POF: kinderwens weg door vroege overgang

20-12-2016 11:28 545 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen woensdag heb ik bloed laten prikken omdat een tweede zwangerschap uitblijft (ik heb een dochter van bijna 2 jaar). Mijn FSH was 31,1 en LH 16,00 op cyclusdag 5. Ik ben bijna 33 jaar.... veel te jong om al in de overgang te raken, maar helaas... daar ziet het wel naar uit!



Ik ben meteen doorgestuurd naar de fertiliteitsarts, maar daar ben ik niet veel geruster door geworden. Op de echo van gisteren waren namelijk wel eiblaasjes te zien, maar het waren er te weinig en ze waren te klein. Het lijkt er dus ernstig op dat mijn voorraad eitjes op aan het raken is. En het ergste is... volgens de arts is er niks aan te doen! Medische trajecten hebben geen kans van slagen, althans niet een grotere kans dan de natuurlijke weg. Ik moet dus niets doen en afwachten .



Donderdag wordt er weer een echo gemaakt om te kijken er een eiblaasjes groeit. Als dat zo is, en het eitje springt, dan hebben we een kans. Anders daalt de kans naar 1%. Mijn AMH is geprikt, om de eicelvoorraad in re kunnen schatten. Al met al: slecht nieuws!!!



Ik voel me superschuldig dat ik hierover klaag. Ik heb immers al een dochter. Maar het voelt zo rot!!! En ik zag het totaal niet aankomen!!! Zijn er misschien ervaringsdeskundigen hier?
Alle reacties Link kopieren
Selavy, fijn dat je toch geovuleerd hebt deze maand, en fingers crossed. Ik geloof wel dat een goed dieet zulke dingen wat kan helpen, ik heb zelf ook veel met voeding gedaan. Ik ken iemand die ook POF had (vroege overgang) een heel strikt bijna veganistisch dieet heeft gevolgd en een mega aantal supplements heeft genomen en zo inderdaad nog een kind heeft gekregen. Ik heb het dieet ook een tijdje gevolgd, ik ben in die tijd wel zwanger geworden maar ik weet niet in hoeverre dat heeft bijgedragen, ik deed wel donatie natuurlijk. (ja, bij ons een goede afloop, heb nu een zoontje van 9 maanden, maar ook donatie was bij ons geen straight sailing, 2x miskraam, 1x geen enkele bevruchting!)

Ik hoop met je mee voor een wondertje!
Fijn dat je arts de antrale follicle count nog eens wil meten. Eens met wat Animal hier zegt, als er geen follikels klaar liggen heeft IVF geen zin. Bij mij werd ook goed naar de antrale follikel count gekeken en wij hadden met de arts afgesproken dat we niet zouden starten bij minder dan 7 antrale follikels (ik had een lage AMH maar daarvoor nog relatief veel follikels steeds, rond de 7-10).
Wij hebben nooit uit hoeven stellen, maar de arts hield er wel rekening mee. je moet er ook rekening mee houden dat je niet uit alle follikels een eicel krijgt (kan wel, hoeft niet!) Ik had bij rond de 8 eiblaasjes meestal rond de 4 eicellen (ook twee keer vijf, en 1x 6, maar uit die laatste kwam maar 1 bevruchting, dus kwantiteit is zeker niet kwaliteit!) Maar laat je door mijn verhaal niet teveel afschrikken, wij hadden ook slecht sperma, en duidelijk een kwaliteitsprobleem bij mij, ik vermoed eigenlijk dat ik helemaal nooit goede eitjes heb gehad, ofzo. en een laag AMH hoeft niet op weinig kwaliteit te wijzen.

Ook eens met Animal over de pil en decapeptyl, ik had betere resultaten op een kort protocol, geen pil, geen decapeptyl: een echo op dag 2 om te kijken hoeveel eitjes er waren, stimulatie, en dan pas later, ik denk rond dag 8-10 (maar ik weet het niet meer zo goed) een remmer. Ik vond het ook fijner want die remmer is echt rotspul vind ik.

Een second opinion in Düsseldorf kan natuurlijk geen kwaad.
Mijn buitenlandse kliniek behandelt ook veel dames met POF/dames boven de 40 en die doen dat in natuurlijke IVF, waarbij ze maar 1 of twee eitjes per cyclus verwachten. (Clomid banking cycle heet het, ook in de UK nog wel eens toegepast, hier in DLD en NL hoor ik er eigenlijk nooit over. Het is wel een grote belasting want je moet er dus meerdere keren heen en je moet zelf iemand zien te vinden voor je voortgangsechos enzo. Mocht je daar evt. meer over willen weten, PB me even.

Nivien, ik stuur je binnen kort een PB terug!
I could go into detail...but I won't.
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies,

Sorry dat ik zo laat reageer, ik was mijn eigen topic een beetje uit het oog verloren. Ik kan me deels vinden in wat Nivien zegt en ik denk ook zeker dat ze in DD meer doen voor POF-dames. Toch onderschat ik de mogelijkheden in NL (Tilburg) ook niet. Ik heb inmiddels twee (helaas mislukte) ICSI pogingen achter de rug. Ondanks mijn zeer lage AMH (lager dan 0,1) en het ontzettend slechte zaad van mij man wilde de arts ons namelijk wel helpen.

ICSI 1: lang protocol met decapeptyl, 300 Menopur, Ovitrelle en Utrogestan, resultaat: 2 follikels, 2 eitjes, 1 bevruchting, 1 terugplaatsing, helaas geen zwangerschap.
ICSI 2: kort protocol met decapeptyl, 300 Menopur, Ovitrelle en Utrogestan, resultaat: 6 follikels, 3 eitjes waarvan 2 rijp, 1 bevruchting, 1 terugplaatsing, helaas geen zwangerschap.

Ik start aan het einde van deze week (dan verwacht ik mijn menstruatie) met ICSI 3. We hebben in overleg met de arts gekozen voor hetzelfde protocol als bij ICSI 2. De mogelijkheid om Cetrotide te gaan spuiten in plaats van Decapeptyl hebben we uitgebreid besproken (en onze arts staat er ook voor open), maar in Nederland wordt dit middel juist voorgeschreven bij jonge meiden die (te) veel eitjes aanmaken. De arts zei dat ik de "turboboost" die decapeptyl in het begin geeft, wel kan gebruiken. Alleen de remming van Cetrotide is waarschijnlijk te weinig. Ik vond het betrouwbaar klinken... En wat moet je dan... Ik heb mijn man hulpeloos aangekeken (de arts liet de keuze namelijk helemaal aan mij) en we hebben gekozen voor het protocol van ICSI 2. Op hoop van zegen!!

Verder doen wij mee aan een onderzoek naar "Assisted Hatching". De kans dat ze deze techniek bij ons gaan toepassen, is 50%. Het is namelijk een dubbelblind onderzoek op basis van loting. Ik hoop met heel mijn hart dat we in de juiste groep worden ingedeeld!!

Animal, Selavy en Nivien, heel veel succes jullie! Ik ga jullie zeker volgen!!

Kus van Lou
Alle reacties Link kopieren
Lou, heel veel succes! Mijn duimen draaien voor Selavy en Nivien!!

Nog een heel ander vraagje, wat een klein beetje off-topic is (en ook niet echt relevant want het veranderd de situatie toch niet) maar toch ook met POF te maken heeft. ik vroeg me af of jullie te vroeg geboren zijn? Ik vroeg me af of POF hiermee te maken heeft of zou kunnen hebben. Ik heb het ook wel eens ergens gelezen meen ik.
Ik ben zelf een 7-maands kindje. Ik ben dan wel niet echt met POF gediagnosticeerd maar hang/hing er wel tegenaan op mij 32ste en ben ook moeilijk te stimuleren.

Ben benieuwd!
I could go into detail...but I won't.
Hi Sasky,
Hier POF en geboren met 40+2, dus gewoon op de normale termijn.
Wel erfelijk belast; bij mijn moeder begon de menstruatie rond haar 38e te rommelen, mijn oma was er toen al zo'n beetje doorheen.
Q
anoniem_73881 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:45
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel 6 weken te vroeg geboren. Mijn moeder had haar laatste menstruatie op haar 42ste. Ik ben nu 33 en mijn AMH is lager dan 0,1. Ik ben zó bang dat het ineens stopt o_o . Ik zit nu op cyclusdag 32 en ik durf gewoon geen test te doen. Bang voor de overgang. Aan de andere kant, het scheelt nog heel wat jaren met mijn moeder.... :@@:
Q
anoniem_73881 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:45
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar geleden had ik al een korte cyclus (26 dagen) maar toen was ik in de derde "ronde" zwanger. Na de geboorte van onze dochter ben ik vrij snel weer aan de pil gegaan. Ik had namelijk geen idee dat ik een heel laag AMH had. Ik heb er nu 18 cycli opzitten. In het begin steeds 24 a 26 dagen, later 26 a 28 dagen. Eenmaal een uitschieter naar 31 dagen en nu dus dag 32. Ik ga zo'n beetje elk uur plassen. Omdat ik veel thee drink, maar ook omdat ik elke keer wil checken of ik al bloed verlies. Dat is tot nu toe niet het geval... Mijn baarmoedermond voelt ook hard (en hoog) aan. Dat associeer ik niet met een aankomende ongesteldheid... Maar toch. De kans om zwanger te zijn is zoooo klein met deze bloedwaarden (en een keer per maand seks)...
Q
anoniem_73881 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:45
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De maand nadat de arts me had verteld dat mijn AMH-waarde 0,7 was, raakte ik op de natuurlijke manier zwanger. Niet meteen wanhopen! Overigens heb ik goede verhalen gehoord over het supplement DHEA, dat kan de vruchtbaarheid bevorderen en wordt in het buitenland gebruikt om de kansen met IVF te vergroten. Ik was net begonnen met slikken toen ik ontdekte zwanger te zijn dus ik kan niks zinvols over de werking zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Utro hield het bij mij de eerste keer tegen, de tweede keer niet. Maar mán wat is zo'n omowitte test rot. Die heb ik al zó vaak gezien... ik wacht nog even. Hoewel ik er morgenvroeg wel eentje overweeg. Al is het maar om de zenuwen wat kwijt te raken. Dit helpt ook niet...
Alle reacties Link kopieren
Bruinverlies. Game over. Morgen weer aan de decapeptyl, woensdag Menopur erbij. Nou ja... in ieder geval duidelijkheid.
Q
anoniem_73881 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:46
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe is het alleen bruin bloed, nog geen helderrood. Ik wacht met de decapeptyl tot er helderrood bloed is. Maar... ik heb er geen hoop meer op dat dit bij een zwangerschap hoort. Dan had ik volgens mij al veel eerder bruinverlies moeten hebben en niet pas op dag 32 (eisprong was waarschijnlijk op dag 18 en mijn luteale fase is normaal 10 dagen).
Q
anoniem_73881 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lou, een wondertje was mooi geweest, heeft het doorgezet? Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent....
En Selavy, wordt het spannend bij jou?

Mijn arts zei op een gegeven moment tegen mij (toen ik ook bang was niet meer ongesteld te worden) dat dat nog lang duurt als je nog ongeveer regelmatig een menstruatie hebt. Ze zei dat doorgaans de cyclussen eerst korter worden, dan langer en dan onregelmatig (geloof ik). Ik heb op het moment een lange cyclus en voor ik zwanger werd een korte. Maar ik heb ook een verleden van te hoge prolactine-waarden (stelt ook menstruatie uit(dus misschien dat ik het binnenkort eens laat testen...

Hier dus niet veel dames die te vroeg geboren zijn, maar POF is wel een familie kwaaltje dus. Toen jullie dit schreven herinnerde ik me ook plotseling dat mijn moeder ooit eens tussen neus en lippen door vertelde dat ze op haar 45ste opeens een hele tijd niet ongesteld werd, maar later wel weer gewoon, dus ik vraag me af of bij mijn moeder ook iets speelde. Hoewel ze wel pas rond haar 55ste echt in de overgang kwam volgens mij.
I could go into detail...but I won't.
Alle reacties Link kopieren
@Nivien, ik had je trouwens nog een PB terug geschreven. Niks wereldbewegends hoor, maar even ter info :)
I could go into detail...but I won't.
Alle reacties Link kopieren
Heeft het doorgezet... tja... als je goed kijkt, is het helderrood. Het is in ieder geval meer dan alleen bruin. Een inlegkruisje is misschien net genoeg, misschien net niet. Had een tampon gebruikt omdat ik moest gaan werken, maar eigenlijk gebeurt daar nog niet zoveel mee. Hij zwelt zeker niet op. Sorry voor de details...

Moet ik nu vanavond spuiten? Of toch nog een dagje wachten? Ik weet het even niet...
Q
anoniem_73881 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:46
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal straks het telefonisch spreekuur even bellen..
Alle reacties Link kopieren
Oei, lastig Lou, ik hoop dat je inmiddels duidelijkheid hebt. Rood bloed werd bij mij altijd gezegd, maar inderdaad, dat klinkt erg twijfelachtig.
I could go into detail...but I won't.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt langzaam iets meer nu. Ik ga ervan uit dat ik vanavond mag beginnen. De verpleegkundige ook. Bij twijfel bel ik tegen 17.00 uur nog een keer. Eerste echo volgende week donderdag.
Q
anoniem_73881 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yep! Geen twijfel meer mogelijk! Ik loop inmiddels compleet leeg. Beter dan onzekerheid, vind ik. We gaan volle moed (en een beetje tegenzin) de nieuwe poging in. Gisteren heb ik de eerste decapeptyl weer gezet, vanaf vandaag komt de menopur erbij. Toch wel weer spannend hoor... zeker omdat het de derde - en officieel dus laatste - poging is.
Alle reacties Link kopieren
Selavy, hoe is het met jou? Jij wordt binnenkort ongesteld of je mag testen, toch?

En Nivien, jullie gaan volgende maand weer van start?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven