Kraamzorg geeft aan dat het druk is.

18-01-2021 12:13 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff effe een baal moment.

Kraamzorg geeft nu al aan dat in eind februari zo druk is dat er een grote kans is dat ze niet de dagelijkse 6 uur kunnen maken. Maar dat het 3 uur op een dag word. En ik moet verplicht 3 weken bedrust houden.

En ze hebben ook liever niet dat er iemand anders in huis komt. Ik heb al aangegeven dat na de kraamverzorgster alleen mijn ouders komen aangezien mijn peuter dochter daar is als ik in het ziekenhuis lig.

Dus nu net met mijn moeder overlegd.
En zij is bereid om 1 week volledig vakantie te nemen en nog een week halve dagen. Zodat ze wat kleine huishoudelijke dingen kan doen en met onze peuter ( die nu besloten heeft dat smiddags slapen voor een baby is ) lekker na buiten kan.

Zodat mijn man na de kraamzorg/moeder nog 2 weken kan helpen thuis.

Hij heeft een eigen bedrijf en nu in deze tijd en net naar kerst kan hij gewoon niet meer vrij pakken.

Ik weet dat ik het zo goed heb geregeld maar ik baal dat ik nu op mijn ouders terug moet vallen terwijl ze al zoveel voor ons doen.
In 3 u kan ze vast veel doen.
Ik woon in het buitenland hier bestaat geen kraamzorg. Beide families kunnen niet komen vliegen ivm corona maatregelen.
De buren zeggen te gaan helpen.
Sterkte iedereen die nu moet gaam bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zuur zeg, er is helaas een tekort aan kraamverzorgende in het land. Ze zijn verplicht om je de minimale zorg te bieden (=24uur).

Wat je kan overwegen is kijken of er plek is in een geboortehotel/kraamhotel in de buurt? Daar zitten ook kosten aan verbonden afhankelijk van je verzekering, maar het grote voordeel is daar dat er 24/7 kraamverzorgenden aanwezig zijn om je te helpen. En er zijn van die bedden met zo'n papagaai waar je je aan op kan trekken (wat fijn kan zijn bij een keizersnee), en alles is op loopafstand en 1 verdieping zegmaar.
Een dag in een kraamhotel zorgt voor vermindering op je geïndiceerde uren (6-8u per 24u in een kraamhotel), dus als je na bijvoorbeeld 5 dagen naar huis gaat heb je minder uren over uiteraard. Met een keizersnede heb je sowieso 48u verblijf op de kraamafdeling van het ziekenhuis, dus misschien is het dan fijn om nog een dag of 2 naar een kraamhotel te gaan. Als je dan na 4/5 dagen naar huis gaat, en er is maar 3u per dag voor je beschikbaar, ben je in ieder geval de eerste paar dagen goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
dingooo schreef:
25-01-2021 10:51
In 3 u kan ze vast veel doen.
Ik woon in het buitenland hier bestaat geen kraamzorg. Beide families kunnen niet komen vliegen ivm corona maatregelen.
De buren zeggen te gaan helpen.
Sterkte iedereen die nu moet gaam bevallen.
nee maar in het buitenland blijf je vaak standaard (ook na een ongecompliceerde vaginale bevalling) standaard een aantal dagen in het ziekenhuis of een soort geboortecentrum.
In 3u kan ze de baby wegen, temperaturen, TO temperaturen, overige controles bij TO uitvoeren, helpen met de borstvoeding en administreren, en misschien nog TO helpen bij in bad doen van de baby. Dus dat is echt niet zo heel veel helaas.
Banaantje_88 schreef:
25-01-2021 11:39
nee maar in het buitenland blijf je vaak standaard (ook na een ongecompliceerde vaginale bevalling) standaard een aantal dagen in het ziekenhuis of een soort geboortecentrum.
In 3u kan ze de baby wegen, temperaturen, TO temperaturen, overige controles bij TO uitvoeren, helpen met de borstvoeding en administreren, en misschien nog TO helpen bij in bad doen van de baby. Dus dat is echt niet zo heel veel helaas.
Regelmatig ook niet hoor. Ik ben 2 weken geleden bevallen in het buitenland en was na 36 uur uit het ziekenhuis. Zou eigenlijk 24 uur zijn, maar moest langer blijven door een complicatie.
De taken die je opnoemt horen toch ook bij de kraamzorg, en helemaal in deze tijd snap ik dat het gelimiteerd blijft tot controleren van de moeder en baby. En dan lijkt mij een week lang 3 uur per dag best prima.
Alle reacties Link kopieren
Ellebowie schreef:
25-01-2021 14:25
Regelmatig ook niet hoor. Ik ben 2 weken geleden bevallen in het buitenland en was na 36 uur uit het ziekenhuis. Zou eigenlijk 24 uur zijn, maar moest langer blijven door een complicatie.
De taken die je opnoemt horen toch ook bij de kraamzorg, en helemaal in deze tijd snap ik dat het gelimiteerd blijft tot controleren van de moeder en baby. En dan lijkt mij een week lang 3 uur per dag best prima.
In Nederland word je er zo ongeveer uitgezet zodra je hebt geplast.
3u per dag is best weinig, als je bedenkt dat het doel van kraamzorg ook is om gezondheidsvaardigheden bij te brengen, integratie van baby in het gezin, kraamvrouw zelfredzamer maken etc. Zie het landelijk indicatie protocol kraamzorg:
"De kraamzorg besteedt tijdens de kraamperiode aandacht aan:
 de verzorging en controle van de kraamvrouw;
 de verzorging en controle van het kind;
 voorlichting, instructie en integratie van het kind in het gezin;
 observeren, signaleren en rapporteren;
 waarborgen hygiëne;
 de verzorging en/of opvang van huisgenoten;
 huishoudelijke taken."
Dat lukt niet in 3u per dag, en ik kan me voostellen als je 3 wkn bedrust moet houden, een sectio hebt gehad, hoge bloeddruk hebt etc, dat je dan stress krijgt als de kraamzorg maar 3u per dag komt. Ik vind in ieder geval niet dat ze beren op de weg ziet. Het zal zonder meer zonder kraamzorg kunnen of met minder uren, maar dat is niet voor iedereen fijn/ideaal/gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht overigens gewoon 6 uur, ondanks de hulptroepen en die gaan ze ook gewoon aanbieden.Planningsissues zijn niet mijn probleem, ze gaan het maar regelen.

Met medische indicatie moet het gewoon goedkomen en ik vind het woord luxe overigens zeer misplaatst.
Banaantje_88 schreef:
25-01-2021 16:29
In Nederland word je er zo ongeveer uitgezet zodra je hebt geplast.
3u per dag is best weinig, als je bedenkt dat het doel van kraamzorg ook is om gezondheidsvaardigheden bij te brengen, integratie van baby in het gezin, kraamvrouw zelfredzamer maken etc. Zie het landelijk indicatie protocol kraamzorg:
"De kraamzorg besteedt tijdens de kraamperiode aandacht aan:
 de verzorging en controle van de kraamvrouw;
 de verzorging en controle van het kind;
 voorlichting, instructie en integratie van het kind in het gezin;
 observeren, signaleren en rapporteren;
 waarborgen hygiëne;
 de verzorging en/of opvang van huisgenoten;
 huishoudelijke taken."
Dat lukt niet in 3u per dag, en ik kan me voostellen als je 3 wkn bedrust moet houden, een sectio hebt gehad, hoge bloeddruk hebt etc, dat je dan stress krijgt als de kraamzorg maar 3u per dag komt. Ik vind in ieder geval niet dat ze beren op de weg ziet. Het zal zonder meer zonder kraamzorg kunnen of met minder uren, maar dat is niet voor iedereen fijn/ideaal/gezond.
24 uur is niet lang hoor, bij mij was het nu prima doordat het de 2e was, maar met de 1e vind ik het eigenlijk niet oké aangezien je niks thuis krijgt qua hulp of controles.

Maar deze Covid tijden zijn gewoon vreemd en daardoor lopen dingen helaas anders. Personeel is ziek en valt uit door stress en covid, misschien is het nu sowieso drukker met baby’s. Ik denk dan niet dat de oplossing is om te zeggen dat het niet jouw probleem is (zoals iemand anders zei). Want uiteindelijk hebben ze geen tijd voor meer uren tenzij ze andere mensen weigeren of nog minder uren geven. Zegt trouwens niet dat het een hele lastige situatie voor to is, al las ik dat ze gelukkig iets heeft kunnen regelen :-)
Alle reacties Link kopieren
Dankje wel voor de laatste reacties.

Het is nu voor iedereen lastig niet alleen voor mij.

Alleen het nieuws van 3 uur viel bij mij een beetje rauw op mijn dak. Maar nu alles weer geregeld is. Heb ik weer rust en kan ik weer "genieten" van mijn verlof.
Heel fijn dat het geregeld is! En succes met de laatste loodjes!
Alle reacties Link kopieren
Ellebowie schreef:
25-01-2021 17:37
24 uur is niet lang hoor, bij mij was het nu prima doordat het de 2e was, maar met de 1e vind ik het eigenlijk niet oké aangezien je niks thuis krijgt qua hulp of controles.

Maar deze Covid tijden zijn gewoon vreemd en daardoor lopen dingen helaas anders. Personeel is ziek en valt uit door stress en covid, misschien is het nu sowieso drukker met baby’s. Ik denk dan niet dat de oplossing is om te zeggen dat het niet jouw probleem is (zoals iemand anders zei). Want uiteindelijk hebben ze geen tijd voor meer uren tenzij ze andere mensen weigeren of nog minder uren geven. Zegt trouwens niet dat het een hele lastige situatie voor to is, al las ik dat ze gelukkig iets heeft kunnen regelen :-)
Ik zei dat het niet mijn probleem is . Als je met een sectio en complicaties uit het ziekenhuis komt is het geen luxe maar noodzaak, dat was mijn ervaring bij de eerste .
Dus inderdaad, dan regelen ze het maar.
Die baby's komen niet uit de lucht vallen. De intakes zijn maanden van te voren en de inschrijvingen nog eerder.
Capaciteitissues zijn prima te berekenen. In het bedrijfsleven kan men het prima.
Vooraf risico analyse i.p.v op korte termijn melden dat je niet aan de vraag kunt voldoen.

Ik meen het, ze hebben het maar op te lossen. Natuurlijk is het een ander verhaal als je fit uit je bevalling komt maar met indicatie is het gewoon een ander verhaal
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
25-01-2021 19:54
Ik zei dat het niet mijn probleem is . Als je met een sectio en complicaties uit het ziekenhuis komt is het geen luxe maar noodzaak, dat was mijn ervaring bij de eerste .
Dus inderdaad, dan regelen ze het maar.
Die baby's komen niet uit de lucht vallen. De intakes zijn maanden van te voren en de inschrijvingen nog eerder.
Capaciteitissues zijn prima te berekenen. In het bedrijfsleven kan men het prima.
Vooraf risico analyse i.p.v op korte termijn melden dat je niet aan de vraag kunt voldoen.

Ik meen het, ze hebben het maar op te lossen. Natuurlijk is het een ander verhaal als je fit uit je bevalling komt maar met indicatie is het gewoon een ander verhaal
Inderdaad, ook met een sectio zonder complicaties is het al zwaar als de kraamhulp pas rond 12 uur 's middags kan komen en je met veel moeite en pijn 's ochtends alles al moet doen.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
25-01-2021 19:54
Ik zei dat het niet mijn probleem is . Als je met een sectio en complicaties uit het ziekenhuis komt is het geen luxe maar noodzaak, dat was mijn ervaring bij de eerste .
Dus inderdaad, dan regelen ze het maar.
Die baby's komen niet uit de lucht vallen. De intakes zijn maanden van te voren en de inschrijvingen nog eerder.
Capaciteitissues zijn prima te berekenen. In het bedrijfsleven kan men het prima.
Vooraf risico analyse i.p.v op korte termijn melden dat je niet aan de vraag kunt voldoen.

Ik meen het, ze hebben het maar op te lossen. Natuurlijk is het een ander verhaal als je fit uit je bevalling komt maar met indicatie is het gewoon een ander verhaal
Dan kan je van een koude kermis thuis komen.

Ik heb afgelopen donderdag nog een heel gesprek gehad in het ziekenhuis en met de zorgverzekering ze kunnen alleen de wettelijke uren afdwingen. En door het hele land het nu een probleem is. Dus schuiven van kraam bureau geen zin heeft

En het ziekenhuis geeft aan als wij achten dat je niet veilig na huis kan met 3 uur kraamzorg dan moet je langer hier blijven.

En ze geven ook gewoon aan dat de kraamzorg hun best doen maar het gewoon heel erg lastig is. Om iedereen voldoende uren te geven. En daarom eerst aan de wettelijke norm te willen voldoen en als er dan uren overblijven dit te verdelen over de vrouwen die extra nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven