Kosten baby

13-08-2016 14:39 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger en uitgerekend in januari. Wij werken beide nu nog fulltime en sparen iedere maand. Kunnen goed rondkomen, ook straks met een kindje. Dat is dus niet de reden van mijn vraag.

Inmiddels heb ik een goed overzicht wat een de baby kost als je kijkt naar de kosten die je voor de bevalling maakt aan de babyuitzet.

Echter vragen wij ons af wat een baby ongeveer per maand kost als het geboren is. Dus eten, luiers, kleding etc. Dit om een nieuwe 'begroting' te maken als we minder gaan werken, eventueel opvang moeten betalen en alle overige kosten.

Ik snap dat dit afhankelijk is van een aantal factoren. Ik wil wel proberen borstvoeding te geven maar zodra ik ga werken wil ik hiermee gestopt zijn dus ben benieuwd naar de kosten met kunstvoeding. Daarnaast denk ik overdag kruidvat eigen merk luiers te gebruiken en s nachts pampers. Kleertjes moet wel leuk zijn en niet alles hoeft van de zeeman te komen maar ben ook niet zo van de merkkleding.

Kunnen jullie aangeven wat jullie ongeveer kwijt zijn?
Ik blijf toch echt moeite hebben met "borstvoeding kost niks". De voeding zelf natuurlijk niet, maar de kosten om het mogelijk te maken vond ik behóórlijk:

Cursus (optioneel) €75

Boek €25

3 voedingsbh's €120

Zoogconpressen €5 per week

Kolf €150

Bakjes van avent om borstvoeding in te bewaren: €25

En dan heb ik nog niet eens tepelhoedjes, klovenzalf of speciale flessen nodig gehad!

Niemand anders deze ervaring?

Wij waren met kunstvoeding veel goedkoper uitgeweest!
Hier was de borstvoeding ook zeker niet gratis. In verband met niet goed aanhappen en reflux heb ik een jaar lang volledig gekolfd. Dus wij hadden kosten voor een kolf, bewaarbakjes, flessen, johannesbroodpitmeel, bh's, zoogkompressen enz. Bij elkaar zeker 250 euro.
Ga je maandelijks sparen op een rekening speciaal voor je kind? Vergeet dat ook niet in je begroting.
quote:frambloosje schreef op 15 augustus 2016 @ 06:32:

Ik blijf toch echt moeite hebben met "borstvoeding kost niks". De voeding zelf natuurlijk niet, maar de kosten om het mogelijk te maken vond ik behóórlijk:

Cursus (optioneel) €75

Boek €25

3 voedingsbh's €120

Kolf €150

En dan heb ik nog niet eens tepelhoedjes, klovenzalf of speciale flessen nodig gehad!

Hier ook veel kosten dus. En dan was mijn productie ook nog te laag met fulltime kolven. Dus kreeg de kosten van kunstvoeding er nog bij.

Als het allemaal soepel gaat is borstvoeding gratis, maar anders kan t een fikse investering zijn.
quote:bloemetje77 schreef op 14 augustus 2016 @ 20:41:

[...]

Nee, die niet. Voor 100,- euro koop je een nieuwe maxicosi. Dat zijn de kosten niet.Ik had ook alles tweedehands gekocht maar de Maxi-Cosi niet en die was het duurste van alles. Rond de 200 gulden.
Bedankt voor alle reacties. Tuurlijk verschilt het per kind en hoe je er zelf instaat. Voorlopig ga ik uit van 100 euro. Kunnen het altijd aanpassen (gelukkig is het niet zo dat het financieel een probleem is als we meer kwijt zijn. Alleen wij zijn beide soms iets te makkelijk met uitgeven dus hebben soort richtlijn voor onszelf waarin we aangeven hoeveel we ongeveer waaraan uitgeven).

Zoals het er nu uitziet gaat opvang niks kosten en ben in de begroting ook van minder salaris uitgegaan.

Borstvoeding voor het geld is niet nodig lees ik zo. Ik ken inderdaad ook genoeg verhalen waarbij het niet lukt (met dan 2%). Ik heb lang getwijfeld of ik wel borstvoeding wilde geven. Ik ga het proberen maar mocht het niet lukken dan is het ook prima (heb zelf bijvoorbeeld geen zin om alle voedingen te moeten kolven indien aanleggen niet lukt).
[quote]Tamboerijn schreef op 15 augustus 2016 @ 08:18:

[...]

Hier ook veel kosten dus. En dan was mijn productie ook nog te laag met fulltime kolven. Dus kreeg de kosten van kunstvoeding er nog bij.

Als het allemaal soepel gaat is borstvoeding gratis, maar anders kan t een fikse investering zijn.[/quote

Hier ook, prematuurtje die moeilijk aan de borst kon drinken dus tweemaal bezoek lactatiekundige, huurkolf en koopkolf dat was samen al bijna 500,=

Ik heb ook een lage productie en kolf ook volledig dus ook kunstvoeding erbij, flesjes en spenen..

Ik leg dochter alleen nog aan voor troost, slokje tussendoor, tijdens regeldagen en om de productie toch nog enigszins op peil te houden..

Naast dat het dus geld kost, kost het je ook veel energie. De eerste weken krijg je te horen dat je moet volhouden, 8x per dag kolven dus ook snachts. Een nachtvoeding duurde makkelijk anderhalf uur, aanleggen/ flesje/ boertje en kolven..
Y
Voor de lactatiekundige kun je je trouwens verzekeren. Ik mag van mijn verzekering 250 euro hieraan uitgeven. Ik betaal maandelijks 10 euro voor dit pakket, maar daar heb ik ook het kraampakket voor gekregen, 250 euro eigen bijdrage kraamzorg en een poliklinische bevalling mocht ik dat willen. En ik heb dit pakket halverwege het jaar aangezet. Voor ongeveer 70 euro heb ik dus bovenstaande aan kosten gedekt.
Hallo?!
quote:frambloosje schreef op 15 augustus 2016 @ 06:32:

Cursus (optioneel) €75

Boek €25

3 voedingsbh's €120

Kolf €150

Nou heb ik kunstvoeding gegeven en slechts een maand borstvoeding (via kolven).

Maar mijn kosten waren wel lager.

- Cursus via kraamzorg (gratis)

- Boek niet gekocht

- Voedingsbh's 2 stuks a 20 euro stuk was 40 euro

- Zoogcompressen gelijk aan jouw kosten 5 euro

- Kolf 30 euro tweedehands + 17 euro nieuwe slangetjes en tepeldingen

- Ijsblokjesbakjes voor moedermelk bewaren 2x 9 euro = 18 euro

- Consult lactatiekundige via verloskundige en verzekering

Een ruime 100 euro dus.

Als de bv was gelukt en ik dit langer had gedaan, was het fors goedkoper geweest dan de kv die ik uiteindelijk heb gegeven. Maar gratis is het zeker niet inderdaad en uiteindelijk maak je beslissing meestal niet op basis van de financiën.
quote:_Doortje_ schreef op 15 augustus 2016 @ 20:37:

Voor de lactatiekundige kun je je trouwens verzekeren. Ik mag van mijn verzekering 250 euro hieraan uitgeven. Ik betaal maandelijks 10 euro voor dit pakket, maar daar heb ik ook het kraampakket voor gekregen, 250 euro eigen bijdrage kraamzorg en een poliklinische bevalling mocht ik dat willen. En ik heb dit pakket halverwege het jaar aangezet. Voor ongeveer 70 euro heb ik dus bovenstaande aan kosten gedekt.

Dit ligt ook aan wanneer je ud is, als je in maart erachter komt dat je zwanger bent ben je in november uitgerekend en kun je wijzigingen doorgeven qua zwangerschap. Als je van sept- juni zwanger bent kan dat dus niet en betaal je een jaar.

Ik kon me ook laten verzekeren voor lactatiekundige, poliklinische bevalling, cursussen, eigen bijdrage kraamzorg maar dan ging mijn premie maandelijks met zo'n 20- 30,= omhoog. Doe dat x12 dan ben je ook een smak geld kwijt.

Ding is dat je van te voren niet weet hoe het gaat, als ik met 40weken op de natuurlijke manier bevallen was en dochter goed kon aanhappen dan hadden we die kosten niet gehad. Want dan had de kraamzorg mij geleerd hoe ik dochter moest aanleggen, waarschijnlijk niet hoeven te kolven etc.

Wij hebben bewust gekozen dit alles niet te verzekeren en als we het nodig hadden dan was het geld daar. Op het moment zelf weet je ook hoe je er pas instaat, vooraf klinkt het heel mooi en bijzonder maar als je na 2dagen je tepels er half naast hebt liggen dan zit je ook. Dat kun je niet verzekeren
Bij fbto kun je je modules aanzetten wanneer je wilt rn betaal je de rest van het jaar. In februari ben je de Sjaak, eind van het jaar heb je mazzel.
Hallo?!
quote:bloemetje77 schreef op 15 augustus 2016 @ 20:09:

[...]

Maar tussen lukken en niet lukken zit dus een traject met lactatiekundigen, kolfhuur, flesjesuitprobeersels, voedingsbh's enzovoorts. Het is over het algemeen niet zo dat je binnen een dag weet dat het niet gaat lukken en dan geruisloos over gaat op fulltime fles.

Meestal ga je eerst de gebruikelijke dingen proberen (en daar wordt je ook min of meer in meegesleept door de kraamzorg is mijn ervaring) en een cursus is ook wel handig. Dus ik zou zeker een bedrag reserveren voor de initiele kosten van (poging tot) borstvoeding. 250,- zou ik wel op rekenen.Dat klopt, ik ga ook niet gelijk stoppen en ga ook vooraf naar een borstvoedingscursus. Maar mocht het met deze cursus en de kraamhulp nog niet lukken dan stop ik ermee. Geen zin in een lang traject met lactatiedeskundige etc. Dit heeft niks met geld te maken want verwacht zelfs dat het vergoed wordt door de verzekering. Ben bij Delta Lloyd verzekerd en daar zitten bij alle aanvullende verzekeringen veel extra's rondom zwangerschap/ bevalling, zoals zwangerschapscursussen, vergoeding eigen bijdrage kraamhulp, kraampakket etc. Ik was al gestopt met de pil toen ik een verzekering ging uitzoeken dus heb toen gekeken naar een aanvullende verzekering waar dit ook bij zit. Heb sowieso altijd een kleine aanvullende verzekering voor bijvoorbeeld fysio (doe normaal een redelijk blessure gevoelige sport). Dus ben niet meer kwijt dan anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven