Hoe wist jij dat je (geen) kinderen wilde?
dinsdag 5 november 2019 om 08:10
Heb ik ook overwogen/overweeg ik (weFitcross schreef: ↑04-11-2019 19:27Maar ik zie om me heen wel mensen met 1 kind en die hebben imo de lusten en niet zoveel lasten.
1 kind neem je wat makkelijker overal mee naar toe, 1 kind kan je makkelijker te logeren brengen of bij een oppas achterlaten, 1 kind vereist geen grote gezinsauto, dure studiepotjes, Kost maar 1 vliegticket meer en kan tot in lengte van dagen de hotelkamer met jullie delen (en dat scheelt een hoop in vakantiekeuzes), 1 kind kan je de volledig aandacht geven maar als ze lekker alleen speelt dan hebben jullie ook echt even tijd voor jezelf zo der dt er nog een tweede aandacht vraagt.
Kortom, helemaal geen slechte optie!![]()
Vriendin van mij, met een enorme kinderwens, kreeg een postnatale depressie. Een afschuwelijke periode en ze is nooit meer echt de oude geworden.
Ik vind het hele zwanger raken/bevallen ook medisch een enorme gok. Laat staan een kind met een ziekte of beperking...phoe!
dinsdag 5 november 2019 om 08:13
dinsdag 5 november 2019 om 08:21
Kan ik me voorstellen ja.redbulletje schreef: ↑05-11-2019 07:42Hoe ouder ik word, hoe meer ik me realiseer hoe gelukkig ik ermee kan zijn dat al die voortplantstress mij bespaard is gebleven.
Ik zit nu ook echt in de leeftijd ( 32 ) dat mensen die ik op werk tegenkom of aannemen dat ik al kinderen heb of vragen of ik niet eens snel moet beginnen. Als ik dan zeg dat ik ze niet wil knipperen ze even verbaasd en word me vaak verteld dat het nog wel komt. Met de juiste man.
Ik heb vroeger al gezegd dat 30 voor mij de grens was. Mijn moeder was jong moeder en ik vond dat heel leuk, ze was meer mijn zus dan mijn moeder. Dus als ik al kinderen wilde dan voor mijn dertigste. Dus voor mij is het sowieso al te laat.
Dat leg ik mensen dan uit maar zelden iemand die het snapt. Zometeen moet ik werken op een locatie waar de Afrikaanse schoonmaker me standaard ondervraagt over wanneer ik nou eens een kind ga krijgen want zonder kinderen is je leven niet compleet. Ik kijk er nu alweer naar uit om dat drie dagen te gaan horen.
Echt laat mensen toch gewoon. Hij heeft er zes en ik wil ze niet. Who cares?
dinsdag 5 november 2019 om 09:42
Een aantal studies verder, reisje en wachten tot vriend en klaar voor was. Inmiddels ben ik 28 en zwanger van de eerste. Heeft dus een mooi poosje geduurd haha.saartje007 schreef: ↑04-11-2019 16:32Herkenbaar! Dacht al dit ik hier alleen in was. Echt sterke wens vanaf 19 en gewacht tot ik 22 was. Ons huis was nog meer net of toen de eerste kwam. Hoe is het jou verder verlopen?
dinsdag 5 november 2019 om 14:02
Nou ja, bij mij is het niet willen dus eigenlijk hetzelfde als het wel willen. Zaken als tijd, energie, vrijheid zijn voor mij meer argumenten als mensen door blijven vragen waarom ik ze niet wil. Heel gek: "Nee ik wil geen kinderen", wordt niet altijd als volledig antwoord gezien.Kiwimeisje schreef: ↑05-11-2019 13:14Ik wilde ze altijd, man ook, het bleek te lukken. Soms is het zo simpelik snap het wel als anderen ze niet willen trouwens, het kost wel veel tijd, energie, vrijheid etc. Voor mij ook, maar ik vind het een verrijking van mijn leven.
dinsdag 5 november 2019 om 14:52
Nee nee dat is zeker geen volledig antwoordlilguinea schreef: ↑05-11-2019 14:02Nou ja, bij mij is het niet willen dus eigenlijk hetzelfde als het wel willen. Zaken als tijd, energie, vrijheid zijn voor mij meer argumenten als mensen door blijven vragen waarom ik ze niet wil. Heel gek: "Nee ik wil geen kinderen", wordt niet altijd als volledig antwoord gezien.
Overigens als mijn vriend aangeeft dat hij niet weet of hij kinderen wil dan vragen mensen totaal niet door, bewaren ze speciaal voor mij geloof ik
dinsdag 5 november 2019 om 15:54
Een kinderwens is iets heel krachtigs denk ik en het gekke is: je weet op voorhand niet hoe sterk je kinderwens zal worden. Zelf had ik tot mijn 28ste echt zoiets van kinderen krijgen vind ik wel leuk maar als het niet lukt dan is het ook wel oke. Dat bleek een vergissing. Twee jaar later ging ik heel hard proberen om toch nog zwanger te worden en toen dat niet lukte werd de wens alleen maar heviger. Uiteindelijk ben ik op mijn 34e moeder geworden.
Een goede vriendin van mij wordt 45 volgende maand en hoopt nog op een zwangerschap (1e kindje). Wilde het daarvoor wel, maar had toen nog geen partner. Ik hoop het ook voor haar, maar vrees dat het wellicht niet meer lukt.
Een goede vriendin van mij wordt 45 volgende maand en hoopt nog op een zwangerschap (1e kindje). Wilde het daarvoor wel, maar had toen nog geen partner. Ik hoop het ook voor haar, maar vrees dat het wellicht niet meer lukt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 5 november 2019 om 16:11
Sorry TO, aan mij heb je niet veel. Ik wist in mijn eigen kindertijd al dat ik later kinderen wilde hebben. Vond baby's en zwangere vrouwen heel fascinerend.
Ik ben, ondanks dat extern een hoop gebeurde tijdens mijn zwangerschappen, echt op een roze wolkje geleefd. Ontzwangeren was ik minder goed in, maar oh, heb echt genoten van die twee kleine meisjes toen ze baby waren.
Het allerleukst (tot nu toe) vond ik ze als dreumes en peuter. Mijn oudste is 5,5 jaar en nu merk je echt dat ze hun eigen wereld gaan ontdekken en meegaan in de hypes van vriendjes en school. Ook interessant en leuk, maar zoek nog mijn weg in het meeleven in haar belevingswereld.
Ik moet wel zeggen dat ik mensen zonder kinderwens ook goed begrijp en je mij nooit zult betrappen op uitspraken als: 'komt nog wel', 'bij de juiste man' etc. Want hoe leuk de meisjes ook, ze vragen veel van me, ik ben nooit meer onbezorgd en tijd voor mezelf is schaars.
Donderdag krijg ik nog eens een keertje een baby op bezoek om op te passen en ik kijk er stiekem wel een beetje naar uit. Zo schattig!
Ik ben, ondanks dat extern een hoop gebeurde tijdens mijn zwangerschappen, echt op een roze wolkje geleefd. Ontzwangeren was ik minder goed in, maar oh, heb echt genoten van die twee kleine meisjes toen ze baby waren.
Het allerleukst (tot nu toe) vond ik ze als dreumes en peuter. Mijn oudste is 5,5 jaar en nu merk je echt dat ze hun eigen wereld gaan ontdekken en meegaan in de hypes van vriendjes en school. Ook interessant en leuk, maar zoek nog mijn weg in het meeleven in haar belevingswereld.
Ik moet wel zeggen dat ik mensen zonder kinderwens ook goed begrijp en je mij nooit zult betrappen op uitspraken als: 'komt nog wel', 'bij de juiste man' etc. Want hoe leuk de meisjes ook, ze vragen veel van me, ik ben nooit meer onbezorgd en tijd voor mezelf is schaars.
Donderdag krijg ik nog eens een keertje een baby op bezoek om op te passen en ik kijk er stiekem wel een beetje naar uit. Zo schattig!
dinsdag 5 november 2019 om 16:19
3 katten hier, maar aan een kitten begin ik niet
Doe mij ze maar als ze al enigszins volwassen zijn en niet meer in de gordijnen hangen.
En ik heb ook al geen zin om ze telkens een half jaar binnen te houden. Die 10 dagen met de eerste 2 volwassen katten was al hél en toen braken ze hier al het huis af.
(Telkens geadopteerd omdat ze ergens weg moesten.)
dinsdag 5 november 2019 om 16:27
Ditto.laatbloeiertje schreef: ↑05-11-2019 16:11
[...]
Ik snap het heel goed dat mensen bewust geen kinderen willen - om wat voor reden dan ook.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 5 november 2019 om 17:45
Hebben mensen serieus wel eens gevraagd of het aan je jeugd oid lag dat je geen kinderen wilde?
Of begrijp ik dan niet wat je bedoelt.
dinsdag 5 november 2019 om 17:46
Ik weet niet of ik het snap - nou ja ik snap het in de zin van, ik weet dat ik ze wil, dus er zullen ook wel mensen zijn die dat gevoel andersom hebben.
Maar dat gevraag aan mensen "waarom dan niet?!?!" begrijp ik niet.
dinsdag 5 november 2019 om 17:54
Ja statistisch wel. Maar feit is dat 1 op de 6 kampt met vruchtbaarheidsproblemen en dat, zeker met het ouder worden, de vruchtbaarheid afneemt. En je weet pas hoe vruchtbaar je bent als je daadwerkelijk zwanger wordt of gaat proberen en de zwangerschap uitblijft.COtweepuntnul schreef: ↑05-11-2019 17:47Statistisch gezien raakt het overgrote deel van de vrouwen zwanger binnen een afzienbare tijdsperiode toch?
dinsdag 5 november 2019 om 18:08
ik man van 60 heb nooit kinderwens gehad,vind het te veel van het goeie,vind kids leuk van 3 tot 13 meer niet.,Kheb nu vriendin met 2 grote jongens van 24 en 27,je hebt er niks aan,zitten de hele dag achter de pc of op de telefoon te kijken,praten langs je heen.Ze kosten een vermogen niet alleen aan geld maar aan alles.Ik heb niet het gevoel dat ik wat mis,is persoonlijk he.
dinsdag 5 november 2019 om 18:13
Nee dat is helemaal waar natuurlijk. Je weet het pas voor je eigen situatie als het zo ver is.
dinsdag 5 november 2019 om 18:16
En natuurlijk gelden er statistieken en een houdbaarheidsdatum.COtweepuntnul schreef: ↑05-11-2019 18:13Nee dat is helemaal waar natuurlijk. Je weet het pas voor je eigen situatie als het zo ver is.
Die vriendin van mij die volgende maand 45 wordt en nog een kind wil help ik hopen (voor haar) dat het nog mag lukken (met eigen eitjes). 't Zelfde geldt voor Katja Schuurman bijvoorbeeld. Het is niet per definitie uitgesloten, maar wel iets dat op zo'n leeftijd niet voor alle vrouwen is weggelegd.
dinsdag 5 november 2019 om 18:24
Ja, inderdaad. Maar genoeg mensen die van hun 25e tot 35e bezig zijn met zwanger raken, of waar t überhaupt niet lukt.Baggal schreef: ↑05-11-2019 18:16En natuurlijk gelden er statistieken en een houdbaarheidsdatum.
Die vriendin van mij die volgende maand 45 wordt en nog een kind wil help ik hopen (voor haar) dat het nog mag lukken (met eigen eitjes). 't Zelfde geldt voor Katja Schuurman bijvoorbeeld. Het is niet per definitie uitgesloten, maar wel iets dat op zo'n leeftijd niet voor alle vrouwen is weggelegd.
Maar ik bedoelde meer als reactie op dat het zo'n grote gok is medisch. De meeste vrouwen raken zwanger en de meeste zullen er wel redelijk ongeschonden uitkomen (al weet ik daar de statistieken niet van). Maar zekerheid heb je niet.
dinsdag 5 november 2019 om 19:10
Ik had vroeger heel erg sterk het gevoel dat ik moeder wilde worden. Die wens nam later wat af maar mijn partner wilde heel graag.
En als ik heel eerlijk ben was het hier wel een beetje de volgende stap om kinderen te mogen krijgen. Ik denk dat moeder natuur mijn twijfel snapte want het duurde erg lang voor ik zwanger was. Ik kon aan het idee wennen.
De baby periode vond ik hel, maar eigenlijk nu ons kind groter is vind ik het geweldig!! Soms doet het gewoon pijn zoveel houdt ik van hem.
Ik zou geen beslissing nemen op basis van: vind ik kinderen leuk?
Want ik vind kinderen niet leuk! Van anderen zeker niet. Ik heb een hekel aan kinderverjaardagen en knuffelen met andere kinderen? Liever niet. Als ze schreeuwen in de speeltuin dan kan ik daar slecht tegen.
Maar als mijn eigen kind op mijn hoofd zou poepen zou ik het nog ok vinden bij wijze van spreken
En als ik heel eerlijk ben was het hier wel een beetje de volgende stap om kinderen te mogen krijgen. Ik denk dat moeder natuur mijn twijfel snapte want het duurde erg lang voor ik zwanger was. Ik kon aan het idee wennen.
De baby periode vond ik hel, maar eigenlijk nu ons kind groter is vind ik het geweldig!! Soms doet het gewoon pijn zoveel houdt ik van hem.
Ik zou geen beslissing nemen op basis van: vind ik kinderen leuk?
Want ik vind kinderen niet leuk! Van anderen zeker niet. Ik heb een hekel aan kinderverjaardagen en knuffelen met andere kinderen? Liever niet. Als ze schreeuwen in de speeltuin dan kan ik daar slecht tegen.
Maar als mijn eigen kind op mijn hoofd zou poepen zou ik het nog ok vinden bij wijze van spreken
dinsdag 5 november 2019 om 19:24
Voor zulke oude vrouwen hoop ik juist dat de natuur er zelf een grens op heeft gezet. Zielig voor een eventueel kind, zo'n stokoude moeder!Baggal schreef: ↑05-11-2019 18:16En natuurlijk gelden er statistieken en een houdbaarheidsdatum.
dinsdag 5 november 2019 om 19:55
Ik ben op mijn 20e zwanger geworden vanuit een verlangen naar een doel in mijn leven en iemand om voor te zorgen. Wel bewust maar ontzettend ondoordacht en impulsief. En hormonaal natuurlijk. Dus ik kan niet zeggen dat ik nou echt bewust wist waar ik voor koos. De bevalling, daar ben ik bijna in gebleven en daarna wist ik vrij zeker dat ik DAT nooit meer ging doen.
Inmiddels is dochter volwassen en op eigen benen. Alles is goed gekomen, maar 1 keer was echt voldoende om mijn kinderwens te vervullen.
Inmiddels is dochter volwassen en op eigen benen. Alles is goed gekomen, maar 1 keer was echt voldoende om mijn kinderwens te vervullen.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 20:10
0.60% gewijzigd
dinsdag 5 november 2019 om 20:01
Al van jongs af aan geweten dat ik moeder wilde worden, in eerste instantie altijd meerdere kinderen gewild maar daarnaast altijd het gevoel gehad dat het 1 zoon zou worden, geen idee waarom. Uiteindelijk inderdaad 1 zoon gekregen, nog wel geprobeerd voor een 2e maar dat is helaas niet gelukt en dat bleek uiteindelijk ook prima. Ik en man vinden het heerlijk zo, er is ook nog veel vrijheid voor ons zelf.
dinsdag 5 november 2019 om 20:10
Ik ben rond de 50 en raakte begin 40 ongepland zwanger van onze jongste. Je bent zo (stok)oud als je je voelt en vooral gedraagt.redbulletje schreef: ↑05-11-2019 19:24Voor zulke oude vrouwen hoop ik juist dat de natuur er zelf een grens op heeft gezet. Zielig voor een eventueel kind, zo'n stokoude moeder!
Mijn ouders bijvoorbeeld, rond de 80, gaan meerdere keren per week samen sporten (hardlopen, tennis en zwemmen). Ja, stokoud. Maar fitter dan menigeen die half zo oud is. Zowel lichamelijk als geestelijk. Mijn vader is met studerende kinderen op kroegentocht geweest en mijn moeder fröbelt hele herfststukken bij elkaar na uren wandelen door het bos en verzamelen van spullen daarvoor samen met een kudde kleinkinderen. Ook als er 10+ tegelijk bij opa en oma willen logeren draaien ze daar hun hand niet voor om. Of ik dat op die leeftijd nog trek, geen idee. Maar leeftijd zegt echt niet altijd iets over hoe je als ouder zult zijn.