ICSI behandeling vrouw 44 jaar
zaterdag 11 mei 2019 om 12:09
Hallo,
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:31
Het is en blijft je eigen keuze. Ik wil graag een derde, ben wel iets jonger, maar ook dan krijg je te horen dat je gewoon blij moet zijn met wat je hebt. Uiteindelijk maakt het niks uit wat een ander ervan vindt. Feit is natuurlijk wel dat het niet vergoed wordt dus heb je het financieel (ervoor over).Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 15:59Waarom is de wens van twee mensen die 44 zijn verwend, terwijl dezelfde wens van mensen die 42 zijn of 40 (of 34 of 39) dat niet is? Dat is toch onzin? Dan zou van alle mensen die een derde kind graag zouden willen verwend zijn. Dus als je al kinderen hebt, wordt je kinderwens "verwend"? Maar niet als je 42 bent, wat maar iets meer dan 1 jaar jonger is dan ik nu ben? Ee kinderwens is nooit verwend. En als ik deze man ontmoet had toen we 20, 30 of 40 waren geweest, dan was er hetzelfde probleem geweest met zijn vruchtbaarheid. Dat heeft niets met zijn leeftijd te maken. En ik vind dat je simpelweg nooit moet oordelen over de wens of de droom van een ander, laat staan over de ethiek van die droom. Het feit dat ik al kinderen heb, is niet relevant. Dan kun je van elk tweede, derde of vierde kind in elk gezin zeggen dat het een verwend gebeuren is. Niemand heeft recht op een kind, of op een tweede of derde. Het gaat zoals het gaat. Maar de keuze van ouders over hoeveel kinderen ze zouden willen hebben, is iets waar geen waarde oordeel op hoort te zitten. En als de wetenschap kan helpen, waarom zou het dan onethisch of verwend zijn om daar gebruik van te maken?
zaterdag 11 mei 2019 om 16:32
zaterdag 11 mei 2019 om 16:34
Maar ook een man kan op een bepaald moment gewoon te oud zijn. Je man is daarvan een voorbeeld. Mannen komen niet zo duidelijk in de overgang, maar hebben toch ook echt een leeftijd waarop het niet meer lukt.Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 16:28Hoor jij jezelf wel? Capriolen? wie ben jij dat jij mag oordelen over wat capriolen zijn en wat niet? Wie ben jij, dat jij zou mogen beslissen of een uitspraak zou mogen doen over binnen welke leeftijdsperiode vrouwen kinderen mogen krijgen? Tussen je 22e en 42e? Dus van een jongere vrouw zijn dat ook capriolen? De tijden zijn veranderd. Vrouwen krijgen later kinderen. Ik zeg toch ook niet dat het stom is dat twintigers en dertigers eerst uitgebreid carriere willen maken en dan achterin hun dertiger jaren er achter komen dat het niet zo makkelijk meer lukt? Dit zijn gewoon sociaal-maatschappelijke verschuivingen. Mensen leven langer, zijn langer adolescent, en vrouwen willen vaak eerst reizen en werken, en niet trouwen en kinderen krijgen op hun 21e zoals vroeger. Zo is dat nou eenmaal gegaan. Maar waarom zou jij of wie dan ook kunnen bepalen tussen welke minimale en maximale leeftjd je kinderen mag krijgen, "dat anders je tijd geweest is"? Dat zijn biologische kwesties, en voor sommigen religieuze of spirituele kwesties. Maar sowieso niet een kwestie van een mening... Op het moment dat de vrouw in de overgang raakt, DAN kan ze geen kinderen meer krijgen. Biologisch gezien. De rest is een kwestie van mening, van cultuur, van een sociaal-maatschappelijk iets.
En of je 80 wordt weet je niet. Ik zie de generatie van mijn ouders nu best snel achteruit gaan en die waren een paar geleden ook nog echt fit. Ze gaan nu richting de 70 en hun vriendenkring is al aan het uitdunnen, om maar te zwijgen over alle ziektes die de afgelopen jaren aan het licht zijn gekomen. Ik ben heel blij dat ik nu zelf al ruim volwassen ben, ipv dat ik zelf nog in de puberleeftijd zou zitten.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:35
Vroeger kregen mensen van 25 of 35 ook geen kind als de man vruchtbaarheidsproblemen had. Met vroeger vergelijken is nonsens. Vroeger bestond er wel meer niet in de gezondheidszorg waar je toch nu ook gebruik van maakt. Dat vroeger iets niet kon, wil niet zeggen dat je er nu geen gebruik van zou mogen maken als het nu wel kan. Dat het kan, betekent inderdaad niet dat het moet, maar het betekent ook niet dat het niet "moet". Dat hangt af van de situatie. Met vroeger vergelijken is een drogreden, een oneiglijk argument. Waar de man onvruchtbaar was, kregen zelfs twintigers vroeger geen kind. Het is juist fijn dat er voor situaties waarin er vruchtbaarheidsproblemen zijn nu nog andere pties zijn... Je begeeft je op een hellend vlak als je gaat zeggen dat iets nu niet hoeft omdat het vroeger toch ook niet kon.Senseo schreef: ↑11-05-2019 16:04Los van het vergoedingsissue vind ik 45 gewoon te oud om moeder te worden. Je mag dan wel superfit zijn en midden in het leven staan, feit blijft dat jij straks al 65 bent als je kind 20 is.
Je hebt je kans gehad, 2 mooie kinderen gekregen. Je partner is behept met slecht zaad en heeft nog geen kinderen, dat is gewoon jammer. Tegenwoordig leven we in een maakbare wereld waar alles maar mogelijk moet zijn. Vroeger kregen mensen als jullie gewoon geen kind meer. Dat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet. Daarom vind ik het ook heel terecht dat het niet vergoed wordt want nu is het voor jullie een (eigen) keuze of jullie dit er wel of niet voor over hebben.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:37
De reacties zijn mischien wel vel. Maar houd er rekening mee dat dit dus is wat mensen denken als je straks met 45/46 met een zwangere buik loopt.
Ik kreeg mijn eerste toen ik 25 was en de 2e toen ik 32 was.. dat was toch al weer een groot verschil hoor en elk kind is weer anders.
Maar goed een droom is een droom en als jullie t graag willen who cares.
Ik kreeg mijn eerste toen ik 25 was en de 2e toen ik 32 was.. dat was toch al weer een groot verschil hoor en elk kind is weer anders.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:38
Overigens ben ik bang dat je voor 2400 niet klaar bent. Denk dat de reële kosten eerder tussen de 3000 en 5000 liggen. Wij gaan een traject in waarbij we een ivf behandeling voor een ander betalen, en houden hierbij rekening met max 5000 euro.
Dat gezegd hebbende, vroeger kregen mensen hun laatste kind veel ouder. Vooral in de pre-anticonceptie tijd ware er genoeg die halverwege de 40 nog een baby kregen. Hou er alleen wel rekening mee dat de vergoeding grens er ook is omdat je kansen kelderen.
Dat gezegd hebbende, vroeger kregen mensen hun laatste kind veel ouder. Vooral in de pre-anticonceptie tijd ware er genoeg die halverwege de 40 nog een baby kregen. Hou er alleen wel rekening mee dat de vergoeding grens er ook is omdat je kansen kelderen.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:39
Dank je! Ik ben blij dat je dat zo zegt. Zoveel mensen willen graag een derde, en niemanfd noemt dat verwend gedrag als de vrouw jonger is. Veel veertigers krijgen nu nog kinderen. Het maakt misschien niet uit wat anderen ervan vinden, Lievejetje, maar leuk is het niet. Waarom zou een veertiger geen derde mogen willen, en een dertiger wel? Een dertiger moet dan toch ook tevreden zijn met wat ze heeft? Ik vind gewoon echt oprecht dat elke kinderwens legitiem is, dat je niet mag oordelen. Er zijn mensen die hebben twaalf kinderen. Eigen keuze toch? Als je maar goed en liefdevol voor je kinderen zorgt.Lievejetje schreef: ↑11-05-2019 16:31Het is en blijft je eigen keuze. Ik wil graag een derde, ben wel iets jonger, maar ook dan krijg je te horen dat je gewoon blij moet zijn met wat je hebt. Uiteindelijk maakt het niks uit wat een ander ervan vindt. Feit is natuurlijk wel dat het niet vergoed wordt dus heb je het financieel (ervoor over).
zaterdag 11 mei 2019 om 16:40
overdrijven is ook een vak hoor, dan heb je echt geen idee wat kindermishandeling inhoudt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 11 mei 2019 om 16:40
Yep. Prima dat het er is, maar niet in mijn buurt.
Damned if I don’t
zaterdag 11 mei 2019 om 16:42
Jemig wat een nare reacties zeg! Kindermishandeling???? Please. Nee het is niet piepjong maar wat zegt dat? Als je maar 50 jaar mag worden is 35 ook te oud om aan kids te beginnen. Mijn moeder van 65 is nog heel fit en onderneemt van alles met de jonge(!) kleinkinderen dus als je dan een zelfstandig kind van 20 hebt, wat is dan het probleem?
zaterdag 11 mei 2019 om 16:44
Nou, je geeft toch geen antwoord op mijn vragen dus die stel ik ook maar niet meer. Ik vind dat je, als je zo graag nog kinderen wil op jouw leeftijd, je daar zelf voor mag opdraaien.
De leeftijdsgrens is namelijk gesteld omdat de kans op slagen kleiner is en jouw wens een luxewens is. De tijd die men voor jou nodig heeft betekent voor andere mensen, die om andere redenen in de medische molen zitten, een langere wachttijd. Als je kind je geen 2400 euro of meer waard is, of je kunt dat bedrag financieel niet opbrengen dan moet je overwegen (maar dat doe je toch niet want je houdt stug vol aan je egoistische droom) of je uberhaupt wel hiermee moet doorgaan.
De leeftijdsgrens is namelijk gesteld omdat de kans op slagen kleiner is en jouw wens een luxewens is. De tijd die men voor jou nodig heeft betekent voor andere mensen, die om andere redenen in de medische molen zitten, een langere wachttijd. Als je kind je geen 2400 euro of meer waard is, of je kunt dat bedrag financieel niet opbrengen dan moet je overwegen (maar dat doe je toch niet want je houdt stug vol aan je egoistische droom) of je uberhaupt wel hiermee moet doorgaan.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:48
Als je 35 was geweest had ik een ivf traject op kosten van de staat voor een 3e kind ook een overbodige luxe gevonden. Er zijn super veel mensen die door geld gebrek gewoon niet meer dan 1 kind kunnen betalen en die keuze maken terwijl ze graag een groot gezin hadden gewild.Troffel75 schreef: ↑11-05-2019 16:39Dank je! Ik ben blij dat je dat zo zegt. Zoveel mensen willen graag een derde, en niemanfd noemt dat verwend gedrag als de vrouw jonger is. Veel veertigers krijgen nu nog kinderen. Het maakt misschien niet uit wat anderen ervan vinden, Lievejetje, maar leuk is het niet. Waarom zou een veertiger geen derde mogen willen, en een dertiger wel? Een dertiger moet dan toch ook tevreden zijn met wat ze heeft? Ik vind gewoon echt oprecht dat elke kinderwens legitiem is, dat je niet mag oordelen. Er zijn mensen die hebben twaalf kinderen. Eigen keuze toch? Als je maar goed en liefdevol voor je kinderen zorgt.
staafmixer wijzigde dit bericht op 11-05-2019 16:51
8.98% gewijzigd
zaterdag 11 mei 2019 om 16:50
Je vraagt waar mijn grens ligt. Nou, onder andere daar dus, bij donoreitjes. Want dan zit ik in een situatie dat niet alleen mijn man vruchtbaarheidsproblemen zou hebben, maar ik ook, wat nu niet zo is. Maar als mijn lichaam niet zwanger kan worden, dan ligt daar sowieso de grens. Want als mijn lichaam niet meer eitjes heeft of een zwangerschap kan "maken" en houden, dan ben ik blijkbaar biologisch gezien te oud. Nu is er volgens mijn arts en gynacoloog geen reden waarom mijn lichaan het niet zou kunnen. Maar als mijn lichaam het niet meer zou kunnen, dan stopt het.SweetFirefly schreef: ↑11-05-2019 15:51Bij welke leeftijd trek je zelf de grens TO?
En je kinderen van 14 en 16 hebben een vader hebben van in de 70 (!) ?
Vind ik persoonlijk ook niet te verantwoorden. Lijkt me helemaal niet leuk; een bejaarde vader en een moeder met nog rammelende eierstokken. Op welke plek staan zij in je leven? Of ga je nu roepen dat zij het juist hardstikke leuk vinden? (Edit: ja dus. Wij van WCeend, adviseren WCEend.)
Een andere oplossing zijn donoreitjes laten plaatsten. Hoe sta je daar tegenover?
Een andere grens ligt bij ons alletwee ook bij spermadonatie. We willen heel graag samen een kindje. Als ook ICSI niet lukt, dan zouden we niet alsnog spermadonatie proberen.
En iemand anders suggereerde dat ik ook een wel vruchtbare man kon zoeken. Dat is absurd. Ik ben gelukkig met deze man. Er werd ook gezegd dat deze man me misschien wel verlaat en me alleen achter laat met een baby. Dat zou deze man nooit doen.
Ik kan hypothetisch nog wel mestruatie houden tot tegen mijn 60e. Mijn oma en moeder waren 58 bij hun laatste menstruatie. Het is niet zo dat ook dan ik nog zwanger zou willen worden. Maar mijn gevoel en instinct zegt dat het tussen de 40 en 46 nog kan.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:59
Daar heb je gelijk in. Mensen reageren dus oordelend en kortzichtig, ook als ze de situatie niet kennen. Dat is cru. Maar de mening van anderen (behalve va je kinderen natuurlijk) bepalen natuurlijk niet je levenskeuzes... Mensen die buiten het gebruikelijke vallen, die iets anders doen, of die gewoon met hun hoofd boven het maaiveld uitsteken, kunnen vaak rekenen op veel oordelen. Ik had daar nu geen rekening mee gehouden en dit forum van vandaag was een koude douche. Maar uiteindelijk doet de mening van de massa er niet toe. De mening van je geliefden (familie, partners, kinderen, hechte vrienden) dat is toch aleen maar echt belangrijk...staafmixer schreef: ↑11-05-2019 16:37De reacties zijn mischien wel vel. Maar houd er rekening mee dat dit dus is wat mensen denken als je straks met 45/46 met een zwangere buik loopt.
zaterdag 11 mei 2019 om 17:04
zaterdag 11 mei 2019 om 17:04
Ik probeer op iedereen antwoord te geve, SweetFirefly, maar het zijn teveel vragen om nu al klaar te hebben. Als mijn kinderwens een luxewens is, dan is elke wens van elk ouderstel om een tweede, derde of vierde te wilen een luxewens. Dat is dus geen argument. Een derde is voor iedereen een luxewens. Voor een jonger stel ook. Je hebt al kinderen, dus elk volgende kind is voor iedereen niet NODIG, maar een luxewens. Maar dat maakt de wens niet minder innig. Er zijn erg veel gezinnen met drie of meer kinderen. Dat ik er al twee heb, is dus in deze discussie niet relevant, ook omdat mijn kinderen al jaren hopen op een kind ook uit dit huwelijk...SweetFirefly schreef: ↑11-05-2019 16:44Nou, je geeft toch geen antwoord op mijn vragen dus die stel ik ook maar niet meer. Ik vind dat je, als je zo graag nog kinderen wil op jouw leeftijd, je daar zelf voor mag opdraaien.
zaterdag 11 mei 2019 om 17:07
Hoe gaan die pubers reageren als mam straks geen tijd meer heeft voor ze omdat ze continu met broer of zus bezig is?
Of als ze elke nacht uit hun slaap gehouden worden pakweg 2 jaar lang?
Lopen ze dan bovendien niet gewoon gillend naar hun vader of een studentenkamer?
Zeker de oudste gaat nog weinig aan een broer of zus hebben, want tegen de tijd dat die er zou zijn, is hij aan 't studeren (MBO, HBO, unief) en zelden nog thuis.
Maar tja, als je het echt wil ... zou ik beginnen sparen en naar 't buitenland trekken.
Of als ze elke nacht uit hun slaap gehouden worden pakweg 2 jaar lang?
Lopen ze dan bovendien niet gewoon gillend naar hun vader of een studentenkamer?
Zeker de oudste gaat nog weinig aan een broer of zus hebben, want tegen de tijd dat die er zou zijn, is hij aan 't studeren (MBO, HBO, unief) en zelden nog thuis.
Maar tja, als je het echt wil ... zou ik beginnen sparen en naar 't buitenland trekken.
zaterdag 11 mei 2019 om 17:09
En die oordelen van mensen die je zien lopen vallen vast mee. Kun jij ieders leeftijd goed schatten? Ik ben 36 en moet me nog regelmatig legitimeren voor wen flesje wijn. Als je 80 wordt is 44 niet zo oud, als je 50 wordt is 40 al stokoud. Je weet het niet. En als jullie via icsi zwanger kunnen raken op eigen kosten wie heeft er verder last van dan. Wat een gezever van alle moraalridders hier.
Ik zou er persoonlijk op die leeftijd niet meer aan beginnen maar er zijn ook zat mensen die er op mijn leeftijd niet meer aan beginnen. Gewoon doen wat voor jezelf goed voelt en mogelijk is.
Ik zou er persoonlijk op die leeftijd niet meer aan beginnen maar er zijn ook zat mensen die er op mijn leeftijd niet meer aan beginnen. Gewoon doen wat voor jezelf goed voelt en mogelijk is.
zaterdag 11 mei 2019 om 17:11
Ik vind het een luxewens omdat jehet bedrag wat je ervoor moet neertellen blijkbaar een issue vindt. Dat begrijp ik namelijk echt niet. Hoe graag wil je het dan?Dan leg je toch, als je het niet op de bank hebt staan, elke cent ervooropzij?
De behandeling is te koop. Dan ga je toch niet moeilijk doen dat dat nou eenmaal geld kost? Er is nou eenmaal een leeftijdsgrens bepaald. Dat jij nog een fitte gezonde 44 jarige vrouw bent is alleen maar fijn. Maar een grens is een grens.
De behandeling is te koop. Dan ga je toch niet moeilijk doen dat dat nou eenmaal geld kost? Er is nou eenmaal een leeftijdsgrens bepaald. Dat jij nog een fitte gezonde 44 jarige vrouw bent is alleen maar fijn. Maar een grens is een grens.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.