Hoogzwanger en wel of geen griepprik

16-10-2021 21:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Zoals jullie wellicht weten wordt tegenwoordig de griepprik aangeboden aan zwangere vrouwen, vanwege de gezondheidsvoordelen die dit meebrengt voor de nu nog ongeboren baby. Babies kunnen namelijk erg ziek worden door de griep.

Een paar weken geleden vroeg ik mijn verloskundige of het voor mij nog zin had om deze te nemen. Ze zei dat ik waarschijnlijk eerder bevallen zou zijn dan de griepprikronde dus dat dat niet veel zin zou hebben. Ik ben nu 36+4, maar heb al een afspraak voor geplande KS over 2,5 week.

Nu krijg ik een info mail dat de griepprik dus goed is voor zwangere vrouwen, het beste iig 2 weken voor de uitgerekende datum/geboorte maar zelfs als je hem later neemt zijn er nog gezondheidsvoordelen. En dat die dus in deze periode gezet kan gaan worden, dus wellicht ben ik nog op tijd.

Ik ben hoogzwanger en mijn hoofd is soep, wat is wijsheid? Maandag de huisarts bellen of ik asap nog die prik mag hebben? Of laten zitten?

Ik vind het wel een fijne gedachte om m’n kind optimaal te beschermen (of nog zoveel mogelijk) en wellicht is het ook wel fijn om zelf extra beschermd te zijn deze winter, met een kleintje en weinig slaap. Maar het is ook wel erg kort dag en we hebben het met z’n allen natuurlijk altijd zonder deze prik gedaan, mss overdrijf ik de noodzaak ervan. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het alleen doen als je een zwakke gezondheid hebt. Maar dat kan ik niet vanaf hier bepalen. Ik zou het zelf niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen, goede kans dat je idd je kind ermee extra beschermt. Zelfs als je 'te laat' bent heb je minder kans dat griep via jouzelf bij je kind komt, en kans dat als je borstvoeding geeft, je kind via die weg je antistoffen alsnog krijgt.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen. Je weerstand is door de gebroken nachten echt laag, het beschermt je baby een beetje extra.

En dit: https://www.scientias.nl/door-de-lockdo ... e-wachten/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bellen en kijken wanneer je de prik kunt krijgen. Mijn huisarts krijgt de griepprik pas half november binnen, dus dat zou voor jou te laat zijn. Maar misschien kan de huisarts deze week de prik nog zetten, dan zijn jij en je kind toch beter beschermd. Kan geen kwaad toch?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker doen, ook omdat een stevige griepgolf wordt verwacht.
ik zou het niet doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem al gehad deze week dus denk dat de huisarts hem wel al zou kunnen geven. Ik zou bellen en het wel doen.
Ik zou het doen, die extra antistoffen lijken me fijn.
Alle reacties Link kopieren
Van de griepprik kun je je ook niet lekker gaan voelen toch? Dat had ik er niet meer bijgetrokken met hoever jij bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Ben zelf 10 weken geleden bevallen en al zeker 7 weken snip- en snip verkouden, vol hoofd en niet lekker + op en af koortsig. Oorzaak is lage weerstand dus krijg het niet onder controle. Dat is nieuw voor me, want meestal na een paar dagen ellendig ben ik er wel weer.

Dochter heeft RS virus al te pakken gehad en een week doorgebracht in het ziekenhuis. Als deze prik haar en mij ook maar enigsins had kunnen helpen dan graag.

Wou dat ik hem nu, postpartum, alsnog mocht halen. Misschien dat het via de borstvoeding nog iets voordelig is voor dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ja doen hoor!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik vond en vind dat flauwekul, ik zou het dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor al de reacties. Ik ga maandag de huisarts bellen of het überhaupt nu al kan en wat hij ervan vindt. Kan het en heeft hij geen mitsen en maren dan doe ik het gewoon.

Terechte opmerking trouwens of ik het er wel bij kan hebben als ik gammel word van de injectie. Ik zie daar niet naar uit maar ik slaap toch al ruk en doe daardoor niks meer, maar zou het nog erger vinden om met een kleine baby erbij ziek te worden. Dus dan maar nu gammel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de prik afgelopen week gehaald met 38+1. Mijn afweging was dat als de baby al snel geboren wordt, de kans groot is dat hij via BV toch antistoffen binnen zal krijgen. Van bijwerkingen niet echt last gehad, maar dat zegt natuurlijk niks over hoe jij erop reageert. Mijn verloskundige raadde me aan goed de afweging te maken of ik de bijwerkingen er nu bij kan hebben met het oog op een bevalling die ieder moment kan starten, maar ik lees dat je daar ook al over nagedacht hebt.
Ik heb het niet gedaan (wel DKTP vanwege kinkhoest). M’n man heeft de griep gekregen toen m’n dochter 1 maand oud was en dat was echt niet leuk. Slapen met mondkapjes en de hele dag een mondkapje op zodat zij het niet kreeg. Hij kon haar ook niet vasthouden voor 2 weken. Achteraf hadden we toen dus wel de griepprik moeten nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net twee jaar geleden aan de verloskundige en gynaecoloog gevraagd. Kreeg hem toen wel ivm (zwangerschap-) diabetes.
Heb hem toen rond 35w laten zetten en ben met 38w bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
16-10-2021 22:18
Terechte opmerking trouwens of ik het er wel bij kan hebben als ik gammel word van de injectie. Ik zie daar niet naar uit maar ik slaap toch al ruk en doe daardoor niks meer, maar zou het nog erger vinden om met een kleine baby erbij ziek te worden. Dus dan maar nu gammel.
Ik zou het doen. Van de griep voel je je beduidend slechter dan alleen maar gammel, kan me ook voorstellen dat je dat na een KS en in de eerste weken van je nieuwe baby er helemaal niet bij kan hebben..

Succes met kiezen!
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk niet goed als jij loopt de snotteren met een baby. Je kind zal ook geen antistoffen tegen deze griep van jou krijgen dus zal ook ziek worden en totaal nodeloos..

Ik begrijp dat voorbehoud jegens vaccinaties niet echt. Verdiep je je nu pas voor het eerst in je leven in dit onderwerp?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
16-10-2021 22:18
Terechte opmerking trouwens of ik het er wel bij kan hebben als ik gammel word van de injectie. Ik zie daar niet naar uit maar ik slaap toch al ruk en doe daardoor niks meer, maar zou het nog erger vinden om met een kleine baby erbij ziek te worden. Dus dan maar nu gammel.
Ik werk in de zorg, heel veel van mijn collega's hebben afgelopen week de prik gekregen. In die hele groep heb ik eigenlijk niemand gehoord over klachten na de prik (behalve natuurlijk pijn in de arm op de plaats van de injectie).

Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar in mijn ervaring lijkt het daarmee dus wel mee te vallen dit jaar.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-10-2021 05:34
Het is natuurlijk niet goed als jij loopt de snotteren met een baby. Je kind zal ook geen antistoffen tegen deze griep van jou krijgen dus zal ook ziek worden en totaal nodeloos..

Ik begrijp dat voorbehoud jegens vaccinaties niet echt. Verdiep je je nu pas voor het eerst in je leven in dit onderwerp?
misschien begrijp ik je verkeerd maar ik heb verder 0 problemen met vaccinaties, heb de rest (Corona en kinkhoest) ook braaf gehad. Ik ben dus wel pro vaccinatie en snap hoe het werkt. Alleen nu komen zo opeens met dit advies over de griepprik zo vlak voor de bevalling, en dan moet je dus hoogzwanger beslissen of het een goed idee is om die toch nog even te doen of niet. Maar als ik de reacties zo zie dan moet dat goedkomen dus ik ga maandag bellen.
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
17-10-2021 09:25
misschien begrijp ik je verkeerd maar ik heb verder 0 problemen met vaccinaties, heb de rest (Corona en kinkhoest) ook braaf gehad. Ik ben dus wel pro vaccinatie en snap hoe het werkt. Alleen nu komen zo opeens met dit advies over de griepprik zo vlak voor de bevalling, en dan moet je dus hoogzwanger beslissen of het een goed idee is om die toch nog even te doen of niet. Maar als ik de reacties zo zie dan moet dat goedkomen dus ik ga maandag bellen.
Normaal gesproken merk je niets van de griepvaccinatie hooguit wat gevoelig op prikplek.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
16-10-2021 21:31
Ik zou het doen. Ben zelf 10 weken geleden bevallen en al zeker 7 weken snip- en snip verkouden, vol hoofd en niet lekker + op en af koortsig. Oorzaak is lage weerstand dus krijg het niet onder controle. Dat is nieuw voor me, want meestal na een paar dagen ellendig ben ik er wel weer.

Dochter heeft RS virus al te pakken gehad en een week doorgebracht in het ziekenhuis. Als deze prik haar en mij ook maar enigsins had kunnen helpen dan graag.

Wou dat ik hem nu, postpartum, alsnog mocht halen. Misschien dat het via de borstvoeding nog iets voordelig is voor dochter.
Rs virus heeft niks met de griepprik te maken toch? En een verkoudheidsvirus ook niet? Alleen influenzavirussen en dan ook alleen als ze toevallig in de cocktail van de griepprik zitten.
Persoonlijk zou ik het niet doen, TO. Ben zelf risicogroep voor de griepprik maar neem hem nooit. Heb de afgelopen 10 jaar ook geen griep gehad. Vind het een overbodige prik. Werkzaamheid van het vaccin is ook relatief laag volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 36 weken en wordt over 2 weken ingeleid, ik heb er al contact over opgenomen met de huisarts, maar ik kan de griepprik niet meer krijgen voor de bevalling. Huisarts krijgt de hoofdlevering pas medio november, de allereerste levering eind deze maand, maar dat schijnt per huisarts te verschillen.

Ik had hem wel graag gehaald, al krijgt de baby dan de antistoffen mee via borstvoeding zou ik dat al wel fijn vinden met een peuter en kleuter die ieder virusje mee het huis in slepen.
Desayuno schreef:
17-10-2021 09:25
misschien begrijp ik je verkeerd maar ik heb verder 0 problemen met vaccinaties, heb de rest (Corona en kinkhoest) ook braaf gehad. Ik ben dus wel pro vaccinatie en snap hoe het werkt. Alleen nu komen zo opeens met dit advies over de griepprik zo vlak voor de bevalling, en dan moet je dus hoogzwanger beslissen of het een goed idee is om die toch nog even te doen of niet. Maar als ik de reacties zo zie dan moet dat goedkomen dus ik ga maandag bellen.
Ik had hetzelfde met de griepprik. Heb hem ook nooit gehad. Achteraf had ik het misschien wel moeten doen, al beviel ik in een periode dat we echt nooit weggingen door Corona. Wat misschien helpt, waar ik woon krijgt vrijwel iedereen de griepprik inclusief kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven