hoofdje te klein

26-02-2015 16:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 36 weken zwanger. Ik heb een groeiecho gehad en daaruit bleek dat het hoofdje van de baby te klein is. De rest loopt wel op schema. Het hoofdje loopt 4 weken achter. Hebben meer mensen dit gehad? De vk maakte zich er niet ongerust over.
Ik heb het niet met het hoofdje gehad, wel met het bovenbeen (was niks aan de hand, gewoon ingehaald). Een kennisje had het wel met de echo's, dat de baby een kleiner hoofd had. Dat kind heeft nu misschien een iets kleiner hoofd dan volgens de curve zou 'moeten', maar absoluut niet té klein hoor. Het zijn niet voor niets gemiddeldes. Bovendien, als de verloskundige zich geen zorgen maakt zou ik dat ook absoluut niet doen.
Ik weet niet of t bij ons 4 weken was, maar t hoofdje van ons kind was/is ook klein, net onder de twee standaardafwijkingen van het gemiddelde. Was op de echo's al zichtbaar maar alles 'compleet' dus er was geen zorg. In het begin werd er door een verpleegkundige op t consultatiebureau wat spastisch overgedaan ('nou, ik hoop dat de hersentjes niet te klein zijn', dat niveau) maar die is aardig op dr vingers getikt door de arts daar. Alles is goed, hoofdje is idd wat kleiner dan gemiddeld, maar ik heb zelf ook een een redelijk klein hoofd. Hier absoluut niets negatiefs dus!
Trouwens wel ruk hoor, als je daar in al je hormonen een paar weken na de bevalling zit en mensen dan dat soort opmerkingen maar neergooien, blijft toch in je hoofd zitten.
Als de vk zich er geen zorgen over maakt, hoef jij dat ook niet te doen.
Ik snap dat je daar onzeker van wordt. Maar, als de VK inderdaad zegt dat zij zich geen zorgen maakt, doe dat dan ook niet. Zonde om daardoor deze laatste weken te verpesten met zorgen! Bij mijn baby was ook het hoofdje klein, maar dat bleek een aantal weken later ingehaald te zijn (of slecht gemeten toen, dat kan ook). Probeer nog lekker te genieten!
Hoe groot zijn jullie hoofden? Wanneer de papa en of mama een klein hoofd heeft, dan is de kans groot dat de kleine ook een kleiner dan standaard hoofd heeft. Niet zo druk over maken, zeker wanneer de vk het niet zo belangrijk vindt. Een meet fout is snel gemaakt.

Ook hier geldt, het gaat niet om de grootte, maar met wat je er mee doet
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb een klein hoofd, mijn kinderen ook.

Als de vk zich niet druk maakt, dan jij ook niet. Anders was je allang doorverwezen

(En het voordeel is dat dan de bevalling vaak iets makkelijker gaat )
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Oh herkenbaar! Zat helemaal in de stress toen dat bij ons uit de echo kwam. Vk maakte zich ook geen zorgen, ik wel. Uiteindelijk gerelativeerd, ik heb namelijk ook een klein hoofd. Maar snap dat het moeilijk is...

Werd ons ook verteld dat de baby aan de kleine kant was. Nou, niet dus 3,9 kg bij geboorte, niks kleins aan dus

Zo ver in de zwangerschap is het hoofdje moeilijk te meten.
Dat was bij mij ook zo, tot het einde. Het hoofdje was in vergelijking met andere baby's wel iets kleiner maar de verhoudingen klopten allemaal en een heel mooi kindje!
De VK maakt zich er ook niet druk om..dus..dan is het geen struikelblok toch? En een beetje off-topic: met een iets kleiner hoofdje zal de bevalling misschien ook wat makkelijker gaan?
Ik ben zelf ook niet zo groot. Ik dacht dat een kleiner hoofd niet zo heel erg is. Maar ik ga dan toch twijfelen. Hoop dat alles goed is met de hersentjes. Op de 20 weken echo zag dit er goed uit.

het is mooi wat ze allemaal kunnen zien, maar soms geeft het ook onrust terwijl je dit anders niet zou weten.

@anneanna, dat is inderdaad erg dat ze dat zei zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven