Hoogzwanger en wel of geen griepprik

16-10-2021 21:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Zoals jullie wellicht weten wordt tegenwoordig de griepprik aangeboden aan zwangere vrouwen, vanwege de gezondheidsvoordelen die dit meebrengt voor de nu nog ongeboren baby. Babies kunnen namelijk erg ziek worden door de griep.

Een paar weken geleden vroeg ik mijn verloskundige of het voor mij nog zin had om deze te nemen. Ze zei dat ik waarschijnlijk eerder bevallen zou zijn dan de griepprikronde dus dat dat niet veel zin zou hebben. Ik ben nu 36+4, maar heb al een afspraak voor geplande KS over 2,5 week.

Nu krijg ik een info mail dat de griepprik dus goed is voor zwangere vrouwen, het beste iig 2 weken voor de uitgerekende datum/geboorte maar zelfs als je hem later neemt zijn er nog gezondheidsvoordelen. En dat die dus in deze periode gezet kan gaan worden, dus wellicht ben ik nog op tijd.

Ik ben hoogzwanger en mijn hoofd is soep, wat is wijsheid? Maandag de huisarts bellen of ik asap nog die prik mag hebben? Of laten zitten?

Ik vind het wel een fijne gedachte om m’n kind optimaal te beschermen (of nog zoveel mogelijk) en wellicht is het ook wel fijn om zelf extra beschermd te zijn deze winter, met een kleintje en weinig slaap. Maar het is ook wel erg kort dag en we hebben het met z’n allen natuurlijk altijd zonder deze prik gedaan, mss overdrijf ik de noodzaak ervan. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben morgen 38 weken zwanger en had niks gehoord over de griepprik….. ik laat het maar ff, geen zin om ziek te worden en wie weet komt de baby ineens een dezer dagen.
Alle reacties Link kopieren
zwembad84 schreef:
17-10-2021 15:46
Rs virus heeft niks met de griepprik te maken toch? En een verkoudheidsvirus ook niet? Alleen influenzavirussen en dan ook alleen als ze toevallig in de cocktail van de griepprik zitten.
Persoonlijk zou ik het niet doen, TO. Ben zelf risicogroep voor de griepprik maar neem hem nooit. Heb de afgelopen 10 jaar ook geen griep gehad. Vind het een overbodige prik. Werkzaamheid van het vaccin is ook relatief laag volgens mij.
Klopt.

Probeerde aan te geven dat wanneer ik iets had kunnen voorkomen door een simpele vaccinatie ik dat direct had gedaan. Kwam niet helemaal goed uit de verf...
Mijn weerstand is echt zo veel lager na de bevalling, ben daarmee 'bang' voor het komende seizoen.
Alle reacties Link kopieren
Even kleine update: de huisarts vond het ook een goed idee, zowel voor baby als voor mezelf. Dus ik sta nu op ‘de lijst’, ze zijn alleen nu bezig met de planning en ze konden me niet zeggen of het nog op tijd zou zijn voor de bevalling. Maar dat gaan we zien, heb ik het tenminste geprobeerd :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik had er ook naar geïnformeerd bij de huisarts. Heb nu een uitnodiging 13 dagen voor de uitgerekende datum. Iets minder snel dan ik gehoopt had, maar als het lukt neem ik hem wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven