Kosten baby

13-08-2016 14:39 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger en uitgerekend in januari. Wij werken beide nu nog fulltime en sparen iedere maand. Kunnen goed rondkomen, ook straks met een kindje. Dat is dus niet de reden van mijn vraag.

Inmiddels heb ik een goed overzicht wat een de baby kost als je kijkt naar de kosten die je voor de bevalling maakt aan de babyuitzet.

Echter vragen wij ons af wat een baby ongeveer per maand kost als het geboren is. Dus eten, luiers, kleding etc. Dit om een nieuwe 'begroting' te maken als we minder gaan werken, eventueel opvang moeten betalen en alle overige kosten.

Ik snap dat dit afhankelijk is van een aantal factoren. Ik wil wel proberen borstvoeding te geven maar zodra ik ga werken wil ik hiermee gestopt zijn dus ben benieuwd naar de kosten met kunstvoeding. Daarnaast denk ik overdag kruidvat eigen merk luiers te gebruiken en s nachts pampers. Kleertjes moet wel leuk zijn en niet alles hoeft van de zeeman te komen maar ben ook niet zo van de merkkleding.

Kunnen jullie aangeven wat jullie ongeveer kwijt zijn?
quote:honingbijtje schreef op 13 augustus 2016 @ 15:49:

Het is net zo duur als dat je het maakt.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk heb je enigszins invloed op de kosten door bijvoorbeeld te kiezen voor merkspullen of geen merkspullen, maar een baby heeft nu eenmaal wel een minimale verzorging nodig die gewoon geld kost. Of je nu de allergoedkoopste luiers of kleertjes neemt of niet, geld kost het sowieso. Om een voorbeeldje te geven: mijn baby zit na nog geen 6 maanden nu al in haar 7e kledingmaat en in al die maten heb je toch echt een minimale hoeveelheid kleding nodig. Nu heb je bovendien de afgelopen maanden ook nog eens te maken met verschillende weertypes dus je hebt eigenlijk een minimale hoeveelheid voor als het koud is en voor als het warm is nodig. Luiers heb je ook altijd nodig, net als voeding.

Dus je kunt het zo duur maken als je zelf wil gaat maar ten dele op.
Am Yisrael Chai!
quote:SallySpectra schreef op 13 augustus 2016 @ 15:55:

[...]

Eens. En zoals ik al schreef, ik heb nog nooit de volle mep betaald.Ik ook niet.
Am Yisrael Chai!
Dochter is inmiddels 1,5 en kostte het eerste jaar amper wat. Tot 6 maanden volledig bv, daarna begonnen met vast als aanvulling maar die hoeveelheden zijn te verwaarlozen. Luiers van het Kruidvat, misschien 5 euro per week ofzo? Kleding grotendeels gekregen, aangevuld met tweedehands. Op Koningsdag en Bevrijdingsdag slaan wij groot in, voor 30 euro laatst alles in maat 86 gekocht, prima spul en na een paar maanden zijn ze er toch weer uit. Slijten doen kleren al helemaal amper tot ze een maand of 6 zijn en gaan kruipen. En we ruilen veel op kleding ruil beurzen, dan ben je gelijk weer van het te kleine spul af.
Oh, en verzorgingspullen heb je echt niet nodig, wij hadden alleen een fles cremebad van Weleda in huis, op aanraden van de kraam, en zelfs die is bij lange na niet leeg, kind gaat nog steeds gewoon met water in bad of onder de douche. En al die cremes... het wisselt vast per kind maar wij hebben nooit gesmeerd en nooit luieruitslag of wat dan ook gehad. Ik zou dat echt pas kopen als je het nodig hebt.
quote:fashionvictim schreef op 13 augustus 2016 @ 15:55:

[...]

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk heb je enigszins invloed op de kosten door bijvoorbeeld te kiezen voor merkspullen of geen merkspullen, maar een baby heeft nu eenmaal wel een minimale verzorging nodig die gewoon geld kost. Of je nu de allergoedkoopste luiers of kleertjes neemt of niet, geld kost het sowieso. Om een voorbeeldje te geven: mijn baby zit na nog geen 6 maanden nu al in haar 7e kledingmaat en in al die maten heb je toch echt een minimale hoeveelheid kleding nodig. Nu heb je bovendien de afgelopen maanden ook nog eens te maken met verschillende weertypes dus je hebt eigenlijk een minimale hoeveelheid voor als het koud is en voor als het warm is nodig. Luiers heb je ook altijd nodig, net als voeding.

Dus je kunt het zo duur maken als je zelf wil gaat maar ten dele op.Die uitdaging wil ik wel eens aangaan. Dat je met weggeefgroepen op facebook, gratis af te halen briefjes in de supermarkt, kraam cadeautjes, babydozen, met hydrofiele luiers (gratis afgehaald) gaat luieren, smeren met kokosolie, borstvoeding geven etc etc een kind gratis tot 1 jaar kan verzorgen.
quote:honingbijtje schreef op 13 augustus 2016 @ 16:41:

[...]

Die uitdaging wil ik wel eens aangaan. Dat je met weggeefgroepen op facebook, gratis af te halen briefjes in de supermarkt, kraam cadeautjes, babydozen, met hydrofiele luiers (gratis afgehaald) gaat luieren, smeren met kokosolie, borstvoeding geven etc etc een kind gratis tot 1 jaar kan verzorgen.En waar haal je dan brood, fruit en groenten gratis? Verder denk ik dat je best een eind komt
Kinderopvang en minder werken zijn veruit de grote kostenposten. 1500 per maand.

Luiers, voeding, extra water en elektra verbruik is het geld niet echt. Ongeveer 100 euro per maand.
Met de kinderbijslag kwamen zo net wel, net niet uit. Koop voornamelijk zeeman/wibra/tweedehands. Daarnaast kopen we sowieso niet alles wat 'men' nodig vindt. Een badje hebben we niet, de wasmand of een curverbak voldoet prima. Dat soort dingen. Opvang hebben we nauwelijks nodig, dus dat scheelt een boel!
quote:honingbijtje schreef op 13 augustus 2016 @ 16:41:

[...]

Die uitdaging wil ik wel eens aangaan. Dat je met weggeefgroepen op facebook, gratis af te halen briefjes in de supermarkt, kraam cadeautjes, babydozen, met hydrofiele luiers (gratis afgehaald) gaat luieren, smeren met kokosolie, borstvoeding geven etc etc een kind gratis tot 1 jaar kan verzorgen.Als je geluk hebt ja, en de borstvoeding goed op gang komt en je geen kolf of lactatiekundige nodig hebt. Bovendien moet je dan niet werken, want hoe ga je anders je kind voeden? Lijkt me vrij lastig.
quote:fashionvictim schreef op 13 augustus 2016 @ 15:47:

Ik vind overigens het kwaliteitsverschil tussen Pampers en huismerk luiers echt enorm groot. Pampers zijn bovendien altijd wel ergens in de aanbieding.

Idd. Maar ik reken altijd wel even de prijs per luier uit. Soms lijkt het een goeie aanbieding maar is het stiekem niet zo heel veel goedkoper. Het scheelt ook welke soort pamper je neemt (new baby, baby dry of active fit... en of je later broekjes gaat gebruiken... die zijn beduidend duurder). Op luierinfo.nl kun je het heel makkelijk bekijken, en die rekenen het voor je per luier uit.

Voeding 50 euro per maand.... de eerste maand heb ik een hele zwik aan baby spul als doekjes, hydrofiel luiers, washandjes etc gekocht, maar dat is 1x. Flessen heb ik er gewoon 2 van, kwestie van regelmatig omspoelen, gaan maanden mee hier. Spenen elke 6 weken, afhankelijk van je merk zo'n 5 euro per 2.

Kleren koop ik vooral bij de zeeman en hema, zeker in het begin als je het 2 keer aan kan doen voor het te groot is. Bovendien vind ik merk te duur. MP is ideaal, kan je nog prima uitziende merkkleding kopen voor een prikkie.

Ik gok dus zo'n 100 euro per maand. Maar ik vind het lastig inschatten, want ik ga dus op aanbiedingen af. Heb 8 mnd terug keer 20 luierdoekjes pakken gekocht waar ze meer dan 50% korting op hadden... voor luiers hetzelfde, zie ik een aanbieding, reken ik uit hoe lang hij ongeveer met een maat nog door kan en koop ik voor 3 maanden tegelijk... Kleding idem.

Mijn man is ook dol op schema's en budgetten, hij heeft een boekje van de consumentenbond gekocht over kinderen. Staat alles per ding per maand in vermeld. Misschien is dat wat?

(Ps. ik vergeet helemaal de bijvoeding haha, vers is mijns inziens goedkoper en beter, volgens nibud ben je zo'n 2 euro ofzo kwijt aan een kind per dag, nouja 2,5 euro als hij tussen de 1 en 3 is, ik heb daar 2 euro voor berekend voor een kind van 9 mnd).)
Kosten hangen af van

- wel of geen merk luiers

- kunstvoeding of borstvoeding

- eten ; potjes of eigen prutjes

- merkkleding of Hema

Ik gebruikte Kruidvat luiers. Gaf bv en maakte eigen prutjes. Kleding kocht ik van alles. Merk en niet merk.

Grote kosten waren goede kinderwagen (is 3 kinderen meegegaan) en auto stoeltjes De rest is allemaal wel te doen. Veel kan je tweedehands kopen. Dingen lenen die je maar kort nodig hebt etc. Op schoenen en goede winterjas hebben we nooit bezuinigd Ondergoed koop ik ook nooit tweedehands. Dompers gingen hier 3 kinderen mee

Ze worden pas echt duur later ;). Mijn kinderen zijn nu 18-16-14 en dat is echt duur.
quote:zonnetje1080 schreef op 13 augustus 2016 @ 16:03:

Oh, en verzorgingspullen heb je echt niet nodig, wij hadden alleen een fles cremebad van Weleda in huis, op aanraden van de kraam, en zelfs die is bij lange na niet leeg, kind gaat nog steeds gewoon met water in bad of onder de douche. En al die cremes... het wisselt vast per kind maar wij hebben nooit gesmeerd en nooit luieruitslag of wat dan ook gehad. Ik zou dat echt pas kopen als je het nodig hebt.

Ik bedoelde met verzorgingsspul ook geen badschuim e.d., maar zoals ik later al verduidelijkt heb dingen als speentjes, flesjes, lepeltjes, tuitbekers, en dat soort spul.

Mijn baby weigert bijvoorbeeld de fles en gister las ik in het AD dat ze bij lange na niet de enige is, dus ik heb alleen aan flessen, fles-spenen, fopspenen e.d. best een bedrag uitgegeven omdat je hoopt dat ze met fles X of speen Y wel uit die fles wil drinken.
Am Yisrael Chai!
Er zijn verschillende websitebezoek

Die de aanbiedingen van luiers voor je bijhouden. Erg handig.

Bijvoorbeeld http://www.luierinfo.nl/aanbiedingen/pampers
Luiers en voeding ligt idd ook wel aan wat je zelf wil, maar ook aan je kind. Sommige kinderen krijgen luieruitslag van bepaalde merken of de pasvorm zit niet lekker bij de bouw van je kind en met voeding doen sommige het ook beter op ene merk dan het andere. Dus dat is nog even afwachten. 1 pak voeding per week en 1 standaard pak luiers per week, billendoekjes weet ik niet meer maar gaat wel hard. Dan nog elke dag vitamine D, als je kind erg veel last heeft van krampjes en andere manier van voeden of fles niet helpt dan nog elke week bijv infacol a 8 euro. Op luierinfo.nl kan je elke week de aanbiedingen zien en zie je de luier prijs per stuk, soms lijkt een aanbieding mooi maar is het per stuk alsnog duurder dan andere aanbiedingen.
Mijn oudste is nu 5. Dit is een relatief voordelige leeftijd. Ik werk onder schooltijd, dus geen opvangkosten, kleding redden we van kinderbijslag, je kookt meer maar koopt ook groter in, heeft op een clubje gezeten (dat was wel heel duur). De babytijd was duurder. Luiers, kunstvoeding, kinderopvang tikte best aan. Wat FV zegt is wel waar: je hebt maar ten dele invloed op hoe duur je het maakt, want sommige dingen moeten gewoon.
Hallo?!
Minder werken schijnt het duurst te zijn.
Minder werken en kinderopvang zijn hier ook veruit de grootste kostenpost (meer dan 1500 euro per maand).

Overige kosten:

Flesvoeding en luiers: ongeveer 15 euro per week

Extra eten en drinken, vitamine D, verzorgingsproducten, flesjes enz 20 euro per maand

Kleding en speelgoed is erg afhankelijk van wat je koopt

In totaal denk ik dat wij per maand zo'n 100-150 euro uitgeven aan onze dochter

Daarnaast heb je ook nog incidentele kosten zoals bijv kinderstoel, autostoeltje enz.
R
quote:SallySpectra schreef op 13 augustus 2016 @ 16:57:

[...]

Als je geluk hebt ja, en de borstvoeding goed op gang komt en je geen kolf of lactatiekundige nodig hebt. Bovendien moet je dan niet werken, want hoe ga je anders je kind voeden? Lijkt me vrij lastig.

Daarom is het ook een uitdaging. Met geld koop je gemak, maar zonder geld moet het dus volgens mij ook lukken. Inderdaad, niet zonder offers (niet werken) en alleen als bepaalde dingen lukken (borstvoeding lukt in 98% van de gevallen dus ik ga ervan uit dat het een reële optie is).

Niet voor TO omdat die al een paar keuzes maakt die helemaal gratis onmogelijk maken, maar in het algemeen is mijn stelling 'het is zo duur als je het maakt' wel te onderbouwen denk ik.
98% van de gevallen? Dan ken ik zeker alle mensen die binnen die 2% vallen...
Hallo?!
Een autozitje zou ik toch niet tweedehands durven te kopen.
quote:honingbijtje schreef op 14 augustus 2016 @ 13:37:

[...]

Daarom is het ook een uitdaging. Met geld koop je gemak, maar zonder geld moet het dus volgens mij ook lukken. Inderdaad, niet zonder offers (niet werken) en alleen als bepaalde dingen lukken (borstvoeding lukt in 98% van de gevallen dus ik ga ervan uit dat het een reële optie is).

Niet voor TO omdat die al een paar keuzes maakt die helemaal gratis onmogelijk maken, maar in het algemeen is mijn stelling 'het is zo duur als je het maakt' wel te onderbouwen denk ik.

Wat een onzin, die 98%. En dan nog, al lukt het uiteindelijk wel, dan nog kun je een kolf/lactatiekundige nodig hebben wegens opstartproblemen (prematuurtje in de couveuse, slecht aanhappen, niet goed doordrinken, melkproductie niet op gang, teveel productie, teveel afvallen etc etc).

En niet werken kost in mijn geval heel veel meer dan een kolf en/of poedermelk.
98% is echt zo'n rare mythe. Ja misschien heeft 98% (voldoende) melk. Maar dan heb je ook nog baby's die niet aanhappen, geen vacuüm kunnen creëren of onvoldoende zuigkracht hebben en vrouwen waarbij borstvoeding pijn blijft doen etc.

Hier goede kolf gekocht ivm fulltime kolven. (Voor Oudste) Met tas en alle spullen erbij 250 euro. Met consulten lactatiekundige, tepelhoedjes, kolf-bh etc erbij was t een dure grap.

Flesvoeding voor baby 2 van 4 maanden 10-12 euro per week.

Luiers altijd uit aanbieding. Afhankelijk van de aanbieding tussen de 6-10 euro per week denk ik.

Verder net begonnen met groente. Maak nog hele kleine porties vers, kost bijna niks.
P
Hier luiers zo'n 7.50 per week ik gaf bv dus geen kosten aan kunstvoeding. Weet wel dat je ook kruidvatvoeding hebt voor ongeveer 7 euro en nutrilon is 13 euro komt uit de zelfde fabriek. Kleding maar erg weinig heb veel gekregen zeg het 1ste jaar zo'n 150 euro. Billendoekjes 4 pakjes per maand dus 4 euro. Van luiers gebruikte ik huismerk vind pampers verschrikkelijk en ze kregen er hier uitslag van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven