Kraampakket

15-07-2015 08:21 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben zwanger van ons eerste kindje en ik kwam er achter dat ik mijn kraampakket niet vergoed krijg. Nu wil ik best het pakket kopen, maar hoor dat je een groot deel hiervan niet eens nodig hebt.

Wat hebben jullie allemaal gebruikt uit het pakket en is het zinvol om hem toch aan te schaffen?

Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen, mocht dit nog uitmaken..
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Ha! Ik lees mee. Zit al een tijdje met de zelfde vraag...

Bij mijn broer en zijn vrouw was mijn broer trouwens degene die het pakket aanvroeg omdat zijn verzekering het wel vergoedde (die van haar nl ook niet) en hij kreeg em ook gewoon...
Kleur ook eens buiten de lijnen
Bij mij werd die ook niet vergoed, ook ik ga als het goed is in het ziekenhuis bevallen maar volgens kraamzorg is het verplicht het pakket in huis te hebben. Erg duur zijn ze ook niet dus ik zou hem gewoon aan schaffen. Voor mij de eerste keer dus geen idee wat word gebruikt.
Hallo, ik ben ook zwanger van ons eerste kindje en heb wel het kraampakket staan. Ik vermoed dat je, als je in het zoekenhuis bevalt, alleen het kraamverband nodig hebt verdere dingen die erin zitten en ik wel handig vind is watten, alcohol, damesverband. De rest lijkt me overbodig als je in het ziekenhuis bevalt.
If you can dream it, you can do it.
quote:zubina schreef op 15 juli 2015 @ 08:27:

Bij mij werd die ook niet vergoed, ook ik ga als het goed is in het ziekenhuis bevallen maar volgens kraamzorg is het verplicht het pakket in huis te hebben. Erg duur zijn ze ook niet dus ik zou hem gewoon aan schaffen. Voor mij de eerste keer dus geen idee wat word gebruikt.dat kraamzorg het verplicht is omdat het weleens voorkomt dat mensen toch thuis bevallen door omstandigheden en dan heb je wel de spullen nodig
If you can dream it, you can do it.
Heb je al een intake gehad met de kraamzorg? Want dan krijg je een lijst met wat je moet hebben, en er staat aangegeven wat daarvan in het kraampakket zit. Althans, zo'n lijst kreeg ik.
Je kunt bij de babydump (op andere plekken vast ook hoor) ook losse spullen uit het pakket aanschaffen. Ik hè zelf een pakket in huis van iemand anders die het vergoed kreeg maar in het ziekenhuis wilde bevallen. Die had het voor de zekerheid wel in huis, maar heeft er bijna niks uit gebruikt. Wat op is en ik zeker nodig ga hebben koop ik dan bij.

Ik wil zelf ook in het ziekenhuis bevallen en mijn pakket wordt niet vergoed dus dit is voor mij een goedkope en fijne manier. Heb ik het voor de zekerheid in huis, maar kost het bijna niks.
Ik wilde ook in het ziekenhuis bevallen, maar ben toch echt thuis bevallen vanwege de snelheid. Wat er gebruikt is: Plastic doek voor tijdens breken vliezen, celstofmatjes, kraamverband (maar als je niet heel veel bloed red je het misschien ook wel met kotex voor de nacht), navelklem en zelf vond ik de netbroekjes fijn de eerste twee dagen.
De etos en de thuiszorgwinkel verkopen deze pakketten.

Kraamverband, matras zeil, 2 thermometers, zigzagwatten, vaseline en alcohol nodig gehad (sectio gehad). Verder in het pakket gaasjes, handschoenen, pleistertape, navekklem etc.
Inderdaad netbroekje en celstofmatje ook gebruikt.
quote:_discovery_ schreef op 15 juli 2015 @ 08:42:

Ik wilde ook in het ziekenhuis bevallen, maar ben toch echt thuis bevallen vanwege de snelheid. Wat er gebruikt is: Plastic doek voor tijdens breken vliezen, celstofmatjes, kraamverband (maar als je niet heel veel bloed red je het misschien ook wel met kotex voor de nacht), navelklem en zelf vond ik de netbroekjes fijn de eerste twee dagen.Fijn, dan weet ik wat er minimaal in huis moet zijn. Heb geloof ik alles behalve het kraamverband.
Onderleggers/matjes

Kraamverband (voor de eerste week, daarna voldeed Kotex bij mij. Of Europrofit van de Kruidvat, vond ik ook erg geschikt)

Watjes/alcohol om thermometer schoon te maken.

Verder niets volgens mij.
Wat ik alleen gebruikt heb uit mijn pakket (wel een zh bevalling):

- 1 onderlegger tijdens het verwijderen vd hechtingen

- flesje alcohol

- wat gaasjes

- pakje zigzag watten

- 1 pak kraamverband (daarna lekkere grote Libresses gebruikt, die toch wat fijner zitten als je uit je oversized joggingbroek gaat verhuizen)

- oh, en de thermometer

De gaasbroekjes zijn heel fijn, maar die zaten niet in het pakket, die heb ik in een thuiszorgwinkel gekocht.

Achteraf niet nodig gehad, want drie dagen in het zh gelegen en daar voorzien. Thuis kon ik het met grote Zeeman onderbroeken wel redden 😋

Nu scheelt het wel dat ik geen stolsels meer verloor omdat ik direct na de bevalling naar de OK moest vw bloedverlies en daar de boel goed "leeggehaald" is. Maar goed, er komt nog genoeg naar buiten 😁

De rest van het kraampakket staat ongebruikt in de kast (maar kan ingeleverd voor bv Baby Hope, heet het geloof ik)

In geval van een thuisbevalling denk ik wel dat je de gehele inhoud hard nodig gaat hebben.

(Overigens mijn eerste reactie hier na heel wat tijd al meelezen en toch maar eens een profiel aangemaakt: hoi 👋🏻)
Is die 20 euro nou echt te duur voor sommige mensen over zoiets zou ik niet moeilijk doen naast alle dure baby zooi die je toch al moet aanschaffen. Je kunt het beter maar in huis hebben voor het geval van en anders jammer dan.
Als je zonder indicatie in het ziekenhuis wil bevallen ben je toch hopelijk ook daarvoor verzekerd? Dan mag ik bijna aannemen dat je pakket ook vergoed wordt.

Misschien kan je bij de kraamhulp vragen wat je kan aanschaffen?
Hier werd gewoon maandverband afgeraden, want door dat plastic laagje veel te broeierig.

En veel onderleggers gebruikt, omdat geadviseerd werd om de boek vooral te laten luchten. Beter voor de hechtingen, maar als je dan vloeit, is zo'n matje wel noodzakelijk.
quote:malika88 schreef op 15 juli 2015 @ 09:04:

Is die 20 euro nou echt te duur voor sommige mensen over zoiets zou ik niet moeilijk doen naast alle dure baby zooi die je toch al moet aanschaffen. Je kunt het beter maar in huis hebben voor het geval van en anders jammer dan.

Je kan nou eenmaal niet in iemands portemonnee kijken.

En zelfs als dat niet de reden is: liever geen dingen aanschaffen die je niet nodig gaat hebben, vind ik ook een goede reden.

20 euro ergens aan uitgeven wat nodig is vind ik geen probleem, maar als je de (meeste) dingen niet nodig heb is het weggegooid geld. Dan geef ik die 20 euro liever aan iets anders uit.

Je moet al zo veel kopen voor de kleine, als ik dan alles (nieuw) zou kopen wat er voor een baby te halen is zou ik een vermogen uitgeven. Waarom dat doen als het niet nodig is?
Op de reclame na en een gratis speentje na is zo'n kraampakket samengesteld om in de meeste situaties de juiste spullen in huis te hebben. Ik zou die 20 euro lappen. Wat een geneuzel.

Mocht je niet alles nodig hebben geef je de niet gebruikte spullen aan een goed doel.
Voor iedereen die spullen over heeft: je kunt het weggeven aan mensen die financieel heel moeilijk zitten. Ff googlen, er zitten verschillende organisaties in NL die zich hiervoor inspannen.

Is die 20 euro nou echt te duur voor sommige mensen over zoiets zou ik niet moeilijk doen naast alle dure baby zooi die je toch al moet aanschaffen. Je kunt het beter maar in huis hebben voor het geval van en anders jammer dan.het is niet dat ik die 20 euro niet wil/kan uitgeven, maar vind het zonde als ik er bijna niets van ga gebruiken.. vandaar mijn vraag.
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Ik zou het gewoon in huis halen. Beter teveel in huis dan te weinig. Over het algemeen is alles los kopen duurder dan in één pakket. Bovendien ben je dan ook direct klaar en weet je 100% zeker dat je alles in huis hebt.

Staan er anders op Marktplaats geen kraampakketten van mensen die het achteraf niet nodig hadden?
Ondanks dat ik poliklinisch in het ziekenhuis ben bevallen, heb ik het meeste wel gebruikt hoor! Had nog een onderlegger over, een navelklem en nog een matje. Maar het meeste is gebruikt. Voor de geboorte al zo'n onderlegger op het bed, eentje voor in de taxi naar het zkh, onderleggers de eerste week voor de zekerheid ook in bed en op de bank. Die paar ongebruikte dingen naar de vkpraktijk gebracht, die binnenkort naar Ghana gaan.
quote:04012016 schreef op 15 juli 2015 @ 09:27:

[...]

het is niet dat ik die 20 euro niet wil/kan uitgeven, maar vind het zonde als ik er bijna niets van ga gebruiken.. vandaar mijn vraag.Dat weet je gewoon niet van te voren, het is bij iedereen anders. Maar toch nog even terug komend op mijn vraag aan jou, je zegt in het ziekenhuis te willen bevallen maar je bent je ervan bewust dat als je geen medische indicatie hebt dat dat dan niet vergoed wordt?
quote:Sjors007 schreef op 15 juli 2015 @ 09:25:

Voor iedereen die spullen over heeft: je kunt het weggeven aan mensen die financieel heel moeilijk zitten. Ff googlen, er zitten verschillende organisaties in NL die zich hiervoor inspannen.dit wist ik niet, goede tip! dan ga ik inderdaad maar een pakket bestellen, als ik dan wat over heb is het in ieder geval niet 'verspild'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven