Laparascopie en littekens?

17-10-2014 17:41 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Al een paar keer gepost ivm onze zwangerschapswens en nu dus het volgende:

Uitslag van mijn bloedonderzoek was positief op chlamydia antistoffen. Ik viel bijna van mn stokje want heb noooit gedacht dat dat een mogelijkheid zou zijn. Heb weleens soa s laten testen en was altijd clean...keurig leventje geleid en nu dit...pff.

Gyn had al laparoscopie voorgesteld ivm met endometriose achtige klachten. Nu met deze uitslag erbij is dat dus extra geindiceerd.

Ik ben doodsbang eerlijk gezegd. Ben nog nooit geopereerd en zie op tegen de littekens. Ik weet dat dat erg ijdel klinkt en voor het grotere plaatje bijzaak, maar toch. Ik heb ook gelezen dat een fertiloscopie een alternatieve optie is, maar heb mijn gyn daar niet over gehoord. Heb ook gelezen dat een complicatie van de operatie verklevingen zijn, terwijl bij he vaststellen van endo het weghalen van de verkleving juist de bedoeling is, maar wat levert het dan op als dit een gevolg kan zijn.

Dit was vooral om mn verhaal kwijt te kunnen, maar ben ook erg benieuwd naar soortgelijke ervaringen.
Ik heb 40 jaar geleden een laparoscopie gehad en zelfs toen liet dat al geen littekens achter. Ik ga ervan uit dat de operatietechnieken sindsdien alleen maar verfijnder zijn geworden.

En wat als je zwanger wordt en baby moet d.m.v. keizersnee gehaald worden?
Wat zegt je gyn ervan?

Ik weet niet wat een fertiloscopie is, ik denk geen officiele term want kijken (scopie) in je fertilo is niet echt iets denk ik. En elke OK kan verklevingen geven, maar jouw endometriose is kennelijk al een indicatie om te opereren, dat doen ze niet bij twee mini-plekjes. Ik zou er dus maar op vertrouwen dat de juiste keuze wordt gemaakt.

Oja en de littekens, ja die heb je wel maar ze zijn klein en worden ook nog eens minder zichtbaar met de tijd. Ik zou het er niet om laten.
Vorig jaar een laparoscopie gehad, er is toen een nier verwijderd. De littekentjes zijn nauwelijks te zien, alleen als je weet waar ze zitten. De wondjes waren geplakt, niet gewoon gehecht.
verba volant, scripta manent.
eergisteren laparoscopie gehad om galblaas te verwijderen. De wondjes zijn geplakt. Ik vind ze er zelfs nu al heel netjes uitzien en denk dat als ze genezen zijn echt maar nauwelijks zullen opvallen. Sowieso de 2 kleinste wondjes.

Ik snap dat je geschrokken bent van zo'n uitslag! Laat het even bezinken dit weekend en maak dan pas de beslissing wat je gaat doen. En he, van een zwangerschap wordt je buik ook niet mooier natuurlijk
Ik heb het ook gehad maar dan door buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Twee sneetjes zijn niet eens meer te zien en één sneetje is zichtbaar daar is 'het' doorheen gehaald. Maar niet geheel opvallend.

Daarna overigens nog zwanger geraakt
Ik heb er drie: eentje in mijn navel en twee onderin. Ze zijn alle drie zo'n anderhalve centimeter. Het is nu anderhalf jaar geleden en ze zijn niet meer zo rood. Een beetje blauwig. Over een jaar of twee zullen ze wit zijn. Je ziet ze dan niet meer. Die in mijn navel is een beetje gerimpeld maar ach, het was voor een goed doel
Ik heb ruim 20 jaar geleden een laparoscopie gehad, met twee sneetjes: eentje in mijn navel, eentje vlak boven mijn schaambeen. Nog geen centimeter lang. Het litteken van het wondje in mijn navel zie je niet, dat van het andere wondje zag je als je heel goed keek.

Daar is inmiddels een keizersnee-litteken overheen gekomen, dus nu zie je dat eerste littekentje niet meer.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
ik heb twee laparoscopische operaties gehad. 1 in 2012 en 1 in 2013. Alles bij elkaar 5 littekens op mijn buik plus eentje in mn navel. Ik heb een super lichte huid dus bij mij zie je ze wel een beetje, maar ze zijn allemaal max 1 cm groot dus ze vallen nauwelijks op. Toen ik in het voorjaar een bikini ging kopen zei de verkoopster dat ze ze niet eens gezien had. Ze dacht dat het moedervlekjes waren.

Dus je houdt er echt weinig aan over. En wat iemand anders ook al zei: je kunt ook een keizersnee krijgen. dan heb je een veel groter litteken. Er zijn ergere dingen in de wereld Als het je gezondheid helpt, waarom dan al die zorgen?
Afgelopen mei gehad! En de enige die je licht ziet is in mijn navel maar goed wie kijkt er in je navel.... Zat er ook tegen op maar ben zo blij dat ik het gedaan heb, want daaruit bleek waarom ik niet natuurlijk zwanger werd en ik ben nu pril zwanger via mijn eerste ivf! Het stelt allemaal niet zoveel voor hoor! Prima te doen en het geeft je antwoorden!

Succes en sterkte
Ik heb er anderhalf jaar geleden een gehad ook i.v.m. chlamydia (waar ik ook van schrok!).

Het litteken boven het schaambeen is amper nog te zien. Het litteken bij mijn navel is nog wel te zien. Ongeveer 1,5 cm lang. Volgens mij was dat toen niet gehecht.

Nu, net na een zwangerschap, is het om het litteken een beetje rood geworden. Een soort van littekenstriae :-)

Ik vind het verder niet echt storend ofzo...

De pijn in mijn rechterschouder vond ik na de operatie wel erg vervelend...

Succes en sterkte ermee! Hopelijk geeft het je antwoorden en vervolgens een mooi plan van aanpak!
Wees blij, vroeger had je een enorme Jaap gehad. Gekeken moet er toch, wat beter dan vier kleine littekens. Zou echt minst van mijn zorgen zijn....endometriose wil je echt niet!

Succes!
Ik zou niet weten waar de littekens van m'n laparoscopie zitten, ze waren na een paar weken al niet meer te zien.

Helaas kon bij mij niet alle endometriose worden weggehaald via de kijkoperatie en moest ik daarna alsnog een laparotomie, met een flinke jaap als gevolg.

Ik duim in ieder geval voor je dat je geen endometriose blijkt te hebben!
quote:Nikkie79 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 22:10 Ik zou niet weten waar de littekens van m'n laparoscopie zitten, ze waren na een paar weken al niet meer te zien.

Helaas kon bij mij niet alle endometriose worden weggehaald via de kijkoperatie en moest ik daarna alsnog een laparotomie, met een flinke jaap als gevolg.

Ik duim in ieder geval voor je dat je geen endometriose blijkt te hebben! Hier exact hetzelfde. In minder dan twee maanden kon ik ze echt niet meer terugvinden.
Ik krijg altijd hele lelijke littekens. Van de verhalen die ik hier lees, zijn ze bij mij ook het minst mooi. Dat maakt mij helemaal niets uit. Ik heb een bruinig kruisje net boven mijn schaambot, dus dat zie je alleen wanneer ik naakt ben. En daarnaast heb ik een bruin bultje in mijn navel. En dat zie je dus alleen nu ik zwanger ben en mijn navel naar buiten begint te komen. Maar mede dankzij die minder mooie plekjes ben ik wel zwanger van ons eerste kindje. En die littekens horen nu gewoon bij mij. Andere zien dat alleen eventueel als ik naar de sauna ga of een bikini aan heb.
Hier ook ervaring met laparoscopie, ze hebben een cyste op mijn eierstok weggehaald die het gevolg was van endometriose. Ik ben begin dit jaar geopereerd, en de littekens zijn bij mij nog duidelijk te zien. Ik heb ook een hele lichte huid. Persoonlijk stoor ik me er niet aan, het was gewoon nodig. Volgens de arts worden ze na verloop van tijd wit en zijn ze dan bijna niet meer zichtbaar. Het zijn overigens 3 littekens, twee kleintjes van ongeveer een centimeter en één grotere van twee centimeter, waar ze de boel door naar buiten hebben gehaald.
Ik heb vier jaar geleden een laparoscopie gehad, en net als ilonadenise is het bij mij nog erg zichtbaar. Met name die net onder mijn navel, ruim 2cm lang dikke witte streep.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Gewoon even ter opheldering: ik heb het idee dat sommige mensen hier het woord laparoscopie gebruiken voor de operatie die ze hebben gehad. Dat is echter niet helemaal juist.

Dit woord hoort bij de manier waarop de betreffende operatie wordt uitgevoerd.

Het betekent op afstand dus met een soort stangetjes en een camera gaan ze dan je lijf in en dan kunnen ze van alles en nog wat doen.

Galblaas verwijderen, maagoperaties, kleine gezwellen weghalen, hernia repareren en dus blijkbaar ook operaties doen aan je eierstokken/baarmoeder.

Al deze operaties hebben een eigen naam en laparoscopisch betekent alleen dat ze het dus op een niet-invasieve manier uitvoeren.
quote:marg81 schreef op 18 oktober 2014 @ 10:53:

Gewoon even ter opheldering: ik heb het idee dat sommige mensen hier het woord laparoscopie gebruiken voor de operatie die ze hebben gehad. Dat is echter niet helemaal juist.

Dit woord hoort bij de manier waarop de betreffende operatie wordt uitgevoerd.

Het betekent op afstand dus met een soort stangetjes en een camera gaan ze dan je lijf in en dan kunnen ze van alles en nog wat doen.

Galblaas verwijderen, maagoperaties, kleine gezwellen weghalen, hernia repareren en dus blijkbaar ook operaties doen aan je eierstokken/baarmoeder.

Al deze operaties hebben een eigen naam en laparoscopisch betekent alleen dat ze het dus op een niet-invasieve manier uitvoeren.Nou, ik zie toch wel verschillende operaties langs komen hoor. Allemaal laparoscopisch gedaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Dat zegt Marg81 ;)
quote:polydox schreef op 18 oktober 2014 @ 18:36:

Dat zegt Marg81 ;)TO vraagt toch het naar het verschil van 2 manieren van opereren?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik had nog nooit van fertiloscopie gehoord, maar begrijp uit o.a. deze beschrijving dat het ook een kijkoperatie is, maar dan via de schede ipv door de buik.

Ik vraag me wel af of op deze manier ook eventuele verklevingen of cystes kunnen worden weggebrand/weggehaald, of dat het alleen bedoeld is om te kijken en evt. een hsg uit te voeren.

Verder beviel mij het eigenlijk prima dat ik onder volledige narcose was bij de laparoscopie ipv plaatselijk verdoofd.

Volgens mij kun je altijd voor een second opinion naar een ander ziekenhuis gaan waar ze wel de fertiloscopie doen en daarna je afweging maken.
Ik zou voor een laparoscopie gaan. De gynaecoloog kan dan de baarmoeder, eileiders en eierstokken goed bekijken. Ik heb zelf afgelopen jaar 2x een laparoscopie ondergaan; diagnostisch en de 2e keer om het probleem te verhelpen. Eerste keer 4 gaatjes en de tweede keer heeft ze 3 littekens weer open gehaald. Ze zijn ongeveer een centimeter groot en ondertussen wit / roze. Ik zou mij daar niet druk om maken. Je gezondheid en/of je kinderwens is belangrijker dan een paar streepjes op je buik!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven