ICSI behandeling vrouw 44 jaar

11-05-2019 12:09 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?

groetjes,
Mi.
Troffel75 schreef:
11-05-2019 16:50
Je vraagt waar mijn grens ligt. Nou, onder andere daar dus, bij donoreitjes. Want dan zit ik in een situatie dat niet alleen mijn man vruchtbaarheidsproblemen zou hebben, maar ik ook, wat nu niet zo is. Maar als mijn lichaam niet zwanger kan worden, dan ligt daar sowieso de grens. Want als mijn lichaam niet meer eitjes heeft of een zwangerschap kan "maken" en houden, dan ben ik blijkbaar biologisch gezien te oud. Nu is er volgens mijn arts en gynacoloog geen reden waarom mijn lichaan het niet zou kunnen. Maar als mijn lichaam het niet meer zou kunnen, dan stopt het.

Een andere grens ligt bij ons alletwee ook bij spermadonatie. We willen heel graag samen een kindje. Als ook ICSI niet lukt, dan zouden we niet alsnog spermadonatie proberen.

En iemand anders suggereerde dat ik ook een wel vruchtbare man kon zoeken. Dat is absurd. Ik ben gelukkig met deze man. Er werd ook gezegd dat deze man me misschien wel verlaat en me alleen achter laat met een baby. Dat zou deze man nooit doen.

Ik kan hypothetisch nog wel mestruatie houden tot tegen mijn 60e. Mijn oma en moeder waren 58 bij hun laatste menstruatie. Het is niet zo dat ook dan ik nog zwanger zou willen worden. Maar mijn gevoel en instinct zegt dat het tussen de 40 en 46 nog kan.

Ik (ongewenst kinderloos) heb het hele traject doorlopen, maar onderschat het niet! Zoals iemand al zei geloof ik niet dat het bij die € 2400,- blijft. Volgens mij was het 10 jaar geleden al zeker het dubbele. Ik zou dus eerst uitzoeken wat de daadwerkelijke kosten zijn, want ik kan me niet voorstellen dat die €2400,- de hele behandeling dekt als ik bedenk hoeveel er bij komt kijken.

Wat me wel opvalt is dat je zegt dat je het medische traject niet in zou gaan als je lichaam zou aangeven dat het niet meer kan. Maar geeft nu het lichaam van je man dan niet aan dat het niet (meer) kan?
Een vriendin heeft 3 kinderen via icsi. 60.000 euro armer. Die 2400 is wel erg weinig idd.
Dat lijkt me wel erg sterk, 60k. Tot je 43ste krijg je icsi behandelingen vergoed, en daarna is het dus max 5k voor een behandeling. Tenzij je naar een of ander mega duur buitenland gaat of eiceldonatie in het buitenland doet.
Lievejetje schreef:
11-05-2019 17:19
Een vriendin heeft 3 kinderen via icsi. 60.000 euro armer. Die 2400 is wel erg weinig idd.
Nou is dat even fijn voor je: met een grote zak geld kun jij nog 6 jaar proberen om een kind te krijgen!
heartsxdaggers schreef:
11-05-2019 17:21
Dat lijkt me wel erg sterk, 60k. Tot je 43ste krijg je icsi behandelingen vergoed, en daarna is het dus max 5k voor een behandeling. Tenzij je naar een of ander mega duur buitenland gaat of eiceldonatie in het buitenland doet.
TO heeft wel de eieren, de man niet zo'n vruchtbaar zaad.
Troffel75 schreef:
11-05-2019 15:49
Maar ik heb al testen gehad en ik ben gewoon vruchtbaar. Mijn eicellen zijn al bekeken en die zijn kwalitatief goed.
Of jouw eicellen kwalitatief goed zijn kunnen ze pas zien bij een icsi poging, wanneer ze de cellen eruit hebben gehaald en proberen te injecteren.
Dat je nog eicellen hebt zegt echt helemaal niks.
Feit is dat de slaagkans over het algemeen afneemt na je 40e (na je 35e al).
Zelfs bij een perfect embryo liggen die bij vrouwen boven de 38 jaar op minder dan 25% itt 50% bij vrouwen die jonger zijn. En de kans dat je zo'n perfect embryo hebt uit een poging neemt ook af met de leeftijd.
Daarom wordt er niet meer vergoed. Puur een kosten/baten afweging.
Maar je mag het uiteraard proberen.
.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 17:50
99.85% gewijzigd
Komt de kinderwens echt vanuit jou of is die gevoed door de wens van je partner?
rosanna08 wijzigde dit bericht op 11-05-2019 17:33
0.62% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Troffel75 schreef:
11-05-2019 14:27
Bedankt voor de reacties die er al zijn. De leeftijd om te mogen starten met een traject ligt in Nederland op 50 jaar maximaal, las ik ergens.

Ik vind het trouwens erg oordelend om te zeggen dat "een oude vrouw" niet zou mogen "werpen". Dat is toch onzin. Punt 1 ben ik geen oude vrouw en als mijn vriend gewoon vruchtbaar zou zijn, zou ik toch ook nog kinderen kunnen krijgen. Het gebeurt steeds vaker dat vrouwen boven de 40 kinderen krijgen en het is oordelend om te zeggen dat dat verkeerd is. Ik heb een fit lichaam, ik ben kerngezond, en bij een echo is al gebleken dat ik nog een erg actieve productie heb van eitjes. Ik ken verschillende moeders van mijn leeftijd die nog een kind hebben gekregen. Het gaat om de liefde en de zorg en de aandacht die je hevt voor een kind en niet om de leeftijd.

Ik zeg niet dat vrouwen van 60 die allang niet meer menstrueren ook nog kinderen zouden moeten krijgen. Maar ik ben 44, sta volop in het leven, ik ben gezond en fit, en ik heb de liefde, ruimte en tijd om een kindje een ontzettend liefdevolle jeugd te geven. En als mijn man vruchtbaar was geweest, dan was ik immers niet zo makkelijk en snel beoordeeld, omdat er dan een kind op de natuurlijke wijze had kunnen ontstaan.

Misschien is 2400 euro niet veel geld, en zeker niet als het lukt natuurlijk. Maar wat als je drie of vier behandelingen nodig hebt, zoals bij veel jongere vrouwen ook het geval is? Dan loopt het wel snel op. De leeftijdsgrens 43 jaar is bij ICSI redelijk random, omdat ICSI betere sagingskansen heeft dan IVF, juist ook bij vrouwen boven de 40. Bij IVF daalt het slagingspercentage snel per jaar boven de 40, maar bij ICSI minder.

De overheid heeft nog niet zo heel veel jaar geleden de maximaalgrens omhoog gezet naar 50 jaar, voor de leeftijd dat je een behandeling mag ondergaan in Nederland. Maar de vergoedingsleeftijd is hetzelfde gebleven. Een vrouw van 42 of 43 of 44 - de wens om moeder te worden kan toch even groot zijn. Het verdriet als het niet lukt, is heus niet kleiner dan bij een vrouw van 41. Ik vind het wel erg makkelijk eerlijk gezegd om over de juistheid van een moederwens te oordelen van een ander...
het gaat natuurlijk ook om leeftijd. Kom op nou. Met een baby de overgang in... prfff En dan ook nog 2 pubers. Het gaat om de levensfase En de baby fase ben jij hoog en breed voorbij. Accepteer dat gewoon. En ja als hij en jij allebei nog gewoon vruchtbaar hadden geweest dan hád je.. maar of dat verstandig was. Gelukkig heeft de natuur ingegrepen.
Echt ik snap het niet hoor. Zo'n roze bril op vanwege je nieuwe vriendje? Hoe verliefd was je op de vader van je kinderen, en die is er ook niet meer. Stel je voor dat je net een tandenkrijger hebt als je middenin de overgang zit. Hotflashes en baby wil alleen maar tegen je aan. Nee, ik denk niet dat je hoe vaak je het woord fit ook laat vallen, een fijne baby moeder bent. Tegen de tijd dat het kind er zou zijn ben je 47!!!
mandylion schreef:
11-05-2019 17:25
Of jouw eicellen kwalitatief goed zijn kunnen ze pas zien bij een icsi poging, wanneer ze de cellen eruit hebben gehaald en proberen te injecteren.
Dat je nog eicellen hebt zegt echt helemaal niks.
Feit is dat de slaagkans over het algemeen afneemt na je 40e (na je 35e al).
Zelfs bij een perfect embryo liggen die bij vrouwen boven de 38 jaar op minder dan 25% itt 50% bij vrouwen die jonger zijn. En de kans dat je zo'n perfect embryo hebt uit een poging neemt ook af met de leeftijd.
Daarom wordt er niet meer vergoed. Puur een kosten/baten afweging.
Maar je mag het uiteraard proberen.
En dan moet zo'n embryo ook nog eens willen plakken.
De kans op een miskraam neemt zienderogen toe met het stijgen van de leeftijd.
Wittelamp schreef:
11-05-2019 17:28
Ik ben In de veertig en zichtbaar zwanger maar ik heb niets negatiefs gehoord. Alleen maar spontane opmerkingen als “wat een cadeautje!” en uitroepen als “Heerlijk toch!”, als ze mijn leeftijd horen (ik zie er wel veel jonger uit).
Geen stotterende “oh eh gefeliciteerd” opmerkingen of vertwijfelde blikken. Echt niet.

Het is vooral op internetfora waar toch bepaalde types zich verzamelen dat er zo geoordeeld wordt. Als je in een beetje een normale omgeving woont kom je dat in real life gelukkig niet zo snel tegen.

Dus van mij alvast bijvoorbaat: ga ervoor en geniet ervan!
In de 40... is dat eind 40 of toch meer begin 40. En heb jij ook al 2 pubers? Want vooral de combi van de hoge leeftijd mét grote kinderen vind ik niet kunnen.
Ik ben het spoor bijster, begrijp ik het goed dat wanneer je 45 plus bent dat je wel een icsi behandeling kunt krijgen ( na vooronderzoek) en dat voor de prijs van €2400??? Of moet je een donor meenemen?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
karin6789 schreef:
11-05-2019 17:24
TO heeft wel de eieren, de man niet zo'n vruchtbaar zaad.
Ja weet ik, maar degene boven me zei dat iemand die ze kende 60k heeft uitgegeven. En dat kan volgens mij niet :)
heartsxdaggers schreef:
11-05-2019 17:21
In NL uitbehandeld. In Duitsland wilden ze wel verder behandelen.
Heb de rekeningen niet gezien
nina1966 schreef:
11-05-2019 17:29
het gaat natuurlijk ook om leeftijd. Kom op nou. Met een baby de overgang in... prfff En dan ook nog 2 pubers. Het gaat om de levensfase En de baby fase ben jij hoog en breed voorbij. Accepteer dat gewoon. En ja als hij en jij allebei nog gewoon vruchtbaar hadden geweest dan hád je.. maar of dat verstandig was. Gelukkig heeft de natuur ingegrepen.
Echt ik snap het niet hoor. Zo'n roze bril op vanwege je nieuwe vriendje? Hoe verliefd was je op de vader van je kinderen, en die is er ook niet meer. Stel je voor dat je net een tandenkrijger hebt als je middenin de overgang zit. Hotflashes en baby wil alleen maar tegen je aan. Nee, ik denk niet dat je hoe vaak je het woord fit ook laat vallen, een fijne baby moeder bent. Tegen de tijd dat het kind er zou zijn ben je 47!!!
Ik respecteer TO's kinderwens, echt waar! Maar nu ik 55 ben, zou ik het echt niet meer zien zitten om een 8-9 -jarig kind te moeten grootbrengen.
Wittelamp schreef:
11-05-2019 17:28
Het is vooral op internetfora waar toch bepaalde types zich verzamelen dat er zo geoordeeld wordt. Als je in een beetje een normale omgeving woont kom je dat in real life gelukkig niet zo snel tegen.
'Een normale omgeving'? Leg eens uit.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Even off topic, maar ik moet wel echt lachen om de dames in dit topic die stellen er ‘echt niet uitzien als 40/50’.
Geloof mij nou maar - als eindtwintiger - ; dat zie je echt wel. Vrouwen denken (hopen) altijd dat ze er jonger uitzien dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Daarnaast, laat TO lekker haar eigen leven leiden zeg. Succes!
nina1966 schreef:
11-05-2019 17:29
Ik ben ouder dan to en zou ook nog prima voor een baby kunnen zorgen.

Jij voelt je blijkbaar te oud daarvoor. To niet. To wil wel een baby. Jij hoeft er niet voor te zorgen. Dus waarom zou jij daar een probleem mee hebben.
Mijn eerste reactie is, waar begin je aan op die leeftijd en met puberende kinderen. Icsi is een zwaar mentaal en fysiek traject die je niet in de koude kleren gaat zitten, heb het zelf ondergaan als 26 jarige maar dat doe je niet even gauw.
Je hebt 2 gezonde kinderen, waarom?

Kans van slagen is erg klein en als je icsi in nl al duur vind, buitenland is echt duurder. Dat zijn vaak prive klinieken en dat vergoed je zorgverzekering niet plus verblijf, vlucht ed.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Moemoe64 schreef:
11-05-2019 17:36
Ik respecteer TO's kinderwens, echt waar! Maar nu ik 55 ben, zou ik het echt niet meer zien zitten om een 8-9 -jarig kind te moeten grootbrengen.
Ik denk dat TO zich er heel erg op verkijkt. Ik vind het ook raar dat wanneer zij onvruchtbaar zou zijn, dat ze er dan niet meer voor zou willen gaan, maar nu haar man onvruchtbaar is moet het wel gepushed worden?
heartsxdaggers schreef:
11-05-2019 17:35
Ja weet ik, maar degene boven me zei dat iemand die ze kende 60k heeft uitgegeven. En dat kan volgens mij niet :)
Wel als je voor elk kind, de betreffende persoon had er 3, 3 behandelingen/terugplaatsingen nodig hebt. Mensen zien ICSI vaak als een wondermiddel, maar het wil zeker niet zeggen dat het de eerste keer raak is. Heb zelf 3 ICSI-behandelingen gehad zonder resultaat.
Moemoe64 schreef:
11-05-2019 17:36
vergeet niet dat je er weer ingroeit he, het is niet alsof je ineens een 8-jarige in je huis wordt gedropt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Troffel75 schreef:
11-05-2019 16:39
Dank je! Ik ben blij dat je dat zo zegt. Zoveel mensen willen graag een derde, en niemanfd noemt dat verwend gedrag als de vrouw jonger is. Veel veertigers krijgen nu nog kinderen. Het maakt misschien niet uit wat anderen ervan vinden, Lievejetje, maar leuk is het niet. Waarom zou een veertiger geen derde mogen willen, en een dertiger wel? Een dertiger moet dan toch ook tevreden zijn met wat ze heeft? Ik vind gewoon echt oprecht dat elke kinderwens legitiem is, dat je niet mag oordelen. Er zijn mensen die hebben twaalf kinderen. Eigen keuze toch? Als je maar goed en liefdevol voor je kinderen zorgt.
Natuurlijk is dat wel verwend gedrag, ook als de ouders jonger zijn. De wereld is al overbevolkt genoeg tenslotte.

En over oude mannen die nog een kind verwekken heb ik ook geen goed woord over. Een oude buurjongen van mij die 50 is heeft bij zijn vriendin ook nog 'n baby verwekt op de valreep. Nou lekker dan, als kind 20 is is pa 70, als ie dat uberhaupt haalt.

En mensen worden helemaal niet veel ouder, in elk geval niet in fitte conditie. Je mag blij zijn als mensen de 80 halen zonder al te erge gezondheidsproblemen maar daarna holt het bij de meesten snel achteruit. En vergeet niet dat de huidige generatie tot 70 jaar zal moeten blijven werken, dat komt de gezondheid ook niet ten goede.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-05-2019 22:27
Reden: op de man/provoceren
98.47% gewijzigd
Hoe komen mensen erbij dat icsi in buitenland veel goedkoper is, echt niet zo. Ik heb destijds met mijn ex man geïnformeerd en was erg kostbaar. Hele hoop haken en ogen, extra kosten vrij nemen van werk, als het tegen zit qua poging en je moet een maand wachten dan zul je weer naar nl moeten en later terug vliegen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven