ondernemer & zwanger

13-05-2021 15:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zijn er meer ondernemers met een actief beroep die zwanger zijn / zijn geweest? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen ;)

Ik ben zelf ondernemer met een staand beroep (wil niet heel specifiek zijn ivm herkenbaarheid). Ik ben nu 31 weken zwanger van de eerste en zit nog te twijfelen tot hoelang ik ga door werken (Het liefst dus langer dan 36 weken) Ik voel mij helemaal fit, ik heb 0 klachten en de controles zijn goed.

Ik ben benieuwd naar andere verhalen. Tot hoelang zijn jullie doorgewerkt? Wanneer zijn jullie weer begonnen?

Financieel heb ik geen zorgen, dus daar gaat het mij niet om.
firsttimemom2021 wijzigde dit bericht op 13-05-2021 15:57
Reden: niet duidelijk misschien ;)
1.91% gewijzigd
Als het niet om financiele plaatje mbt ondernemerschap gaat dan kan je ook als niet ondernemer toch je ervaringen delen met jou?
Alle reacties Link kopieren
Is het niet verplicht om met 36 weken te stoppen, als je in loondienst bent? Maar alle ervaringen zijn welkom. Mijn partner wil dat ik niet te lang blijf door gaan, maakt zich snel zorgen. Ik ben altijd van het harde werken geweest (60 uur per week minimaal is mij niet onbekend) en verder altijd actief. Ik weet dat ik echt wel geluk heb dat ik 0 klachten heb, maar ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die tot langer dan 36 weken zwangerschap hebben gewerkt. Is het verstandig, heb je achteraf spijt etc?
Firsttimemom2021 schreef:
13-05-2021 15:56
Is het niet verplicht om met 36 weken te stoppen, als je in loondienst bent? Maar alle ervaringen zijn welkom. Mijn partner wil dat ik niet te lang blijf door gaan, maakt zich snel zorgen. Ik ben altijd van het harde werken geweest (60 uur per week minimaal is mij niet onbekend) en verder altijd actief. Ik weet dat ik echt wel geluk heb dat ik 0 klachten heb, maar ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die tot langer dan 36 weken zwangerschap hebben gewerkt. Is het verstandig, heb je achteraf spijt etc?


Heb je alles mbt je zwangerschapsverlof al geregeld als zelfstandig ondernemer zijnde?

Verder, als jij je verder prima voelt, wat maakt het dan uit hoe anderen dit hebben gedaan? Waarom zou het niet verstandig zijn? Spijt is nl wat een koe schijt ;-)
Ah, zo.

Ik denk alleen maar dat die 36 weken niet zo maar gesteld zijn voor de zwangere partij, toch?

Dus je kan het proberen maar aangezien niemand zelfde is en zelfde zwangerschap beleeft en klachten heeft of juist niet, is leuk om over te kletsen maar verder heb je niets aan andermans ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er rekening mee gehouden dat je ook met 37 weken (of eerder) kunt bevallen?
Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt? Wordt je ingehuurd of niet, want dan zal er bijtijds een overdracht moeten plaatsvinden lijkt mij. Komen afnemers/klanten in de problemen als je ieder ogenblik gaat bevallen of wordt eea sowieso overgenomen dat zij hiervan niet de dupe zijn?
Alle reacties Link kopieren
Heb je de WAZO wel aangevraagd?
En meld je je klanten op tijde dat je stopt met werken? Als je kindje nu 3 weken voor de tijd komt, onverwacht, is dan alles geregeld op dat moment?

Hier ondernemer ( wel ander beroep, administratief) en 2 kinderen gekregen. Bij de eerste ben ik er maar 3 dagen tussenuit geweest, toen ik in het ziekenhuis lag. Zat in de kraamweek rustig mails weg te werken. Kon toen ook, want was nog geen groot kantoor en uiteindelijk een mooie bevalling.
Bij de tweede totaal ander verhaal. Had toen een peuter ook natuurlijk, maar bevalling was vreselijk. Toen had ik gelukkig vervanging voor mijn kantoor geregeld, op tijd. Want toen ben ik echt máánden uit de running geweest.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
13-05-2021 16:05
Heb je alles mbt je zwangerschapsverlof al geregeld als zelfstandig ondernemer zijnde?

Verder, als jij je verder prima voelt, wat maakt het dan uit hoe anderen dit hebben gedaan? Waarom zou het niet verstandig zijn? Spijt is nl wat een koe schijt ;-)
Uiteraard, alles is netjes geregeld!
Geen idee, het is meer wat ik om mij heen zie/hoor/ervaar. Afgelopen 2 jaar zijn er in de vrienden en familie kring veel baby's geboren en iedereen had het maar over eerder verlof en dat ze daar zo naar uit kijken. Ik heb dat niet, wat moet je al die tijd doen? Dus ik vroeg mij gewoon af of ik er dan te makkelijk over denk, of ik iets mis?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik was ook fit. Heb nog lang gefietst naar mijn werk en zo. En toen ik 32 of 33 weken was kwam opeens de man met de hamer en snapte ik ook dat sommigen met 34 weken stoppen. Met 1 dag thuis werken en wat dagen verlof ben ik tot 36 weken doorgegaan, maar ik vond het dus opeens rap zwaarder worden. En ik ben in mijn verlof tot aan de bevalling elke middag gaan slapen. Dat hielp enorm.
Alle reacties Link kopieren
Firsttimemom2021 schreef:
13-05-2021 15:56
Is het niet verplicht om met 36 weken te stoppen, als je in loondienst bent? Maar alle ervaringen zijn welkom. Mijn partner wil dat ik niet te lang blijf door gaan, maakt zich snel zorgen. Ik ben altijd van het harde werken geweest (60 uur per week minimaal is mij niet onbekend) en verder altijd actief. Ik weet dat ik echt wel geluk heb dat ik 0 klachten heb, maar ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die tot langer dan 36 weken zwangerschap hebben gewerkt. Is het verstandig, heb je achteraf spijt etc?
Reken maar dat je bedrijf nu prioriteit heeft, maar dat na de geboorte de prioriteiten volkómen anders komen te liggen.
Stop op tijd, neem ook de tijd om je voor te bereiden op je bevalling. En te genieten van de laatste weken en dagen met zo'n gigantische buik en de rúst! Daarna ga je nooit meer zoveel tijd hebben als nu. Neem het er nog even van.

Niemand verplicht JOU om tot 42 weken door te werken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
__appelbloesem__ schreef:
13-05-2021 16:10
Heb je er rekening mee gehouden dat je ook met 37 weken (of eerder) kunt bevallen?
Natuurlijk! Alles is ook echt al in huis/geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
13-05-2021 16:31
Reken maar dat je bedrijf nu prioriteit heeft, maar dat na de geboorte de prioriteiten volkómen anders komen te liggen.
Stop op tijd, neem ook de tijd om je voor te bereiden op je bevalling. En te genieten van de laatste weken en dagen met zo'n gigantische buik en de rúst! Daarna ga je nooit meer zoveel tijd hebben als nu. Neem het er nog even van.

Niemand verplicht JOU om tot 42 weken door te werken.
Nee dat begrijp ik. Ik verplicht het mijzelf ook niet hoor, alles is al geregeld. Ben gewoon benieuwd naar ervaringen, ik ben niet van het niks doen, en mijn buik is tot nu toe heel erg bescheiden, dus misschien dat ik mij daardoor ook nog heel fit voel haha.

En voordat ik opmerkingen krijg vanwege het aantal uur, ik ga straks na het verlof 4 dagen werken en partner werkt minder ;)
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
13-05-2021 16:31
Tja, ik was ook fit. Heb nog lang gefietst naar mijn werk en zo. En toen ik 32 of 33 weken was kwam opeens de man met de hamer en snapte ik ook dat sommigen met 34 weken stoppen. Met 1 dag thuis werken en wat dagen verlof ben ik tot 36 weken doorgegaan, maar ik vond het dus opeens rap zwaarder worden. En ik ben in mijn verlof tot aan de bevalling elke middag gaan slapen. Dat hielp enorm.

Bedankt voor je reactie! Ik fiets ook elke dag naar mijn werk en merk nog niet dat ik dat zwaarder vind. Had jij een actieve baan?
Firsttimemom2021 schreef:
13-05-2021 16:31
Uiteraard, alles is netjes geregeld!
Geen idee, het is meer wat ik om mij heen zie/hoor/ervaar. Afgelopen 2 jaar zijn er in de vrienden en familie kring veel baby's geboren en iedereen had het maar over eerder verlof en dat ze daar zo naar uit kijken. Ik heb dat niet, wat moet je al die tijd doen? Dus ik vroeg mij gewoon af of ik er dan te makkelijk over denk, of ik iets mis?


Maar je begrijpt hopelijk toch ook wel het verschil tussen werknemer en zelfstandig ondernemer zijn?
Doreia* schreef:
13-05-2021 16:31
Stop op tijd, neem ook de tijd om je voor te bereiden op je bevalling. En te genieten van de laatste weken en dagen met zo'n gigantische buik en de rúst! Daarna ga je nooit meer zoveel tijd hebben als nu. Neem het er nog even van.
Ik vind dit een heel wijs advies. Als je zwanger bent van je eerste kun je je nauwelijks voorstellen hoe heftig je leven straks verandert. Dit zijn de laatste weken voor de komende jaren dat je echt helemaal met niemand behalve jezelf rekening hoeft te houden. Gun jezelf die tijd. Ook als je je lichamelijk topfit voelt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
13-05-2021 16:29
Heb je de WAZO wel aangevraagd?
En meld je je klanten op tijde dat je stopt met werken? Als je kindje nu 3 weken voor de tijd komt, onverwacht, is dan alles geregeld op dat moment?

Hier ondernemer ( wel ander beroep, administratief) en 2 kinderen gekregen. Bij de eerste ben ik er maar 3 dagen tussenuit geweest, toen ik in het ziekenhuis lag. Zat in de kraamweek rustig mails weg te werken. Kon toen ook, want was nog geen groot kantoor en uiteindelijk een mooie bevalling.
Bij de tweede totaal ander verhaal. Had toen een peuter ook natuurlijk, maar bevalling was vreselijk. Toen had ik gelukkig vervanging voor mijn kantoor geregeld, op tijd. Want toen ben ik echt máánden uit de running geweest.
Zeker! Ik heb een vof bedrijf, samen met een partner. Wij hebben dit ook al met elkaar geregeld en mocht ik eerder moeten stoppen/bevallen/noem maar op, dan kan ik gewoon wegvallen zeg maar.

Ik kan thuis zeker wel achter de schermen wat doen, maar het 'werk' zelf kan alleen echt op locatie en is dus ook heel actief/staand/presteren op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
Firsttimemom2021 schreef:
13-05-2021 16:31
Uiteraard, alles is netjes geregeld!
Geen idee, het is meer wat ik om mij heen zie/hoor/ervaar. Afgelopen 2 jaar zijn er in de vrienden en familie kring veel baby's geboren en iedereen had het maar over eerder verlof en dat ze daar zo naar uit kijken. Ik heb dat niet, wat moet je al die tijd doen? Dus ik vroeg mij gewoon af of ik er dan te makkelijk over denk, of ik iets mis?
Na je bevalling heb je geen seconde meer rust. Die 4 weken zijn daarnaast ook om goed uit te kunnen rusten voor de bevalling en de soms wel zware tijd met weinig nachtrust die je te wachten staat. Bij de 1e ben ik gestopt met 36 weken. De andere zwangerschappen met 34 weken.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
13-05-2021 16:37
Maar je begrijpt hopelijk toch ook wel het verschil tussen werknemer en zelfstandig ondernemer zijn?
Ik wel, maar de rest om mij heen niet zo blijkbaar.. aan de hand van de reacties in omgeving bedoel ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn 2e was ik in loondienst en deed er wat zzp-klussen naast
Loondienst had ik verlof 4 wken voor, 12 weken na.
Maar mijn eerste klus pakte ik weer op.binnen de 12 weken
Kan gewoon hoor,het is alleen niet verplicht
Alle reacties Link kopieren
Even ter verduidelijking. Ik hoop dat ik tot 36 weken mijn werk nog kan blijven doen (lukt dat niet, is er ook geen man overboord), en daarna dat ik af en toe nog wat daagjes een paar uur kan meehelpen in de zaak.

Hier wordt niet op gerekend, maar mooi meegenomen als dit kan. En anders eventueel wat achter de schermen thuis, mails / website bijhouden etc. Nogmaals hier gaan wij geen rekening mee houden, maar zou meegenomen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Firsttimemom2021 schreef:
13-05-2021 16:36
Bedankt voor je reactie! Ik fiets ook elke dag naar mijn werk en merk nog niet dat ik dat zwaarder vind. Had jij een actieve baan?
Nee, tenminste niet staand. Maar wel met regelmatig een stukje fietsen van 5-10 minuten tussen 2 overleggen. Ik was ook relatief oud, 39, dus wellicht dat dat meespeelde. Maar de verloskundigen vonden mij altijd heel fit en nog makkelijk bewegen. En dat bleef ook wel zo. Maar de energie was dus opeens veel minder.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt dan prima toch? Zeg ik als niet-ondernemer overigens.
Ik was doodop toen mijn verlof begon, dus wilde alleen maar uitrusten voor mijn bevalling begon, maar zo te horen heb jij daar geen last van!
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
13-05-2021 16:46
Nee, tenminste niet staand. Maar wel met regelmatig een stukje fietsen van 5-10 minuten tussen 2 overleggen. Ik was ook relatief oud, 39, dus wellicht dat dat meespeelde. Maar de verloskundigen vonden mij altijd heel fit en nog makkelijk bewegen. En dat bleef ook wel zo. Maar de energie was dus opeens veel minder.
Ah oké, dankjewel! Ik ben zelf 29 en altijd wel fit geweest.

Overigens weten de verloskundige ook van mijn situatie en vinden dat ik vooral naar mijn lichaam moet luisteren en zolang alles goed blijft, ik gewoon moet doen waar ik mij goed bij voel. Ik begrijp zeker dat het ineens kan veranderen, dus ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
__appelbloesem__ schreef:
13-05-2021 16:49
Dat klinkt dan prima toch? Zeg ik als niet-ondernemer overigens.
Ik was doodop toen mijn verlof begon, dus wilde alleen maar uitrusten voor mijn bevalling begon, maar zo te horen heb jij daar geen last van!
Dankjewel! En dat kan ik mij ook voorstellen hoor, iedereen moet uiteraard doen waar diegene zich goed bij voelt ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven