Kind in je uppie, deel 9!

15-03-2019 14:18 2651 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 9 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!

Met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:

Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht; opnamestop sinds april 2017)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem, wachtlijst ca. 2 jaar)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega, start in 2018 mogelijk met eigen spermadonorbank)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle, wachtlijst 2 jaar)
- Reinier de Graaf (Voorburg)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/

Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam Leeftijd Kliniek Status
Sensotouch28UMC Utrechtwachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap
Vivadiva8532UMC UtrechtIntake februari 2016
Macarinata 35 Isalaintake april 2018
Jolietje85 32 Reinier de Graaf, Voorburg en MCK Leiderdorp op wachtlijst voor intake sinds oktober 2017
Patroesj 31 Rijnstate, Arnhem en RdG Voorburg Arnhem: wachtlijst sinds nov 2017, Voorburg: wachtlijst sinds apr 2018
Depster28Nij Geertgen Intake 24 April. Oriënteren bekende donor
Beau1993 25 Reinier de Graaf, Voorburg op wachtlijst voor intake sinds januari 2018
Femmelotje27MCK LeiderdorpIntake nov 2019

Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam Leeftijd Kliniek Gestart
san9224GeertgenIUI september 2015[/i]
anniebammer32UMC Utrechtjanuari 2016[/i]
Hope198036MCKpoging 6 in januari 2017[/i]
Zara8828ZIdecember 2016
Manawa37Rijnstatedecember 2016
Saffronskies38IsalaIVF (Cryos) augustus 2017
Uppies8531Nij Geertgenfebruari 2017
Globe8335Nij Geertgenmei 2016,februari 2017 (8x iui) september 2018 start ICSI
Alisa8630UMC UtrechtIUI september 2017
Abrikozenpitjes36UMC Utrechtaugustus 2016
Innerpeace36Reinier de Graaf Voorburg2 missed abortions, volgende IUI sept 2017
CCB5333Nij Geertgen9 x iui, maart 2019 gestart ICSI
Plien198533nijGeertgengestart aug 2017 9x IUI, nov 2018 gestart met ICSI
Jootje2930St Antoniusnov 2017
Truelove79 39MCK Leiderdorp IUI mei 2018
Sciencerocks Cryos via Antonius ZI vanaf mei 2018,IUI vanaf juli 2018 IVF start juli 2019
Wensmama81 37 Rijnstate IUI maart 2018
Betsy_01 Reinier de Graaf Voorburgfeb 2019
Mieuw34UMCUIUI Feb 2019

Fase 3: Zwanger!
Naam Leeftijd Kliniek Gestart Uitgerekend Bijzonderheden
Linnie_1983 33UMC UtrechtIUI november 2016juni 2019
Hailie 39 MCK Leiderdorp IUI dec 2017, start IVF okt 2018 september 2019
Angelaloes28Reinier de graaf Voorburgiui okt/nov 2017 ?
Sciencerocks39St Antonius ziekenhuisivf juli/aug 2019 ?
Eeffie140MCK Leiderdorpiui dec 2017april 2020
Ja-gen35Nij GeertgenIUI Juli 2019mei 2020
In de tabel staan de namen van schrijfsters die al geruime tijd niet meer meeschrijven schuingedrukt

:love: BAMmers die ons voorgingen:
2019 - Maris86, NoraRecaptcha (2e kindje), Eylin
2018 - Wannabe79 (2e kindje), Roosje-89, Pat36, Blij_ei, deb 87, Nausicaa
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83, Mitakuye Oyasin, Jessy010
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie. eligansje
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.

Voorgaande delen:
Kind in je uppie deel 8
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-8/list_messages/396213
Kind in je uppie deel 7
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-7/list_me ... #p22455311
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 26-03-2020 11:16
26.73% gewijzigd
Sciencerocks schreef:
03-02-2020 18:12
Merlot, ik ben begonnen met ZI, daarna IUI. In totaal 6xzelf, 6x iui en toen besproken met gynaecoloog over vervolgtraject. Zij gaf aan dat ivf de volgende stap was en ik daarvoor mocht kiezen, of door met iui. Wat betreft timing besloten ivf te starten. Kon mooi ik de zomervakantie starten dus direct doorgepakt en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Gelijk zwanger met ivf.
zo fijn dat het gelukt is met IVF. Hoe heb jij het traject van IVF ervaren?
Ik heb echt heel veel geluk gehad. Ik heb 2,5 week hormooninjecties moeten gebruiken maar dat ging prima. Had genoeg vet op buik zodat ik niet bont en blauw zag. Alhoewel niet zoveel gerijpte follikels toch de punctie gedaan. Die heb ik zonder roesje en met alleen plaatselijke verdoving gedaan. Weer veel geluk dat ik weinig tot geen pijn had. Uiteindelijk 12x follikels aangeprikt,6 eicellen eruit gehaald, 4 bevruchtingen waarvan een verse terugplaatsing en 2 hebben het overleefd en zijn ingevroren.

Er zijn veel verschillende verhalen te horen en vinden op internet. Sommige zijn niet zo positief maar het is mij echt 100% meegevallen.
Sciencerocks schreef:
04-02-2020 21:50
Ik heb echt heel veel geluk gehad. Ik heb 2,5 week hormooninjecties moeten gebruiken maar dat ging prima. Had genoeg vet op buik zodat ik niet bont en blauw zag. Alhoewel niet zoveel gerijpte follikels toch de punctie gedaan. Die heb ik zonder roesje en met alleen plaatselijke verdoving gedaan. Weer veel geluk dat ik weinig tot geen pijn had. Uiteindelijk 12x follikels aangeprikt,6 eicellen eruit gehaald, 4 bevruchtingen waarvan een verse terugplaatsing en 2 hebben het overleefd en zijn ingevroren.

Er zijn veel verschillende verhalen te horen en vinden op internet. Sommige zijn niet zo positief maar het is mij echt 100% meegevallen.
fijn dat het mee viel:)
Blondie meldt zich :flag:

Ik heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen, ook wel wat stukjes gelezen (nog lang niet allemaal) en besloten nu toch zelf ook wat op te schrijven.

Ik ben misschien nog wat jong, maar heb al sinds kleins af aan een sterke kinderwens. Als drie jarige was ik al niet bij de baby´s weg te slaan en al vrij jong paste ik op een gezin met 4 kinderen, waarvan een babytweeling. Geweldig vond en vind ik het! Ik zie mijzelf ook echt met een groot gezin, een huis vol... kom maar door ;).

Maar... ik ben niet goed met relaties en geloof ook eerlijk gezegd niet in een lang gelukkig huwelijk. Mijn ouders zijn gescheiden en ik vond het wonen in twee huizen verschrikkelijk! Dit wil ik mijn toekomstige kinderen heel graag besparen. Mijn omgeving begrijpt het niet echt, of wil het niet begrijpen helaas. Toch is dit wel mijn grootste reden om er alleen voor te gaan.

Ik heb alleen geen idee waar te beginnen. Ik heb al eens online rond gezocht en kwam op wat websites uit. Ook de site van Denemarken heb ik gevonden en hier heb ik gelezen over de verschillende ziekenhuizen in Nederland, met mega lange wachttijden.

Ik ben erg benieuwd, wat was jullie eerste stap? Waar moet/kan ik beginnen? Ik hoef echt niet volgend jaar gelijk zwanger te zijn, maar ik ben toch maar vast begonnen met wat researchen :).
Ik vroeg me zo opeens af of het straks na 31 maart nog uitmaakt wat voor verzekering je hebt? Ik zit er over te denken om mijn net wat wijder te spreiden en nog een doorverwijzing te vragen voor een andere kliniek. Echter blijkt deze niet gecontracteerd te zijn door mijn verzekering. Ik dacht ook dat dat niets uitmaakt nu er per 1 april een subsidieregeling komt. Heeft iemand enig idee hoe dit nou zit?
@Blond93, ik heb eigenlijk gewoon af en toe research gedaan, alles even flink laten bezinken en heb een boek aangeschaft en grotendeels gelezen, namelijk Geen partner, wel een kinderwens van Barbara Lammerts - van Bueren. Zo had ik m'n keuze al een beetje gemaakt en uiteindelijk ben ik daarmee naar de huisarts gegaan.
lezervanboeken schreef:
06-02-2020 22:25
@Blond93, ik heb eigenlijk gewoon af en toe research gedaan, alles even flink laten bezinken en heb een boek aangeschaft en grotendeels gelezen, namelijk Geen partner, wel een kinderwens van Barbara Lammerts - van Bueren. Zo had ik m'n keuze al een beetje gemaakt en uiteindelijk ben ik daarmee naar de huisarts gegaan.
Bedankt voor je reactie en de tip wbt het boek. Ik ga hem aanschaffen!

Wel via de huisarts dus... daar zie ik wel een beetje tegenop. Heb het idee dat iedereen er een mening over heeft en er niet persé achterstaat.
Blond93 schreef:
06-02-2020 22:27

Wel via de huisarts dus... daar zie ik wel een beetje tegenop. Heb het idee dat iedereen er een mening over heeft en er niet persé achterstaat.
Ja, je hebt een doorverwijzing nodig van je huisarts. Het gesprek met mijn huisarts is mij persoonlijk heel erg meegevallen. Ik kreeg vooral vragen over mijn cyclus en of ik met gevaarlijke stoffen werkte. Ze heeft me absoluut niet gevraagd waarom ik dit dan wilde. Mijn huisarts wist er ook niet zo heel veel van. Wat ik vooral fijn vind is dat ik nu een doorverwijzing heb, maar mocht ik bijvoorbeeld toch niet meer willen of kunnen om een of andere reden, dan kan ik er zo mee stoppen. Je bent immers niet verplicht om een behandeling te ondergaan. En er kunnen behoorlijke wachttijden zijn, dus dat geeft je dan ook tijd om er nog even stevig over na te denken of stappen te ondernemen (verhuizen ed).
Blond93 schreef:
06-02-2020 22:27

Ik begrijp het wel hoor, bijna iedereen is zenuwachtig voor dat gesprek. Maar vrijwel altijd valt het heel erg mee, sommigen huisartsen hebben alleen geen idee waar ze je naar toe moeten verwijzen (heel handig als je dat zelf al uitgezocht hebt dus!). En als je hier voor gaat, zul je toch moeten wennen aan het feit dat mensen er een mening over hebben. Dat ga je ook tegenkomen als je zwanger bent, als je kind er is enz. En je wilt niet weten hoe vaak je moet uitleggen dat er echt geen andere ouder is, in allerlei contexten. Dus hoe meer je gewend raakt aan het idee, hoe beter.
Mijn eerste stap was alle 9(?) topics van kind in je uppie door te nemen.
Daarna kijken hoe ik mijn wens wilde vervullen ( a - anonieme donor..wat niet mag in NL, b - semi anoniem of c - bekende donor)
Mijn keuze was - door meerdere factoren - op kliniek gevallen. Ben toen gaan kijken hoelang ik wil gaan rijden er voor en welke liggen dan binnen dat tijds bestek
Welke kliniek heeft een eigem donorbank? (gezien ik cryos veel te duur vind en ESB mij persoonlijk ook niet aanspreekt)
Hoe zit het met de wachttijd bij die klinieken
Dit opgeteld en kwam bij een bepaalde kliniek uit - gezorgd dat mijn zorg zou aansluiten..maar weet niet hoe nodig dit gaat zijn per april
Kliniek gebeld voor afspraak en daarna pas de doorverwijzing aangevraagd bij huisarts.

Mijn oriëntatiefase heeft langer geduurd dan t hele traject haha
Ik heb ook eerst heel veel gelezen erover (mijn situatie is wel wat anders, ik heb een vriendin) maar onze struggle was vooral: hoe gaan we het doen, bekende of onbekende. Internet of uit nederland etc. Ik heb heel veel aan dit forum gehad maar uiteindelijk zelf besloten. We zijn ook naar een bijeenkomst geweest van meerdangewenst (is misschien meer gericht op homoseksuelen etc, maar er waren ook alleenstaanden). Daar wordt heel veel verteld over juridische dingen of co ouderschap. We hebben zelfs gespeed datet met donoren maar hier is niets uitgekomen. Uiteindelijk hebbe we bewust gekozen voor een voor ons onbekende nederlandse donor via het ziekenhuis. In juni gaan we vast kiezen en willen in september beginnen. Duurt allemaal nog even dus. De verwijzing was trouwens zo gedaan. Ik was ook erg zenuwachtig maar heb gebeld en ze vroegen enkel of het via de natuurlijke weg niet lukte (nee dus😂) en waar ik heen verwezen wilde worden. Dat was het dus valt echt mee!
lezervanboeken schreef:
06-02-2020 22:40
Ja, je hebt een doorverwijzing nodig van je huisarts. Het gesprek met mijn huisarts is mij persoonlijk heel erg meegevallen. Ik kreeg vooral vragen over mijn cyclus en of ik met gevaarlijke stoffen werkte. Ze heeft me absoluut niet gevraagd waarom ik dit dan wilde. Mijn huisarts wist er ook niet zo heel veel van. Wat ik vooral fijn vind is dat ik nu een doorverwijzing heb, maar mocht ik bijvoorbeeld toch niet meer willen of kunnen om een of andere reden, dan kan ik er zo mee stoppen. Je bent immers niet verplicht om een behandeling te ondergaan. En er kunnen behoorlijke wachttijden zijn, dus dat geeft je dan ook tijd om er nog even stevig over na te denken of stappen te ondernemen (verhuizen ed).
Dus als ik het goed begrijp heb je een verwijzing van de huisarts nodig, welke je op een moment dat je zelf graag wil in kan zetten? Jij hebt nu een verwijzing klaarliggen, maar nog geen afspraak gemaakt om het traject in te gaan?

Krijg je bij de huisarts een algemene verwijzing waarmee je overal terecht kan? Of is het echt toegespitst op een kliniek of ziekenhuis?
nausicaa schreef:
06-02-2020 22:52
Ik begrijp het wel hoor, bijna iedereen is zenuwachtig voor dat gesprek. Maar vrijwel altijd valt het heel erg mee, sommigen huisartsen hebben alleen geen idee waar ze je naar toe moeten verwijzen (heel handig als je dat zelf al uitgezocht hebt dus!). En als je hier voor gaat, zul je toch moeten wennen aan het feit dat mensen er een mening over hebben. Dat ga je ook tegenkomen als je zwanger bent, als je kind er is enz. En je wilt niet weten hoe vaak je moet uitleggen dat er echt geen andere ouder is, in allerlei contexten. Dus hoe meer je gewend raakt aan het idee, hoe beter.
Ja daar heb je ook helemaal gelijk in! Ik ben nu vast aan het oefenen met 'verantwoorden' richting de omgeving. Familie en vrienden begrijpen het soms ook niet allemaal. De meeste reacties 'maar je bent nog zo jong!' en 'er zijn zoveel leuke mannen op aarde, straks kom je er één tegen en heb je net een kind' *zucht*.
depster schreef:
07-02-2020 06:11
Mijn eerste stap was alle 9(?) topics van kind in je uppie door te nemen.
Daarna kijken hoe ik mijn wens wilde vervullen ( a - anonieme donor..wat niet mag in NL, b - semi anoniem of c - bekende donor)
Mijn keuze was - door meerdere factoren - op kliniek gevallen. Ben toen gaan kijken hoelang ik wil gaan rijden er voor en welke liggen dan binnen dat tijds bestek
Welke kliniek heeft een eigem donorbank? (gezien ik cryos veel te duur vind en ESB mij persoonlijk ook niet aanspreekt)
Hoe zit het met de wachttijd bij die klinieken
Dit opgeteld en kwam bij een bepaalde kliniek uit - gezorgd dat mijn zorg zou aansluiten..maar weet niet hoe nodig dit gaat zijn per april
Kliniek gebeld voor afspraak en daarna pas de doorverwijzing aangevraagd bij huisarts.

Mijn oriëntatiefase heeft langer geduurd dan t hele traject haha
Bedankt voor je reactie! Ik zal alle delen ook maar eens door gaan spitten. Hoe lang heeft het traject bij jou geduurd?
Mikla schreef:
07-02-2020 13:03
Ik heb ook eerst heel veel gelezen erover (mijn situatie is wel wat anders, ik heb een vriendin) maar onze struggle was vooral: hoe gaan we het doen, bekende of onbekende. Internet of uit nederland etc. Ik heb heel veel aan dit forum gehad maar uiteindelijk zelf besloten. We zijn ook naar een bijeenkomst geweest van meerdangewenst (is misschien meer gericht op homoseksuelen etc, maar er waren ook alleenstaanden). Daar wordt heel veel verteld over juridische dingen of co ouderschap. We hebben zelfs gespeed datet met donoren maar hier is niets uitgekomen. Uiteindelijk hebbe we bewust gekozen voor een voor ons onbekende nederlandse donor via het ziekenhuis. In juni gaan we vast kiezen en willen in september beginnen. Duurt allemaal nog even dus. De verwijzing was trouwens zo gedaan. Ik was ook erg zenuwachtig maar heb gebeld en ze vroegen enkel of het via de natuurlijke weg niet lukte (nee dus😂) en waar ik heen verwezen wilde worden. Dat was het dus valt echt mee!
Bedankt voor je reactie! Wat gaaf dat jullie in september gaan beginnen! Leuk vooruitzicht! Wat bedoel je met kiezen? Gaan jullie een donor kiezen? Ik zie nu een boek met allemaal foto's voor me, die willen we ;-) . Ik heb inderdaad ook bij meer dan gewenst gekeken, wist niet of ik die site mocht noemen. Is ook nog wel iets om me verder in te verdiepen!
Die verwijzing zie ik ook wel tegenop ja, maar wat hierboven ook gezegd is, je zal je nog veel vaker moeten verantwoorden!
Blond93 schreef:
07-02-2020 16:35
Bedankt voor je reactie! Ik zal alle delen ook maar eens door gaan spitten. Hoe lang heeft het traject bij jou geduurd?
Van aanmelding tot positieve test, 6 mnd :mrgreen:
Blond93 schreef:
07-02-2020 16:33
Dus als ik het goed begrijp heb je een verwijzing van de huisarts nodig, welke je op een moment dat je zelf graag wil in kan zetten? Jij hebt nu een verwijzing klaarliggen, maar nog geen afspraak gemaakt om het traject in te gaan?

Krijg je bij de huisarts een algemene verwijzing waarmee je overal terecht kan? Of is het echt toegespitst op een kliniek of ziekenhuis?
Hoi,

Nee, ik heb een doorverwijzing gevraagd voor Isala in Zwolle. De week daarop kreeg ik een brief dat er een wachtlijst was van 3-4 maanden voor het eerste gesprek. Ik wacht nu dus tot ze mij bellen voor een afspraak. Ik heb begrepen (niet van Isala zelf) zelf dat er daarna nog een wachttijd is van 2 jaar, nadat je akkoord hebt gekregen, voordat je een daadwerkelijke behandeling kan ondergaan. Maar dat is in het geval van gebruik van een NL'se donor van hun donorbank. Ik begreep ook dat het met een Cryos of ESB-donor een stuk vlotter gaat.
Die lange wachttijd geeft in ieder geval zeeën van tijd om eventueel dingen te regelen en te overdenken. Wat ik verder bedoel is dat het natuurlijk ook nog kan dat je je in die lange wachttijd toch bedenkt en dan besluit er toch niet mee door te gaan. Mocht je dus al lang op een wachtlijst staan, kan niemand je dwingen om ook echt een behandeling te ondergaan, natuurlijk.

Zoals het mij duidelijk is, is een verwijzing tijdgebonden. Je moet je dus wel melden binnen een bepaalde tijd. Ook is hij volgens mij toegespitst op een ziekenhuis of kliniek naar keuze. Volgens mijn verzekering kan je maar één verwijzing voor dezelfde behandeling tegelijk hebben lopen, maar hoe dit zit in die subsidieregeling is mij nog niet duidelijk. Ik heb het ministerie VWS daarover gemaild.
Blond93 schreef:
07-02-2020 16:33

Nee, je moet wel echt ergens heen verwezen worden. Daarom is het handig als je zelf al weet wat je wilt voordat je naar de huisarts gaat.

Het is ook geen joker die je ooit wel of ooit niet in kunt zetten. In principe gaat het traject lopen als je doorverwezen wordt, alleen zitten overal wachttijden tussen. En je kunt zelf ook wel aangeven dat je nog een bepaalde tijd wilt wachten. maar dat moet wel redelijk blijven, ze gaan niet het hele traject met je door en dan jaren wachten tot jij zo ver bent. Ik denk dat ze meer bedoelde dat het gewoon allemaal kleine stapjes zijn, en je er op elk moment mee kunt stoppen als je het toch niet ziet zitten.

Zeker als je nog jong bent, neem je tijd. Voor de meesten hier heeft het jaren geduurd voor ze de knoop doorhakten, je moet echt even je toekomst plaatje flink veranderen en dat kost tijd. Des te beter als je niet op basis van je leeftijd hoeft te haasten.
Hoe jong ben je dan als ik vragen mag? Zou niet uit moeten maken natuurlijk maar als je net 18 bent zou ik toch eerst even alles op een rijtje zetten ofzo
Blond93 schreef:
07-02-2020 16:38
Bedankt voor je reactie! Wat gaaf dat jullie in september gaan beginnen! Leuk vooruitzicht! Wat bedoel je met kiezen? Gaan jullie een donor kiezen? Ik zie nu een boek met allemaal foto's voor me, die willen we ;-) . Ik heb inderdaad ook bij meer dan gewenst gekeken, wist niet of ik die site mocht noemen. Is ook nog wel iets om me verder in te verdiepen!
Die verwijzing zie ik ook wel tegenop ja, maar wat hierboven ook gezegd is, je zal je nog veel vaker moeten verantwoorden!
Ja volgensmij is er echt een soort boek. Zonder fotos weliswaar maar met oogkleur haarkleur en nog wat geloof ik. Wij konden vorig jaar meteen beginnen maar willen ivm verbouwing nog even wachten. Bij ons was er geen wachttijd maar je bent dus vrij om het uit te stellen.
Ik vind trouwens dat je je helemaal niet hoeft te verantwoorden. Stellen die van plan zijn zwanger te worden gaan jou ook niet van tevoren inlichten. Is jouw eigen keuze en de rest van de wereld moet het ermee doen
Bij de huisarts hoef je je niet te verantwoorden hoor, soms vragen ze uit nieuwsgierigheid maar niet wegens een oordeel (dat mag arts namelijk niet)

Hoe de donormatch ontstaat is per kliniek anders. Ik werd gematched aan mn uiterlijke kenmerken, had niets te kiezen. Prima ook.
Mikla schreef:
08-02-2020 08:55
Ja volgensmij is er echt een soort boek. Zonder fotos weliswaar maar met oogkleur haarkleur en nog wat geloof ik. Wij konden vorig jaar meteen beginnen maar willen ivm verbouwing nog even wachten. Bij ons was er geen wachttijd maar je bent dus vrij om het uit te stellen.
Ik vind trouwens dat je je helemaal niet hoeft te verantwoorden. Stellen die van plan zijn zwanger te worden gaan jou ook niet van tevoren inlichten. Is jouw eigen keuze en de rest van de wereld moet het ermee doen
Je hoeft je niet te verantwoorden over zwanger willen worden aan vreemden. Maar ik bedoelde dat je gewoon blijft hebben dat mensen er naar vragen (al dan niet opzettelijk, het is vrij logisch dat de crèche vroeg of er een tweede ouder met gezag was, dat was geen irritante nieuwsgierigheid maar gewoon praktisch). En sommige mensen zullen daar iets van vinden, dat hou je niet tegen. Ik bedoelde verantwoorden dus niet als ‘de ander moeten overtuigen dat dit het goede is’, maar meer ‘vragen beantwoorden en ermee omgaan dat mensen er een mening over kunnen hebben’.
Overigens valt dat laatste me reuze mee hoor. Ik heb maar heel weinig minder leuke reacties gehad.
Je hebt helemaal gelijk nausica. Mijn reactie was meer gericht op blond aangezien zij nu vast familie en vrienden wil inlichten omdat zij blijkbaar zo'n duidelijke mening hebben.
nausicaa schreef:
08-02-2020 00:10
Nee, je moet wel echt ergens heen verwezen worden. Daarom is het handig als je zelf al weet wat je wilt voordat je naar de huisarts gaat.

Het is ook geen joker die je ooit wel of ooit niet in kunt zetten. In principe gaat het traject lopen als je doorverwezen wordt, alleen zitten overal wachttijden tussen. En je kunt zelf ook wel aangeven dat je nog een bepaalde tijd wilt wachten. maar dat moet wel redelijk blijven, ze gaan niet het hele traject met je door en dan jaren wachten tot jij zo ver bent. Ik denk dat ze meer bedoelde dat het gewoon allemaal kleine stapjes zijn, en je er op elk moment mee kunt stoppen als je het toch niet ziet zitten.

Zeker als je nog jong bent, neem je tijd. Voor de meesten hier heeft het jaren geduurd voor ze de knoop doorhakten, je moet echt even je toekomst plaatje flink veranderen en dat kost tijd. Des te beter als je niet op basis van je leeftijd hoeft te haasten.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Voordat ik een verwijzing had ik wel al bedacht hoe ik het dan zou willen doen. B of C donor, en waar ik die vandaan wou halen, dat soort dingen. Ik heb het ook echt jaren laten bezinken en zo nu en dan was ik er mee bezig. Afgelopen jaar werd het serieuzer. En nu ik een verwijzing heb, blijf ik doorgaan met informatie zoeken. Rond 18 februari is er bijvoorbeeld een webinar over single zijn en een kinderwens. Daar heb ik me voor opgegeven, misschien hoor ik wat nieuws. Ik ben 31, dat is voor zo'n stap ook nog best wel jong. Ik denk dat jij 26 bent? Ik twjfel nu af en toe ook nog wel, het is een grote stap en je kan je echt niet voorstellen hoe het zal zijn. Ik weet alleen dat er zware momenten zullen zijn. In het algemeen weet ik gewoon dat ik het wel red en gedurende dat proces zal ik vast wel eens iets minder de moeder zijn die ik graag zou willen zijn. En dat is dan maar zo.
hoi hoi.
ik lees elke dag wel de berichtjes maar vanuit mijn kant weinig te melden.

alleen dat ik gisteren een afspraak heb gemaakt met dleen mogelijke donor. 15 maart gaan we ergens koffie drinken en elkaar eens aankijken. Ik vind het wel echt spannend want ik heb wel een goed gevoel bij deze man. Nu maar hopen dat het in het echt ook zo is!

verder ben ik nog aan het wachten op de eerste oproep voor de Isala.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven