komt het ze waarschijnlijk dus wel ten goede!Marloes85 schreef: ↑04-01-2018 17:26Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat je onderschrift zeer toepasselijk is. Je hebt er volgens mij geen invloed op en als het zo is kan je tzt weer verder kijken.
donderdag 4 januari 2018 om 17:52
Niet. Wat je kan doen is voeding elamineren om te kijken of het helpt (maar starten met alles eten!). Het is wel bewezen dat de kans op een allergie iets kleiner is als je bv geeft ipv kv.dromenvangert schreef: ↑04-01-2018 17:38Die tip kreeg ik inderdaad van de verloskundige mee, om dan bij bemerking overgevoeligheid zelf lactosevrij te gaan eten. Heb geen idee hoe je het onderscheid tussen normale darmkrampjes en een allergie bij een baby opmerkt, maar er zal vast een verschil zijn.
Krampjes krijgen alle kinderen, hun darmen moeten nog wennen en dat gaat helaas gepaard met krampen, het is maar zelden dat allergie de oorzaak is.
Het wordt wel aangeraden pas te starten met vaste voeding vanaf 6mnd. Wellicht kan je je eens verdiepen in de kleintjes methode, erg interessant boek.
donderdag 4 januari 2018 om 18:00
maandag 8 januari 2018 om 16:03
Jeetje, lijkt me erg eng inderdaad! Een neefje van me heeft als baby een week in het ziekenhuis gelegen nadat ie opeens paars begon te zien en lastig adem kreeg, toen bleek dat hij allergisch was voor kiwi. Nachtmerries!Marloes85 schreef: ↑04-01-2018 18:00Het is idd eng iets te geven waar ze mogelijk op reageert. Wij doen dat alleen door de wk en in de ochtend (op aanraden van de allergoloog) als het dan mis gaat is er een goede bezetting bij de hulpdiensten. Gelukkig nog niet nodig geweest al was haar reactie op ei en pinda heel heftig.
Wel supergoed dat jullie dit doen, er is maar één manier om erachter komen of een kind erover heen kan groeien. Succes nog!
Hmjah dat is precies wat het lastig maakt, je haalt het er niet zomaar uit. Maar goed, aangezien we weten wat eventueel wél een oorzaak kan zijn, zijn we er dan wel vroeg bij. Heb een beetje ingelezen over De Kleintje Methode, maar schijnt er vooral om te draaien dat kinderen geen papjes en hapjes krijgen, maar zelf stukken vast voedsel moeten verwerken? Wat staat er nog meer in dat interessant kant zijn voor allergie gerelateerde vragen?Marloes85 schreef: ↑04-01-2018 17:52Niet. Wat je kan doen is voeding elamineren om te kijken of het helpt (maar starten met alles eten!). Het is wel bewezen dat de kans op een allergie iets kleiner is als je bv geeft ipv kv.
Krampjes krijgen alle kinderen, hun darmen moeten nog wennen en dat gaat helaas gepaard met krampen, het is maar zelden dat allergie de oorzaak is.
Het wordt wel aangeraden pas te starten met vaste voeding vanaf 6mnd. Wellicht kan je je eens verdiepen in de kleintjes methode, erg interessant boek.
maandag 8 januari 2018 om 16:54
Rapley gaat alleen over het geen papjes en hapjes geven maar zelf met de pot mee laten eten. Kleintjes is heel erg gericht op het ontdekken en voorkomen van allergieën in combinatie met kinderen zelf laten eten. Er is een voeding introductieschema en er wordt uitgelegd bij welke voedingsmiddelen je moet opletten. Het introduceren van iets nieuws doe je altijd een aantal dagen achter elkaar en je houd dan goed in de gaten of je baby er op reageert. Neem aan dat je hetzelfde ook met papjes kan doen maar dat is natuurlijk aan jezelf. Persoonlijk ben ik geen voorstander van voeren maar vind ik het goed dat een baby zelf kan bepalen en zelf leert eten dus wij zijn gestart met rapley, toen bleek dat ze heel heftig reageerde op ei ben ik mij in Kleintjes gaan verdiepen maar ik heb het nooit actief volgens het schema gedaan omdat we reeds een stuk verder waren en toen bij de diëtist terecht kwamen.dromenvangert schreef: ↑08-01-2018 16:03Heb een beetje ingelezen over De Kleintje Methode, maar schijnt er vooral om te draaien dat kinderen geen papjes en hapjes krijgen, maar zelf stukken vast voedsel moeten verwerken? Wat staat er nog meer in dat interessant kant zijn voor allergie gerelateerde vragen?