Kosten zorgverzekering
maandag 20 november 2017 om 17:02
Een vraagje voor degenen die al wat langer zwanger zijn of al eerder zwanger geweest zijn. Hoe hoog waren jullie zorgkosten die onder het eigen risico vielen?
Ik heb hier een overzicht gevonden van wat onder het eigen risico valt, maar heb geen idee om welke bedragen dit gaat:
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... isico.aspx
Ik probeer in te schatten wat de kans is dat ik volgend jaar boven de 385 euro zit
Bedankt!
Ik heb hier een overzicht gevonden van wat onder het eigen risico valt, maar heb geen idee om welke bedragen dit gaat:
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... isico.aspx
Ik probeer in te schatten wat de kans is dat ik volgend jaar boven de 385 euro zit
Bedankt!
maandag 20 november 2017 om 17:11
Ik had het jaar dat ik bevallen ben aan bekkenfysio+ ziekhuisbevalling een goede 5000 euro aan (verzekerde) zorgkosten. Dan heb ik de kraamverzorgster nog niet eens mee geteld. En nog eens een kleine 150 aan onvergoede (maar wel noodzakelijke) bloedonderzoeken. Die 385 euro ga je wel overheen, trust me.
maandag 20 november 2017 om 17:14
Alles via de verloskundige en volgens mij ook wat bij gynaecoloog onder geboortezorg valt, heeft geen eigen risico dacht ik. Maar dingen zoals prenatale testen, lactatiekundige, fysiotherapie en eigen bijdrage kraamzorg worden niet vergoed, maar kunnen wel vergoed worden door een aanvullende verzekering
Ga even bronnen erbij zoeken
Ga even bronnen erbij zoeken
maandag 20 november 2017 om 17:17
Bij mij alleen bloedprikken was iets van 100 totaal.
Voor de rest 3 sterren aanvullend verzekerd (zilveren kruis) waardoor ik verder geen kosten heb gehad bij beide zwangerschappen.
Volgend jaar ga ik terug naar 1 ster aanvullend omdat er geen 3de komt.
Voor de rest 3 sterren aanvullend verzekerd (zilveren kruis) waardoor ik verder geen kosten heb gehad bij beide zwangerschappen.
Volgend jaar ga ik terug naar 1 ster aanvullend omdat er geen 3de komt.
anoniem_638f50c53d5bd wijzigde dit bericht op 20-11-2017 17:18
24.09% gewijzigd
maandag 20 november 2017 om 17:18
Zie bv https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... ering.aspx voor specifieke zwanferschapsdingen.
Als je zonder problemen zwanger bent, alleen het standaard lab krijgt (obv eerdere post hier gok ik dus 100 euro), geen nipt of combinatietest laat doen en geen medicatie hoeft te krijgen voor bv een blaasontsteking, bloedarmoede (deze medicijnen kosten nou ook niet tientallen euro's normaliter), zal je niet hoog uitkomen. Zelf zou ik er in ieder geval niet voor kiezen om je eigen risico maximaal te zetten, de kans dat je over de 385 euro gaat is best groot en dan betaal je weer meer.
Als je zonder problemen zwanger bent, alleen het standaard lab krijgt (obv eerdere post hier gok ik dus 100 euro), geen nipt of combinatietest laat doen en geen medicatie hoeft te krijgen voor bv een blaasontsteking, bloedarmoede (deze medicijnen kosten nou ook niet tientallen euro's normaliter), zal je niet hoog uitkomen. Zelf zou ik er in ieder geval niet voor kiezen om je eigen risico maximaal te zetten, de kans dat je over de 385 euro gaat is best groot en dan betaal je weer meer.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 17:24
74.58% gewijzigd
maandag 20 november 2017 om 17:19
In het jaar dat ik bevallen ben heb ik geloof ik een euro of 80 aan eigen risico gebruikt; medicatie voor een oorontsteking die maar niet overging, en ijzerpillen. Waarschijnlijk was de oorontsteking wat erger dan normaal door verlaagde weerstand, de ijzerpillen waren het enige dat direct naar de bevalling te herleiden was.
Ik ben nu weer zwanger, en heb een maximaal eigen risico (500 euro vrijwillig). Alles rondom zwangerschap en bevalling zit er gewoon bij in, dus ik zou niet weten wat voor geks ik zou moeten hebben (specifiek gerelateerd aan zwangerschap/bevalling) dat voor extra kosten zou moeten gaan zorgen.
Ik ben nu weer zwanger, en heb een maximaal eigen risico (500 euro vrijwillig). Alles rondom zwangerschap en bevalling zit er gewoon bij in, dus ik zou niet weten wat voor geks ik zou moeten hebben (specifiek gerelateerd aan zwangerschap/bevalling) dat voor extra kosten zou moeten gaan zorgen.
maandag 20 november 2017 om 17:21
Met aanvullende verzekering betaal je niets voor bekkenfysio (als je de goede hebt), ziekenhuis met medische indicatie heb je geen eigen bijdrage of eigen risico voor, en de standaard bloedonderzoeken zitten ook in het zwangerschapspakket, waarvoor dus geen eigen bijdrage of eigen risico geldt. Wat je hier zegt klopt niet, dus.RegretteRien schreef: ↑20-11-2017 17:11Ik had het jaar dat ik bevallen ben aan bekkenfysio+ ziekhuisbevalling een goede 5000 euro aan (verzekerde) zorgkosten. Dan heb ik de kraamverzorgster nog niet eens mee geteld. En nog eens een kleine 150 aan onvergoede (maar wel noodzakelijke) bloedonderzoeken. Die 385 euro ga je wel overheen, trust me.
maandag 20 november 2017 om 17:42
Ja en nee; ik heb dit allemaal vergoedt gekregen van mijn (aanvullende) verzekering. Maar het was meer dan ik ooit had kunnen verzinnen. Het is best makkelijk om extra zorgkosten te vergaren zwanger en hoewel ze in mijn geval voor het merendeel vergoed werden zou ik er nou net dat ene jaar dat je zwanger bent nooit op gokken.Bloemetjesolifant schreef: ↑20-11-2017 17:21Met aanvullende verzekering betaal je niets voor bekkenfysio (als je de goede hebt), ziekenhuis met medische indicatie heb je geen eigen bijdrage of eigen risico voor, en de standaard bloedonderzoeken zitten ook in het zwangerschapspakket, waarvoor dus geen eigen bijdrage of eigen risico geldt. Wat je hier zegt klopt niet, dus.
maandag 20 november 2017 om 17:47
Ik heb het nog even voor je nagekeken in mijn online zorgverzekeringsportal: ik heb in het jaar dat ik zwanger was en bevallen ben voor ruim 6000 euro aan kosten gemaakt, waarvan ik 201,60 aan eigen bijdrage (kraamzorg, zat toen niet in mijn pakket) en 30,92 euro aan eigen risico heb betaald (waarvan 21 voor een labtest in verband met zwangerschapsdiabetes). Dat was inclusief ziekenhuisopname van 2 dagen na een medische bevalling. Oftewel: je eigen risico lijdt eigenlijk nauwelijks onder zwangerschap en bevallen, tenzij je met een ambulance naar het ziekenhuis gaat.
maandag 20 november 2017 om 19:46
Ook voor het met een ambulance naat het zh gaan ben je vanuit je aanvullende verzekering gedekt, als het goed is. Mijn verzekering dekt echt alles vanuit het aanvullende.Bloemetjesolifant schreef: ↑20-11-2017 17:47Ik heb het nog even voor je nagekeken in mijn online zorgverzekeringsportal: ik heb in het jaar dat ik zwanger was en bevallen ben voor ruim 6000 euro aan kosten gemaakt, waarvan ik 201,60 aan eigen bijdrage (kraamzorg, zat toen niet in mijn pakket) en 30,92 euro aan eigen risico heb betaald (waarvan 21 voor een labtest in verband met zwangerschapsdiabetes). Dat was inclusief ziekenhuisopname van 2 dagen na een medische bevalling. Oftewel: je eigen risico lijdt eigenlijk nauwelijks onder zwangerschap en bevallen, tenzij je met een ambulance naar het ziekenhuis gaat.
maandag 20 november 2017 om 22:01
dinsdag 21 november 2017 om 09:25
Klopt inderdaad, alles wat onder de aanvullende verzekering valt valt niet onder het eigen risico
vrijdag 1 december 2017 om 23:25
Wauw wat ben ik toch blij met mijn aanvullende verzekering nu ik met 36weken ben bevallen! Extra couveusezorg vanuit de aanvullende verzekering. We zijn al sinds 22-11 in het ziekenhuis.. kraamweek is voorbij. Stel dat we straks naar huis mogen en geen extra zorg zou krijgen.
En een kolf die ik onverwachts hier moet huren.. etc..
Kortom, denk er echt over na om tijdens je zwangerschap aanvullend te verzekeren.. je weet maar nooit.
En een kolf die ik onverwachts hier moet huren.. etc..
Kortom, denk er echt over na om tijdens je zwangerschap aanvullend te verzekeren.. je weet maar nooit.