Perongeluk rauw vlees gegeten

01-11-2018 21:06 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben ik gezellig met een vriendin gaan uit eten. Heerlijk wok gegeten; gewokte biefstukreepjes met groenten in saus. Dit mag omdat het volop verhit wordt, tot vlammen toe.. Na mijn halve bord leeggegeten te hebben zag ik dat de biefreepjes van binnen rood waren, niet allemaal maar toch.
Flinke paniek....... Derest heb ik laten staan.

Ik kan er nu weinig meer aan doen maar maak me er toch wel zorgen over.

14+5 weken.
Flinke paniek?
Geen zorgen je gaat er niet dood aan, en je vruchtje ook niet. Bel je verloskundige, ze stelt je gerust.
Always look on the bright side of life
Ik ken mensen die sushi, carpaccio en gerookte zalm door aten. Kerngezonde baby’s! Geen reden tot zorg lijkt me.
Flowerspowers schreef:
01-11-2018 21:10
Flinke paniek?
Geen zorgen je gaat er niet dood aan, en je vruchtje ook niet. Bel je verloskundige, ze stelt je gerust.
Niet dood idd. Maar wel kans op afwijkingen toch door rauw vlees?
Vivalamor schreef:
01-11-2018 21:12
Ik ken mensen die sushi, carpaccio en gerookte zalm door aten. Kerngezonde baby’s! Geen reden tot zorg lijkt me.
Oké, ja vind het eng omdat het niet mag.
Ach, is nu toch niks meer aan te veranderen. Weet je weer voor de volgende keer dat je even moet vragen om doorbakken.
Doe eens rustig joh. Allemachtig.
De kans dat je er ziek van wordt en dat het slecht is voor de vrucht is heel erg klein. Beter is om die kans helemaal te vermijden, maar dit is nou eenmaal gebeurd. Mijn schoonzus heeft de hele zwangerschap filet american gegeten, omdat ze niet wist dat dit van rauw vlees gemaakt wordt (ze is niet van Nederlandse afkomst), nichtje is gezond en inmiddels 16.
Semmybrouwer schreef:
Ja als je je hele zwangerschap echt rauw rood vlees eet, elke dag, dat is niet zo handig. Maar echt, 3 hapjes iets rode biefstuk, geen probleem hoor.
Always look on the bright side of life
Semmybrouwer schreef:
Je weet het niet zeker? Niet je eerste topic toch over angsten in de zwangerschap?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Flowerspowers schreef:
01-11-2018 21:10
Flinke paniek?
De reden dat je geen rauw vlees mag eten is omdat er de parasiet in kan zitten die toxoplasme veroorzaakt

Als to toevallig een stukje vlees heeft gegeten waar die parasiet in zit kan zij ziek worden en kan de ongeboren vrucht in de eerste maanden van de zwangerschap sterven. In een later stadium van de zwangerschap kan het kind geboren worden met afwijkingen. Voornamelijk oogafwijkingen.

Dus wat jij zegt klopt zeker niet. Het kind kan er wel degelijk aan dood gaan.

Toch is er geen reden voor grote paniek. De kans dat er net in dat ene stukje vlees de parasiet zat en dat je daadwerkelijk ziek wordt is heel erg klein.

Bovendien heeft ongeveer 25 % van de bevolking de ziekte asl eens gehad zonder het te merken. Dan ben je immuun. Als je niet ziek wordt dan wordt je kind het ook niet.
sugarmiss schreef:
01-11-2018 21:29
De reden dat je geen rauw vlees mag eten is omdat er de parasiet in kan zitten die toxoplasme veroorzaakt

Als to toevallig een stukje vlees heeft gegeten waar die parasiet in zit kan zij ziek worden en kan de ongeboren vrucht in de eerste maanden van de zwangerschap sterven. In een later stadium van de zwangerschap kan het kind geboren worden met afwijkingen. Voornamelijk oogafwijkingen.

Dus wat jij zegt klopt zeker niet. Het kind kan er wel degelijk aan dood gaan.

Toch is er geen reden voor grote paniek. De kans dat er net in dat ene stukje vlees de parasiet zat en dat je daadwerkelijk ziek wordt is heel erg klein.

Bovendien heeft ongeveer 25 % van de bevolking de ziekte asl eens gehad zonder het te merken. Dan ben je immuun. Als je niet ziek wordt dan wordt je kind het ook niet.
Dit bedoelde ik dus. Dat ik het behoorlijk eng vindt. Ik heb de parasiet waarschijnlijk nog nooit eerder gehad. Ben nog jong en geeen katten etc in huis gehad.
Semmybrouwer schreef:
01-11-2018 21:31
Dit bedoelde ik dus. Dat ik het behoorlijk eng vindt. Ik heb de parasiet waarschijnlijk nog nooit eerder gehad. Ben nog jong en geeen katten etc in huis gehad.
Maar je eet wel al jaren rauw vlees waarschijnlijk. Kans is dus gewoon aanwezig dat je die wel gehad hebt.
sugarmiss schreef:
01-11-2018 21:29
Toxoplasmose wordt veroorzaakt door katten en konijnenpoep.
Wat jij bedoelt is listeria en dit zit niet in rundvlees.

Niks aan het handje, onrust om niks.
Vivalamor schreef:
01-11-2018 21:34

Zit ook in rauw vlees. En Listeria wil ik ook niet bepaald krijgen.
Ja maar dan moet het vlees daarmee in aanraking zijn gekomen. Zeer zeer kleine kans dus

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Toxop ... angerschap

Ik denk dat de stress meer schade aanricht dan dat kleine beetje rauw vlees
Ik heb je even geloept. Doe eens relaxed en probeer eens te genieten.
Ik at mijn hele zwangerschap rauw vlees en vis. Kerngezonde kinderen. Echt, dit is op hoog vuur gewokt, stel je niet zo vreselijk aan alsjeblieft.
Heb je reden om je zoveel zorgen te maken om deze zwangerschap? Je hebt namelijk al meerdere topics gehad met dit soort vragen? Het lijkt me heel zwaar als je dit nog 26 weken vol moet houden. Heb je hier hulp bij?
lolly-pop schreef:
01-11-2018 21:38
Ik at mijn hele zwangerschap rauw vlees en vis. Kerngezonde kinderen. Echt, dit is op hoog vuur gewokt, stel je niet zo vreselijk aan alsjeblieft.
Op hoog vuur idd. Maar wel nog rauw aan de binnenkant...
viva-life22 schreef:
01-11-2018 21:38
Ik heb je even geloept. Doe eens relaxed en probeer eens te genieten.
Ik heb ook even gekeken en idd! Jeminee chillax! Je bezorgt jezelf en je baby onnodig veel stress. Teveel stress is nog schadelijker dan waarvoor je allemaal topics hebt geopend.
nachtvlinder1977 schreef:
01-11-2018 21:40
Heb je reden om je zoveel zorgen te maken om deze zwangerschap? Je hebt namelijk al meerdere topics gehad met dit soort vragen? Het lijkt me heel zwaar als je dit nog 26 weken vol moet houden. Heb je hier hulp bij?
Tot heden geen reden ervoor maar vind het nogal eng als je lekker aan het eten bent en het in 1x rood blijkt te zijn. Dat wil je liever niet hebben lijkt me... Kan me er niet niet ongerust over maken dan.
Vivalamor schreef:
01-11-2018 21:34

Ik bedoel wel degelijk toxoplasme.
Alleen in het lichaam vankatachtigen komt de parasiet zover dat er eitjes ontstaan en het zich dus vermeerdert.

Maar mensen en andere dieren kunnen dus wel drager zijn van de parasiet en er ziek van worden.

Een koe die de toxoplasme parasiet in zich heeft moet die wel eerst ergens hebben opgelopen. Bijvoorbeeld doordat een kat in zijn weiland heeft gepoept.

De kans is dus best wel erg klein. Maar de gevolgen zijn dusdanig ernstig dat het dus toch wordt afgeraden.

Daarom wordt er ook afgeraden om zonder handschoenen in de tuin te werken. Die katten schijten overal.
Ja, in een biefstukje kan ZEKER ook toxo zitten. Het goede nieuws is dat de weefselcysten al binnen een paar minuten doodgaan bij een graadje of 60 ofzo (uit m’n hoofd, misschien nog wat lager zelfs) en een officieel medium gebakken biefstuk is al 63 graden.

Waarom weet ik dit? Omdat ik per se iets wilde eten tijdens m’n zwangerschap en dit dus uit heb zitten zoeken :hihi:

Als er dus maar een klein beetje rood in zat is het vlees meer dan medium gebakken.

Daarnaast is de Nederlandse veehouderij zo steriel dat het in <1% van het vlees voorkomt.

Ten slotte, maar goed, dat is n=1: ik heb 26 jaar lang gewroet in aarde en zand en zonder handen te wassen vervolgens broodjes gegeten, altijd katten gehad en ze op hun neuzen gekust, met ze in bed geslapen en verzorgd als ze diarree hadden en ben gék op rood vlees en eet het vaak...

En ik had dat kutbeest dus nog nooit opgelopen. Moest ik in m’n zwangerschap op gaan letten :nut:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
In de dagen van onze ouders en grootouders. wisten ze minder en deden ze meer van de dingen waar je nu echt megahard waarschuwingen voor krijgt.

Ik snap dat je je druk maakt, maar de kans dat er iets gebeurd is nihil...
Daarnaast is het al gebeurd...en is het niet meer terug te draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven