Nagellak tijdens zwangerschap
dinsdag 16 juli 2019 om 12:10
Hormoonverstorende stoffen kunnen wel degelijk schadelijk zijn. Maar meestal gaat dat niet zo snel. Het is inderdaad niet zo dat je vingers eraf vallen van een beetje nagellak.. Maar in Scandinavische landen worden zwangere vrouwen wel degelijk op de gevaren gewezen, want er zijn sterke vermoedens dat het toch allemaal niet zonder gevolgen is. En dan is het vooral de cocktail van stoffen waar je dagelijks mee in aanraking komt dat gevaarlijk KAN zijn.
Wat ik doe en deed is, ik vermijd de dingen die mij makkelijk afgaan maar doe ook niet paniekerig over een beetje plastic. Ik ben zelf redelijk bewust met wat ik koop voor mijn kinderen qua speelgoed, maar als ze op de kermis een zwaard uitkiezen dat vermoedelijk weekmakers bevat probeer ik niet al te moeilijk te doen. En dat deed ik tijdens de zwangerschappen ook zo. Helemaal vermijden is bijna onmogelijk. Ik droeg geen nagellak tijdens de zwangerschap, verfde mijn haar niet, maar er waren genoeg dingen waar ik minder rekening mee hield.
Wat ik doe en deed is, ik vermijd de dingen die mij makkelijk afgaan maar doe ook niet paniekerig over een beetje plastic. Ik ben zelf redelijk bewust met wat ik koop voor mijn kinderen qua speelgoed, maar als ze op de kermis een zwaard uitkiezen dat vermoedelijk weekmakers bevat probeer ik niet al te moeilijk te doen. En dat deed ik tijdens de zwangerschappen ook zo. Helemaal vermijden is bijna onmogelijk. Ik droeg geen nagellak tijdens de zwangerschap, verfde mijn haar niet, maar er waren genoeg dingen waar ik minder rekening mee hield.
dinsdag 16 juli 2019 om 12:12
Gelukkig smeer je geen 2,5 liter verf op je vingers.
Bovendien heeft dat advies m.b.t. schilderen uiteraard meer betrekking op het urenlang werken met vluchtige stoffen in een veelal slecht geventileerde ruimte, waar je dus de hele dag lang die oplosmiddelen staat te inhaleren.
dinsdag 16 juli 2019 om 12:26
Toch weer bijzonder dat iedereen op het vivaforum over elkaar heen buitelt van afgrijzen, als iemand het haar van zijn achtjarige wil verven, want schadelijke stoffen voor het opgroeiende kind. Kind moet minimaal 16 zijn.
Maar in de buik zit de baby in een soort pantser en kan er niks gebeuren.
Zelfs in de folder 'zwanger!' van het RIVM worden schadelijke chemische stoffen genoemd, als iets om mee op te passen als je zwanger bent. Aceton wordt specifiek genoemd.
Lees je in en doe er vervolgens mee wat je wil TO.
Maar in de buik zit de baby in een soort pantser en kan er niks gebeuren.
Zelfs in de folder 'zwanger!' van het RIVM worden schadelijke chemische stoffen genoemd, als iets om mee op te passen als je zwanger bent. Aceton wordt specifiek genoemd.
Lees je in en doe er vervolgens mee wat je wil TO.
dinsdag 16 juli 2019 om 12:28
Dit dus.Vaucluse schreef: ↑16-07-2019 12:12![]()
Gelukkig smeer je geen 2,5 liter verf op je vingers.
Bovendien heeft dat advies m.b.t. schilderen uiteraard meer betrekking op het urenlang werken met vluchtige stoffen in een veelal slecht geventileerde ruimte, waar je dus de hele dag lang die oplosmiddelen staat te inhaleren.![]()
Er zijn weer een hoop gevalletjes klok-klepel (couveusekindjes, verven) die vervolgens een heel eigen leven gaan leiden.
dinsdag 16 juli 2019 om 12:35
nessemeisje schreef: ↑16-07-2019 10:53Waar haal je die 'verstorende' werking op je hormonen in hemelsnaam vandaan?
Zoek het artikel in NRC.nl eens op met als titel: overal zitten hormoonverstorende stoffen. Daarin komt een toxicoloog aan het woord.
Ook uit dit forum-draadje blijkt maar weer: cognitieve dissonantie viert weer hoogtij.
Mooi citaat. En toepasselijk.
“The problem is not people being uneducated. The problem is that they are educated just enough to believe what they have been taught and not educated enough to question what they have been taught.”
Kan menigeen hier lering uit halen. Of gewoon verder dromen.
dinsdag 16 juli 2019 om 12:39
http://www.eenveilignest.nl/ kun je nog meer info vinden
En hier specifiek: http://www.eenveilignest.nl/een-veilig- ... e-stoffen/
En hier specifiek: http://www.eenveilignest.nl/een-veilig- ... e-stoffen/
dinsdag 16 juli 2019 om 12:42
Maar waarom bestaat de mens dan nog???EHR schreef: ↑16-07-2019 12:35Zoek het artikel in NRC.nl eens op met als titel: overal zitten hormoonverstorende stoffen. Daarin komt een toxicoloog aan het woord.
Ook uit dit forum-draadje blijkt maar weer: cognitieve dissonantie viert weer hoogtij.
Mooi citaat. En toepasselijk.
“The problem is not people being uneducated. The problem is that they are educated just enough to believe what they have been taught and not educated enough to question what they have been taught.”
Kan menigeen hier lering uit halen. Of gewoon verder dromen.
Als dit allemaal waar is dan zou de mens toch niet meer bestaan?
Kijk in bejaardenhuizen hoe vitaal de meeste senioren nog zijn, en die sliepen gewoon in bedjes met toxische verf.
Ze speelden gewoon met blikken speelgoed.
Ze aten gewoon wat de pot at.
Zwangere vrouwen hadden een heel huishouden draaiende te houden, compleet met zwaar tilwerk.
Natuurlijk is er nu meer expertise, maar al die paniekzaaierij en stress is nog altijd schadelijker dan een keer je nagels lakken of make up op te doen.
dinsdag 16 juli 2019 om 12:45
claireredfield schreef: ↑16-07-2019 12:42Maar waarom bestaat de mens dan nog???
Als dit allemaal waar is dan zou de mens toch niet meer bestaan?
Kijk in bejaardenhuizen hoe vitaal de meeste senioren nog zijn, en die sliepen gewoon in bedjes met toxische verf.
Ze speelden gewoon met blikken speelgoed.
Ze aten gewoon wat de pot at.
Zwangere vrouwen hadden een heel huishouden draaiende te houden, compleet met zwaar tilwerk.
Natuurlijk is er nu meer expertise, maar al die paniekzaaierij en stress is nog altijd schadelijker dan een keer je nagels lakken of make up op te doen.
Omdat we fokken als konijnen en we hierdoor meer bejaarden hebben
dinsdag 16 juli 2019 om 12:56
Ik gebruik zelf wel nagellak (ook gellack) tijdens mijn zwangerschap.
Ik heb me wel verdiept in "gevaarlijke stoffen" en de risico's. Echter vind ik het belangrijk - voor mij - om de zwangerschap niet te medisch te benaderen. Ik wil graag genieten van mijn zwangerschap en me niet steeds druk maken over wat wel en niet "mag".
Uiteraard hou ik me aan de grote regels zoals niet drinken, niet roken en geen rauw vlees / vis / kaas.
Maar qua alle andere dingen heb ik ervoor gekozen om hier luchtig mee om te gaan. Ik wil namelijk niet te veel stressen en me niet te beperkt voelen.
Mijn schoonzus stond hier geheel anders in. Zij had een waslijst aan regels waar zij zich aan hield. Dit gaf haar juist houvast en dat vond zij prettig in - wat het toch wel is voor iedereen - een spannende tijd. Nou prima toch? Ik vind het prettig om dat niet te doen, zij wel. Iedereen happy.
Oftewel: doe wat goed voelt voor jou.
Ik heb me wel verdiept in "gevaarlijke stoffen" en de risico's. Echter vind ik het belangrijk - voor mij - om de zwangerschap niet te medisch te benaderen. Ik wil graag genieten van mijn zwangerschap en me niet steeds druk maken over wat wel en niet "mag".
Uiteraard hou ik me aan de grote regels zoals niet drinken, niet roken en geen rauw vlees / vis / kaas.
Maar qua alle andere dingen heb ik ervoor gekozen om hier luchtig mee om te gaan. Ik wil namelijk niet te veel stressen en me niet te beperkt voelen.
Mijn schoonzus stond hier geheel anders in. Zij had een waslijst aan regels waar zij zich aan hield. Dit gaf haar juist houvast en dat vond zij prettig in - wat het toch wel is voor iedereen - een spannende tijd. Nou prima toch? Ik vind het prettig om dat niet te doen, zij wel. Iedereen happy.
Oftewel: doe wat goed voelt voor jou.
dinsdag 16 juli 2019 om 12:56
Ik heb tijdens mijn zwangerschappen geen nagellak gebruikt en ook mijn haren niet geverfd en nu tijdens de borstvoeding nog steeds niet. Wat niet nodig is laat ik achterwege en wat ik wel nodig vind gebruik ik wel zoals deodorant etc. De nagellak zal er niet direct voor zorgen dat er iets misgaat maar het komt wel (onnodig) bovenop alle rotzooi waar je sowieso al mee in aanraking komt. Ik heb er verder ook geen stress van om erover na te denken, gebruik het gewoon niet.
dinsdag 16 juli 2019 om 13:14
Ik wist dat helemaal niet! Ik kreeg wel heel veel eczeem van nagellakken tijdens de zwangerschap, dus er zal niet veel nagellakstof bij de baby zijn gekomen. Als je je er druk om maakt, zou ik het gewoon niet gebruiken. Ik werd gestresst van al dit soort dingen nazoeken, dus heb me bewust vooral aan geen alcohol/ roken/ rauw vlees/ vis gehouden.
dinsdag 16 juli 2019 om 13:51
Hoi To,
Ik snap je wel hoor. Ik ben momenteel ook zwanger en ik gebruik geen nagellak. Ik las een stukje over chemische luchtjes die door inademing in je bloedbaan terecht komen. Ik vind nagellak en remover erg chemisch ruiken en daarom gebruik ik het nu niet. Kom ik dan nu helemaal niet meer buiten? Natuurlijk wel. Ik probeer goed te doen waar ik invloed op heb en dat wil To denk ik ook.
Doe gewoon wat voor jou goed voelt. Ik vind het zwaar overdreven om te zeggen dat je hulp moet zoeken.
Ik snap je wel hoor. Ik ben momenteel ook zwanger en ik gebruik geen nagellak. Ik las een stukje over chemische luchtjes die door inademing in je bloedbaan terecht komen. Ik vind nagellak en remover erg chemisch ruiken en daarom gebruik ik het nu niet. Kom ik dan nu helemaal niet meer buiten? Natuurlijk wel. Ik probeer goed te doen waar ik invloed op heb en dat wil To denk ik ook.
Doe gewoon wat voor jou goed voelt. Ik vind het zwaar overdreven om te zeggen dat je hulp moet zoeken.
dinsdag 16 juli 2019 om 13:53
dinsdag 16 juli 2019 om 14:03
Dat is ook zwaar overdreven. Niks van aantrekken TO. Ik heb helaas geen ervaring met de nagellak die je noemt.Turquoise_steen schreef: ↑16-07-2019 13:51Hoi TO,
dinsdag 16 juli 2019 om 14:18
Het is werkelijk een wonder dat er vroeger toen we dit niet wisten, nog gezonde babies werden geboren! Ik ben geboren in de tijd van de suikerspinkapsels. Daar ging een bus haarlak in van het soort dat de ozonlaag opvrat. Het is werkelijk een mirakel dat mijn generatie überhaupt nog bestáát!
Als ik het vergelijk met mijn zwangerschappen, 20-25 jaar geleden...
Oké, je mocht geen rauw vlees eten en ook voorzichtig zijn met rauwmelkse kaas en de kattenbak, en natuurlijk ook geen alcohol of tabak. Zo wijs waren we gelukkig al.
Maar godsammekrake... Geen nagellak, haarschuim of make-up... Stralingwerende positiebroeken...
Oké, je mocht geen rauw vlees eten en ook voorzichtig zijn met rauwmelkse kaas en de kattenbak, en natuurlijk ook geen alcohol of tabak. Zo wijs waren we gelukkig al.
Maar godsammekrake... Geen nagellak, haarschuim of make-up... Stralingwerende positiebroeken...
dinsdag 16 juli 2019 om 14:24
Het effect van schadelijke stoffen hoef je natuurlijk niet meteen te zien.quattro-stagioni schreef: ↑16-07-2019 14:18Het is werkelijk een wonder dat er vroeger toen we dit niet wisten, nog gezonde babies werden geboren! Ik ben geboren in de tijd van de suikerspinkapsels. Daar ging een bus haarlak in van het soort dat de ozonlaag opvrat. Het is werkelijk een mirakel dat mijn generatie überhaupt nog bestáát!
En ik neem aan dat de aantallen miskramen/doodgeboren kinderen/ernstig zieke of gehandicapte kinderen door voortschrijdend inzicht ook minder worden.
dinsdag 16 juli 2019 om 14:26
Kattenbak is ook zo'n ding. De eitjes van toxoplasmose worden pas na 48 uur besmettelijk. Als je dus 1 of 2x per dag de kattenbak leeg schept is er niks aan de hand. Het grondige reinigen van de bak kan je dan over laten aan iemand anders.quattro-stagioni schreef: ↑16-07-2019 14:18Het is werkelijk een wonder dat er vroeger toen we dit niet wisten, nog gezonde babies werden geboren! Ik ben geboren in de tijd van de suikerspinkapsels. Daar ging een bus haarlak in van het soort dat de ozonlaag opvrat. Het is werkelijk een mirakel dat mijn generatie überhaupt nog bestáát!
Maar aangezien het gros van de bevolking dit leegscheppen niet doet, wordt de makkelijkste weg genomen; verschoon de kattenbak niet als je zwanger bent.