KIND IN JE UPPIE - DEEL 7

14-04-2016 22:19 3203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 7 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!

Met een nieuw algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:

Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle)
- Reinier de Graaf (Voorburg)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/

Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam Leeftijd Kliniek Status
Blij_ei32Geertgenwachtlijst sinds augustus 2016
Sensotouch28UMC Utrechtwachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap
Vivadiva8532UMC UtrechtIntake februari 2016
Eeffie138MCK Leiderdorpwachtlijst sinds november 2016
Plien198531nijGeertgenintake januari 2017
Macarinata 34 n.v.t. oriëntatie
Jootje29 ? Rijnstate intake gehad, nu wachtlijst
Maris86 31 Reinier de Graaf, Voorburg Intake gehad, nu onderzoeken
Patroesj31RijnstateWachtlijst voor intake sinds november 2017

Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam Leeftijd Kliniek Gestart
san9224GeertgenIUI september 2015
anniebammer32UMC Utrechtjanuari 2016
Hope198036MCKpoging 6 in januari 2017
Saffronskies38IsalaIVF (Cryos) augustus 2017
Zara8828ZIdecember 2016
Linnie_198333UMC UtrechtIUI november 2016
BiebkeBrabant39Nij Geertgen2 pogingen, nu on hold
Simply_Me3737AMCdecember 2016
Manawa37Rijnstatedecember 2016
Pat3637UMC Utrechtdecember 2016
Uppies8531Nij Geertgenfebruari 2017
Globe8333Nij Geertgenfebruari 2017
Alisa8630UMC UtrechtIUI september 2017
Abrikozenpitjes36UMC Utrechtaugustus 2016
Roosje-8927Nij Geertgenstart iui juni/juli 2017
Innerpeace36Reinier de Graaf Voorburg2 missed abortions, volgende IUI sept 2017
deb87-UMC Utrecht start september 2017 voor 2e kindje
CCB5331Nij Geertgenstart iui augustus 2017
Nausicaa36AMCstart okt 2017
NoraRecaptcha37start okt 2017, 2e kindje
Angelaloes28Reinier de graaf Voorburgstart iui okt/nov 2017

Fase 3: Zwanger!
Naam Leeftijd Kliniek Gestart Uitgerekend Bijzonderheden
Mitakuye Oyasin 33 NijGeertgen Januari 2017 24 oktober 2017 Een jongen!
Jessy010 ? ? ? ?
Wannabe79 37 Isala Mei 2017 03-07 eerste echo

:love: BAMmers die ons voorgingen:
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie.
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.

Voorgaande delen:
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 23-12-2017 21:56
44.33% gewijzigd
@Rosings: spannend, duimen maar!

@Polonium: bij welke kliniek zit je? Ik kan me wel voorstellen dat veel donoren een beetje hetzelfde profiel hebben, veel Nederlanders hebben nou eenmaal het standaard 'donderblond haar, donkerblauwe ogen' profiel. Dan zie je dat natuurlijk ook terug bij de donoren.

@Sensotouch: oeps, zag je bericht nu pas, aan mij heb je dus niks meer. Je bent inmiddels al geweest, hoe vond jij het? Ik wist eigenlijk niet zo goed wat te verwachten, maar het was dus inderdaad gewoon de medische intake. Medische geschiedenis, huidige gezondheidsstatus en evt risico-factoren en medicijnen. En verder werd er uitgelegd wat er nu precies verder gaat gebeuren (wij komen inderdaad in dezelfde vergadering van de commissie terecht :-)), dat vond ik wel prettig. Als je via Cryos wilt, leggen ze daar nog extra dingen over uit, ze zei dat de afspraak dan wat langer duurde (voor mij dus niet van toepassing).

Als het goed is wordt de 'uitslag' bij het volgende gesprek besproken, en dan is er ook meteen een inwendig onderzoek.
Ik duim rosings
Rijnstate.

Ja klopt, maar ik had iets anders in mijn hoofd. Ik wou eerst een donor uit Denemarken. Maar bij mijn intake kreeg ik te horen dat Rijnstate niet meer samenwerkt met Denemarken. Daar waar ik naar op zoek was hadden ze bij Rijnstate niet. Heb daarom mijn "eisen" moeten bijstellen
Spannend rosings! Ik duim ook mee!
Heel erg spannend Rosings. Ik duim ook hard mee!
Wat lief allemaal, thanks
Hoi dames, mag ik een inbreekvraag stellen?

Ik moet as donderdag naar de gynaecoloog in het amc, behorende bij de intake voor kid. Nou moet ik vandaag of morgen ongesteld worden. Ik heb geen idee wat de gyn gaat doen, ook inwendig onderzoek?

Ik heb t amc vanmiddag proberen te bellen maar ze zijn pas morgen weer bereikbaar, vandaar dat ik hier mijn vraag stel.
Ik kreeg idd een inwendige echo maar misschien kun je die een andere keer krijgen.
Hoi meiden! Ik lees al tijden stiekem mee ;) zelf sta ik sinds februari'16 op wachtlijst van AMC.

@rosing spannend! Duim voor je

@evaw hoelang heb jij op wachtlijst van amc gestaan?

Ik ga nu thee zetten en deel 6 lezen ;)
quote:EvaW schreef op 29 augustus 2016 @ 16:39:

Hoi dames, mag ik een inbreekvraag stellen?

Ik moet as donderdag naar de gynaecoloog in het amc, behorende bij de intake voor kid. Nou moet ik vandaag of morgen ongesteld worden. Ik heb geen idee wat de gyn gaat doen, ook inwendig onderzoek?

Ik heb t amc vanmiddag proberen te bellen maar ze zijn pas morgen weer bereikbaar, vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Ik vroeg me toevallig hetzelfde af (maar dan UMC), maar een rondje Googlen wijst uit dat ze in alle voorlichtingsfolders van verschillende ziekenhuizen zeggen dat het geen probleem is. Je kunt ze alsnog even bellen voor de zekerheid, maar het lijkt me dus geen probleem.

Vraag terug: hoe is bij jou de procedure verlopen tot nu toe bij het AMC? Ik heb de melding gekregen dat ik op de wachtlijst sta, maar daarna blijft wat onduidelijk. Ik hoor dat je eerst naar een soort algemene voorlichting moet? En maak je dan daarna een afspraak met de psycholoog/counselor? Of eerst gyn?

Man, hoe kwamen mensen vroeger achter dit soort dingen voordat internet bestond ...
quote:polonium schreef op 28 augustus 2016 @ 10:00:

Rijnstate.

Ja klopt, maar ik had iets anders in mijn hoofd. Ik wou eerst een donor uit Denemarken. Maar bij mijn intake kreeg ik te horen dat Rijnstate niet meer samenwerkt met Denemarken. Daar waar ik naar op zoek was hadden ze bij Rijnstate niet. Heb daarom mijn "eisen" moeten bijstellen

Ah ok. Had je zulke bijzondere 'wensen' dan, of hadden ze echt alleen 'blank, donkerblond en blauwe ogen'?

Hoe is dat voor anderen hier, hebben jullie 'eisen'? Ik heb dat zelf eigenlijk nauwelijks, alleen qua ras zodat het kindje niet echt compleet anders is dan ik. Maar misschien komt dat ook omdat ik me veel op het AMC georiënteerd heb, waar je überhaupt niet mag kiezen. Dan is het ook geen issue natuurlijk.
@nausica ik wilde dat de donor zoveel mogelijk op mij leek qua uiterlijke kenmerken. En gelukkig heb ik 2 donoren uitgezocht die daar redelijk aan voldoen. De een iets meer dan de andere. Maar veel eisen kun je niet hebben. Ik kreeg een map voorgelegd met maar 10 donoren er in waar de al een aantal van af vielen omdat ze wel heel ver van mijn kenmerken af stonden.

Veel updates plaats ik de laatste tijd niet meer omdat ik in een pauze stand sta. Over 2 weken op vakantie en daarna even wachten omdat het een zika gebied is en ik geen risico's wil lopen. Ik had al mogen starten maar om deze reden mocht ik het uitstellen. Lastige keuze maar wel de verstandige :-)

Eerst maar ff energie opladen op vakantie en genieten en dan ben ik aan de beurt in november :-)

Ik kan haast niet wachten!
Volgens mij gaan we met een groot groepje aan het einde van het jaar/begin volgend jaar starten of weer verder! Leuk dat we elkaar dan kunnen steunen en onze ervaringen kunnen delen.

Alvast een hele fijne vakantie linnie!!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn eisen wel wat heb bijgesteld.. Besef me steeds meer dat ik gewoon een kind wil dan dat de donor aan allerlei eisen moet voldoen. Deze eisen hebben me tot nu toe veel geld gekost en ik nu verplicht een pauze moet nemen om weer te sparen. Ik had liever even doorgegaan, elke keer dat ik nu ongesteld wordt heb ik toch een klein stemmetje in mijn hoofd die zegt; weer een kans gemist!
quote:nausicaa schreef op 30 augustus 2016 @ 01:18:

[...]

Ik vroeg me toevallig hetzelfde af (maar dan UMC), maar een rondje Googlen wijst uit dat ze in alle voorlichtingsfolders van verschillende ziekenhuizen zeggen dat het geen probleem is. Je kunt ze alsnog even bellen voor de zekerheid, maar het lijkt me dus geen probleem.

Vraag terug: hoe is bij jou de procedure verlopen tot nu toe bij het AMC? Ik heb de melding gekregen dat ik op de wachtlijst sta, maar daarna blijft wat onduidelijk. Ik hoor dat je eerst naar een soort algemene voorlichting moet? En maak je dan daarna een afspraak met de psycholoog/counselor? Of eerst gyn?

Man, hoe kwamen mensen vroeger achter dit soort dingen voordat internet bestond ...

Dank voor je antwoord! Heb vanmorgen gebeld en het schijnt inderdaad niet uit te maken.

Ja, je hoort bij het amc eerst een hele tijd niks. Bij mij heeft dat van oktober 2015 tot juni 2016 geduurd. Dat is de daadwerkelijke wachtlijst. Op een gegeven moment krijg je een mail dat je wordt uitgenodigd bij de startbijeenkomst en daar wordt wat algemene informatie verteld. Je moet daarbij aanwezig zijn. Als je daar een goed gevoel bij hebt stuur je een mailtje dat je graag wil starten en dan worden er afspraken voor je gemaakt, eerst bij de gyn en dan bij de counselor, als dit ok is allemaal ga je naar de verpleegkundige. Daar wordt je cyclus besproken en vul je een kenmerkenlijst in. dan kan je aangeven welke uiterlijke kenmerken voor jou belangrijk zijn en dat gaat naar het lab. Het lab heeft 2 weken de tijd om een match voor je te vinden. Daarover word je gebeld, als je ok bent mag je bij je volgende ovulatie starten.
Fijne vakantie Linnie

Hope1980 ja ik denk ergens in januari te kunnen starten het schiet nu op

Rosing hoe gaat het bij jou?

Eva bedankt voor je uitleg over Amc erg fijn om te horen!
Dank jullie wel hope en wiesje :-)
quote:nausicaa schreef op 30 augustus 2016 @ 01:25:

[...]

Ah ok. Had je zulke bijzondere 'wensen' dan, of hadden ze echt alleen 'blank, donkerblond en blauwe ogen'?

Hoe is dat voor anderen hier, hebben jullie 'eisen'? Ik heb dat zelf eigenlijk nauwelijks, alleen qua ras zodat het kindje niet echt compleet anders is dan ik. Maar misschien komt dat ook omdat ik me veel op het AMC georiënteerd heb, waar je überhaupt niet mag kiezen. Dan is het ook geen issue natuurlijk.Ze hadden bijna alleen blank, donkerblond en blauwe ogen. Ik was eigenlijk op zoek naar een "donkere" donor.
quote:polonium schreef op 30 augustus 2016 @ 21:57:

[...]

Ze hadden bijna alleen blank, donkerblond en blauwe ogen. Ik was eigenlijk op zoek naar een "donkere" donor.Ah ok. Dus inderdaad met name boeren-Hollanders. Hopelijk ben je toch tevreden met je keuze, en het wordt vast hoe dan ook een prachtig kindje. Zeker voor jou, gewoon, omdat het jouw kindje is .
Hi allemaal,

Ik ben al lange tijd meelezer maar voor mij komt nu ook de beslissing om in mijn eentje moeder te worden dichterbij. Ik ben 32 en sinds een paar jaar weduwe. Had ontzettend graag kinderen gewild met mijn man, maar zover is het helaas niet gekomen. Ik heb in de afgelopen periode ook wel een paar keer een date gehad, maar dat is niets geworden. Mijn kinderwens is er wel en daarom ben ik mij nu verder aan het oriënteren. Ik ben er in zoverre uit dat ik geen donor wil zoeken via internet, ik heb op dit moment niemand in mijn omgeving die ik zou kunnen vragen, dus kom ik uit op een donor via een kliniek/ziekenhuis of uit het buitenland via cyros.

En hoewel ik al heel veel heb gelezen, ben bezig met alle voorgaande delen, heb ik nog een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie misschien kunnen helpen.

Ik heb nu vooral gekeken naar ziekenhuizen en klinieken bij mij in de directe omgeving, want je zult daar voor de inseminatie telkens heen moeten. Op dit moment spreekt een kliniek mij meer aan omdat ik wat moeite heb met de ''afstandelijkheid'' van bijvoorbeeld het MCA, en heeft kliniek Nij Barrahus mijn voorkeur. Ik zag op hun site dat zij samenwerken met spermabank uit Duitsland, maar je kunt er ook terecht als je zelf hebt besteld vanuit Denemarken.

Is er iemand die ervaring heeft met deze kliniek? Wat zijn de wachtlijsten en is daar verschil in als via hen een donor wil of als je zelf besteld vanuit Denemarken? Ik ga ze natuurlijk zelf ook bellen, maar zou het fijn vinden als iemand al een beetje kan vertellen hoe ze het ervaren hebben.

En meer een algemene vraag; ik weet dat met het sperma van een spermadonor maximaal 25 nakomelingen worden verwekt. Maar hoe wordt dat gecontroleerd? Want een man kan bij verschillende klinieken doneren toch? En hoe zit met buitenlandse klinieken? Wordt daar ook een maximum bijgehouden?

Pff ik vind het een dubbel gevoel om er zo mee bezig te zijn, had het liever anders gewild. Maar goed, heb toch ook wel positieve kriebels in mijn buik, het is nu al spannend.
@thee, welkom! Wat een heftig verhaal maar heel moedig van je dat je deze stap hebt genomen. Ik kan je geen antwoord geven op je vragen, maar er zijn hier genoeg andere dames die er wel wat over kunnen zeggen.

Ik heb vandaag contact gehad met medisch centrum kinderwens in Leiderdorp. Mijn behandelend arts gaf mij dit als tip omdat zij ook zaad kunnen opslaan en ik dan niet telkens weer de bizar hoge verzendkosten hoef te betalen. Eind oktober is er een voorlichtingsbijeenkomst waar ik naar toe zal gaan en dan ga ik besluiten of ik de overstap ga maken.

Het voelt heel raar, op een of andere manier bouw je toch een band op met de verpleegsters enz in het Maasstad ziekenhuis en voelt het heel gek en spannend om dan naar een andere kliniek te gaan!

Zij werken trouwens naast cryos ook samen met de "european sperm bank". Heb er net even rondgekeken. Vond het heel opvallend dat alle rietjes 489 euro kosten. Je hebt daar geen prijsverschillen wat je wel bij cryos hebt. Was er dus al snel weer klaar mee omdat ik er niet meer zoveel geld aan wil uitgeven.
quote:Thee2014 schreef op 01 september 2016 @ 12:30:

Ik heb nu vooral gekeken naar ziekenhuizen en klinieken bij mij in de directe omgeving, want je zult daar voor de inseminatie telkens heen moeten. Op dit moment spreekt een kliniek mij meer aan omdat ik wat moeite heb met de ''afstandelijkheid'' van bijvoorbeeld het MCA, en heeft kliniek Nij Barrahus mijn voorkeur. Ik zag op hun site dat zij samenwerken met spermabank uit Duitsland, maar je kunt er ook terecht als je zelf hebt besteld vanuit Denemarken.

Is er iemand die ervaring heeft met deze kliniek? Wat zijn de wachtlijsten en is daar verschil in als via hen een donor wil of als je zelf besteld vanuit Denemarken? Ik ga ze natuurlijk zelf ook bellen, maar zou het fijn vinden als iemand al een beetje kan vertellen hoe ze het ervaren hebben. Pff ik vind het een dubbel gevoel om er zo mee bezig te zijn, had het liever anders gewild. Maar goed, heb toch ook wel positieve kriebels in mijn buik, het is nu al spannend.

Hi Thee,

Ik heb ervaring met Nij Barrahus, echt een hele fijne kliniek die ik je zeker aan kan raden. Een van de redenen dat ik destijds voor hen heb gekozen is inderdaad de kleinschaligheid. Dat maken ze ook waar, het hele team kent je persoonlijk en ik heb er altijd een heel warm en welkom gevoel gehad.

Wachttijden hebben ze niet (tenminste, vorig jaar niet), als je belt kun je bij wijze van volgende week op intake komen en het traject starten. Voor de beeldvorming: ik had in januari 2015 mijn intake, in maart gestart met IUI's en in januari 2016 is mijn dochter geboren.

Ik kreeg trouwens destijds het advies van hen om zelf bij Cryos te bestellen, ze gaven aan dat ze de kwaliteit van Duitsland vaak onvoldoende vonden. Ik kreeg de indruk dat ze eigenlijk alleen met Cryos werken nog. Ook waren ze destijds bezig met het opzetten van een eigen bank vertelden ze, maar ik weet niet of die inmiddels al operationeel is.

Mocht je nog aanvullende vragen hebben, stel ze gerust!
Dat met hoeveelheid kinderen heb ik eht toevallig over gehad met iemand van het UMC. Bij de 'gewone' Nederlandse banken mag iemand maar bij 1 ziekenhuis tegelijk doneren. Hoewel zij toegaf dat ze daar niet streng op controleren, vermoedde ze toch dat het erg onwaarschijnlijk was dat een man bij meerdere ziekenhuizen tegelijk zat. Dat zijn toch vaak wel bepaalde 'types' die ze er uit filteren. En mannen krijgen daar niet betaald, althans, alleen reiskosten, dus ze winnen er weinig mee om de boel op te lichten.

Bij Cryos houden ze zich in principe wel aan het maximum aantal per donor, maar wel per land. Een donor kan dus max 25 kinderen hebben in Nederland, maar wel ook nog 30 in Engeland en 10 in Duitsland. Dat zal wellicht ook niet vaak voorkomen, maar er is in elk geval 1 documentaire met een donor van hen met meer dan 100 kinderen. Het kan en gebeurt dus wel. Omdat de vergoedingen bij commerciële banken aanzienlijk hoger liggen, is er ook wel een financiele prikkel om langer te blijven doneren. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se een probleem te zijn, of jij het erg vindt, is aan jou.

En even extreem plat: via Cryos is in de meeste gevallen heel veel duurder dan via een eigen bank van een ziekenhuis. Ik kan uiteraard niet in jouw portemonnee kijken, maar als dat een issues voor je, zou ik het in elk geval in mijn overweging meenemen. (Ter vergelijking: ik heb wel eens gekeken op hoeveel ik uit kwam bij Cryos, en dat was zo 2000 euro per poging, terwijl een ziekenhuisbank 100-200 is. Een en ander hangt wel af van wensen/eisen en mogelijkheid tot opslag van de kliniek).

Voordeel is dan weer dat de wachtlijsten veel korter zijn (of er helemaal niet zijn).
@nausicaa:

Mijn gesprek met verpleegkundige vond ik niet zo prettig. Merk dat ik er ook nu nog steeds geen fijn gevoel bij heb.

Wil er niet te veel over uitwijden hier omdat ze bij het umc ook dit forum aanbevelen en ze misschien dus wel meelezen.

Maar ik hoop dat het gewoon goed komt en dat dit gevoel niets zegt over de uitslag.

Ik ga pas midden oktober naar de gyneacoloog omdat ik zelf eerder niet kon op de de dagen dat de arts beschikbaar is.

Ga jij wel stukje eerder?

Wat betreft max. 25 kinderen per donor. Dat is dus erg verschillend. Bij een kliniek is het geregistreerd maar daarbuiten niet.

Een donor zou dus op meerdere manieren kunnen doneren. Via kliniek, zelf via internet. Dat zie je ook bij die Limburgse man met inmiddels al meer dan 100 kinderen. Ook hij heeft gedoneerd aan ziekenhuizen en die max. 25 inmiddels dus al lang overschreden.
Hoi allen,

Ondanks alles water gebeurd is blijf ik dit forum toch een beetje volgen. Uiteindelijk verwacht ik dat ik eind van het jaar toch weer opnieuw wil beginnen.

@hope1980, ik hoor heel graag hoe je kinderwens Leiderdorp vind. Zouden ze daar geen wachttijd hebben dan? Ik krijg t ook al weer benauwd als ik aan de kosten van Cryos denk. Vooralsnog ga ik gewoon weer van Maasstad uit.. Juist door alles wat er gebeurd is ben ik heel tevreden met hoe dit ziekenhuis ermee om is gegaan en telt dat zeker ook mee om gewoon bij hun te blijven...
Hi Jessy, ik ben een oud-meeschrijver hier en schrijf nu bij het ICSI-topic. Daar heeft een medeschrijfster net deze week een intake bij het MCK in Leiderdorp gehad. De wachttijd voor een donor van die kliniek is nu ongeveer een jaar. Voor behandeling met Deens zaad is er geen wachttijd. Met eigen donor is de wachttijd 2-3 maanden.

Ik loop zelf al 2,5 jaar (met tussenpozen uit grotendeels vrije wil) bij het MCK en het bevalt me redelijk goed. Ze hebben bij mij alleen te laat mijn TSH getest. Die bleek na 9 IUI pogingen (toen ik over moest naar IVF/ICSI) te hoog te zijn, waardoor alle pogingen waarschijnljk voor niks zijn geweest. Verder zijn ze vriendelijk, professioneel en best flexibel.
WTF?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven