Bekkeninstabiliteit na de bevalling

17-11-2014 12:58 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 6 weken geleden bevallen van een gezonde dochter (4200 gram) allemaal prachtig, maar sinds de bevalling last van mijn onderrug, ik voel het de hele dag door zeuren.

Ik ben inmiddels bij een bekkenfysio begonnen en ik heb een oefening mee gekregen om thuis mijn bekken te ontspannen. Zelf veel op internet gezocht en wat oefeningen gevonden om de rug lening te houden, dit ging best redelijk en de klachten werden minder. Nu ben ik gisteravond begonnen met oefeningen van Cecile Rost en ik heb weer meer pijn. Ik begin mij nu een beetje zorgen te maken dat de klachten niet gaan verdwijnen... over 7 weken weer werken en ik wil graag weer de oude zijn. Maak ik mij terecht zorgen of moet ik geduld hebben (heb ook nog een peuter van 4 rondlopen, dus krijg niet de rust als bij de eerste. of heeft iemand tips? bij het lopen en lang staan heb ik ook pijn aan mijn onderrug, zitten gaat erg goed. dank jullie wel!!
Ik ben 4 maanden geleden bevallen en nog steeds bij de fysio. Daar ben ik begonnen met een sportschema onder begeleiding. Ik wandel veel en fiets op een hometrainer. Geen tips, maar ik vind het erg prettig om bij de fysio te sporten, dan wordt het in de gaten gehouden. Klachten zijn minder, nog steeds niet helemaal weg. Ook last van de onderrug.
ps ik moet aan de buikspieren werken zodat deze verstevigen en mijn rug iets meer ondersteunen. Je bent pas 6 weken geleden bevallen. Geef het eerst eens 12 weken de tijd, alle spieren zijn verweekt en aan de kant geschoven. Die moeten nu na een bevalling weer allemaal terug op de plek. Denk dat je iets te snel wil...
Ik zou niet zomaar zelf gaan 'dokteren' met oefeningen waarvan je niet zeker weet of ze wel goed zijn voor je en van toepassing op je klachten.

Ik heb tijdens de zwangerschap van de 2e last gehad van bekkeninstabiliteit en na de bevalling was dat ook nog niet helemaal weg en heb ik ook een tijd last gehad van rugklachten. Maar je moet jezelf even de tijd geven, want je lijf is nog aan het ontzwangeren. Ik merk nu (mijn zoontje is 5,5 maand) dat de klachten langzaam verdwijnen.

Leer naar je lichaam te luisteren. Ik vond dat ook moeilijk, zeker ook met mijn dochter van bijna die nog rondloopt. Maar ik heb geleerd dat ik niet in 1x het hele huis moet willen stofzuigen, maar dat dat ook in etappes mag bijvoorbeeld. En als ik pijn krijg ga ik gewoon even zitten.

Succes!
Toch maar mijn topic opnieuw leven inblazen. Nu 10 maanden geleden bevallen. Pijn in overrug is vaak weg geweest, werk kunnen hervatten, soms nog wat pijn...

Maar sinds een paar weken weer enorme last, ik waggel, enorm last van onderrug, enorm moe, uitstraling naar been, loop bij de bekkenfysio, maar zie door de bomen het bos even niet meer, wat is wijsheid?

Ik moet van de fysio mijn houding stabiliseren, dus bij elke stap mijn buikspieren aanspannen en oefeningen doen. Ik ben nu op vakantie en merk dat ik veel meer last heb. Heeft iemand tips? Helpen deze oefeningen voor je rug, welke sport is handig of moet ik naar iemand die mijn gehele houding kijkt of naar een oesepaat?

Volgens mijn fysio zijn mijn bekkenspieren teveel aangespannen en krijg ik klachten, maar ik vind het moeilijk om te voelen wanneer ik ontspannen ben.

Baal enorm want het ging best lang goed:(
Wat vervelend! Hier hetzelfde verhaal gehad. Ben ook naar de bekkenfysio teruggegaan een jaar na bevalling met dezelfde klachten en kon daarnaast sporten onder begeleiding van een fysio op werk (ziekenhuis). Moest inderdaad ook bewust mijn (schuine) buikspieren bewust aanspannen bij verschillende oefeningen en bij dagelijkse handelingen. Soms moeten die spieren getriggerd worden weer te gaan werken, zijn ze ff vergeten na zwangerschap en bevalling. Het duurde wel 3 maanden voor ik redelijk klachtenvrij was, maar heeft verder goed gewerkt.

Ik vond zelf oefeningen met een bal erg fijn. Die gebruik ik nog steeds, vind ik ook leuk om daar lekker mee aan de gang te gaan. Verder denk ik dat je fysio het beste antwoord kan geven op je vragen.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven