'luchtige' verwijzing naar kraamlijst op geboortekaartje
vrijdag 1 februari 2019 om 16:48
Dag allen,
Zwanger van de tweede jongen en ditmaal geven we een kraamfeest. Nu hebben we nog heel veel van de eerste, dus leek het ons wel handig om een kraamlijst te maken voor alle genodigden. (oke, ik moet wel even een drempel over, maar zie echt wel de voordelen...)
Maar nu wil ik graag een ietwat vrijblijvende verwijzing op de kaart. Dat de lezer het als mogelijkheid / optie ziet, en niet als must. Want al iemand als iets anders in gedachten heeft, of blut is en geen cadeau wil geven, of zulke lijstjes (net als ik, haha) een beetje stom vindt, dan is dat ook oke. Kortom, ik wil het graag luchtig houden..
Oh, en absoluut niet in dicht-vorm, want daar krijg ik jeuk van
Iemand een idee?
Zwanger van de tweede jongen en ditmaal geven we een kraamfeest. Nu hebben we nog heel veel van de eerste, dus leek het ons wel handig om een kraamlijst te maken voor alle genodigden. (oke, ik moet wel even een drempel over, maar zie echt wel de voordelen...)
Maar nu wil ik graag een ietwat vrijblijvende verwijzing op de kaart. Dat de lezer het als mogelijkheid / optie ziet, en niet als must. Want al iemand als iets anders in gedachten heeft, of blut is en geen cadeau wil geven, of zulke lijstjes (net als ik, haha) een beetje stom vindt, dan is dat ook oke. Kortom, ik wil het graag luchtig houden..
Oh, en absoluut niet in dicht-vorm, want daar krijg ik jeuk van
Iemand een idee?
vrijdag 1 februari 2019 om 17:15
MrsLady schreef: ↑01-02-2019 17:14Heb toevallig vandaag een geboortekaartje binnen gekregen en daar stond gewoon helemaal onderaan het kaartje in een iets kleiner lettertype "cadeautip: [url behorende bij lijstje.nl]".
Mijn nicht gaf een kraamfeest en zij had een klein kaartje voor het kraamfeest er los bij gedaan. Op de voorkant stond tijd en plaats en op de achterkant stond alleen de url naar het lijstje. Als je naar die lijst ging stond er bij 'Voel je niet verplicht, maar mocht je wat willen geven dan zijn dit dingen die we nog kunnen gebruiken'.
Dit zou ik doen. Ik vind het totaal niet hebberig.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:17
Je wilt toch een cadeau geven dat leuk is voor de ander om te krijgen? Ik heb liever duidelijk wat de ander wil (en vooral niet wil) dan dat ik met een rompertje aan kom zetten dat ik zelf het einde vind, maar de ontvanger niks aan vindt waardoor het ergens achterin de kast terechtkomt en nooit aangetrokken wordt. Een cadeau koop je niet omdat je het zelf leuk vindt om uit te zoeken in mijn ogen.maledive schreef: ↑01-02-2019 17:10Ik vind zo'n lijstje sowieso nooit subtiel of luchtig.
De enige kadotip die ik zelf enigszins acceptabel vind is een vermelding dat kado's niet nodig zijn.
Sommige mensen vinden het leuk om zelf iets uit te zoeken. Hoe luchtig je tekst ook... ik denk niet dat mensen nog plezier kunnen beleven aan een snoezig rompertje uitzoeken als jij al hebt aangegeven dat je daar niet op zit te wachten.
Verder zijn de mensen die je uitnodigt toch op de hoogte van je gezinssituatie? Ze kunnen dus zelf ook wel bedenken dat je al vanalles hebt.
Dan geven ze dus een bon, of een pak luiers, of een fles wijn voor de gelukkige ouders.
En als die mensen echt echt echt heel graag iets geven wat jullie precies willen hebben, dan bellen ze toch gewoon even op uit eigen initiatief? (en dan kun je evt alsnog verwijzen naar een lijst)
anoniem_302419 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 17:18
Reden: spelfout
Reden: spelfout
0.04% gewijzigd
vrijdag 1 februari 2019 om 17:21
Hier ben ik het zo mee eens! Ik vind lijstjes echt not done en bij het krijgen van zo’n uitnodiging al geen zin meer hebben om te gaan
vrijdag 1 februari 2019 om 17:24
Hoe zit het tegenwoordig met dankbaar zijn?MrsLady schreef: ↑01-02-2019 17:17Je wilt toch een cadeau geven dat leuk is voor de ander om te krijgen? Ik heb liever duidelijk wat de ander wil (en vooral niet wil) dan dat ik met een rompertje aan kom zetten dat ik zelf het einde vind, maar de ontvanger niks aan vindt waardoor het ergens achterin de kast terechtkomt en nooit aangetrokken wordt. Een cadeau koop je niet omdat je het zelf leuk vindt om uit te zoeken in mijn ogen.
Ik ben zelf weleens op kraamvisite geweest en "moeders" zat de hele tijd te klagen over de kraamcadeaus .
Ik vond dit zo ondankbaar .
Misschien komt het omdat ik nog vongens de "oude stempel" ben opgevoed met het gezegde:"wees dankbaar voorvwat je krijgt."
Tegenwoordig is dat dus blijkbaar van de baan
vrijdag 1 februari 2019 om 17:25
Nou dan ga je toch gewoon niet. Jezus, wat een gezeik.Mvr-pieker schreef: ↑01-02-2019 17:21Hier ben ik het zo mee eens! Ik vind lijstjes echt not done en bij het krijgen van zo’n uitnodiging al geen zin meer hebben om te gaan
vrijdag 1 februari 2019 om 17:26
Ja ik leer mijn kinderen om hebberig en ondankbaar te zijn. Dat is helemaal hip.poezenmoedertje schreef: ↑01-02-2019 17:24Hoe zit het tegenwoordig met dankbaar zijn?
Ik ben zelf weleens op kraamvisite geweest en "moeders" zat de hele tijd te klagen over de kraamcadeaus .
Misschien komt het omdat ik nog vongens de "oude stempel" ben opgevoed met het gezegde:"wees dankbaar voorvwat je krijgt."
vrijdag 1 februari 2019 om 17:28
Dankbaar voor iets dat je vervolgens achterin de kast gooit en nooit meer naar kijkt? Ik vind het zonde als ik mijn geld uitgeef aan iets waar de ander niets mee kan. Net zoals dat ik het zonde vind van het geld van een ander als diegene iets koopt waar ik echt niks mee kan of echt niet mooi vind. Heb liever dat ze dan even vragen wat ik kan gebruiken en vind die onlinelijstjes bij anderen (heb het zelf nog nooit gebruikt want geen kinderen of bruiloft gehad en vier geen verjaardagen) ontzettend handig. Zo loop je niet het risico dat je hetzelfde koopt als een ander omdat hetzelfde lijstje naar meerderen is gegaan en tegelijkertijd heb je keuze uit meerdere dingen en niet alleen datgene wat de persoon in kwestie vraagt.poezenmoedertje schreef: ↑01-02-2019 17:24Hoe zit het tegenwoordig met dankbaar zijn?
vrijdag 1 februari 2019 om 17:29
Nou dit vind ik dus ook. Dan kunnen mensen het wel gezeik vinden maar het is gewoon hartstikke ondankbaar. Wees gewoon eens blij met wat je krijgt van een ander. Tegenwoordig lijkt het alsof feestjes meer gegeven worden met het krijgen van cadeau’s in het achter hoofd. Belachelijk vind ik het.poezenmoedertje schreef: ↑01-02-2019 17:24Hoe zit het tegenwoordig met dankbaar zijn?
En als je iets dubbel krijgt kan je heus wel iemand anders er blij mee maken.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:32
Het gaat ook om verspilling. Wat moet ik met twee loopwagens, of twee dezelfde voorleesboeken of drie speendoekjes. Ik kan er maar één gebruiken.Mvr-pieker schreef: ↑01-02-2019 17:29Nou dit vind ik dus ook. Dan kunnen mensen het wel gezeik vinden maar het is gewoon hartstikke ondankbaar. Wees gewoon eens blij met wat je krijgt van een ander. Tegenwoordig lijkt het alsof feestjes meer gegeven worden met het krijgen van cadeau’s in het achter hoofd. Belachelijk vind ik het.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:32
Dit hebben wij ook gedaan, lijkt me een mooie oplossingEze schreef: ↑01-02-2019 17:07Waarom? Je vindt het zelf (terecht) ook maar stom, dus waarom zou je? Mensen die vragen wat je als cadeau zou willen, kun je verwijzen naar die lijst, en mensen die het niet vragen, doen iets anders. Klaar. Mijn ervaring bij de tweede is, dat heel veel mensen vragen wat je zou willen (of het bonnetje bewaren voor als je iets al hebt).
vrijdag 1 februari 2019 om 17:33
Dat vind ik pas ondankbaar. Een gekregen cadeau zo weer doorgeven.Mvr-pieker schreef: ↑01-02-2019 17:29
vrijdag 1 februari 2019 om 17:34
Dan kan je net zo goed niets krijgen, want zelf heb je er toch niks aan. Leuk als je met veel zorg een cadeautje hebt uitgezocht en vervolgens ziet dat die persoon het aan een ander geeft, omdat die er zelf niks aan vindt.Mvr-pieker schreef: ↑01-02-2019 17:29Nou dit vind ik dus ook. Dan kunnen mensen het wel gezeik vinden maar het is gewoon hartstikke ondankbaar. Wees gewoon eens blij met wat je krijgt van een ander. Tegenwoordig lijkt het alsof feestjes meer gegeven worden met het krijgen van cadeau’s in het achter hoofd. Belachelijk vind ik het.
Feestjes worden niet gegeven met het krijgen van cadeaus in het achterhoofd. Bij een feest horen cadeaus. Elk feest waar ik al van kleins af aan kom worden cadeaus gegeven. Dat is niet iets van deze tijd. Een geschikt cadeau vinden voor een ander is alleen door die online lijstjes een stuk gemakkelijker gemaakt. Dat is wel iets van deze tijd. Dat TO het zo subtiel mogelijk wil verwerken zodat niemand zich verplicht voelt, vind ik juist een mooi iets dan.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:34
Huh? Wat moet je er anders mee?SallySpectra* schreef: ↑01-02-2019 17:33Dat vind ik pas ondankbaar. Een gekregen cadeau zo weer doorgeven.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:37
Echt he
vrijdag 1 februari 2019 om 17:39
SallySpectra* schreef: ↑01-02-2019 17:35Dat kan je niet bedenken?
En TO probeert dat dus te voorkomen. Heel netjes, lijkt me.
Precies. Heel wat milieuvriendelijker ook dan overal maar dankbaar voor zijn.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:43
Dit zou ik ook doen. Mensen die graag kiezen voor nuttig/bruikbaar zullen van de lijst dankbaar gebruik maken (of mensen met tijdgebrekEze schreef: ↑01-02-2019 17:07Waarom? Je vindt het zelf (terecht) ook maar stom, dus waarom zou je? Mensen die vragen wat je als cadeau zou willen, kun je verwijzen naar die lijst, en mensen die het niet vragen, doen iets anders. Klaar. Mijn ervaring bij de tweede is, dat heel veel mensen vragen wat je zou willen (of het bonnetje bewaren voor als je iets al hebt).
vrijdag 1 februari 2019 om 17:44
Als je daar bang voor bent, dan bel je even op: waar kan ik je blij mee maken.SallySpectra* schreef: ↑01-02-2019 17:32Het gaat ook om verspilling. Wat moet ik met twee loopwagens, of twee dezelfde voorleesboeken of drie speendoekjes. Ik kan er maar één gebruiken.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:49
In dat geval kun jij toch diegene zijn die even belt?MrsLady schreef: ↑01-02-2019 17:17Je wilt toch een cadeau geven dat leuk is voor de ander om te krijgen? Ik heb liever duidelijk wat de ander wil (en vooral niet wil) dan dat ik met een rompertje aan kom zetten dat ik zelf het einde vind, maar de ontvanger niks aan vindt waardoor het ergens achterin de kast terechtkomt en nooit aangetrokken wordt. Een cadeau koop je niet omdat je het zelf leuk vindt om uit te zoeken in mijn ogen.
"Bedankt voor de uitnodiging, ik kom graag. Ik wil graag iets meenemen voor kleine Henk, is er iets waar we hem/jullie blij mee kunnen maken?"
Overigens vind ik als ontvanger het leukst om een kadootje te krijgen van iemand die het duidelijk met plezier heeft uitgezocht.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:50
Zit je echt op te wachten in je kraamtijd. Daar zijn die lijstjes nu zo handig voor. Dan hoeft niet iedereen je te bellen, maar kunnen ze gewoon daar even kijken, hoef je niet a la minute iets te verzinnen en is het voor jou ook nog een verrassing wat je krijgt.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:51
Heb echt de indruk dat veel van jullie die lijstjes niet kennen. Je kan het door zo'n lijstje namelijk ook nog met meer dan voldoende plezier uitzoeken (als er staat rompertje maat 56, dan kan ik zelf los gaan bijvoorbeeld). En die lijstjes voorkomen dus dat iedereen gaat bellen met voordelen die je in mijn bovenstaande post kunt teruglezen.maledive schreef: ↑01-02-2019 17:49In dat geval kun jij toch diegene zijn die even belt?
"Bedankt voor de uitnodiging, ik kom graag. Ik wil graag iets meenemen voor kleine Henk, is er iets waar we hem/jullie blij mee kunnen maken?"
Overigens vind ik als ontvanger het leukst om een kadootje te krijgen van iemand die het duidelijk met plezier heeft uitgezocht.
vrijdag 1 februari 2019 om 17:57
Dat hoeft 'iedereen' ook helemaal niet te doen.
Alleen die paar mensen, zoals jij, die wel een kadootje mee wil nemen, maar het moet wel in de smaak vallen en nuttig zijn en niet dubbel...
Andere mensen nemen dat risico op de koop toe. (en bewaren evt het bonnetje)
Weer anderen kiezen om een cadeaubon te geven.