Baby musthaves en missers

08-07-2020 20:47 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik mij als zwangere oriënteer op dingen die handig zijn voor als de kleine geboren is plaats ik het onder zwangerschap. Ik denk dat er met mij veel andere aankomende moeders zijn die ook wel behoefte zullen/kunnen hebben aan deze info :)

Ik ben dus vooral benieuwd naar wat anderen goed bevallen is, en wat je beter niet kan kopen.
Zo zag ik een video waarin onder andere werd aangeraden om een rugzak luiertas te kopen en niet één met een schouderband. Toen dacht ik, ja dat klinkt inderdaad verstandig!
Is ook zo zonde geld om dingen te kopen die je uiteindelijk toch niet gebruikt.

Dus wat zijn aanraders en afraders, maakt niet uit waarmee: kleding, slaapspullen, wandelwagens, hygiëne producten, luiers, voeding, etc etc
Brand los :biggrin:
Ik ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Lifehack:

https://www.prenatal.nl/bad-en-verzorgi ... gLbKPD_BwE

Geen glibberend babylijfje in je handen maar relax douchen. Scheelde meters spanning.
Squirrel8 schreef:
08-07-2020 22:10

Een aanrader naast alles wat al genoemd is hierboven: boekjes. Onze baby viel in slaap al starend naar kleurige plaatjes. Geen grap. En hij vindt boekjes nog steeds fantastisch (is nu 2). Ook een topcadeau voor andere kindjes, want knuffels krijgen ze toch wel of ze hebben 1 favoriet.
Ja! Hier vooral boekjes met harde bladzijdes en aanwijsboeken. Al lukt het dochter hier om elk boekje kapot te krijgen..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval niet teveel flessen aanschaffen (als je flesvoeding gaat geven) die van mij heeft 10 soorten gehad tot dat we een fijne fles voor hem hadden gevonden waar hij goed uit dronk en minder last had van krampjes. Als iemand mij dit had verteld dan had ik niet meteen een complete set plus nog wat extra flessen gehaald! Dit geldt trouwens ook voor fopspenen!

Draagdoek zou ik ook pas aanschaffen als de kleine er is. Kan je hem met kindje testen. Kijken wat jullie beide fijn vinden.

Overslag rompers vonden wij echt verschrikkelijk. Boxpakjes waren hier wel in trek, maar alleen als ze van boven naar beden open konden!

Hydrofiel doeken kan je niet genoeg hebben, de xxl doeken vond ik ook erg fijn om een paar van te hebben.
En inderdaad op elke verdieping een aankleedkussen, mandje met luiers/doekjes etc.
De rompers van de hema (bio) zijn echt geweldig en bijna onverwoestbaar! Ik koop echt geen andere!
Alle reacties Link kopieren
Wel veel gebruikt:
- box; ideaal om je kind even in te leggen als je zelf naar het toilet moet of gaat koken
- 1000 hydrofielen en spuugdoekjes. Het liefst verspreid door je huis, zodat er overal eentje binnen handbereik ligt.
- wipstoel; vooral de oudste vond het fantastisch om daar in te zitten
- kleertjes maat 50; eerder in dit topic werd het afgeraden, maar mijn kinderen hebben beiden ruim een maand maat 50 gedragen. Bij de oudste moest m’n man direct na de bevalling de stad in om kleertjes te kopen, omdat we alleen maat 56 in huis hadden (de gyn had voorspeld dat ons kind ruim 4kg zou zijn; bleek amper 3,1kg)
- luiertas; naast luiers moet je ook flessen, melkpoeder, schone kleren, spuugdoekjes, etc. meenemen, dus is een aparte tas wel zo handig.
- kleine bak met twee vakken waarin je makkelijk een sopje kunt maken wanneer je kind zichzelf tot aan z’n nek heeft ondergescheten en je hem op het aankleedkussen wilt kunnen schoonmaken

Niet/amper gebruikt:
- zitje voor in het badje
- draagdoek/-zak; beide kinderen vonden het vreselijk
- babynest; box vond ik veel handiger
- overslagrompers; heel onhandig dat je je kind op moet tillen en dan die romper moet uitspreiden voordat je je kind er weer oplegt. Gewone stretch rompers van de Hema zijn het best.
- spiegel voor in de auto; onhandig af te stellen en je hebt er niets aan. Leuk dat ik kan zien dat m’n kind z’n speen heeft uitgespuugd, maar als ik met 100km per uur over de snelweg rijd, kan ik daar toch niets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Mir31 schreef:
08-07-2020 21:01
Zo weinig mogelijk was ons motto.
Wij hebben alleen wat kleding, wasbare luiers, 2de hands meubels en 2de hands kinderwagen gekocht, een Maxi-Cosi een en draagdoek.
Dat was in het begin meer dan genoeg.

Qua kleding vind ik overslag rompers en gewone beide prima. Rekbare zachte kleding is fijn.

Speelgoed hebben wij niet gekocht, alleen maar gekregen.

Verzorgingsproducten, gebruik Ik baby olie en zinkzalf en water.
Dit ongeveer. Een baby heeft bijna niets nodig.
En je krijgt nog een hoop ivm kraamvisite.
.
Alle reacties Link kopieren
Must:

- voedingskussen
- Bugaboo organizer voor aan de duwstang van de kinderwagen.Geen luiertas meer nodig gehad.
-Voor het wandelen met draagzak deed ik wat noodzakelijkheden in een doodordinaire rugzak. Dat kan je natuurlijks sowieso doen in plaats van een luiertas.
- draagzak dus.
- co sleeper
- voedingstoren voor onderweg en 's nachts
- dr. Brown flesjes, de allerbeste.

Dingen die populair zijn maar wij als niet nuttig ervaarden:

- grote hydrofielen. Ik gaf geen bv, schijnbaar is het dan handig om je te bedekken maar een ander nut heb ik er niet voor gevonden. Voor schaduw en rust hadden we een extra lange kap op de kinderwagen, veel handiger.

-bumba stoeltje en wippertjes. Onze kinderen moesten er niks van weten en het schijnt helemaal niet goed te zijn voor ze.

- kleertjes met knoopjes op de rug en in de nek. Zooo irritant. Vooral schattige meisjesjurkjes en pakjes hebben dat. Kinderen liggen tot 4-5 maanden op hun rug, dat doet pijn!
Alle reacties Link kopieren
Het is zo persoonlijk allemaal. (Wel/geen luiertas of draagdoek of wipstoel, je komt er vanzelf achter wat jij fijn vindt of goed werkt voor je kind) De ene zweert bij een voedingskussen, die kun je ook gebruiken als je zelf moeite hebt met slapen tijdens zwangerschap, maar ik heb het amper gebruikt.
En mijn baby heeft wel tot 3 maanden in maat 50 gepast. Heb net voor de bevalling nog kleertjes erbij gekocht, want de gyn gaf aan dat hij een kleine baby zou zijn (eigenlijk was maat 50 al te groot)

Paar tips die nog niet genoemd zijn volgens mij...
Een glow in the dark speen. Dan hoef je 's nachts niet het hele bed te doorzoeken als je kind de speen kwijt is
En een heel klein nachtlampje. Zo'n felle lamp is niet prettig met nachtvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft overslagrompers en boxpakjes, ik had daar geen problemen mee. Het aankleden van die kleintjes is sowieso een langzaam, voorzichtig proces dus of je nou 3 of 10 knoopjes dichtmaakt, voor een leuke outfit had ik dat wel over :biggrin:

Magnetron sterilisator hebben wij wel veel gebruikt maar wij moesten vanaf dag 1 flesvoeding geven en het was bloedheet in de zomer. Dan is het toch wel aangeraden om de flessen te steriliseren. Geloof me, als je 3 x per dag flessen moet steriliseren dan ben je heel blij met een magnetron en sterilisator.
Als je bv geeft en pas met 4 weken eens een flesje gekolfde melk geeft dan is het steriliseren veel minder belangrijk.

Stokke tripp trapp stoel is mooi en leuk maar wij waren ook heel blij met de ikea antilope stoel van 5,- op marktplaats. Die begon als tweede stoel maar uiteindelijk zaten ze daar altijd in want veel makkelijker schoon te maken en lekker groot blad. Pas toen ze groter werden was de stokke weer handiger.
Alle reacties Link kopieren
Musthaves voor onze winterbaby waren:

- Love to dream slaapzak. (Hij sliep met armpjes naast hoofd maar schrok steeds wakker. Met deze slaapzak sliep ie in 1x door)
- Medela calma speen om over te gaan op flesvoeding
- Cybex autostoel. Kan helemaal plat en dan hoefde ik m niet van auto in reiswieg te krijgen, maar sliep hij daarin door zonder opgevouwen te liggen.
- Speen met knuffel eraan. Binnen 3 maanden kon hij die zelf vinden in bed en hoefde ik er daarvoor in ieder geval niet uit.
- Voedingskussen (Om mee te slapen in zwangerschap, als borstvoedingskussen, om baby op te leggen ipv wippertje als je m vouwt in een ovaal, als hoefijzer op bed om de baby heen als barriere wanneer hij bij ons in bed lag)
- Grote hydrofiel als extra matrasbeschermer, als badhanddoek, als verschoonkussenhoes
- Plastic verschoonmatje voor beneden op bank of mee naar vrienden
- Broekjes met voetjes met sokjes/sloffen er overheen (verlies nooit sokken)
- Tepelhoedje
- Extra flessen (1 voor kdv, 1 bij oppas opa, 2 thuis)
- Extra boxkleed (Als ik ergens op visite was ging die op grond met wat speeltjes of buiten in tuin op gras met mooi weer)
- Poedertoren
- Badring toen hij kon zitten. Konden we gewoon samen douchen.
- Muggenstekker. (Baby vond geluidje fijn eentonig en geen kind wat helemaal onder de mugenbulten zat)


Niets aan gehad
- Alles met capuchon
- Luieremmer
- Babyschoenen (leren lopen doen ze binnen op blote voeten)
- Wippertje (Vond dat nekje er maar onnatuurlijk uitzien daarin)
- Flessenwarmer


Vond baby niets:
- Draagzak
- Box (Later wel om rondjes in te lopen)
- Lamp met muziek en geluidjes
- Tummytub


Vond ik niets om te krijgen:
- Knuffels (daar heb je er ineens veeeel te veel van)
- Babyzeep en olie dingen (kraampakket spul ging een jaar mee)


Tips:
- Alle rompers kunnen naar beneden uit. Niet over hoofd met poep tot de nek.
- Badwater testen met elleboog
- Billen insmeren met vasaline tegen vervelende poep. Verschoont makkelijker en geen geirriteerde billen.
- Bedje schuinzetten bij verkoudheid of reflux
- Bij extreme hittegolf en niet te jonge baby natte sokken aan doen bij slapengaan. Uit doen als je zelf naar bed gaat.
- Zetpil er andersom in doen. Dan komt ie er niet meer uit.
..
Zo handig:
- speciaal afdruiprekje voor flessen
- winterjasje waar je met drukknopen een voetenzak aan kunt vast maken (en dat je die voetenzak ook nog met drukknoopjes in twee broekspijpen kunt aanpassen)
- plastic Ikea kinderstoel voor achter in de auto/op visite/op vakantie ( wij hebben m zelfs op de camping in de douche gebruikt, super handig)
- draagdoek (altijd op jou en je baby aan te passen)

Nooit meer:
- baby kleding met capuchon (daar liggen ze op)
- rompertjes tot maat 68 die over het hoofd moeten
- draagzak (pijnlijke rug, schouders
en afdruk van riempjes op je lijf)
- flesverwarmer (die manier van verwarmen duurt echt een eeuwigheid)
Alle reacties Link kopieren
Mijn belangrijkste advies: nog niet te veel van tevoren kopen. Je komt vanzelf dingen tegen waarvan je denkt: hmmm, ik gebruik de hydrofielen wel heel veel, laat ik er nog een paar kopen. Of ‘deze speen vind kind fijn, ik haal er nog een paar’.

Ik had nooit verwacht dat ik zo’n plastic inzetje voor in bad zou gebruiken, je kunt je kind toch gewoon vasthouden? Behalve dan dat mijn kind de hele boel bij elkaar schreeuwde, omdat ze niet van het gevoel van drijven hield. Inzetje gekocht, probleem opgelost.
Ik vond die beren pakjes ook altijd een beetje stom, trek kind gewoon een jasje aan. Tot ik er een kreeg en probeerde en ontdekte hoe handig het is als sokjes niet uit kunnen, jasje niet omhoog kan kruipen etc. Natuurlijk alleen relevant bij een winter kind.

Dingen als wippertjes, draagdoeken etc kun je het beste uitproberen met kind er bij. Mijn kind vond de geleende wipper geweldig, dus zelf een gekocht. De draagdoeken vond ze echt helemaal niks, ondanks goed aanmeten ed. Die hebben we dus niet duur gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Een babybadje hebben wij bij de tweede niet eens meer aangeschaft. Vreselijk lompe dingen die altijd in de weg staan.
Baby twee ging de eerste week in een grote emmer uit de schuur en daarna gewoon gelijk mee douchen. Je hebt van die handschoenen waarmee ze niet uit je handen glijden (niet dat je dat makkelijk laat gebeuren, ik heb in ieder geval nog nooit van douche ongelukken gehoord).
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
08-07-2020 23:21
Een babybadje hebben wij bij de tweede niet eens meer aangeschaft. Vreselijk lompe dingen die altijd in de weg staan.
Baby twee ging de eerste week in een grote emmer uit de schuur en daarna gewoon gelijk mee douchen. Je hebt van die handschoenen waarmee ze niet uit je handen glijden (niet dat je dat makkelijk laat gebeuren, ik heb in ieder geval nog nooit van douche ongelukken gehoord).
Tja, en mijn kind is 1,5 en zit nog steeds in haar badje. Ik heb geen gewoon bad, maar wel een grote inloopdouche, daar kon hij met standaard en al in. Vullen vanuit de douche, na afloop stopje er uit, nooit ergens mee hoeven sjouwen.
Inmiddels uiteraard zonder standaard, maar kind houdt helemaal niet van douche en vindt spelen in bad hartstikke leuk.

Overigens vind ik zelf samen douchen ook niks. Niet ivm laten vallen, maar dan kom je er uit, en sta je zelf te blauwbekken en druppelen terwijl je kind afdroogt en aankleed. Ik heb geen partner die haar even aan kan pakken of zo.

Oftewel: zoveel mensen, zoveel voorkeuren.
Ceylon schreef:
08-07-2020 21:19
Ook afraders: pakjes uit één stuk, de zogenaamde onesies. Even snel een luier verschonen? Moet je je hele kind uitkleden of je hebt dat gepriegel met tachtig drukkertjes. Nog een nadeel, al is dat persoonlijk; die van mij had en heeft lange benen. Dus dan was het bovenstukje eigenlijk prima, was het bij de beentjes eigenlijk te kort.

Billendoekjes. Echt he, veeg voor de grap je kont eens kapot en ga er dan met zo´n doekje overheen, dan snap je meteen waarom de meeste kleintjes het op een gillen zetten. Neem thuis gewoon een washandje met wat water en die doekjes alleen in geval van nood.

Box is bij ons maar heel weinig gebruikt, de vloer deed het prima. Maar goed, geen tweede kind en geen hond in huis maken daarin natuurlijk wel het verschil.

Aparte babykast. Die zijn minder diep dan gewone kledingkasten. Als je hem krijgt of voor een prikkie kunt overnemen; doen. Als je geld moet spenderen koop je beter meteen een fatsoenlijke kast. Bij voorkeur zo groot mogelijk, kun je er later ook speelgoed, verkleedkleren, speelgoed en boeken in kwijt.
Dan verschoon je niet snel genoeg. Kapot gaan billetjes alleen als ze te lang in de ontlasting liggen.
En billendoekjes zijn heel handig en fijner dan een washand.
Verder kun je zo'n kontje ook gewoon onder de kraan houden. :)
Ik denk dat ik ongeveer alles wat ik handig vind al als onnodig gezien heb en andersom. Koop vooral niet teveel, en reken erop dat je partner/familie nog regelmatig naar de winkel mag tijdens je kraamweek.

Magnetronsterilisator: superhandig voor je kolfspullen (maar kan je ook prima later kopen)
Grote hydrofieldoeken: heb ik wel, maar nooit gebruikt. Normale hydrofieldoeken gebruik ik echter nog steeds voor alles.
Boxpakjes: blijkbaar was mijn kind uit verhouding, want die hadden altijd of te lange benen, of een te kort lijfje.
Rompers met lange mouwen, heel veel gedragen met alleen een broekje, was warm zat in een draagdoek.
Niet handig: delicate kleertjes die alleen op 30 graden gewassen mogen worden. HEMA kleertjes mogen allemaal gewoon op 60 graden en in de droger.
Als je borstvoeding wilt geven: (wasbare) zoogcompressen, een voedingshemptje zodat die dingen 's nachts ook op hun plek blijven, en purelan.

In dit soort topics lees ik trouwens regelmatig dat je geen kleertjes in maat 50 nodig hebt. Maar koop gewoon een paar setjes! Het is echt niet leuk als je geen passende kleertjes hebt als je kindje net is geboren.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
09-07-2020 00:20

Oftewel: zoveel mensen, zoveel voorkeuren.
Eh ja, zoals blijkt uit dit hele topic waar ieder zijn eigen ervaringen neerzet. Je reactie komt heel erg defensief over, dat is niet nodig toch?
Alle reacties Link kopieren
MadameCurie schreef:
09-07-2020 07:54

In dit soort topics lees ik trouwens regelmatig dat je geen kleertjes in maat 50 nodig hebt. Maar koop gewoon een paar setjes! Het is echt niet leuk als je geen passende kleertjes hebt als je kindje net is geboren.

Zeker een paar setjes aanschaffen inderdaad. Onze 3 kinderen hebben allemaal zeker 3 weken in maat 50 gezeten.
Waterdoekjes van het Kruidvat i.p.v. “gewone” billendoekjes. Echt zo fijn! Superzacht en geen irriterend parfum erin.
Dubbeljus schreef:
09-07-2020 08:02
Zeker een paar setjes aanschaffen inderdaad. Onze 3 kinderen hebben allemaal zeker 3 weken in maat 50 gezeten.
Precies. Geen gezicht, van die te grote slobberkleertjes.
MadameCurie schreef:
09-07-2020 07:54

Magnetronsterilisator: superhandig voor je kolfspullen (maar kan je ook prima later kopen)

Als je borstvoeding wilt geven: (wasbare) zoogcompressen, een voedingshemptje zodat die dingen 's nachts ook op hun plek blijven, en purelan.
Magnetronsterilisator was handig, alleen je moet dus wel goed kijken welke dingen erin kunnen :facepalm: Er was een onderdeel gesmolten :-P

Heb je advies wat betreft voedingshemdje? Ik had voedingsbh’s die ik de nachts ook aan had alleen de wegwerp zoogcompressen bleven daar niet goed in zitten (h&m). Of misschien heeft iemand anders advies :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje zuinig en houd niet van veel spullen, dus ik ben het eens met mensen die zeggen dat je niet veel nodig hebt. Ik steriliseerde mijn flessen bijvoorbeeld in een glazen magnetronschaal met een vochtige doek.

Handig is een flessenborstel, ik vind de siliconenborstel van dr Brown veel handiger dan de goedkope borstel van de Kruidvat.

Wij gebruikten grote hydrofielen ook om in bed onder het hoofdje van de baby te leggen. Dan hoef je bij het spugen alleen de hydrofiel te verschonen.

Verder moet ik me er weer eens in verdiepen. Baby 2 komt eraan en er is veel weggezakt.
Alle reacties Link kopieren
Veel gebruikt

Hydrofiele doeken
Om in te bakeren eerste maand. Onder het hoofdje ivm spugen, afdekken kinderwagen voor indrukken,
Ik gebruik ze nu als grote slab

Spuugdoekjes van de zeeman. Veel gebruikt. Nu liggen ze in bed als tutdoekjes.

Grote spuugdoeken die over de schouder gaan. Kind met reflux.

Puckababy inbakerslaapzakjes. Gebruikt tot 6 maanden.

Box. Wel veel gebruikt. Ivm hond.

Wipstoel die in hoogte verstelbaar is vanaf 2 maanden tot 1 jaar gebruikt. Tiny love close to me heette het. Ideaal! Ook weer ivm huisdieren

Flessenrek.
Flessenborstel
Dr brown smalle hals fles
Voedingskussen ook al handig tijdens zwangerschap
Twee aankleedkussens
Op elke verdieping luiers en doekjes en aankleedkussen.

Kleertjes maat 50. Mijn zoon droeg deze maat zo n 1,5 mnd. Ook al was hij langer.
Stretchrompers
Overslagkleding maat 50 en 56. Mijn zoon geboren met pomp en daarna tang kon niets bij zijn hoofd/schouders verdragen eerste dagen dus veel gebruikt. En bij gekocht later.

Niet gebruikt

Bumba stoel. Toen hij er in mocht had hij te dikke benen. Toen hij slanker was en er wel in paste kon hij zelf zitten.

Magbetronsterilisator. Koken in een pannetje.

Aanschuifwieg. Deed geen oog dicht met baby op de kamer.
En dus ook nauwelijks gebruikt
Wieglakens en dekens.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
09-07-2020 08:20
Heb je advies wat betreft voedingshemdje? Ik had voedingsbh’s die ik de nachts ook aan had alleen de wegwerp zoogcompressen bleven daar niet goed in zitten (h&m). Of misschien heeft iemand anders advies :-)
Hoe ik het heb gedaan bij baby 1 (en ga denk ik ook zo doen bij baby 2, die zich elk moment kan aandienen): eerste periode sliep ik met een zachte, wat ruimer zittende, voedingsbh, daar bleven de Natusan zoogcompressen goed in zitten.

Bij de HEMA verkopen ze hemdjes met spaghetti bandjes 2 voor €8. Deze zijn perfect voor het voeden: je doet je t-shirtje trui omhoog en trekt zo dat hemdje naar beneden onder de borst waarmee je gaat voeden. Ze rekken goed mee en blijven lang mooi en je kan ze gewoon onder blouses en t-shirts blijven dragen na de voedingsperiode.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben heel veel van marktplaats gehaald. Heeft echt veel geld gescheeld.

Onzinnige zaken:
-flessenwarmer
-baby inzetje voor badje
-voedingskussen vond ik fijn tijdens de zwangerschap en toen ik nog uit elkaar lag van de bevalling, maar toen ik eenmaal goed heb leren voeden nooit meer gebruikt.


Waar we echt blij mee zijn:
-stokke opvouwbare badje
-stokke tripptrapp
-hydrofieldoeken
-wasbare luiers en wasbare billendoekjes
-een echt goede kolf als je bv wil geven
- consult lactatiedeskundige als je bv wil geven
-autospiegel
-draagdoek/-zak (laat je evt. adviseren door een draagconsulent over ergonomisch dragen en NIET in de prenatal). Wij hebben een hele verzameling inmiddels (wij dragen elke dag), er zijn actieve verkoopgroepen op fb voor fijne tweedehands dragers
-cosleeper, inmiddels omgeruild voor ikea ledikant met cosleeperhack
-schorten met mouwen ipv minislabbetjes
-360 graden drinkbeker


Waarvan we heel snel doorhadden dat je het dubbel nodig hebt:
-hoes voor verschoningskussen
-slaapzak
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
09-07-2020 07:59
Eh ja, zoals blijkt uit dit hele topic waar ieder zijn eigen ervaringen neerzet. Je reactie komt heel erg defensief over, dat is niet nodig toch?
Nee hoor, zo was het niet bedoeld en ook zeker niet persoonlijk naar jou. Was meer als tegenhanger van mensen die vrij stellig beweren: ‘dit en dit is absoluut onzin en heb je totaal niet nodig’. Dat kun je niet zo zeggen, het is meer ‘dit en dit hadden wíj niet nodig’.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven