Keizersnee ervaring en herstel
zondag 26 november 2017 om 16:33
Ik heb twee gewone bevallingen gehad en de laatste was een keizersnee. De gewone bevallingen waren voor mij een verschrikking. Na de eerste mocht ik bij de volgende ook kiezen voor een keizersnee. Maar zei de gyn, weet waar je aan begint. bij een keizersnee heb je de pijn achteraf.
Bij de derde zou ik weer gewoon bevallen. Bij 10 cm ontsluiting bleek de baby zich echter alsnog in een stuit te hebben gedraaid. Heb een spoedkeizersnee gehad. het herstel is mij echt wel tegen gevallen. Heb lang last gehad van het trekken van de wond bij het lopen.
Toen ik na 6 weken op nacontrole moest zei de gyn dat het waarschijnlijk het peesblad was waar ik last van had. Hoe dan ook, het herstel van de vaginale bevallingen ging sneller en beter ondanks dat ik bij de eerste een baarmoederontsteking, een fluxus en een borduurwerk van onderen had.
Maar ik ken ook verhalen van geen centje pijn na de keizersnee. Dus misschien ook een kwestie van geluk hebben (of een hogere pijngrens dan ik
)
Bij de derde zou ik weer gewoon bevallen. Bij 10 cm ontsluiting bleek de baby zich echter alsnog in een stuit te hebben gedraaid. Heb een spoedkeizersnee gehad. het herstel is mij echt wel tegen gevallen. Heb lang last gehad van het trekken van de wond bij het lopen.
Toen ik na 6 weken op nacontrole moest zei de gyn dat het waarschijnlijk het peesblad was waar ik last van had. Hoe dan ook, het herstel van de vaginale bevallingen ging sneller en beter ondanks dat ik bij de eerste een baarmoederontsteking, een fluxus en een borduurwerk van onderen had.
Maar ik ken ook verhalen van geen centje pijn na de keizersnee. Dus misschien ook een kwestie van geluk hebben (of een hogere pijngrens dan ik
zondag 26 november 2017 om 16:48
Ik woon in het buitenland en had ook de keuze tussen een natuurlijke bevalling of keizersnede. Heb heel erg getwijfeld maar aangezien mijn baby de hele zwangerschap in een stuit lag, roch gekozen voor een keizersnede. Het gaf mij rust om te weten waar ik aan toe was.
Door vriendinnen was ik van te voren gewaarschuwd over hoe zwaar een keizersnede (en vooral het herstel dus!) is. Het is mij echt erg meegevallen! Operatie was midden in de nacht - water gebroken dus alsnog spoed - maar later op de dag tussen de middag stond ik naast mijn bed en kon ik zelf naar de wc lopen en douchen. Aan het einde van de volgende dag ben ik zelf het ziekenhuis uitgelopen. Twee dagen erna heb ik de baby in de draagdoek gedaan en zijn we er op uit gegaan.
Natuurlijk is het wat ongemakkelijk en moet je het rustig aan doen, vooral in het huishouden. Toch heb ik weinig last gehad van mijn wond. De hechtingen zijn er na anderhalve week uitgehaald en dat was het dan.
Uiteindelijk is het voor mij een hele positieve ervaring geweest en ik zou het bij een eventuele volgende zwangerschap zó weer doen. Ik lees hier net zveel verhalen van vrouwen die complicaties overhouden aan een natuurlijke bevalling dan aan een keizersnede.
Bij dit soort dillemma`s heb je nooit de garantie dat je de juiste keuze maakt, het is gewoon heel lastig te bepalen. Veel hangt af van het moment en hoe het allemaal loopt.
Door vriendinnen was ik van te voren gewaarschuwd over hoe zwaar een keizersnede (en vooral het herstel dus!) is. Het is mij echt erg meegevallen! Operatie was midden in de nacht - water gebroken dus alsnog spoed - maar later op de dag tussen de middag stond ik naast mijn bed en kon ik zelf naar de wc lopen en douchen. Aan het einde van de volgende dag ben ik zelf het ziekenhuis uitgelopen. Twee dagen erna heb ik de baby in de draagdoek gedaan en zijn we er op uit gegaan.
Natuurlijk is het wat ongemakkelijk en moet je het rustig aan doen, vooral in het huishouden. Toch heb ik weinig last gehad van mijn wond. De hechtingen zijn er na anderhalve week uitgehaald en dat was het dan.
Uiteindelijk is het voor mij een hele positieve ervaring geweest en ik zou het bij een eventuele volgende zwangerschap zó weer doen. Ik lees hier net zveel verhalen van vrouwen die complicaties overhouden aan een natuurlijke bevalling dan aan een keizersnede.
Bij dit soort dillemma`s heb je nooit de garantie dat je de juiste keuze maakt, het is gewoon heel lastig te bepalen. Veel hangt af van het moment en hoe het allemaal loopt.
zondag 26 november 2017 om 16:56
Twee keizersnedes gehad.
De eerste was goed te doen. 3 dagen ziekenhuis, uitgestelde kraamhulp en een man die hielp. Liep in de kraamweek alweer voorzichtig rond en gebruikte geen pijnstillers.
De tweede was niets minder dan een ramp. Complicaties bij de spoedkeizersnee, bloedtransfusie, 4 dagen ziekenhuis, thuis 1 week verplicht bedrust en na 6 weken kon ik 150 meter lopen. Met een peuter door het dolle omdat mama ontzettend ziek was, wat mij heel veel verdriet heeft gedaan. Tepelkloven waardoor de baby veel huilde, waardoor ik ook en familie die het me kwalijk nam dat ik ze de deur liet wijzen door man. Een kraamweek is er niet geweest.
Kortom, probeer natuurlijk te starten en denk niet dat een keizersnede makkelijker is.
De eerste was goed te doen. 3 dagen ziekenhuis, uitgestelde kraamhulp en een man die hielp. Liep in de kraamweek alweer voorzichtig rond en gebruikte geen pijnstillers.
De tweede was niets minder dan een ramp. Complicaties bij de spoedkeizersnee, bloedtransfusie, 4 dagen ziekenhuis, thuis 1 week verplicht bedrust en na 6 weken kon ik 150 meter lopen. Met een peuter door het dolle omdat mama ontzettend ziek was, wat mij heel veel verdriet heeft gedaan. Tepelkloven waardoor de baby veel huilde, waardoor ik ook en familie die het me kwalijk nam dat ik ze de deur liet wijzen door man. Een kraamweek is er niet geweest.
Kortom, probeer natuurlijk te starten en denk niet dat een keizersnede makkelijker is.
zondag 26 november 2017 om 17:01
Eerste een spoedkeizersnee en doordat zij veel te vroeg geboren was niet bewust bezig geweest met herstel.
Tweede wilde ik heel graag natuurlijk bevallen maar is uiteindelijk een geplande KS geworden. Woensdag geboren en vrijdag zat ik in kleermakerszit te voeden en mocht ik naar huis. Herstel is heel voorspoedig gegaan en was al snel op de been.
Waar ik nog wel last van heb na twee jaar is een stuk huid wat gevoelloos is.
Tweede wilde ik heel graag natuurlijk bevallen maar is uiteindelijk een geplande KS geworden. Woensdag geboren en vrijdag zat ik in kleermakerszit te voeden en mocht ik naar huis. Herstel is heel voorspoedig gegaan en was al snel op de been.
Waar ik nog wel last van heb na twee jaar is een stuk huid wat gevoelloos is.
zondag 26 november 2017 om 17:03
zondag 26 november 2017 om 17:06
Ik heb er 2 gehad. Eerste was redelijk qua herstel. Niet fijn maar te doen. 2e was een hel. Had gekneusde ribben opgelopen.
Wond bleef ontsteken en duurde best lang voor ik weer alles normaal kon. Met een baby met ernstige verborgen reflux was het geen fijn begin.
Maar uiteindelijk alles overleeft.
En het belangrijkste was, 2 baby's zonder schade en een moeder die het nog doet. Daar doe je het voor. Enige doel.
Wond bleef ontsteken en duurde best lang voor ik weer alles normaal kon. Met een baby met ernstige verborgen reflux was het geen fijn begin.
Maar uiteindelijk alles overleeft.
En het belangrijkste was, 2 baby's zonder schade en een moeder die het nog doet. Daar doe je het voor. Enige doel.
zondag 26 november 2017 om 17:14
Vanwege complicaties bij mijn eerste bevalling (totaalruptuur) moest ik bij de tweede een keizersnede.
Er stond een gentle sectio gepland maar helaas is ze veel te vroeg geboren waardoor het een spoedkeizersnede werd.
De operatie zelf is me tegen gevallen. De ruggenprik lukte niet bij mij dus ik moest onder narcose. Daarna zijn ze vergeten om me morfine te geven dus ik heb afschuwelijke pijn gehad.
De pijn en het herstel achteraf vond ik ontzettend meevallen. Het is nu 9 weken geleden en ik heb eigenlijk nergens last van. Soms met zware boodschappen tillen trekt het nog wat. Na 5 weken had ik al geen klachten meer.
Ik zou wel zorgen dat je voldoende hulp hebt de weken erna. Zeker als je al een kindje hebt.
Succes met het maken van je keuze.
Er stond een gentle sectio gepland maar helaas is ze veel te vroeg geboren waardoor het een spoedkeizersnede werd.
De operatie zelf is me tegen gevallen. De ruggenprik lukte niet bij mij dus ik moest onder narcose. Daarna zijn ze vergeten om me morfine te geven dus ik heb afschuwelijke pijn gehad.
De pijn en het herstel achteraf vond ik ontzettend meevallen. Het is nu 9 weken geleden en ik heb eigenlijk nergens last van. Soms met zware boodschappen tillen trekt het nog wat. Na 5 weken had ik al geen klachten meer.
Ik zou wel zorgen dat je voldoende hulp hebt de weken erna. Zeker als je al een kindje hebt.
Succes met het maken van je keuze.
zondag 26 november 2017 om 17:24
Ik heb bij de 1e een geplande keizersnede gehad vanwege stuitligging. Is zonder complicaties verlopen, maar ik vond het herstel best pittig. Ik heb toch wel echt 6 weken nodig gehad om goed te herstellen.
Nu zwanger van de 2e en nu hoofdligging dus waarschijnlijk wordt dit een natuurlijke bevalling. Zie er best tegenop, maar hoop op een vlotter herstel erna, wat prettig zou zijn met een dreumes die ook aandacht van me wil. Helaas weet je van te voren niet wat het beste gaat verlopen...
Nu zwanger van de 2e en nu hoofdligging dus waarschijnlijk wordt dit een natuurlijke bevalling. Zie er best tegenop, maar hoop op een vlotter herstel erna, wat prettig zou zijn met een dreumes die ook aandacht van me wil. Helaas weet je van te voren niet wat het beste gaat verlopen...
zondag 26 november 2017 om 17:33
Hier 2 keer een sectie.
De eerste keer volgens plan. Na 1.5 was ik weer thuis .
Wel 6 weken rustig aan gedaan.
De 2e keer weer geplande sectie maar werd spiedkeizersnee omdat mijn organen stuk voor stuk uitvielen.
De 2e keer meer last daarna. Maar je weet nu eenmaal dat er 6 weken voor staan dus daar rekende ik ook op.
De eerste keer volgens plan. Na 1.5 was ik weer thuis .
Wel 6 weken rustig aan gedaan.
De 2e keer weer geplande sectie maar werd spiedkeizersnee omdat mijn organen stuk voor stuk uitvielen.
De 2e keer meer last daarna. Maar je weet nu eenmaal dat er 6 weken voor staan dus daar rekende ik ook op.
zondag 26 november 2017 om 17:35
Wat is een gentle sectio?
Hier een spoedkeizersnede. Zoon is meteen op mijn borst gelegd na de controle en er niet meer vanaf gehaald. Ik was zo weer op de been maar nu, 9 maanden later, zitten broeken nog niet lekker op het litteken.
Ik hoop bij een tweede gewoon te bevallen want niet mogen tillen lijkt me zwaar.
Hier een spoedkeizersnede. Zoon is meteen op mijn borst gelegd na de controle en er niet meer vanaf gehaald. Ik was zo weer op de been maar nu, 9 maanden later, zitten broeken nog niet lekker op het litteken.
Ik hoop bij een tweede gewoon te bevallen want niet mogen tillen lijkt me zwaar.
zondag 26 november 2017 om 17:43
Vaak ligt het aan je conditie ( wat soms gewoon kut is na een zware zwangerschap) en mogelijke complicaties. Pijngrens zal bij de meeste dames echt geen rol spelen. Zeker niet als er al een kind gebaart is.
zondag 26 november 2017 om 17:45
Wat lijkt je er precies zwaar aan?1Aapje schreef: ↑26-11-2017 17:35Wat is een gentle sectio?
Je krijgt extra kraamzorg en meestal is er ook nog een partner. En je baby oppakken kan je al best snel als er niet is mis gaat.
zondag 26 november 2017 om 17:45
Wat lijkt je er precies zwaar aan?1Aapje schreef: ↑26-11-2017 17:35Wat is een gentle sectio?
Je krijgt extra kraamzorg en meestal is er ook nog een partner. En je baby oppakken kan je al best snel als er niet is mis gaat.
zondag 26 november 2017 om 18:20
Ik heb al keizersnede gehad hèLucifermiauww schreef: ↑26-11-2017 17:45Wat lijkt je er precies zwaar aan?
zondag 26 november 2017 om 18:21
Dat is het ook! Ik mocht bij de 2e in eerste instantie ook nog kiezen voor natuurlijk bevallen. En ik twijfelde ook heel erg. Daarom afgesproken dat we zouden starten met natuurlijk bevallen en dat er tevens de mogelijkheid was om laagdrempelig over te stappen naar een sectio. Liep echter anders, want kind meldde zich niet en uiteindelijk mocht het niet meer natuurlijk.
Maar misschien kun je dus ook zoiets dergelijks bespreken. Je weet nooit hoe een bevalling uitpakt. Dat lees je wel aan de reacties. Succes!
zondag 26 november 2017 om 19:21
Dat je je oudste dan 6 weken niet mag tillen lijkt me erg lastig. Die van mij begint nu pas te lopen en zelf de trap op te klimmen, dus dan moet je toch nog best wel vaak even tillen.Lucifermiauww schreef: ↑26-11-2017 17:45Wat lijkt je er precies zwaar aan?
happyapple wijzigde dit bericht op 26-11-2017 19:24
0.47% gewijzigd
zondag 26 november 2017 om 19:23
Waarom mocht je toen niet meer natuurlijk bevallen? Was het inleiden te risicovol of had de kleine het al te moeilijk?Lente18 schreef: ↑26-11-2017 18:21Dat is het ook! Ik mocht bij de 2e in eerste instantie ook nog kiezen voor natuurlijk bevallen. En ik twijfelde ook heel erg. Daarom afgesproken dat we zouden starten met natuurlijk bevallen en dat er tevens de mogelijkheid was om laagdrempelig over te stappen naar een sectio. Liep echter anders, want kind meldde zich niet en uiteindelijk mocht het niet meer natuurlijk.
Maar misschien kun je dus ook zoiets dergelijks bespreken. Je weet nooit hoe een bevalling uitpakt. Dat lees je wel aan de reacties. Succes!
zondag 26 november 2017 om 19:46
Je kan dat wel krijgen, die extra uren.
En ik vond beide keizersnedes qua tillen wel meevallen en ik had bij de 2e gekneusde ribben en een ontsteking. Maar dan ben je ook niet geneigd om toch te gaan stofzuigen ofzo of met kind van de trap te willen en kan je dat goed uitbesteden.
Na een paar weken kan je dat meestal allemaal weer prima zelf.
Ik zou dat echt niet meenemen in zo'n beslissing.
Wel of jij en je kind de bevalling beter kunnen doorkomen, ik ga er van uit dat een sectie niet zomaar word 'aangeboden'.
zondag 26 november 2017 om 20:22
Inleiden mocht sowieso niet, ivm risico op ruptuur van het litteken. Baby moest zich zelf melden. Deed ie dus niet en vanaf 40 weken werd het risico van gewoon bevallen te groot in verband met het geschatte gewicht van de baby.Was maar goed ook; hij woog nl bijna 10 pondhappyapple schreef: ↑26-11-2017 19:23Waarom mocht je toen niet meer natuurlijk bevallen? Was het inleiden te risicovol of had de kleine het al te moeilijk?
zondag 26 november 2017 om 20:40
Ik geef toch aan dat ik dat hoop, niet dat het persee moetLucifermiauww schreef: ↑26-11-2017 19:46Je kan dat wel krijgen, die extra uren.
En ik vond beide keizersnedes qua tillen wel meevallen en ik had bij de 2e gekneusde ribben en een ontsteking. Maar dan ben je ook niet geneigd om toch te gaan stofzuigen ofzo of met kind van de trap te willen en kan je dat goed uitbesteden.De meeste dames hebben een partner.
Na een paar weken kan je dat meestal allemaal weer prima zelf.
Ik zou dat echt niet meenemen in zo'n beslissing.
Wel of jij en je kind de bevalling beter kunnen doorkomen, ik ga er van uit dat een sectie niet zomaar word 'aangeboden'.
To vraagt naar ervaringen, ik geef de mijne.
En als je twee kinderen hebt die niet zelf trap kunnen lopen, zul je het toch moeten.
Veel vrouwen hebben een partner inderdaad, weinig vrouwen hebben er 1 die de zes weken dat je niet mag tillen thuis is ipv aan het werk overdag.