PCOS en 2x miskraam

17-11-2014 08:19 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier mijn verhaal. Ik heb PCOS, maar door gezonde leefstijl is mijn cyclus nu wel heel wisselend maar acceptabel. In juni spontaan zwanger, maar spontane miskraam bij 6 weken. In oktober tot ons grote geluk weer zwanger! Echter donderdag bij de echo een missen abortion. We zijn hier echt kapot van.

Wat nu??

Ik heb echt even positieve verhalen nodig om weer vooruit te kunnen kijken...
Bah, heel vervelend, een miskraam is echt NIET leuk. Knuffel voor jou.

Ik heb ook PCOS, en tussen mijn eerste en tweede zit 4,5 jaar, dankzij het moeizaam zwanger worden en herhaaldelijk miskramen. Maar uiteindelijk toch weer zwanger geworden, en nog spontaan een derde zwangerschap. Dus het kan wel. Veel sterkte voor nu.
Ik heb ook PCOS, ik leef ook gezond maar mijn cyclus werd pas redelijk na het krijgen van 2 kinderen. Tussen hun twee heb ik een missed abortion gehad. Dat was een spontane zwangerschap. De andere 2 dmv hormonen. Nu ben ik weer spontaan zwanger geraakt.
Ik heb geen PCOS. Eigenlijk doet alles het bij mij helemaal goed. Tot mijn grote frustratie, want zwanger werd ik niet. In 2,5 jaar tijd heb ik een miskraam en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad waarna één van mijn eileiders werd verwijderd. Daarna raakte ik weer zwanger, met hulp, en ging het wèl goed. Mijn zoon is nu 3,5 maand.
Verdrietig! Maar volgens mij geeft PCOS geen verhoogd risico op miskramen, toch? Ik heb zelf 2 miskramen gehad en de derde zwangerschap ging goed. Dus blijf hoop houden! Je wordt redelijk snel zwanger, dus dat is alvast positief, toch?
Hou hoop! Ik heb een lichte vorm van pcos, laatste controle 12 cystes bij eierstokken en bms van 4 mm. Nu dankzij volledig suikervrij dieet weer zwanger zonder medische hulp. Heb geen overgewicht.

Hiervoor 2 mk gehad in 2013 en begin2014. Nu lijkt het goed te gaan, ben nu bijna 12 weken. Het wordt ons eerste kindje. Heel spannend en vaak nog angstig ondanks goede termijnecho...

Het is ook niet niks voor je, 2 mk achter elkaar.

Laat je nog onderzoek doen? Wij hebben alleen de belangrijkste dingen laten doen, chromosomen, antifosfolipiden en homocysteine. Kwam niets uit, die kans is ook heel klein.

Ik duim voor je meid! Geloof in jezelf en jullie toekomst!
quote:aikidoka schreef op 17 november 2014 @ 09:11:

Verdrietig! Maar volgens mij geeft PCOS geen verhoogd risico op miskramen, toch? Ik heb zelf 2 miskramen gehad en de derde zwangerschap ging goed. Dus blijf hoop houden! Je wordt redelijk snel zwanger, dus dat is alvast positief, toch?Volgens mijn gyn heb je met PCOS 30% meer kans op een miskraam. Ik vind eerlijk gezegd een miskraam emotioneel moeilijker dan het moeilijk zwanger worden, en snel zwanger worden geeft geen garantie op een goede zwangerschap.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet niet zo goed of ik nu al onderzoek wil laten doen naar oorzaak miskraam. Gynaecoloog is ook erg terughoudend moet ik zeggen. Ze gooien het gewoon op 2 x domme pech. Maarja die domme pech maakt me wel super verdrietig en angstig voor de toekomst...
Zouden jullie onderzoek naar miskraam al inzetten? Of nog afwachten?

Kans is natuurlijk groot dat er niets uitkomt, maar als er wel wat uitkomt wat ons zou kunnen helpen...
Hey Libelle, ook hier twee keer een miskraam achter elkaar. De eerste was in april en de tweede 12 april. Ik had er de tweede keer een goed gevoel over, maar wel kwamen tijdens de echo (9w) achter dat het niet verder was gegroeid dan 5 a 6 weken. D.m.v. Super Clifford, gefeliciteerd! Pff, kan me helemaal voorstellen hoe je er nu in staat, voel het bijna zelf. Afleiding zoeken is het beste denk ik... Het komt vast helemaal goed nu!!

Hier best blij vandaag. Heb zelfs geen inlegkruisjes meer nodig, dus geloof dat het echt bijna klaar is nu. De zwangerschapskwalen zijn ook helemaal weg. Ik ben zelfs niet moest. Die irritante kriebel blijft alleen wel irriteren, hoop dat dit ook snel weg is... pillen opgewekt en inmiddels vloei ik bijna niet meer.

De eerste week voelde ik me vreselijk, maar inmiddels gaat het stukken beter. Ik heb weer een positief gevoel over een volgende zwangerschap. Het positieve gevoel komt dus weer terug! Ik schrijf mee in een ander forum en daar ook meer met meerdere miskramen en nu toch zwanger met een goed verloop. Waarschijnlijk echt gewoon domme pech. Mijn gyn stelde zelf onderzoek voor. Ik twijfel nog of ik dat wel wil. 24-11 iig nacontrole @ gyn...
Ik heb uiteindelijk geen onderzoek laten doen. Ik moest 12 weken wachten na de zwangerschap en wilde het eerst zelf niet zo. Toen ik er wel aan toe was, na 6 maanden, was ik weer zwanger. En dat ging goed, dus onderzoek is er niet meer van gekomen. Ik zou het dus wel vragen/inzetten, maar erop rekenen dat je sowieso een poos moet wachten voor je echt onderzoek kan laten doen. In mijn geval was het alleen bloedonderzoek, dat leek me ook goed te doen, niet belastend.
@ aikidoka, precies de reden waarom ik twijfel over verder onderzoek. Misschien plan ik wel een onderzoek, maar gaan we ondertussen wel gewoon verder. Wil het gewone leventje weer lekker verder leven en dan zien we wel hoe het loopt. Dat het bij jou de derde keer wel goed is gegaan geeft me ook een positief gevoel . Thanks
Gewoon plannen. Ik kreeg de formulieren ook zo mee, zo van dan kun je gaan als je minstens 12 weken verder bent en eraan toe bent. Gezien mijn leeftij, 38 bij tweede miskraam, 39 bij de 3e zwangerschap, snapte het ziekenhuis ook heel goed dat wij niet gingen wachten en weer anticonceptie gingen gebruiken. Wij hadden ook afgesproken dat we nog 1 zwangerschap gingen proberen. Is voor ieder een andere keus, ons gaf die beslissing rust. Kan je ook overwegen, of juist een pauze. Ik weet niet wat jouw leeftijd is?
Ik ben 29, maar ik voel er ook wel voor om het ook op die manier te doen. Lief staat er hetzelfde in, dus geloof dat we het net zo gaan doen als jullie. Na de eerste miskraam wilde ik pauze, maar wil nu eigenlijk wel weer gewoon verder. Meer zo van: De seks er niet om laten en als het komt dan komt het. Vraag me alleen af of de kans op mk groter is als je meteen weer zwanger bent. Niet dat ik daar op reken, de vorige keren duurde het ook wel even. Maar stel dat....
Nee, de kans op zwangerschap is wel hoger. Mocht er dus iets mis bij jou dat zwangerschappen moeilijk/onmogelijk maakt, dan zul je waarschijnlijk wel weer een miskraam krijgen, maar dat heeft niets te maken met de vorige miskraam. Ik heb altijd wel een cyclus pauze genomen, om me emotioneel wat rust te geven. Maar ook dat hoeft niet.
Oké ik denk dat wij vragen of we het ook zo kunnen doen.

Ik moet trouwens echt flink door het verdriet heen deze keer merk ik. Je snapt het gewoon niet ruim een jaar geleden zo blij begonnen aan deze reis en nu denk ik komt het ooit goed?? (is ook gewoon nog zo vers)

Weekendje weg gepland om even hoofd leeg te maken hoop dat het werkt!
Hoi dames, ik ben nieuw op het forum en heb ook PCOS. Bij PCOS heb je juist wél een verhoogde kans op miskramen (percentage weet ik niet), omdat als je last hebt van hormoonverstoringen er sprake van zijn van te weinig progesteron in de tweede helft van de cyclus.

Progesteron is het hormoon dat ervoor zorgt dat een bevrucht eitje zich innestelt in de baarmoederwand. En als dat niet voldoende wordt aangemaakt (vaak in combinatie met oestrogeendominantie - bijv bij overgewicht -en hoge testosteron - bijv bij overbeharing), is de kans op miskraam dus (iets) groter.

Zelf gelukkig nog helemaal geen ervaring mee, want mijn vriend en ik zijn 'het' nog niet aan het proberen, maar de diagnose PCOS maakt me wel een beetje bang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven