Niet onbezorgd zwanger

21-05-2020 12:20 459 berichten
Beste Viva-leden,

Vroeger schreef ik ook met een groepje, van vrouwen met meerdere miskramen. Zij zijn uiteindelijk ongeveer allemaal zwanger geworden, en ik had het een beetje opgegeven.

Ik ben nu weer zwanger, na ruim twee jaar niet zwanger te zijn geworden en drie maanden geleden een prille miskraam.

Het is nu ook nog erg pril (pas drie of vier dagen overtijd), en ik probeer er relaxed in te staan. Het is nog zo pril, en al zo vaak misgegaan.

Alleen lukt dat dus niet zo goed. Elke keer dat ik naar de wc ga bonkt m’n hart m’n keel uit. Ik zou zó graag willen dat het nu weer een keer goed ging.

Zijn er dames die ook niet onbezorgd zwanger zijn -om uiteenlopende redenen- en mee zouden willen schrijven. Nu is spannend omdat het elk moment mis kan gaan, maar ook bij de termijnecho, de combinatietest, de nipt enz. Momenten waarop ik ook al vaker slecht nieuws heb gekregen.

Er is bij mij geen oorzaak gevonden (is ook geen onderzoek naar gedaan omdat het ziekenhuis dacht dat daar niks uit zou komen), waarschijnlijk is het leeftijd. Ik heb wel al twee kinderen, waarmee ik me eigenlijk met al m’n angsten in een luxepositie bevind.

Zijn er collega-moeders (zwanger vanaf dag 1 ben je volgens mij al moeder 🙂) die de zorgen willen delen en elkaar willen steunen? Je bent welkom onder alle omstandigheden, ook als je nog zwanger moet worden en daar zorgen over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja wij draaien nu elke dag weekenddiensten. En dat betekent dat je echt 8 uur per dag aanwezig moet zijn in plaats van anders een paar uurtjes om hun de deur uit te helpen en dan kun je zelf ook naar huis. We zijn nu ook echt bezig nieuwe activiteiten te verzinnen en in te zetten. Het vergt heel veel geduld en inzet maar het is het wel waard.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Zonneoog. Lijkt me wel zwaar die diensten!
Geen corona hier! Had eigenlijk verwacht dat ik het wel had, gezien m’n klachten en bij één collega ben ik best een tijd in de buurt geweest.

Eerder maakte ik me niet zo druk om corona, nu besef ik dat het toch wel spannend is zo tijdens een zwangerschap. Nog maar extra uitkijken.

Ben nog steeds niet helemaal gezond. Normaal ben ik degene die altijd overeind blijft en virusjes gaan aan mij voorbij. Nu is het tegenovergestelde het geval. Waardeloos hoor.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap Mybestfriend. Gelukkkig geen Corona, maar niet fijn dat je je niet goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
30-09-2020 20:28
Unexpectedmum, wat een goed nieuws weer! Nog steeds zonder klachten?

Mieremuis, ik haat de week voor een echo ook zo erg! Kan ook niet altijd meer helder denken dan. Moet wel zeggen dat nu ik haar goed voel (man en jongste zoon hebben haar ook al gevoeld!) het wel ietsje beter gaat.

Zonneoog, hoe was het op het consultatiebureau? Is-ie goedgekeurd? :)

Jessica, hoe gaat het bij jou? Hebben jullie een goed ritme met werk gevonden?

Hier paar uurtjes gewerkt, in contact geweest met collega’s met corona, zelf nu ook klachten en wachtend op de uitslag van de test. Was ik net zo blij dat ik weer iets kon doen. Ben ook echt niet lekker al vier dagen. Niet hondsziek, maar wel heel slap en geen energie. Lig weer halve dagen in bed :( En straks kan de twintigwekenecho (die ik met 19 weken heb) niet doorgaan als ik in quarantaine moet blijven 😱

Ja bij mij gaat alles goed. M’n kleine man wordt al zo snel groot! Hij ligt zelfs al in z’n bedje alsof hij wilt omrollen ( poging tot ) haha. Hij is 4 maanden morgen.

Aah ja dat snap ik wel kwa Corona, ik had dat ook in m’n zwangerschap. Ik werk ook in de zorg dus ik was heel bang om het te krijgen.
Ben blij voor je dat de test negatief is. Nu maar snel opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat de echo zo leuk was om te zien unexpectedmom! Geeft toch weer meer vertrouwen als je er echt al een mensje in herkent.

Mybestfriend wat spannend toch dan! Ik las laatst dat 4% van de zwangeren met corona op de IC belandt... Is volgens mij wel vooral in het derde trimester als je minder longinhoud hebt, maar toch. En je weet ook niet wat het met het ongeboren kind doet.

Hier ook een zorgmedewerker, sinds gisteren de hele dag werkzaam met mondkapje op... Betekent meteen opletten dat ik wel voldoende drink! Heb altijd een flesje naast me staan maar met mondkapje denk je er toch minder snel aan. En als ik te weinig drink lopen m'n darmen vast O_o maar alles om geen corona te krijgen, zit er echt niet op te wachten en ook niet dat ik het meebreng naar huis naar m'n man!

Hier nog bijna 2 weken tot de volgende echo, ben 9,5 week nu, hoop zó dat het hartje nog klopt... Je ziet nog niet echt een zwelling in m'n buik vind ik en dat geeft weer twijfel... Wel opgeblazen en een paar patiënten hebben alweer gevraagd of ik zwanger ben, maar toch die twijfel... Pfff. Hoop zó dat dit gewoon de laatste zwangerschap is omdat alles goed gaat!
Allemaal mensen in de zorg, wat leuk! Hier geen zorg maar onderwijs.

4% van de zwangeren met corona op de IC? Oef! Daar schrik ik wel van. Bij de zwangerschap van mijn tweede zoon heb ik de laatste twee maanden plat gelegen vanwege benauwdheid. Die was meteen over zodra de vliezen gebroken waren.

Mieremuis, met 9 weken zie je toch nog niks van een zwangerschap? Ik vroeg aan de gynaecoloog met tien weken hoe het kwam dat mijn buik al zo dik was, zei ze dat dat toch echt darmen waren, dat er verder nog niks te merken kon zijn.

Over dat drinken... Ik had een paar weken erge jeuk overal. Is over sinds ik bewust iets meer ben gaan drinken.

Mieremuis, waarom heb je eigenlijk geen echo met tien weken? Dat is toch de standaard, de termijnecho?
Alle reacties Link kopieren
Oef 4% ja? Ik ken wel een stel dat vlak na de bevalling beide positief is getest en het waarschijnlijk al hadden tijdens de bevalling. Hebben echter geen symptomen gekregen en de baby ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Het grootste deel van de besmette patiënten en ook zwangeren heeft gelukkig geen of milde klachten,maar je zal maar net bij die paar % horen.... Ik blijf het eng vinden.

Ik weet niet mybestfriend,ze wilden de termijn echo doen met 11 weken en dan meteen de nipt doen ... Bij 13 weken krijg ik dan wel weer een speciale structurele echo in het ziekenhuis dat dan weer wel
Ja ik weet dat je eigenlijk weinig kan zien aan je buik met 9 weken, maar ik begin nu echt overal een probleem in te zien :facepalm: ik wilde dat ik de tijd even door kon zappen.

2 Maanden plat gelegen! o_o Dat lijkt me echt vreselijk... Wat we er allemaal niet voor over moeten hebben zeg!

Unexpectedmom wat heftig voor dat stel! Toch een hele spannende tijd met een pasgeborene. En ook heftig voor de verloskundige die erbij was want die heeft dan ook wel risico gelopen... Gelukkig dat ze niet ziek geworden zijn!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij begon je het pas echt te zien rond de 18 a 20 weken. Toen begonnen cliënten en mensen die niet wisten dat ik zwanger was pas te vragen. Ik ben wel smal van mezelf. Bij mij begon de echte buik pas tijdens m’n verlof. Maar dat is bij iedereen anders natuurlijk!

Ik ben begonnen met een potje te geven. M’n zoontje zat eerst echt te kijken zovan; mam, wat duw je me in m’n mond?! Haha. Er kwam natuurlijk meer uit als dat hij afslikte. Ik vind het zo schattig! Hij heet het “spetteren” met eten ookal uitgevonden haha.

Ik hoop voor de zwangere dames dat jullie zonder Corona gerelateerde klachten door jullie zwangerschap heen kunnen gaan. Ik ben ook echt bang geweest, ik was hoogzwanger in de hoogste piek van Corona en moest ook nog 3 x per week op controle in het zk. Dus ik weet ook hoe het is..
Alle reacties Link kopieren
Onze kleine man is goed gekeurd door het consultatiebureau :proud:

Meneer is 7 cm gegroeid en is 0,8 kilogram aangekomen. Is een zeer tevreden mannetje dus het consultatiebureau was zeer tevreden. Nou dan mama ook :love:

Had het niet verwacht dat ze zo tevreden zouden zijn

Hoe is het verder met iedereen?
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Mooi Zonneoog, je verwachtte het al hè? Fijn hoor dat het zo goed gaat. Jullie hebben relatief weinig opstartproblemen gehad heb ik het idee.

Jessica, hij eet al serieus dus! Wat een grote kerel wordt dat! Vindt hij het wel lekker/leuk/spannend?

Mieremuis, bij mij werden termijnecho en nipt ooo gecombineerd. Maar omdat ik met TRIDENT 1 meedeed, was dat met tien weken (die is een week eerder dan TRIDENT 2). Maar wat zijn die eerste weken (die láng duren) toch spannend inderdaad. Ik hoop dat ook nooit meer mee te hoeven maken!

Unexpectedmum, hoe gaat het nu? Nog steeds heerlijk klachtenvrij?

Hier gaat het mwah. Ik zou graag wat positiever willen zijn, maar lichamelijk begint het me wel op te breken. Ik heb ook een lage weerstand, pik elk virusje mee, nu pijnlijke tandvleesontsteking (nooit eerder gehad in m’n leven, ik heb zelfs nog nooit een gaatje gehad), en ben zo moe. Ik had de baby ook anderhalve dag niet gevoeld, en zit dan gelijk weer in zak en as. Gelukkig net wel weer wat leven gevoeld.

Sorry dames dat ik niet wat vrolijkers te melden heb :cry: Eigenlijk is er niet zo veel aan de hand dus, maar voel me een beetje zwaarmoedig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben inderdaad weinig opstart problemen gehad. Maar er zijn nog wel wat onzekerheid dingetjes.
Zoals vanmiddag heb ik mijn moppie de fles gegeven en hij viel daarna zonder boertje in slaap in de omgekeerde hoera houding op mijn schouder. Na een half uur toch nog het boertje zonder melk en sliep verder. Na een uur kreeg ik kramp en ik heb mijn man gevraagd of hij hem even in de box kon leggen. Zo gezegd zo gedaan maar hij begon toen te huilen. Speentje hielp niet, knuffelen hielp niet, vieze luier ook niet dus zei mijn man : geven we hem wat eten. Mijn moeder zei ook al: hij heeft vanmorgen goed gepoept dus die heeft vast honger. Heb 90 ml gemaakt want hij houd wel op met drinken als ie echt niet meer wil. Daarvan 60 ml opgedronken. Wel een paar mondjes terug. Ik maak mij daar niet zo druk om maar mijn man wel. Die denkt al na twee mondjes terug dat de halve fles eruit is. Toen een goede boer met melk. Opgeteld twee volle mondjes terug. Daarna rustig bij mijn man op schoot en lekker om zich heen aan het kijken. Maar als mij man zo doet dat volgens hem alles eruit is... Dan wordt ik heel onzeker.

Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik was ook de eerste weken van mijn zwangerschap ziek. Echt goed ziek. Ik voelde mijn kleine man toen ook veel minder en dat maakte mij ook heel bang. Later had ik ook mindere dagjes en dan bewoog mijn mannetje met mij mee. Ik was niet lekker en dan voelde ik hem ook minder.

Ik wens je heel veel beterschap :redrose:
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, herkenbaar mybestfriend... Zo makkelijk dat je dan van slag kan raken, een dag minder leven of minder symptomen voelen en dan meteen bang zijn dat het helemaal mis is.
En die vervelende moeheid :whip: zo'n zwangerschap is gewoon niet leuk, 9 maanden bikkelen en duimen dat het goed blijft gaan... Om dan na 9 maanden alles vergeten te zijn :heart:

Zonneoog ik zou me niet zo snel zorgen maken als de kleine wat melk teruggeeft... Zolang hij goed plast en groeit gaat het goed toch? En zolang hij tevreden is.
Het maagje is gewoon nog niet zo sterk dus het komt er makkelijk weer uit, maar als het hele flesje eruit zou komen zou je het wel merken.
Alle reacties Link kopieren
Mieremuis schreef:
03-10-2020 20:06
Nogmaals, herkenbaar mybestfriend... Zo makkelijk dat je dan van slag kan raken, een dag minder leven of minder symptomen voelen en dan meteen bang zijn dat het helemaal mis is.
En die vervelende moeheid :whip: zo'n zwangerschap is gewoon niet leuk, 9 maanden bikkelen en duimen dat het goed blijft gaan... Om dan na 9 maanden alles vergeten te zijn :heart:

Zonneoog ik zou me niet zo snel zorgen maken als de kleine wat melk teruggeeft... Zolang hij goed plast en groeit gaat het goed toch? En zolang hij tevreden is.
Het maagje is gewoon nog niet zo sterk dus het komt er makkelijk weer uit, maar als het hele flesje eruit zou komen zou je het wel merken.
Daar heb je inderdaad een punt. Ik weet dat het hartstikke goed gaat met hem en dat ie hartstikke gezond is maar ik maak me gauw zorgen. Ben ook nog steeds bang dat ik hem kwijt raak. In de nacht ook, als ik slaap dan wordt ik weleens wakker voordat ik mijn kereltje hoor. En dan ben ik van mening dat ik hem in mijn armen heb op dat moment en dan wordt ik wat wakkerder en dan is ie ineens weg. En dan wil ik mijn man weleens wakker maken omdat mijn kind weg is. En dan moet ik opstaan en even naar hem toelopen en dan zie ik hem in zijn bedje en dan is het goed. Ik weet het ik ben raar
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat dat raar is, volgens mij heeft iedere ouder of moeder deze gevoelens, laat staan als je al eens een kindje bent verloren en weet hoe kwetsbaar die kleintjes zijn :hug:
Ze is weer goedgekeurd hoor! Echo duurde wel veertig minuten. Dit was de twintigwekenecho (met negentien weken). Heb echt heel slecht geslapen, werd met hartkloppingen wakker.
De arts zei ook nog dat ik op mijn leeftijd 20% kans heb op zwangerschapsvergiftiging :| Nou ja, so far so good.
Alle reacties Link kopieren
Whoohooo. Gelukkig was alles goed!

De boodschap over zwangerschapsvergiftiging is wat minder. Ik zou het voorlopig omdraaien: je hebt maar liefst 80% kans dat je daar geen last van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je dan als ik vragen mag?

Het is niet je eerste, vorige zwangerschappen geven toch ook wel een indicatie of je meer/minder risico loopt?
Ik ben zelf nu 40 maar vorige zwangerschap 2 jaar geleden prima verlopen qua bloeddruk etc.


Fijn van de goede echo!!! Snap helemaal dat je er wakker van hebt gelegen... Vanaf hier kan het alleen maar leuker worden toch? Ze is gezond verklaard, dikke kans dat het verder een gewone zwangerschap wordt :)

Hier begint m'n buik toch wel te groeien, krijg mn broek niet meer dicht... Nu 10 weken, nog een week tot de echo :fortune:
Mieremuis, met tien weken paste me ook geen broek of rok meer. Snel hè? Ik wilde ook nog niks aanschaffen bij die termijn...

Zonneoog, ik denk dat die angstgevoelens niet abnormaal zijn. Zeker niet na wat jij hebt meegemaakt. Maar mijn moeder had ze na mijn geboorte ook (ik ben de oudste). Die was altijd bang dat ik ineens niet meer ademende en ze sliep heel onrustig. Ze durfde ook geen bruggen met me over uit angst dat ik in het water zou vallen... Ze is verder totaal niet iemand met een angststoornis ofzo, maar misschien dat hormonen dit ook met je doen. En nogmaals, met jouw historie natuurlijk helemaal niet gek. Gelukkig word je elke keer gerustgesteld door je kereltje.

Hier gaat het na drie slechte dagen gelukkig weer wat beter. Lichamelijk, en -daardoor?- ook psychisch.
anoniem_400771 wijzigde dit bericht op 10-10-2020 15:28
3.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
07-10-2020 19:04
Mieremuis, met tien weken paste me ook geen broek of rok meer. Snel hè? Ik wilde ook nog niks aanschaffen bij die termijn...

Zonneoog, ik denk dat die angstgevoelens niet abnormaal zijn. Zeker niet na wat jij hebt meegemaakt. Maar mijn moeder had ze na mijn geboorte ook (ik ben de oudste). Die was altijd bang dat ik ineens niet meer ademende en ze sliep heel onrustig. Ze durfde ook geen bruggen met me over uit angst dat ik in het water zou vallen... Ze is verder totaal niet iemand met een angststoornis ofzo, maar misschien dat hormonen dit ook met je doen. En nogmaals, met jouw historie natuurlijk helemaal niet gek. Gelukkig word je elke keer gerustgesteld door je kereltje.

Hier gaat het na drie slechte dagen gelukkig weer wat beter. Lichamelijk, en -daardoor?- ook psychisch.
Dat zei mijn tweede vader ook altijd: als je je lichamelijk goed voelt gaat het geestelijk ook vaak snel beter.
Was altijd wel een wijze man. Is 5 jaar geleden overleden. Een maand nadat ik mijn zoon ben verloren. De derde naam van mijn zoon is zijn naam. Toch een klein beetje troost.

Wat fijn dat je je nu wat beter voelt!

Hier moet ik al vaak lachen om mijn zoon. Zo'n heerlijk kind! Gisteren had ie zijn speen uitgespuugd met een kracht! Lag zonder gekheid twee meter verderop. Zei: heb je je speen weer uitgespuugd? En daarop reageerde hij met zijn tong uitsteken en geluidje te maken. En vandaag zit ie tegen een glimlach aan. Nog even en dan die prachtige lach! Ik kan niet wachten. Jammer dat ik geen foto's kan laten zien. Of filmpjes...

Whatsapp groepje maken? :proud:
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Zonneoog schreef:
07-10-2020 19:21
Dat zei mijn tweede vader ook altijd: als je je lichamelijk goed voelt gaat het geestelijk ook vaak snel beter.
Was altijd wel een wijze man. Is 5 jaar geleden overleden. Een maand nadat ik mijn zoon ben verloren. De derde naam van mijn zoon is zijn naam. Toch een klein beetje troost.

Wat fijn dat je je nu wat beter voelt!

Hier moet ik al vaak lachen om mijn zoon. Zo'n heerlijk kind! Gisteren had ie zijn speen uitgespuugd met een kracht! Lag zonder gekheid twee meter verderop. Zei: heb je je speen weer uitgespuugd? En daarop reageerde hij met zijn tong uitsteken en geluidje te maken. En vandaag zit ie tegen een glimlach aan. Nog even en dan die prachtige lach! Ik kan niet wachten. Jammer dat ik geen foto's kan laten zien. Of filmpjes...

Whatsapp groepje maken? :proud:

Ik heb ook angstgevoelens sinds mijn zoontje er is. Ik kamp met de gedachtenis dat mij iets gebeurd ( waardoor hij zonder moeder moet opgroeien ) of dat er iets met m’n zoontje gebeurd. Ik ben zelf pas 27. Waar het aan ligt? Geen idee. Misschien omdat ik nu moeder ben. Ik heb hier vantevoren nooit over nagedacht. Ik vraag me soms ook wel eens af of dit normaal is. Ik heb zelfs getwijfeld om de huisarts in te schakelen hierover. Maar ik heb het toch maar niet gedaan. Misschien zijn het nog hormonen en gaat het wel over. Maar in jou situatie begrijp ik de angstgevoelens helemaal!

Ja, leuk hè zo genieten van je zoontje. Hoe oud is hij nu eigenlijk? Ik vond dat ook geweldig dat eerste lachje. Ik vind trouwens ieder nieuwe stap heel leuk. Inderdaad jammer dat je zo niks kan laten zien aan elkaar haha.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
05-10-2020 12:43
Ze is weer goedgekeurd hoor! Echo duurde wel veertig minuten. Dit was de twintigwekenecho (met negentien weken). Heb echt heel slecht geslapen, werd met hartkloppingen wakker.
De arts zei ook nog dat ik op mijn leeftijd 20% kans heb op zwangerschapsvergiftiging :| Nou ja, so far so good.
Wat fijn dat je zo’n goede echo hebt gehad! Is weer een geruststelling toch? Ik heb een zwangerschapsvergiftiging gehad, tijdens de bevalling ontwikkeld. Kan echt iedereen krijgen. Gewoon je bloeddruk goed in de gaten laten houden. Ga je in het ziekenhuis bevallen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn mannetje is vandaag 6 weken.

Heeft alleen geen zin meer om nog wat te slapen :proud: paar weken geleden wilde hij na de vroege fles nog wel even lekker met mama slapen maar dat is sinds een paar dagen over. Hij vind het veel te leuk in de ochtend wakker zijn :proud:
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Gefeliciteerd Zonneoog! Jouw babytijd klinkt wel echt heel leuk en goed. Ondanks de nodige zorgen lijkt het gewoon hartstikke voorspoedig te gaan en je geniet.

Jessica, ik weet het, in 10% van de zwangerschappen maar liefst komt zwangerschapsvergiftiging voor, ongeacht leeftijd. Ik ken ook wel mensen die het gehad hebben, waarvan er een toch wel nog een tijdje ziek is gebleven nadat de baby gehaald was. Bij jou dus tijdens de bevalling? Mag ik vragen hoe dat verlopen is?

De echo heeft wel weer wat geholpen inderdaad, plus mijn betere gezondheid, plus dat ik haar nu frequenter voel (voor zolang het duurt ;-D). Ik voel doo die bewegingen wel precies waar de placenta ligt (daar voel ik namelijk niks, alleen eromheen).

Hier helaas weer erg dichtbij een coronageval. Dat houd je natuurlijk niet tegen met schoolgaande kinderen. Blijf het wel spannend vinden hoor. Zaterdag horen we of zoons beste vriend het ook heeft, en dan eventueel zoon maar weer laten testen.

Unexpectedmum, Mieremuis, hoe gaat het met jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven