Ouderschapsverlof

29-07-2016 15:50 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met een kwestie waar ik niet helemaal uit kan komen en waar ik graag meerdere meningen over zou horen.

Momenteel heb ik een fulltime baan van 40 uur en ben ik zwanger. Ik zit nu in de ziektewet en werk nog maar 12 uur tot aan mijn verlof. Dat is voor de rest prima.

Echter heb ik een jaarcontract en geen vast contract. In juni is mijn zelfde contract verlengd voor nog 1 jaar. In december zit mijn verlof erop en moet ik weer aan het werk. 40 uur is gewoonweg niet haalbaar en het minimale dat ik mag werken is 32 uur.

Maar ik mag die 32 uur alleen werken met ouderschapsverlof. Dus contract wordt niet gewijzigd naar 32 uur maar blijft 40 uur en moet dan 1 dag in de week verplicht ouderschapsverlof opnemen om zo 32 uur te kunnen werken.

Nu werd ik er vandaag op gewezen dat mijn leidinggevende dit niet zo mag doen juridisch gezien. Ik zit nu natuurlijk bomvol hormonen en voelde me genaaid door mijn leidinggevende. Hoezo verplicht hij mij dit? Waarom vraagt hij niet eerst aan HR of het contract aangepast kan worden.

Ik in tranen (leidinggevende is op vakantie) en boos en voelde me gediscrimineerd. (jaja ik weet het hormonen). Toevallig was iemand van HR aanwezig op kantoor (die zijn er nooit want die zitten in Duitsland) en hebben we gesprek gehad en gevraagd of ze ernaar kunnen kijken om mijn contract toch aan te passen naar 32 uur.

Maar nu ik eenmaal thuis ben en gekalmeerd ben heb ik me erin verdiept en mijn zusje om advies gevraagd want die heeft een juridische achtergrond en vraag ik me af was dit wel de juiste beslissing?

Het bedrijf heeft een personeelsstop en de kans is aanwezig dat ik in juni geen contractverlenging krijg omdat ik dan een vast contract moet krijgen en er dan alsnog uitvlieg. Krijg ik toch een vast contract dan wil mijn leidinggevende dan kijken om deze in juni om te zetten naar 32 uur.

Mijn vraag is wat moet ik nu doen? Ouderschapsverlof accepteren vanaf december tot juni? En dan in juni maar zien wat er gebeurd? En dan liefjes mijn excuses aanbieden en zeggen dat er veel hormonen in het spel waren en dat ik me erin verdiept heb en dat dit gewoon de beste oplossing is?

Of voet bij stuk houden en afwachten of ze mijn contract naar 32 uur kunnen omzetten?

Ik weet sowieso minder dan 32uur mag ik niet werken bij deze werkgever, daarvoor ben ik te waardevol ofzo. Hebben ze me te hard nodig?

Ik zit nu echt met mijn handen in het haar en besef me dat ik te overdreven heb gereageerd en dat ik het eerst thuis had moeten uitzoeken i.p.v. meteen druk uitoefenen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
quote:gordijn87 schreef op 29 juli 2016 @ 16:13:

[...]

Dit geldt alleen als je baas een deel van je ouderschapsverlof betaald, wat opzich ook logisch is. Maar als je gewoon ouderschapsverlof opneemt onbetaald kunnen ze dit niet verplichten.Het is niet overal zo overigens. Ik viel onder de oude regels qua ouderschapsverlof en kreeg 75% uitbetaald. Daarna mocht ik gewoon mijn contract laten aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Vind het wel bijzonder dat niemand het een issue vindt dat het een opgelegd iets is en dat dus voor mij bepaald wordt. Misschien wil ik mijn ouderschapsverlof pas inzetten als het kind naar school gaat omdat dat gunstiger is. Maar ik ga nog eens even goed nadenken. Ik heb nog niks getekend en het contract wordt niet direct opgesteld. Ze gaan alleen kijken naar de mogelijkheden.
Ik dacht eigenlijk dat je zonder vast contract überhaupt helemaal geen ouderschapsverlof mocht opnemen! Of is dat alleen in onderwijs zo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven