Mannelijk bezoek (schoonvader) bij zwangerschap

21-06-2019 10:24 274 berichten
x

Moet ik mijn schoonvader ook (net als de vrouwen) bij elk bovengenoemde punt verwelkomen?

Totaal aantal stemmen: 164

Ja, dat is wel zo eerlijk (54%)
Nee, niet als je dat niet wilt (26%)
Dat moet je echt zelf bepalen (20%)
anoniem_64fa0d4a7620c wijzigde dit bericht op 02-08-2019 12:03
Reden: herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens gecheckt of al die mensen die jij opnoemt er überhaupt wel op zitten te wachten om bij de genoemde dingen aanwezig te zijn?
1e 2 echo’s is er relatief grote kans dat er wat mis is, niet chill om mensen erbij te hebben. De 20 weken echo is een medische aangelegenheid en bijna nergens mag je dan meer dan 1 persoon meenemen. En daarna heb je nog maar 1 echo rond 34-35 weken, als je tenminste geen medische indicatie hebt voor meer echo’s (maar das weer medisch dus zo min mogelijk mensen....eigenlijk zijn alle standaardechos medisch). Maar volgens mij bedoelde TO de pretechos.
Leeuw32 schreef:
21-06-2019 18:25
Mijn schoonvader lijkt mij totaal geen probleem, maar mijn schoonmoeder lijkt mij toch wel de horror om meteen naast bed te hebben. Helaas gaan mijn schoonouders er eerder zijn dan mijn ouders aangezien ze om de hoek wonen. Maar ja het zijn de ouders van mijn man dus op mijn tanden bijten dan maar.

En mijn moeder tot de volgende dag laten wachten, dat gaat echt niet lukken. Nee hoor die zit meteen in de auto als ik naar het ziekenhuis moet. Desnoods boeken ze 2 nachten een hotel, maar die wacht echt niet tot kind er is :hyper:
Ik heb bij de oudste niemand verteld dat ik naar het ziekenhuis ging. Waarom zou je dat doen?
En mensen die meteen in de auto springen begrijp ik niet zo goed. Wat ga je doen dan? Kan nog uren en uren duren en daarbij is het geen wedstrijd wie als eerste het kind ziet.
SallySpectra* schreef:
21-06-2019 18:51
Ik heb bij de oudste niemand verteld dat ik naar het ziekenhuis ging. Waarom zou je dat doen?
Ik ook niet ik had zelfs bewust de uitgerekende datum niet gezegd maar zoiets als rond die en die datum (een week later). Helaas wilde die van ons er niet uit en ben ik bij 41+ ingeleid maar ook toen niets gezegd. Sowieso had ik dat altijd van te voren ook gezegd dat ik niemand iets zou laten weten.
Leeuw32 schreef:
Mijn schoonvader lijkt mij totaal geen probleem, maar mijn schoonmoeder lijkt mij toch wel de horror om meteen naast bed te hebben. Helaas gaan mijn schoonouders er eerder zijn dan mijn ouders aangezien ze om de hoek wonen. Maar ja het zijn de ouders van mijn man dus op mijn tanden bijten dan maar.

En mijn moeder tot de volgende dag laten wachten, dat gaat echt niet lukken. Nee hoor die zit meteen in de auto als ik naar het ziekenhuis moet. Desnoods boeken ze 2 nachten een hotel, maar die wacht echt niet tot kind er is :hyper:
Ik hoop voor jou dat je een zoon krijgt. Eens kijken of je het leuk vind als je schoondochter later zo over jou praat.
Leeuw32 schreef:

1) je zegt niet dat je naar het ziekenhuis moet
2) je geeft beiden dezelfde tijd door dat ze welkom zijn
Ik begrijp TO deels wel, maar goed ik ben dan ook best wel op mijzelf. Bij mijn eerste zwangerschap had mijn oma al besloten dat ze mee wilde naar een echo en dat mijn moeder dan ook mee zou gaan. Ik wilde helemaal geen polonaise aan mijn lijf, dus heb dat de hele zwangerschap afgehouden. Ook handen op mijn zwangere buik wilde ik écht niet, verdroeg ik alleen van mijn man en van mijn beste vriendin.

Ik ben rond etenstijd bevallen en pas om 21.30 u hebben we de familie gebeld. Die vond het gelukkig al veel te laat inmiddels dus die kwam de volgende ochtend pas. Vond ik he-le-maal niet erg.
3thee schreef:
21-06-2019 19:48
1) je zegt niet dat je naar het ziekenhuis moet
2) je geeft beiden dezelfde tijd door dat ze welkom zijn
Dit ja. En waarom uberhaupt de uitgerekende datum vertellen? Hou het op oktober als je het in september verwacht met de maximale uitlooptijd al meegerekend.
redbulletje schreef:
21-06-2019 23:40
Dit ja. En waarom uberhaupt de uitgerekende datum vertellen? Hou het op oktober als je het in september verwacht met de maximale uitlooptijd al meegerekend.
Die staat op de echo, die de mama in spe graag aan iedereen laat zien
lilalinda schreef:
22-06-2019 09:04
Die staat op de echo, die de mama in spe graag aan iedereen laat zien
Haha, die zou ik er dan mooi af photoshoppen! ;-D
Lluvia schreef:
21-06-2019 16:30

Anders is de bevalling: ik vind dat jij daar mag bepalen wie er bij is, maar ook daar geldt dat verloskundigen/gyneacoloog ook het liefst zo weinig mogelijk omstanders hebben...zowel voor zichzelf als voor jou

Edit: wat SallySpectra hierboven zegt!

Even offtopic:
Verlos/gyn hebben daar niets over te zeggen hoor. Behave als er een dringende medisch reden is waardoor het (even) niet kan. Maar verder mag je je halve familie bij je bevalling hebben als jij dat wil. Het is jouw bevalling hè, veel vrouwen vergeten dat nogal eens. Ik ken iemand die met 4 vriendinnen en een doula in het ziekenhuis is bevallen. Zij heeft zelfs vooraf afgesproken dat de verlos/gyn niet mochten toucheren. Er is dus op geen enkel moment haar ontsluiting gecheckt. Mag je gewoon voor kiezen. Om maar even aan te geven dat jij als vrouw bepaalt. Niet de vlos/gyn.
Dat is je recht.
Ik heb voor de 2e optie gekozen.

Maar wel met de gedachte dat als jij net bevallen bent, maar nog verzorgt moet worden. Dat je dan je moeder, schoonmoeder,... wel oke vindt maar schoonvader niet.

Niet als alles verder oke is en jij niet meer in je blote kont ligt, dan moet de opa er uiteraard ook bij mogen.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 09:24
Even offtopic:
Verlos/gyn hebben daar niets over te zeggen hoor. Behave als er een dringende medisch reden is waardoor het (even) niet kan. Maar verder mag je je halve familie bij je bevalling hebben als jij dat wil. Het is jouw bevalling hè, veel vrouwen vergeten dat nogal eens. Ik ken iemand die met 4 vriendinnen en een doula in het ziekenhuis is bevallen. Zij heeft zelfs vooraf afgesproken dat de verlos/gyn niet mochten toucheren. Er is dus op geen enkel moment haar ontsluiting gecheckt. Mag je gewoon voor kiezen. Om maar even aan te geven dat jij als vrouw bepaalt. Niet de vlos/gyn.
Dat is je recht.
Klopt helemaal, dat is zeker je recht. Dus als je wil nodig je idd iedereen uit.

Echter vind ik het zelf wel nuttig om te vermelden dat verloskundigen en gynaecologen hier wel een mening over hebben, en vaak dus geen fan van zijn, en hoewel ze vast wel tegen publiek kunnen gaan zij mij helpen mijn kind op de wereld te zetten dus wil ik hen graag een zo goed mogelijke werkomgeving bieden, zonder allerlei afleiding. Bovendien heb ik van mijn verloskundige en gynaecoloog (ik loopt bij beiden) begrepen dat het toch vaak wel wat stress en afleiding geeft voor de kraamvrouw.

Vast ook veel vrouwen die het geweldig vonden om een paar mensen erbij te hebben en succesverhalen, maar toch vind ik het wel relevant voor de afweging wie waarbij is.
redbulletje schreef:
21-06-2019 16:58
Waarom in hemelsnaam? Dat kan toch prima de volgende dag?
Dat vonden we leuk. Je staat stijf van de adrenaline en bent klaar wakker, de volgende dag was ik wel echt moe.
Ik vind dat JIJ dat mag bepalen!! JIJ ligt daar half naakt en ik vind dat je je dan juist op je gemak moet voelen met de mensen die erbij zijn! En als jij je niet prettig voelt als je schoonvader erbij staat (wat ik logisch vind) jammer voor hem dan! Zelf ben ik 37 weken zwanger nu en heb ook meerdere gesprekken met mijn vrouw erover gehad. Zij wilde graag haar moeder erbij. Dus ik heb ook gezegd dat IK daar lig en IK mij daar totaal niet prettig bij voel dus hoe lullig het ook is dat mijn schoonmoeder er niet bij mag zijn. Zelf heb ik geen contact met mijn familie, maar zou mijn eigen moeder er ook niet eens bij willen. Ik heb haar gevraagd zou jij je prettig voelen als jij waar iedereen bij is moet gaan zitten poepen.. Uuh neee dus!

Zodra de baby er is en ik lig er normaal bij mag iedereen komen kijken!

Waarom denken mensen altijd dat een ander dat voor jou kan bepalen. Het is misschien wel Jullie kind, maar JOU lichaam!!
MinkeDeWit schreef:
21-06-2019 11:44
Ik vind het helemaal niet gek dat je onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen op bepaalde momenten. Bij kraamvisite (natuurlijk) niet, maar bij echo’s, bevalling, borstvoeding heb ik liever geen mannen.
Ik heb er ook liever geen vrouwen bij hoor. Hoef ook zeker geen schoonmoeder die naar mijn kut zit te kijken. Maakt me helemaal niets uit dat zij er ook 1 heeft.
lise1985 schreef:
21-06-2019 12:02
Ik begrijp ook niet waarom je moeder bij je bevalling zou moeten zijn. Partner en medisch personeel is meer dan voldoende.
Heb ik ook nooit begrepen. 'Maar zij weet wat ik meemaakt, want ze heeft het zelf ook moeten doen', hoor je dan. Oh please, iedere bevalling is anders. Je perst een brandende ananas door een rietje en dat is alles wat je van tevoren weet. Medisch personeel kan je verder prima begeleiden.
Lachattenoir schreef:
24-06-2019 07:01
Heb ik ook nooit begrepen. 'Maar zij weet wat ik meemaakt, want ze heeft het zelf ook moeten doen', hoor je dan. Oh please, iedere bevalling is anders. Je perst een brandende ananas door een rietje en dat is alles wat je van tevoren weet. Medisch personeel kan je verder prima begeleiden.

Het wordt tijd dat eerst de navelstreng tussen de aanstaande moeder & oma wordt doorgesneden. En dat je dan pas zelf aan een zwangerschap gaat beginnen.

Pffff, het lijkt wel of dat jonge mensen niets zelf kunnen zonder dat de ouders daar letterlijk naast staan om te helpen.

Grow up!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
24-06-2019 08:14
Het wordt tijd dat eerst de navelstreng tussen de aanstaande moeder & oma wordt doorgesneden. En dat je dan pas zelf aan een zwangerschap gaat beginnen.

Pffff, het lijkt wel of dat jonge mensen niets zelf kunnen zonder dat de ouders daar letterlijk naast staan om te helpen.

Grow up!
ik geloof niet dat er veel vrouwen zijn, die hun moeder bij de bevalling hebben hoor, dat zijn echt uitwassen
En ik heb ook niet het idee, dat het nu meer is, dan 20 of 40 jaar terug
Maya89 schreef:
23-06-2019 20:34
Ik vind dat JIJ dat mag bepalen!! JIJ ligt daar half naakt
[...]
Zodra de baby er is en ik lig er normaal bij mag iedereen komen kijken!

Heb je de OP wel gelezen? Het gaat er namelijk niet om of schoonvader bij de bevaemag zijn, maar of hij in de eerste uren na de geboorte op bezoek mag komen.
Het is misschien wel Jullie kind, maar JOU lichaam!!
JouW.
Lluvia schreef:
22-06-2019 21:32
Klopt helemaal, dat is zeker je recht. Dus als je wil nodig je idd iedereen uit.

Echter vind ik het zelf wel nuttig om te vermelden dat verloskundigen en gynaecologen hier wel een mening over hebben, en vaak dus geen fan van zijn, en hoewel ze vast wel tegen publiek kunnen gaan zij mij helpen mijn kind op de wereld te zetten dus wil ik hen graag een zo goed mogelijke werkomgeving bieden, zonder allerlei afleiding. Bovendien heb ik van mijn verloskundige en gynaecoloog (ik loopt bij beiden) begrepen dat het toch vaak wel wat stress en afleiding geeft voor de kraamvrouw.

Vast ook veel vrouwen die het geweldig vonden om een paar mensen erbij te hebben en succesverhalen, maar toch vind ik het wel relevant voor de afweging wie waarbij is.

Ik herken dat trouwens helemaal niet van verloskundigen! Ze zijn er ter ondersteuning van jou, ze bepalen de show niet. Het gaat er voor een goede bevalling primair om dat jij je fijn voelt, en als dat is met 4 vriendinnen om je heen dan vind een verloskundige daar echt niets van hoor, ik ben persoonlijk bevriend met een verloskundige en we hebben het hier wel eens over gehad. Heel bijzonder dat die van jou daar zo’n mening over heeft.
Bij een gynaecoloog is dat anders, die komen bij een bevalling pas kijken als er medisch ingegrepen moet worden, logisch dat het bezoek dan even storend kan zijn en de kamer uit moet. Maar bij een normale bevalling is het ech onzin wat je zegt.
Bedjeindezon schreef:
24-06-2019 08:33
Ik herken dat trouwens helemaal niet van verloskundigen! Ze zijn er ter ondersteuning van jou, ze bepalen de show niet. Het gaat er voor een goede bevalling primair om dat jij je fijn voelt, en als dat is met 4 vriendinnen om je heen dan vind een verloskundige daar echt niets van hoor, ik ben persoonlijk bevriend met een verloskundige en we hebben het hier wel eens over gehad. Heel bijzonder dat die van jou daar zo’n mening over heeft.
Bij een gynaecoloog is dat anders, die komen bij een bevalling pas kijken als er medisch ingegrepen moet worden, logisch dat het bezoek dan even storend kan zijn en de kamer uit moet. Maar bij een normale bevalling is het ech onzin wat je zegt.
Omdat jij het niet herkent is het geen onzin wat ik zeg, net zo min als dat wat ik zeg, de absolute waarheid zou zijn. Er zijn gewoon veel verschillende meningen over dit onderwerp.

Zoals eerder genoemd wil ik de nuance aanbrengen in dit verhaal...ik heb ook erbij gezegd dat ze het uiteindelijk zelf moet bepalen, maar dat ik het wel iets vind om in het achterhoofd te houden.
Jouw bevalling, jouw kut, jouw lichaam.. Blablabla.. Tot er iets misgaat en je het medisch personeel op je blote knietjes mag bedanken als het allemaal goed afloopt.

De meesten hier hebben geen reet verstand van bevallen en alle risico's. 100-150 jaar geleden was bevallen doodsoorzaak nummer 1. Dat vergeten we omdat de medische zorg nu zo rete goed is.

Dus hou op me met dat 'baas over eigen bevalling'. Tuurlijk wensen en meedenken prima.. Maar tot een bepaalde grens hoor.
Mijn schoonvader hoeft echt niet naar binnen te komen tijdens de bevalling of vlak erna. Kom maar lekker als ik weer mezelf ben.

Geldt overigens ook voor mijn schoonmoeder, schoonzussen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven