Centering Pregnancy

18-02-2016 15:52 39 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben nu 9 weken zwanger en na een goede echo vanochtend vroeg de verloskundige mij om na te denken over centering pregnancy.

In eerste instantie heb ik misschien een vooroordeel hierover. Ik zie namelijk een groep zwangere vrouwen aan het klagen over hoe zwaar het allemaal wel niet is. Ik weet ook niet of ik hier het 'type' voor ben. Moet je een bepaald type vrouw zijn hiervoor? Of is dat een vooroordeel? Hoe ervaren jullie het? Wat zijn jullie voors en tegens?

Ik ben benieuwd!
Ha, ik ben goed!

RESULTATEN INTERNATIONAAL ONDERZOEK

CenteringPregnancyTM is in de VS met name gericht op vrouwen met een lage sociaal economische status, zowel autochtone als allochtone vrouwen. Onderzoek in deze populatie toont aan CenteringPregnancyTM een positief effect heeft op de gezondheid van moeder en kind.

Uit een groot gerandomiseerd onderzoek van Ickovics ea. komt naar voren dat in deze populatie CenteringPregnancyTM een significante vermindering laat zien van het aantal vroeggeboorten van wel 33%. Daarnaast laat onderzoek dat vrouwen die CenteringPregnancyTM hebben gehad meer prenatale kennis hebben en beter voorbereid zijn op de bevalling en zijn zij meer tevreden met deze vorm van zorg. In sommige studies is een hoger geboortegewicht, langere zwangerschapsduur en minder sub standaard zorg.

Ook geven vrouwen vaker en langer borstvoeding en ervaren ze meer ondersteuning. Vrouwen met verhoogde psychosociale stress aan het begin van de zwangerschap vertoonden een significante toename van de eigenwaarde (self-esteem), significant minder gevoel van stress, en 1 jaar postpartum significant minder sociale problematiek en minder vaak depressie dan de vrouwen die individuele zorg ontvingen.

Hoewel vrijwel alle onderzoeksresultaten positieve bevindingen laten is een meer systematische aanpak nodig om het effect van CenteringPregnancyTM afdoende te onderbouwen.
Ik zal wel te nuchter zijn daarvoor, want heb dus nooit behoefte gehad aan mutsen of zeuren. Vond er ook niet zoveel van, zwanger zijn. Niet leuk, niet vervelend, maar gewoon iets wat je ff moet doen. Informatie kun je ook uit boeken of internet halen, denk dat dit groepsgebeuren vooral interessant is als je graag contact wil met vrouwen in hetzelfde schuitje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 18 februari 2016 @ 16:04:

Dat lijkt me nou ontzettend leuk. Als ik nog een derde keer zwanger word, zou ik dit zeker doen. Mits het een optie is in deze prachtige edoch ernstig achterlopende stad natuurlijk. Lijkt me ook fantastisch om hier onderzoek naar te doen, ik kan me zo voorstellen dat deze manier van begeleiden meer positieve effecten heeft dan alleen tijdens de zwangerschap, zoals het terugdringen van het aantal pnd's bijvoorbeeld.+1
lijkt mij niet, is was blij wanneer ik na 5 minuten controle weer buiten stond. ik had een prima zwangerschap en zat niet te wachten op het aanhoren van kwaaltjes en zwangerschapsverhalen.. Daarom voor mij ook geen pufclub Gewoon blijven sporten op mijn niveau
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Fog schreef op 18 februari 2016 @ 16:07:

Oh hell no.

Mijn zwangerschap is iets tussen mij en mijn man en eventueel enkele medici. Ik wil mijn bloeddruk, echo's en kwalen met niemand anders bespreken. En bovenal wil ik van niemand anders haar bloeddruk, echo's en kwalen afweten. Maar dat is volgens mij ook helemaal niet aan de orde. De persoonlijke zaken bespreek je met je vk, de algemenere zaken in de groep. Maar je gaat echt niet met zijn tienen een echo maken hoor.
quote:Pantax schreef op 18 februari 2016 @ 16:08:

Ha, ik ben goed!

quote:Honeymoonquiz schreef op 18 februari 2016 @ 16:13:

[...]

Maar dat is volgens mij ook helemaal niet aan de orde. De persoonlijke zaken bespreek je met je vk, de algemenere zaken in de groep. Maar je gaat echt niet met zijn tienen een echo maken hoor.Maar er is een kans dat je wel de bloeddruk, echo's en kwalen van een ander bespreekt. Ik wil vooral niks van de kwalen van een ander horen. Mijn eigen gekots is al vies genoeg
Als je zeker weten niets over de zwangerschap van een ander wilt horen, dan moet je t natuurlijk gewoon niet doen. Maar ik weet ook van mijn zwangere collega's en vriendinnen dat ze smerig kunnen kotsen en hoe hun bloeddruk is hoor. En ik ben niet eens zwanger Ik zou er maar vanuit gaan dat t grootste deel van de vrouwen er niet primair heen komt om te klagen, of ben je zelf zo klagerig ingesteld TO? Maar één zeurpiet kan je altijd hebben in een groepsgebeuren natuurlijk. Ik weet niet of je veel zwangeren/ moeders in je omgeving hebt, dan kan je daar natuurlijk alweer veel meer reflectie uithalen. Als je echter een van de eerste bent, lijkt dit me een mooie manier om veel info te krijgen en delen en misschien zelfs een beetje netwerk op te kunnen bouwen. Maar je moet er idd het type voor zijn, en open staan voor het gesprek met de andere dames, met meningen die ook regelmatig de jouwe niet zullen zijn. Lijkt mij leuk!
Wat ongelooflijk truttig. Wedden dat ze er nog thee bij drinken ook?
Ik zit in een CP groep. Het is ook niks voor mij, en toch is het leuk. Elke sessie begint met Luisteren naar het hartje: dat is in een apart kamertje met de verloskundige. Daarna is er een groep-gesprek over verschillende vaststaande + af hoc onderwerpen die je zelf kunt aangeven. Hoewel de insteek dus laag opgeleide vrouwen is, zijn die bij ons nou net afgevallen. Soms vind ik de onderwerpen dus ook wel wat simpel. Ik had er meer van verwacht, desondanks vind ik het echt heel leuk en gezellig. Wat ook leuk is zijn de ideeën die je opdoet: een paar doen aan yoga, een paar aan zwemmen, die had een hele leuke pretecho-lokatie, etc. Je doet goede ideeën op, hoort waar het leuk is, en je hebt dus altijd Iemand om mee te gaan. We gaan zelfs met een paar dames naar de 9-mnd beurs. Ik vind het een aanrader.
quote:ippy schreef op 18 februari 2016 @ 16:38:

Ik zit in een CP groep. Het is ook niks voor mij, en toch is het leuk. Elke sessie begint met Luisteren naar het hartje: dat is in een apart kamertje met de verloskundige. Daarna is er een groep-gesprek over verschillende vaststaande + af hoc onderwerpen die je zelf kunt aangeven. Hoewel de insteek dus laag opgeleide vrouwen is, zijn die bij ons nou net afgevallen. Soms vind ik de onderwerpen dus ook wel wat simpel. Ik had er meer van verwacht, desondanks vind ik het echt heel leuk en gezellig. Wat ook leuk is zijn de ideeën die je opdoet: een paar doen aan yoga, een paar aan zwemmen, die had een hele leuke pretecho-lokatie, etc. Je doet goede ideeën op, hoort waar het leuk is, en je hebt dus altijd Iemand om mee te gaan. We gaan zelfs met een paar dames naar de 9-mnd beurs. Ik vind het een aanrader.

Wat ontzettend cool om te horen! En als het gaat om het onderbouwen van het effect van CP (daar gaat het niet om, maar dat vind ik leuk ): als je kijkt naar hoe mensen leren is het aller-allerbelangrijkste dat het leuk is. Lol hebben is namelijk de belangrijkste indicator dát er geleerd wordt - je zou het bijna niet verwachten in ons huidige onderwijsbestel Aan lol liggen een paar zaken ten grondslag, namelijk een gevoel van competentie, sociale verbondenheid en autonomie, die weer worden veroorzaakt door een aantal andere zaken, zoals erkenning en herkenning vinden bij elkaar, nieuwe contacten opdoen, tips krijgen, het gevoel onderdeel te zijn van een gemeenschap. Hoe truttig ook, dàt zijn zaken waar nagenoeg alle mensen blij van worden. Alle mensen met een enigszins normale psychologische ontwikkeling dan

Dat CP werkt komt doordat het inzet op die ene psychologische basisbehoefte: sociale verbondenheid, waarin die andere twee behoeften,competentie en autonomie, worden versterkt. En het gevoel van blijdschap dat dat veroorzaakt maakt dat mensen makkelijker leren, maar ook dat ze zich prettiger en gelukkiger voelen. En gelukkige mensen bevallen makkelijker, geven langer borstvoeding, worden minder snel ongelukkig. Misschien zijn ze zelfs sensitiever naar hun kinderen, en dat is weer bevorderlijk voor een harmonieuze jeugd. Ontzettend elegant idee, dat CP.
quote:Caretaker schreef op 18 februari 2016 @ 16:02:

Ik zit in zon groep! En ik vond het een uitkomst! Maar het is maar net waar je behoefte aan hebt! Ik heb geen zwangere mensen om me heen en kon mijn vragen weinig delen. Hier krijg ik echt veel info en vragen en ervaringen van andere vrouwen zijn super leerzaam! Helemaal geen gepuf of gesteun, een gezellige verzameling vrouwen; allochtoon/ autochtoon, jong/oud, zwanger van 1e of al de 4e, voor en tegenstanders van borstvoeding/ thuisbevallen etc! Ik leer veel van de andere meiden, ze komen ket vragen en ideeën waar ik zelf nog niet eens aan zou denken maar die toch super fijn en belangrijk zijn!

Verder ook uitgebreide info over bevalling, borstvoeding, etc. Dus veel meer persoonlijke aandacht dan de 10 min speedsessies die ik voorheen had. Voor mij echt een uitkomst!

Ik zit ook in zo'n groep. Mijn ervaring is op zich gelijk aan die van jou. Ik ben zelf absoluut geen groepsmens, maar dacht ach, kan het een keertje proberen onder het mom van 'baat het niet, dan schaadt het niet.' En echt, het viel mij voor 100% mee. Ik zit in een ontzettend gezellige groep. Geen zeurderige theemutsenpufclub. Zij stellen vragen waar ik zelf niet aan gedacht had. Het is leuk om ervaringen te delen. Je loopt ongeveer gelijk op. Ik heb geen zwangere dames in mijn omgeving. Het scheelt ook dat ik andere informatiebijeenkomsten niet hoef te bezoeken, je krijgt al veel info tijdens de CP-bijeenkomsten.

En er blijft een stukje persoonlijke aandacht, voorafgaand heb je een 1-op-1 momentje met de verloskundige. Het is een stuk uitgebreider dan de individuele controles. Ik ben positief over Centering Pregnancy en raad het zeker aan!
Heb 2x eraan meegedaan, was niet echt wat voor mij... Je moest zelf je bloeddruk opnemen en opschrijven en ook je gewicht. Gênante vragen behandelen ze gewoon in de groep

Terwijl iedereen bezig was werd je apart genomen om het hartje te luisteren. En daarna met een kopje thee en fruit lekker te kletsen. En elke keer een ander thema

Ook als je partner meewilt kan dat niet zomaar, een vrouw had haar man meegenomen om het hartje te laten luisteren maar er was daar een islamtische vrouw die helemaal gek werd omdat er dus een man erbij was. Toen was ik er wel klaar mee

Ik zou zeggen probeer het je kan altijd terug naar 1 op 1 met de vk
Wat leuk Pantax! Het werkt dus echt, zelfs voor andere-mensen-hatende-mensen zoals ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven