Centering Pregnancy
donderdag 18 februari 2016 om 15:52
Hallo allemaal,
Ik ben nu 9 weken zwanger en na een goede echo vanochtend vroeg de verloskundige mij om na te denken over centering pregnancy.
In eerste instantie heb ik misschien een vooroordeel hierover. Ik zie namelijk een groep zwangere vrouwen aan het klagen over hoe zwaar het allemaal wel niet is. Ik weet ook niet of ik hier het 'type' voor ben. Moet je een bepaald type vrouw zijn hiervoor? Of is dat een vooroordeel? Hoe ervaren jullie het? Wat zijn jullie voors en tegens?
Ik ben benieuwd!
Ik ben nu 9 weken zwanger en na een goede echo vanochtend vroeg de verloskundige mij om na te denken over centering pregnancy.
In eerste instantie heb ik misschien een vooroordeel hierover. Ik zie namelijk een groep zwangere vrouwen aan het klagen over hoe zwaar het allemaal wel niet is. Ik weet ook niet of ik hier het 'type' voor ben. Moet je een bepaald type vrouw zijn hiervoor? Of is dat een vooroordeel? Hoe ervaren jullie het? Wat zijn jullie voors en tegens?
Ik ben benieuwd!
donderdag 18 februari 2016 om 15:59
Ah, lijkt me helemaal niks. Zit je daar met een groep terwijl je toch even die genante dingen wil bespreken zoals aambeien, urineverlies of noem maar op. Of dingen waar je je zorgen om maakt en dan hebben die overige 10 dames er ook allemaal een mening over. Neuh, lijkt me echt helemaal niet prettig. Lekker 1 op 1 met de vk. En bij een tweede lijkt het me helemaal onpraktisch, want dan moet je je andere kind dus ergens kwijt. Die 2 uur lang meenemen is geen doen denk ik, terwijl een gesprekje van een kwartier prima gaat.
donderdag 18 februari 2016 om 16:00
Als je het leuk vind om dus in groepsverband te praten over je zwangerschap, dan moet je dat vooral doen. Voor mij persoonlijk is het niets. Ik vind de controles en dergelijke prima en had veel aan de zwangerschapsyoga en 3 voorlichtingsbijeenkomsten, zwanger, bevallen en borstvoeding. Nog een keer teuten met een groepje was voor mij teveel geweest. Daar ben ik denk ik iets te nuchter voor.
donderdag 18 februari 2016 om 16:02
Ik zit in zon groep! En ik vond het een uitkomst! Maar het is maar net waar je behoefte aan hebt! Ik heb geen zwangere mensen om me heen en kon mijn vragen weinig delen. Hier krijg ik echt veel info en vragen en ervaringen van andere vrouwen zijn super leerzaam! Helemaal geen gepuf of gesteun, een gezellige verzameling vrouwen; allochtoon/ autochtoon, jong/oud, zwanger van 1e of al de 4e, voor en tegenstanders van borstvoeding/ thuisbevallen etc! Ik leer veel van de andere meiden, ze komen ket vragen en ideeën waar ik zelf nog niet eens aan zou denken maar die toch super fijn en belangrijk zijn!
Verder ook uitgebreide info over bevalling, borstvoeding, etc. Dus veel meer persoonlijke aandacht dan de 10 min speedsessies die ik voorheen had. Voor mij echt een uitkomst!
Verder ook uitgebreide info over bevalling, borstvoeding, etc. Dus veel meer persoonlijke aandacht dan de 10 min speedsessies die ik voorheen had. Voor mij echt een uitkomst!
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
donderdag 18 februari 2016 om 16:03
Ik had er trouwens niet eens tijd voor. 2 Uur voor een controle. Vond het fijn dat ik binnen no time weer buiten stond! het liep bij mijn praktijk sowieso standaard uit en dan zat je al een half uur te wachten. Als ik dan ook nog 2 uur moet ouwehoeren met andere zwangeren, was ik nog veel chagerijniger geweest
Voor mij is het ook niks. Maar bij mijn vk heb je naast de groepssessies ook een moment alleen met vk, voor bloeddrukmeting en eventuele bijzonderheden. Dus de gênante of persoonlijke dingen hoef je niet in de groep te gooien.
Verder vond ik het vooral uit praktisch oogpunt niks; zou er nogal wat meer tijd aan kwijt zijn dan aan alleen een afspraakje bij de vk. Overigens heb ik wel begrepen dat oud-deelnemers heel enthousiast zijn.
Verder vond ik het vooral uit praktisch oogpunt niks; zou er nogal wat meer tijd aan kwijt zijn dan aan alleen een afspraakje bij de vk. Overigens heb ik wel begrepen dat oud-deelnemers heel enthousiast zijn.
quote:Doreia schreef op 18 februari 2016 @ 16:00:
Als je het leuk vind om dus in groepsverband te praten over je zwangerschap, dan moet je dat vooral doen. Voor mij persoonlijk is het niets. Ik vind de controles en dergelijke prima en had veel aan de zwangerschapsyoga en 3 voorlichtingsbijeenkomsten, zwanger, bevallen en borstvoeding. Nog een keer teuten met een groepje was voor mij teveel geweest. Daar ben ik denk ik iets te nuchter voor.
Precies, teuten. Dat idee heb ik er ook een beetje bij. Zelf ben ik ook niet zo'n type...
Maar wat mij wel fijn lijkt is dat je veel meer info krijgt.
Precies, teuten. Dat idee heb ik er ook een beetje bij. Zelf ben ik ook niet zo'n type...
Superleuk!! Heb het zelf 2 jaar geleden gedaan en het als zeer positief ervaren. Kinderen zijn nu 1,5 jaar en we hebben nog steeds bijna dagelijks contact via de app en spreken regelmatig af. Vond het zelf erg leuk om ervaringen uit te wisselen, tips te vragen en tips uit te wisselen. En je kan gewoon ongegeneerd pronken en mopperen over wat je meemaakt. Vaak veel herkenning.
donderdag 18 februari 2016 om 16:04
donderdag 18 februari 2016 om 16:04
Dat lijkt me nou ontzettend leuk. Als ik nog een derde keer zwanger word, zou ik dit zeker doen. Mits het een optie is in deze prachtige edoch ernstig achterlopende stad natuurlijk. Lijkt me ook fantastisch om hier onderzoek naar te doen, ik kan me zo voorstellen dat deze manier van begeleiden meer positieve effecten heeft dan alleen tijdens de zwangerschap, zoals het terugdringen van het aantal pnd's bijvoorbeeld.
donderdag 18 februari 2016 om 16:05
quote:Caretaker schreef op 18 februari 2016 @ 16:02:
Ik zit in zon groep! En ik vond het een uitkomst! Maar het is maar net waar je behoefte aan hebt! Ik heb geen zwangere mensen om me heen en kon mijn vragen weinig delen. Hier krijg ik echt veel info en vragen en ervaringen van andere vrouwen zijn super leerzaam! Helemaal geen gepuf of gesteun, een gezellige verzameling vrouwen; allochtoon/ autochtoon, jong/oud, zwanger van 1e of al de 4e, voor en tegenstanders van borstvoeding/ thuisbevallen etc! Ik leer veel van de andere meiden, ze komen ket vragen en ideeën waar ik zelf nog niet eens aan zou denken maar die toch super fijn en belangrijk zijn!
Verder ook uitgebreide info over bevalling, borstvoeding, etc. Dus veel meer persoonlijke aandacht dan de 10 min speedsessies die ik voorheen had. Voor mij echt een uitkomst!Dit klinkt dan wel weer goed! Vooral die uitgebreide info spreekt me wel aan!
Verder ook uitgebreide info over bevalling, borstvoeding, etc. Dus veel meer persoonlijke aandacht dan de 10 min speedsessies die ik voorheen had. Voor mij echt een uitkomst!Dit klinkt dan wel weer goed! Vooral die uitgebreide info spreekt me wel aan!
donderdag 18 februari 2016 om 16:05
En de bijeenkomsten (zwanger/ borstvoeding/ bevallen ) kan ik dus skippen omdat ze al uitgebreid besproken zijn tijdens de bijeenkomsten. Tijdens die onderwerpen is er dan ook ruimte voor de mannen om aan te sluiten, wordt ook gedaan.
Bij echo's etc gaat mijn vriend wel gewoon mee.
Bij echo's etc gaat mijn vriend wel gewoon mee.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
donderdag 18 februari 2016 om 16:06
quote:Pantax schreef op 18 februari 2016 @ 16:04:
Dat lijkt me nou ontzettend leuk. Als ik nog een derde keer zwanger word, zou ik dit zeker doen. Mits het een optie is in deze prachtige edoch ernstig achterlopende stad natuurlijk. Lijkt me ook fantastisch om hier onderzoek naar te doen, ik kan me zo voorstellen dat deze manier van begeleiden meer positieve effecten heeft dan alleen tijdens de zwangerschap, zoals het terugdringen van het aantal pnd's bijvoorbeeld.Volgens mij is er net een onderzoek naar geweest, waar mijn vk aan heeft meegewerkt.
Dat lijkt me nou ontzettend leuk. Als ik nog een derde keer zwanger word, zou ik dit zeker doen. Mits het een optie is in deze prachtige edoch ernstig achterlopende stad natuurlijk. Lijkt me ook fantastisch om hier onderzoek naar te doen, ik kan me zo voorstellen dat deze manier van begeleiden meer positieve effecten heeft dan alleen tijdens de zwangerschap, zoals het terugdringen van het aantal pnd's bijvoorbeeld.Volgens mij is er net een onderzoek naar geweest, waar mijn vk aan heeft meegewerkt.
donderdag 18 februari 2016 om 16:07
quote:Schaapje1991 schreef op 18 februari 2016 @ 16:03:
[...]
Ik deed alleen de controles dus. Was er telkens in 6 minuut 12 weer uit, want ik had nooit eens iets. Ging als een tierelier. Met 32 weken begonnen met zwangerschaps yoga en verder veel info van internet en gezond verstand.
Ik heb er een beetje een 'baby brabbel live sessie' gevoel bij eerlijk gezegd.
Maar je kan het toch een keer proberen? is het niets, dan is het niets. Is het wel wat, mooi meegenomen?
[...]
Ik deed alleen de controles dus. Was er telkens in 6 minuut 12 weer uit, want ik had nooit eens iets. Ging als een tierelier. Met 32 weken begonnen met zwangerschaps yoga en verder veel info van internet en gezond verstand.
Ik heb er een beetje een 'baby brabbel live sessie' gevoel bij eerlijk gezegd.
Maar je kan het toch een keer proberen? is het niets, dan is het niets. Is het wel wat, mooi meegenomen?