ICSI behandeling vrouw 44 jaar

11-05-2019 12:09 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 44 jaar met twee kinderen van 14 en 16 uit mijn vorige huwelijk. Ik ben nu met een heel erg lieve en fantastische man die nog geen kinderen heeft en onze droom is samen nog een kindje te krijgen. Dat gaat waarschijnlijk niet via de natuurlijke weg lukken, want hij heeft een erg slechte spermakwaliteit; heel weinig bewegende zaadcellen. Ik ben nog wel ongesteld met een regelmatige cyclus en aan beide kanten nog actieve eitjes aan maak, is op een echo gezien. Nu hebben onze beider huisartsen een verwijsbrief gemaakt voor een infertiliteitskliniek om een ICSI behandeling te starten, maar tot onze grote schrik en ellende wordt het niet vergoed bij vrouwen van 44 jaar. Is er misschien iemand hier op het forum die ook zoiets heeft meegemaakt, en die misschien een goedkopere behandeling weet in het buitenland?

groetjes,
Mi.
Haasjehop schreef:
12-05-2019 16:43
Ik bedoel degene waar Lievejetje op reageerde. Herken je die echt niet?
Ja snap ik dat je die bedoelde ;-)
Nee, zo niet. Ga je het mij vertellen? ;-)
bethweeter schreef:
12-05-2019 16:45
Jij dénkt dat het niet speelt. Als je in het echte leven net zulke oogkleppen op hebt als hier op het forum zou ik er maar niet zo zeker van zijn dat je man bij je blijft.
Bedankt voor deze waardevolle informatie

:rofl:
Maya85 schreef:
12-05-2019 16:47
Bedankt voor deze waardevolle informatie

:rofl:
Waarom zit je nou te lachen en iemand belachelijk te maken?
Omdat ze iets zegt wat jij ook over een ander zegt?
Wittelamp schreef:
12-05-2019 15:24
Maar soms heb je die kans helemaal niet gehad, dat probeer ik te zeggen.

TO heeft toevallig oudere kinderen maar dat geldt natuurlijk voor heel veel 40+ moeders niet. Toch wordt daar net zo hard over geoordeeld.
Dat ben ik me je eens hoor dus ik zit totaal niet in kamp, te oude moeder, alleen wel op fysiek gebied in dit geval. Zoals Baggal post is de kans gewoon klein dat het lukt. Er zijn mensen die vinden dat als je je ''window of opportunity' gemist hebt dat je het daar dan bij moet laten, mogen ze best vinden natuurlijk. Er zijn ook echt heel veel mensen die niets hebben tegen oude moeders, ik zie liever een oudere moeder dan eentje van 20 als je het mij vraagt.

Maar TO geeft duidelijk aan geschokt te zijn dat de behandeling niet vergoed wordt. Slagingskans van IVF (en misschien ook van ICSI) is bij 43-44 jaar is tussen de 3 en 5%. Ze geeft weinig blijk van realiteitszin. Daarin is 40 jaar al echt weer heel anders dan 44, helemaal als er nog een heel traject moet worden gestart.
minnimouse schreef:
12-05-2019 16:48
Dank. Jij hebt het begrijpend lezen in ieder geval wel onder de knie :-)
Liliane13 schreef:
12-05-2019 16:42
Als je man een erg slechte spermakwaliteit heeft, zal de natuur er haar redenen voor hebben dat het beter is dat hij zich niet (nog) voortplant. De waarheid is hard. Ik snap werkelijk waar niet waarom je van plant bent koste wat kost en tegen beter weten in dan ook nog op je 44ste een ICSI behandeling te starten. Zet er vooral nog eentje bij op deze overvolle wereld. Succes ermee verder!
Je snapt nu toch wel dat je drie verschillende argumenten gebruikt? 1) mensen die verminderd vruchtbaar zijn, zijn dat men een reden. Als ik die redenering doortrek moeten we dan maar meteen alle vruchtbaarheidsbehandelingen schrappen? Want dat is blijkbaar de wens van moeder natuur? Als mens zijn we continu bezig met het aanpassen van de natuur. Of zit jij op een grot in de Ardennen waar je uitsluitend een rauw dieet volgt? 2) Op je 44ste zou je niet meer een ICSI behandeling mogen starten. Want na je 40ste ben je niet meer in staat een kind op te voeden? Onze levensverwachting is nog nooit zo hoog geweest en we bereiken die hoge leeftijd ook nog eens steeds gezonder. Je leven houdt echt niet op na je 40ste en je wordt ook niet ineens na je 40ste verjaardag ineens een stoffige oude theemuts. 3) De wereld is al overvol. Nou dat is dus echt de grootste dooddoener. Hoeveel mensen kunnen we dan hebben op deze wereld? Of is die ene die TO nog graag zou willen verwelkomen precies de druppel die de emmer doet overlopen?
Liliane13 schreef:
12-05-2019 16:42
Als je man een erg slechte spermakwaliteit heeft, zal de natuur er haar redenen voor hebben dat het beter is dat hij zich niet (nog) voortplant. De waarheid is hard. Ik snap werkelijk waar niet waarom je van plant bent koste wat kost en tegen beter weten in dan ook nog op je 44ste een ICSI behandeling te starten. Zet er vooral nog eentje bij op deze overvolle wereld. Succes ermee verder!
Dit is ook lulkoek natuurlijk.
spiddermouse schreef:
12-05-2019 16:30
Mijn mond valt echt open van verbazing vanwege sommige opmerkingen hier. Ik vind dat TO door sommige echt wordt afgefakkeld omdat ze als 40+ er graag nog een kind zou willen. Ze is 44, niet 64! Alles werkt bij haar nog prima, alleen bij haar partner is er een issue. Vroeger, voor er anticonceptie was, was het doodnormaal dat vrouwen ook na hun 40ste nog kinderen kregen.
Overigens is er ook bij oudere vaders meer kans op geboorte-defecten. Nogal jammer dat toch vooral de vrouwen weer scheef worden aangekeken als het om geboortedefecten gaat.
Mijn mening geldt evengoed voor 40+ mannen die nog zo nodig een baby moeten. Die vind ik ook te oud.
threebee schreef:
12-05-2019 14:32

Persoonlijk heb ik daar geen mening over maar ik vraag me af of TO realistisch is. Bovendien is ze enorm verbouwereerd dat het niet vergoed wordt, reageert ze niet en toen ze wel reageerde was ze vooral aangebrand.
Dat viel reuze mee. In tegenstelling tot het gesnater van sommige anderen bleef ze kalm en rustig, gaf ze uitgebreid antwoord, legde duidelijk uit wat haar/hun grenzen waren. Kortom volwassen reacties.

En al zou ze aangebrand geweest, helemaal terecht, wat een oordelen en onnodig snoeiharde meningen dachten sommigen te kunnen ventileren.
redbulletje schreef:
12-05-2019 16:58
Mijn mening geldt evengoed voor 40+ mannen die nog zo nodig een baby moeten. Die vind ik ook te oud.
Even puur uit interesse: waarom dan? Kans op geboortedefecten? Niet meer in staat om kinderen op te voeden? Iets anders?
spiddermouse schreef:
12-05-2019 17:03
Even puur uit interesse: waarom dan? Kans op geboortedefecten? Niet meer in staat om kinderen op te voeden? Iets anders?
Omdat Redbulletje alleen met haar moeder op de wereld wil zijn.
spiddermouse schreef:
12-05-2019 17:03
De gemiddelde sterfteleeftijd voor de man is 80 jaar, dus voor mannen is het helemaal zaak jonger aan 'n kind te beginnen.
Het gaat toch niet alleen om het opvoeden? Het mooiste is dat je wanneer je eenmaal gelijkwaardige volwassenen bent ook nog gewoon fitte ouders hebt en niet al hoeft te mantelzorgen als je net met je studie klaar bent.
minnimouse schreef:
12-05-2019 16:48
Nee, ik had het over een situatie dat twee mensen bewust in een relatie blijven die al niet meer goed is. Wat dus ook duidelijk is voor alle betrokkenen, dat de relatie geen toekomst heeft.

Dit als voorbeeld van een factor waarin je zelf een keuze hebt en die meeweegt als het gaat of en wanneer je een kinderwens in vervulling kan laten gaan.
En dan nog dit:
Stellen hebben meer kans op een kind met autisme als één van de twee ouders een 35-plusser is. Dat blijkt uit een grootschalige Deense studie. Het resultaat komt als een verrassing, want men dacht altijd dat vooral de leeftijd van de moeder van invloed was.
Maya85 schreef:
12-05-2019 17:09
Nee, ik had het over een situatie dat twee mensen bewust in een relatie blijven die al niet meer goed is. Wat dus ook duidelijk is voor alle betrokkenen, dat de relatie geen toekomst heeft.

Dit als voorbeeld van een factor waarin je zelf een keuze hebt en die meeweegt als het gaat of en wanneer je een kinderwens in vervulling kan laten gaan.
Dat was mij ontzettend duidelijk en daar ging ik vrij uitgebreid op in, maar blijkbaar voelde jij vooral de behoefte je eigen punt te maken en niet verder te kijken dan je neus lang is.
minnimouse schreef:
12-05-2019 16:47
Ja snap ik dat je die bedoelde ;-)
Nee, zo niet. Ga je het mij vertellen? ;-)
Je hebt een pb. ;)
redbulletje schreef:
12-05-2019 17:08
De gemiddelde sterfteleeftijd voor de man is 80 jaar, dus voor mannen is het helemaal zaak jonger aan 'n kind te beginnen.
Het gaat toch niet alleen om het opvoeden? Het mooiste is dat je wanneer je eenmaal gelijkwaardige volwassenen bent ook nog gewoon fitte ouders hebt en niet al hoeft te mantelzorgen als je net met je studie klaar bent.
Maar wat jij omschrijft pas toch veel meer bij een leeftijds grens van 50-55? Je hoeft toch niet voor je kinderen te zorgen tot hun 30ste? Overigens weet ik uit eigen ervaring dat het hebben van jonge ouders geen garantie is. Vanwege niet zulke hele slimme levensstijlkeuzes ging het na hun 50ste snel bergafwaarts.
Haasjehop schreef:
12-05-2019 17:13
Je hebt een pb. ;)
Dankje, jij ook ;-)
redbulletje schreef:
12-05-2019 17:10
En dan nog dit:
Dat is een kansberekening. Uiteindelijk worden er meer kinderen met geboortedefecten geboren bij jonge ouders, omdat die nu eenmaal meer kinderen krijgen. Bovendien is autisme een spectrum, waar tegenwoordig waarschijnlijk al ca 50 procent van de ICT-ers onder valt. Big Bang theorie zou ook veel saaier zijn zonder Sheldon 😁
spiddermouse schreef:
12-05-2019 17:16
Maar wat jij omschrijft pas toch veel meer bij een leeftijds grens van 50-55? Je hoeft toch niet voor je kinderen te zorgen tot hun 30ste? Overigens weet ik uit eigen ervaring dat het hebben van jonge ouders geen garantie is. Vanwege niet zulke hele slimme levensstijlkeuzes ging het na hun 50ste snel bergafwaarts.
Ook al hoef je niet meer voor je kinderen te zorgen als ze 30 zijn, het is vanuit het 30+ kind wel fijn om leuke actieve dingen met je ouders te kunnen ondernemen ipv dat je al moet mantelzorgen. Als mijn vader mij pas op z'n 44e had verwekt was ik hem al op m'n 33e verloren ipv op m'n 47. Op zo'n oude leeftijd nog een kind nemen maakt het egoisme alleen nog schrijnender want de wensouders denken blijkbaar niet verder dan 'n jaar of 18.
redbulletje schreef:
12-05-2019 17:21
Ook al hoef je niet meer voor je kinderen te zorgen als ze 30 zijn, het is vanuit het 30+ kind wel fijn om leuke actieve dingen met je ouders te kunnen ondernemen ipv dat je al moet mantelzorgen. Als mijn vader mij pas op z'n 44e had verwekt was ik hem al op m'n 33e verloren ipv op m'n 47. Op zo'n oude leeftijd nog een kind nemen maakt het egoisme alleen nog schrijnender want de wensouders denken blijkbaar niet verder dan 'n jaar of 18.
Zo kun je alles wel gaan beredeneren. Je kan ook op je 25e moeder worden en sterven op je 30e. Garanties heb je nooit in het leven,
En jij hebt toch ook autisme?
minnimouse schreef:
12-05-2019 17:23
Zo kun je alles wel gaan beredeneren. Je kan ook op je 25e moeder worden en sterven op je 30e. Garanties heb je nooit in het leven,
En jij hebt toch ook autisme?
Dat klopt. En omdat ik mijn leven grotendeels als zwaar ervaar zou ik met verhoogde kansen op autisme door hoge leeftijd, zeker niet 'voor de leuk' nog een liefdesbeeb nemen.
redbulletje schreef:
12-05-2019 17:21
Ik zie dat het verlies van je vader je veel verdriet heeft bezorgd dus ik hoop dat je mijn opmerking niet verkeerd opvat, maar is het ook niet egoïstisch om nog na je 30ste een ouder te willen hebben die voor je klaarstaat? Mijn opmerking is uiteraard ook gekleurd door mijn eigen ervaringen, waarbij mijn ouders na mijn 25ste er al niet echt meer voor mij konden zijn.
spiddermouse schreef:
12-05-2019 17:29
Ik zie dat het verlies van je vader je veel verdriet heeft bezorgd dus ik hoop dat je mijn opmerking niet verkeerd opvat, maar is het ook niet egoïstisch om nog na je 30ste een ouder te willen hebben die voor je klaarstaat? Mijn opmerking is uiteraard ook gekleurd door mijn eigen ervaringen, waarbij mijn ouders na mijn 25ste er al niet echt meer voor mij konden zijn.
Om me heen zie ik veel oppasoma's, vrouwen van rond de 60 die op 'n stel peuters en kleuters van hun volwassen kinderen passen. En vaders die bij hun volwassen kinderen in huis klussen. Dat zijn echt geen uitzonderingen natuurlijk.
alkemade schreef:
12-05-2019 10:59
Mijn moeder was 42. Ze vond het fantastisch! Er waren wel regelmatig mensen die haar meewarig aankeken als ze met mijn zoon ging wandelen: "ach, zielig voor dat kind, zo'n laatstekansmoeder".
Beetje minderwaardig dit ook.
Dat ben ik dan ook, met na de veertig een kind. :lol: een laatstekansmoeder. Tsssss

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven