ICSI behandeling vrouw 44 jaar
zaterdag 11 mei 2019 om 12:09
Hallo,
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?
groetjes,
Mi.
maandag 13 mei 2019 om 19:23
Hier ben ik het wel mee eens. Het lijkt erop alsof TO denkt, 'hop dat doen we even en huppa na 1x raak, want ik heb al kinderen en ik heb nog eitjes'.
Ik denk dat het goed is voor TO om te beseffen dat vrouwen die icsi doen in de meerderheid hartstikke vruchtbaar zijn en (veel) eicellen hebben en alleen maar icsi nodig hebben vanwege hun man's vruchtbaarheid. Maar toch slaagt lang niet iedere poging, ook niet bij 20 tot 25-jarigen.
Wat je ook besluit, veel succes met jullie keuze.
.
maandag 13 mei 2019 om 19:40
ik moet er nu echt niet aan denken!
maar over een paar jaar ben ik 50, misschien dan wel.
wij slapen nooit.
maandag 13 mei 2019 om 19:57
Dit dus... En ik spreek uit eigen ervaring met een man die reeds bewezen vruchtbaar was geweest en ik zelf super vruchtbaar ben en begin 30 begon. Ook ik dacht in eerste instantie dat het wel goed zou komen...mandylion schreef: ↑13-05-2019 19:23
Het lijkt erop alsof TO denkt, 'hop dat doen we even en huppa na 1x raak, want ik heb al kinderen en ik heb nog eitjes'.
Ik denk dat het goed is voor TO om te beseffen dat vrouwen die icsi doen in de meerderheid hartstikke vruchtbaar zijn en (veel) eicellen hebben en alleen maar icsi nodig hebben vanwege hun man's vruchtbaarheid. Maar toch slaagt lang niet iedere poging, ook niet bij 20 tot 25-jarigen.
En toch waren er 32 eicellen, 18 bevruchtingen, 4 dubbele terug plaatsingen, 4 cryo's, 2 vroege miskramen, £15K aan kliniek kosten, £3K aan medicatie nodig om uiteindelijk met heel veel pijn en moeite tot 1 goede zwangerschap te komen. Fysiek vond ik het prima, maar mentaal is het traject zwaar - zeker als je de nodige teleurstellingen te verwerken krijgt, hetgeen gelet op jouw leeftijd en slagingskans niet helemaal ondenkbaar is, TO. En dit soort dingen trekken vaak een enorme wissel op een relatie zowel met je huidige partner als met je kinderen. Misschien is het goed om eens mee te lezen met het ICSI/IVF topic hier op het forum. Gewoon om een idee te krijgen wat het daadwerkelijk met je doet als het niet meteen of geheel niet lukt...
Echter als jij vindt dat je dit moet doen is dat jouw keus en wens ik je van harte succes.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 13 mei 2019 om 20:06
TO is 44 jaar oud en heeft onderzoeken gehad bij een gyn en ik neem aan daar ook gesprekken mee gevoerd.
Denken jullie niet dat ze zelf weet wat de kansen en risico’s zijn?
Die kansberekeningen zijn gemiddelden. Tenzij je de exacte individuele medische situatie van TO kent, weet je niet vanaf het internet wat de kansen voor TO zijn.
Je hoeft natuurlijk ook niet voor 18 bevruchtingen, 4 cryo’s, 2 miskramen enzovoorts te gaan hè. Je kan ook zeggen: ik ben 44, we geven het een paar kansen en als het te belastend wordt dan laten we het erbij.
Die kansberekeningen zijn gemiddelden. Tenzij je de exacte individuele medische situatie van TO kent, weet je niet vanaf het internet wat de kansen voor TO zijn.
Je hoeft natuurlijk ook niet voor 18 bevruchtingen, 4 cryo’s, 2 miskramen enzovoorts te gaan hè. Je kan ook zeggen: ik ben 44, we geven het een paar kansen en als het te belastend wordt dan laten we het erbij.
maandag 13 mei 2019 om 20:17
En dat laatste is iets dat voor mensen sowieso heel lastig is. Ongeacht afspraken die je van tevoren maakt, vinden mensen het doorgaans heel lastig om een project waar behoorlijk in geïnvesteerd is, halverwege te staken, en die investering als verloren te beschouwen.Wittelamp schreef: ↑13-05-2019 20:06TO is 44 jaar oud en heeft onderzoeken gehad bij een gyn en ik neem aan daar ook gesprekken mee gevoerd.
Dus over 5 jaar is TO waarschijnlijk idd 15 duizend euro armer, heeft ze een aantal mislukte pogingen achter de rug, is ze al die tijd niet op vakantie geweest en heeft ze tig ruzies met haar man en kinderen achter de rug. En hopelijk een baby in haar armen die het allemaal de moeite waard maakt , maar misschien ook wel niet. En dst laatste is zeker iets om nu rekening mee te houden in je besluitvormingsproces. En een fertiliteitsarts kan vast een goede inschatting maken van to’s persoonlijke slagingskans.
maandag 13 mei 2019 om 20:18
Kom op, Wittelamp: ik hoor net iets te vaak dat TO prima eitjes heeft en het probleem alleen bij haar partner zit. En het gewoon een paar kansen geven zonder verwachtingen is makkelijker gezegd dan gedaan.Wittelamp schreef: ↑13-05-2019 20:06TO is 44 jaar oud en heeft onderzoeken gehad bij een gyn en ik neem aan daar ook gesprekken mee gevoerd.
Ik heb TO diverse keren gevraagd wat voor onderzoeken zij dan gehad heeft, want alleen op basis van een AMH en/of follikels tellen bij een echo kom je er niet en kun je niet, althans niet zonder meer, concluderen dat die eitjes van goede kwaliteit zijn. Ik heb mij destijds behoorlijk verdiept in fertiliteit en durf te beweren dat TO het onderschat. Ik heb nota bene een youtube video linkje geplaatst (graag gedaan, TO) vwb de statistieken bij dames van 43+.
Er is gewoon een reden waarom NL- zorgverzekeraars bij oudere dames niet (meer) tot vergoeding overgaan. Dat heeft alles te maken met de financiele kant enerzijds en de kans op succes anderzijds. Voor de goede orde en ter voorkoming van misverstanden: ik zeg niet dat TO het niet moet doen of dat ze geen kansen heeft. Die heeft ze wel, maar het is wel van belang dat je van te voren weet waar je aan begint en niet (zonder nadere onderbouwing of gedegen onderzoek) roept dat ze nog fantastische eitjes heeft op haar 44e. Dat is m.i. te kort door de bocht.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 13 mei 2019 om 20:18
Juist!forumfossiel schreef: ↑13-05-2019 20:17En dat laatste is iets dat voor mensen sowieso heel lastig is. Ongeacht afspraken die je van tevoren maakt, vinden mensen het doorgaans heel lastig om een project waar behoorlijk in geïnvesteerd is, halverwege te staken, en die investering als verloren te beschouwen.
maandag 13 mei 2019 om 20:38
Misschien is dat het voordeel van 44 zijn, ze kán niet heel lang door met trajecten, ze worden maar uitgevoerd tot een bepaalde leeftijd en ze moet ze zelf betalen.
En met 44 en twee kinderen sta je er ongetwijfeld net wat anders in dan wanneer je 30 bent en nog geen kinderen hebt. Dat is een andere situatie.
Hoe dan ook, ik snap best de waarschuwingen maar ik vind dat er wel erg ver doorgezeurd wordt. Er komt hier een volwassen vrouw die al bij een gyn loopt met een vraag over de financiering. Ik zie geen aanleiding om iemand dan als een naïeve kleuter te benaderen. Ook al ben je ervaringsdeskundige, je bent geen arts, je bent TO niet, je zat in een andere situatie. En wat wil je bereiken? De arts zal haar ook gewoon vertellen wat haar kansen en risico’s zijn.
maandag 13 mei 2019 om 20:46
Ook al zouden er goede eitjes zijn (en de ene eicel is het andere niet), dat wil nog niet zeggen dat de bevruchting en deling goed verlopen en ook niet of de innesteling lukt.
ICSI is aftellen.
ICSI is aftellen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
maandag 13 mei 2019 om 21:01
Steeds hoor ik TO schrijven dat ze geweldige eitjes heeft (verder dan de echo is er volgens mij geen onderzoek geweest) en dat is, met alle respect, absoluut naief.Wittelamp schreef: ↑13-05-2019 20:38
Hoe dan ook, ik snap best de waarschuwingen maar ik vind dat er wel erg ver doorgezeurd wordt. Er komt hier een volwassen vrouw die al bij een gyn loopt met een vraag over de financiering. Ik zie geen aanleiding om iemand dan als een naïeve kleuter te benaderen. Ook al ben je ervaringsdeskundige, je bent geen arts, je bent TO niet, je zat in een andere situatie. En wat wil je bereiken? De arts zal haar ook gewoon vertellen wat haar kansen en risico’s zijn.
Ik denk dat je als ervaringsdeskundige iemand wel degelijk kan wijzen op de kansen en risico's. Nog steeds spreek ik veel met behandelaars - zowel in de publieke als private sector over dit onderwerp en ben ik vrijwilliger voor Fertility Network UK. En niet zelden zie ik mensen teleurgesteld worden - want de kans dat een poging slaagt is, gelet op TO's leeftijd in combinatie met slecht zaad, gewoon niet zo bijster groot. Daarmee is niet gezegd dat het haar niet lukt overigens. Wie weet is ze, als ze de MMM in gaat, geluksnummer eerste ronde raak, maar je weet het niet. Een arts die niet alleen aan zijn business case denkt kan haar daar over adviseren.
Ik ben echter wel bekend met de statistiek en het staat mij volledig vrij om daar op een openbaar forum iets over te zeggen wanneer iemand blijft hameren op goede ei-kwaliteit na haar 43e. Er zit gewoon een houdbaarheidsdatum op fertiliteit, hoe fit je ook bent en hoe goed je er ook nog uit ziet. Eitjes blijven niet meer fris en fruitig, ook al kon je 14+ jaar geleden gemakkelijk zwanger worden. Dat is geen reden om het dan maar te laten, maar wel iets om over na te denken alvorens je zo'n investering doet.
En voorts heb ik TO ook aangegeven welke klinieken haar en haar partner wellicht kunnen helpen in het buitenland. Daarmee heb ik haar hulpvraag beantwoord volgens mij. En dat is eigenlijk al hetgeen ik met mijn post wilde bereiken.
maandag 13 mei 2019 om 21:05
En je denkt dat TO niet met behandelaars (gaat) praat(en)? Dan zal ze het wel horen, afgestemd op haar specifieke situatie. Statistiek is nooit terug te voeren op een individu (les 1 statistiek).
Ik mag hopen dat ze haar keuze hierin niet laat afhangen van wat een onbekende op een internetforum schrijft maar dat ze gewoon in gesprek gaat met deskundigen.
Ik mag hopen dat ze haar keuze hierin niet laat afhangen van wat een onbekende op een internetforum schrijft maar dat ze gewoon in gesprek gaat met deskundigen.
maandag 13 mei 2019 om 21:14
maandag 13 mei 2019 om 21:16
Les 1 statistiek is precies wat ik in mijn vorige post aangaf overigens (toen ik schreef misschien is ze straks, ik citeer, "geluksnummer eerste ronde raak"). Daarover verschillen wij dus niet van mening.Wittelamp schreef: ↑13-05-2019 21:05En je denkt dat TO niet met behandelaars (gaat) praat(en)? Dan zal ze het wel horen, afgestemd op haar specifieke situatie. Statistiek is nooit terug te voeren op een individu (les 1 statistiek).
En voor wat betreft het gesprek met de arts geldt:
Dat hoop ik ook voor TO. En dat ze vervolgens een arts treft die niet alleen aan zijn/haar portemonnee denkt. Overigens geldt binnen fertiliteit ook dat verschillende artsen tot verschillende inzichten komen... En voor de goede orde: NERGENS zeg ik dat ze het niet moet doen, integendeel. Ik zeg alleen dat als ze een beslissing neemt, dat ze van te voren wel goed moet nadenken waar ze aan begint. Zowel emotioneel, als financieel als logistiek en niet alleen maar roept dat ze er zo fit uitziet en nog heel vruchtbaar is.
Ik wens TO absoluut succes met haar poging en hopelijk heeft ze voor haar 45e een blaak van een baby in haar armen...
maandag 13 mei 2019 om 21:38
Met praten kom je maar tot zover. Wat haar daadwerkelijke kansen zijn weet je eigenijk pas na (minimaal) een icsi-behandeling, daarvoor is een blijft het koffiedik kijken en weet je niet hoe haar lichaam reageert op de hormonen, hoe de eicellen eruit zien buiten het lichaam en of er bevruchting optreedt etc etc. Zelfs alle testen van de wereld kunnen daar niet echt helemaal iets over zeggen.Wittelamp schreef: ↑13-05-2019 21:05En je denkt dat TO niet met behandelaars (gaat) praat(en)? Dan zal ze het wel horen, afgestemd op haar specifieke situatie. Statistiek is nooit terug te voeren op een individu (les 1 statistiek).
Daarnaast zijn echt niet alle gynaecologen zo deskundig op gebied van icsi, ook al voeren ze het wel uit.
Ik heb helaas (te) veel ervaring...
Oh en een icsi is ook niet helemaal te vergelijken met een natuurlijke bevruchting waarbij een eicel in het lichaam blijft, niet doorgeprikt hoeft te worden, geen hormonen hoeven worden gebruikt die de toegankelijkheid van het slijmvlies aantasten etc.
Ik zou zeggen tegen TO, kijk niet naar waar de goedkoopste kliniek zit, maar waar de meeste mogelijkheden zitten. Ik beantwoord vraag eventuele pb's.
.