Stuitligging

25-12-2018 08:13 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Ten eerste allemaal hele fijne kerstdagen!!!

Wij zijn nu 31 weken zwanger, alles gaat gelukkig goed. Onze kleine man ligt al vanaf het begin in stuit, dit voel ik ook goed want zijn hoofdje ligt tegen mijn ribben en ik heb het idee dat die zijn voeten er soms al uit wil duwen, hij schopt goed haha.
De verloskundige vertelde gisteren dat de kans vrij klein is dat die nog uit zichzelf gaat draaien.. omdat die al vanaf het begin zo ligt, en zo ligt die waarschijnlijk lekker..
Ze legde alvast uit wat er dan gaat gebeuren en ik wil alles proberen om hem te laten draaien. Ik wil het liefst geen keizersnede.
Ze vertelde ook dat ik met 35 weken nog een extra liggingsecho krijg en als die dan nog in stuit ligt word ik doorgestuurd naar de gynacoloog.. Die gaan de kleine man dan proberen te draaien.
Ik wil hier allemaal nog niet van uit gaan maar ik vroeg me af of jullie baby ook uit zichzelf nog is gedraaid en of die ook al de hele zwangerschap in stuit lag?
Ook hoor ik graag ervaringen van mensen waarbij de baby is gedraaid door de gynacoloog.

Misschien maak ik me wel heel erg druk, maar neem aan dat de verloskundige het niet zomaar zegt..

Nogmaals fijne dagen iedereen.

Liefs
Mijn vorige zwangerschap lag de baby tot 33 weken in stuit en daarna spontaan gedraaid. Verloskundige heeft ook nooit gezegd dat de kans klein was dat hij nog uit zichzelf ging draaien toen, ze leek zich er in ieder geval niet druk om te maken. Wel de optie van een versie besproken, maar zo ver is t nooit gekomen.
Zelf geen ervaring. Wel bij drie vriendinnen draaipoging gedaan. Bij twee gelukt. Eentje niet. Alledrie zeiden ze dat er best flink gehandeld wordt door de gynaecoloog. Dat je het ook echt wel gevoelig is en even doorbijten maar dat het wel te doen is. Allemaal zouden ze het weer doen als het nodig is bij een volgende zwangerschap.
Ons mannetje ligt ook al de hele zwangerschap in stuit. Ik heb moxa en voetreflex theraphie geprobeerd. En ze hebben hem geprobeerd uitwendig te draaien. Was geen beweging in te krijgen.

Ik zie een stuitbevalling niet zitten dus ga voor een keizersnede. Heb het geaccepteerd.
Hier ook een kind dat tot 36 weken niet anders dan in stuit heeft gelegen. Was ook duidelijk te voelen voor mij, dat harde hoofd in mijn maag.
Uiteindelijk heeft de gynaecoloog uitwendig gedraaid. Aangenaam is anders, maar heel pijnlijk vond ik het niet. Ontspannen is echt het codewoord. Misschien heeft de hoeveelheid vruchtwater ook wel invloed. Dat was veel bij mij. En als je bedenkt dat ze 1,5 week later geboren is en ruim 9 pond woog, vind ik het een wonder dat het is gelukt, haha.
taartje34 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 08:45
Reden: Aanvulling
9.13% gewijzigd
Het is jouw lijf, jullie baby. Jij mag uiteindelijk zeggen wat je wil en niet de verloskundige. Als jij geen versie wil dan niet. Je hebt opties. Het ene kind laat zich heel makkelijk draaien (en draait soms ook weer heel makkelijk terug in stuit), het andere kind laat zich niet draaien...
Hier kind dat ook in een stuit lag. Gehele zwangerschap en maar aan 1 kant van de baarmoeder.
Versie is niet gelukt. En versie is ook best pijnlijk op het moment dat ze je kind ‘grijpen’. Het duwen is ook niet prettig. Heb daarna nog paar dagen flinke spierpijn in buik gehad. Ik wilde stuitbevalling proberen, maar 1 gyn wilde dat niet. Ik ben klein en daardoor mogelijk een klein bekken. Wanneer ze er dan achterkomen dat het niet zou passen zouden ze beperkt zijn in de opties om kind te halen.
Dochter is met keizersnede gehaald met 38.6 weken. Ik heb het daar heel moeilijk mee gehad, maar achteraf de beste keuze geweest. Herstel ging ook sneller dan verwacht.
https://www.keuzehulp.info/pp/versie/intro

https://www.keuzehulp.info/pp/baringstuit/intro/2

Kijk hier eens voor objectieve informatie en percentages.

Soms draaien kinderen in 1x mee en soms zijn meerdere pogingen nodig of lukt het gewoon niet. Het wisselt :). Sowieso ben jij altijd de baas. Mid-versie mag je zelfs zeggen dat je ermee wilt kappen. In mijn ogen is het de moeite waard.
Hier twee stuitkindjes.. ze lagen al vrij vroeg in stuit en bleven daar ook.

Bij de eerste geprobeerd te draaien. Niet alleen is dit niet gelukt, ik vond het ook dermate vervelend dat ik heb gezegd ‘nooit meer’. Dus toen de tweede ook in stuit bleek te liggen bleef ik zeer stellig, ook al zeurde de gyn door dat ik het best kon proberen. De kans op succes ligt overigens rond de 50 procent. Bij de eerste had ik blijkbaar een zeer succesvolle draaister in een bekend kinderziekenhuis. Maar kindje zat muurvast en ik kon op een gegeven moment niet meer ontspannen. (Die vrouw raakte op een gegeven moment ook geïrriteerd ... ik MOEST ontspannen, dat werkt natuurlijk niet zo..)

Twee keizersnedes gehad en snel hersteld (bij de tweede zelfs zeer snel). Ik weet dat het ook anders kan gaan maar ik ben zeer blij met hoe alles verlopen is.
Torenvalk, hier ook; Dit doe ik nooit meer! Ondanks de ervarenheid van de draaier. Ik vond het zo onplezierig....
Hier ook, mijn derde lag in stuit de hele zwangerschap. Ook moxa geprobeerd en ik heb wat zitten wiegen op handen en knieën en dan je buik laten hangen O_o
Schijnt dan ook te lukken omdat de baby meer ruimte heeft ofzo. Uiteindelijk uitwendige versie. Maar na 3 pogingen gestopt, kind wilde niet. Ook gekozen VOO een keizersnede. Dat is me 100% meegevallen!
Hier ook een kindje dat de hele zwangerschap in stuit lag. In overleg met de gynaecoloog niet gekozen voor een draaipoging. Kans dat dat zo lukken was erg klein, omdat ik zo ongeveer alles tegen had (eerste kindje, placenta aan de voorkant, weinig vruchtwater en al helemaal ingedaald). Én vanwege de vraag of een draaipoging mogelijk teveel stress zou geven bij de baby vanwege een groeiachterstand. Door dat laatste werd een stuitbevalling ook afgeraden, dus het werd een geplande keizersnede. Prima verlopen.

Nu zwanger van de tweede en hoop heel erg deze keer natuurlijk te kunnen bevallen. Vooral omdat ik dat toch ook graag wil ervaren en het herstel een stuk lastiger is met een rondlopende dreumes.
Hier exact hetzelfde verhaal. Heb haar vanaf een week of 26 nooit anders dan in stuit gevoeld en op de echo’s gezien. Versie (die ik absoluut niet vervelend vond, maar was er ook erg gemotiveerd voor) niet gelukt en uiteindelijk keizersnede gehad bij 38+4, omdat ik van de gyn niet eens op de normale manier mocht (hoofdje was groter dan gemiddeld geschat).

Heb ik nog steeds niet (jaar later) helemaal geaccepteerd. Het was zo anders dan ik ooit bedacht had en zo niet wat ik wilde. Het herstel vond ik kut, waarschijnlijk ook omdat het echt niet was wat ik wilde en ik hoop dat het bij een tweede wel op de normale manier kan.

Als de verloskundige zoiets zegt (was bij mij ook) zou ik er toch al rekening mee gaan houden dat de kans op een keizersnede vrij reëel gaat zijn.

Owja nog even een positieve noot: ik kreeg een natuurlijke keizersnede, dochter is geen seconde bij me weg geweest, dit was heerlijk!
Mijn kind heeft de hele zwangerschap in stuit gelegen. Bewoog maar weinig. Ik voelde aan alles dat hij niet zou gaan draaien. Is ook niet gebeurd, hij lag zo raar dat de gynaecologen geen draai poging aandurfden. Het werd een keizersnede.
Hier ook een stuit. Tot 20 weken goed gelegen. Daarna in stuit gedraaid en zo ligt de baby nog. Onvolkomen vaak dus met voetjes in het gezicht. Ik sta er donderdagochtend op voor een versie poging. Ik wil het een keer proberen. Voelt het niet goed of te pijnlijk oid stoppen we en word het dan maar een keizersnede. Ik heb zwangerschapsdiabetes en de baby word nu al flink groot geschat. Hoofdje en buikje boven de curve dat de gyn geen stuitbevalling aan durft. En ikzelf eerlijk gezegd ook niet. Is de eerste dus geen idee hoe en wat dan lijkt me dat niks. Ben vandaag 35 weken en de kans dat de baby zelf nog draait schat ik klein in. Heb het gevoel dat het wel prima ligt zo.
Hier zijn heel veel oude topics over, dus als je even zoekt kun je nog veel meer ervaringen lezen. Bij mij lag zoon denk ik vanaf week 27 oid in stuit. Draaipoging gedaan en mislukt, 2e poging wel gepland, maar hebben ze toen niet meer gedaan aangezien zoon toen al ingedaald was. Vaginaal bevallen en daar heel blij mee. Ik ben blij dat ik op het advies van de artsen af ben gegaan. Topics hier eindigen meestal, in mijn ervaring, dat je gek bent als je vaginaal wil bevallen bij een stuitligging, want je neemt onacceptabele risico’s. Mijn artsen konden mij duidelijk uitleggen hoe ze de risico’s beperkten en daarom ben ik voor de vaginale bevalling gegaan. Dus als je een vaginale bevalling wil proberen, zoek dan een ziekenhuis dat daar veel ervaring mee heeft en je uitleg kan geven over de risico’s en hoe ze die managen.
Mijn 2de lag ook vanaf week 30 in stuit en is daar gebleven. Ik ben voor de geplande keizersnede gegaan, en heb daar geen seconde spijt van gehad. Ik kon een gental sectio doen, wat een erg fijne ervaring was. Ik herstelde ook goed. Het fijne was dat ik me erop ook voorbereiden mentaal dat een keizersnede er aan ging komen. Ik ben ook niet voor een draaipoging gegaan en had heel sterk het idee, ze gaat niet meer draaien. Dit is haar positie. Daardoor kon ik me er snel bij neerleggen (plus ik had bij de 2de erge bekkeninstabiliteit dus dacht ook misschien is het in mijn situatie niet eens zo gek dat er niet nog een kind door mijn bekken heen moet....)

En mij leek een stuitbevalling niks, ook niet omdat het alsnog in een keizersnede kan eindigen. Mijn eerste bevalling was hels, die wilde ik niet nog eens meemaken.

Maar, jouw lichaam en jouw baby. Dus jouw keuze! Doe waar je je goed bij voelt. Alhoewel ik wel denk dat je op advies kan de verloskundige kan varen. Succes!!
Oow ik zou vaginaal geprobeerd hebben hoor als het kon. Maar de gyns wilden daar niet aan meewerken, dus dat geeft al wel aan dat ze je echt niet zomaar die keuze laten.
Maar als je gyn er vertrouwen in zou hebben om het vaginaal te doen, zou ik daar zeker voor gaan. :)
Mijn jongste was een dwarsligger. Is met 35 weken nog spontaan gedraaid. Dat ging gepaard met heel veel harde buiken. (Leken wel weeën)

De verloskundige zei dat het niet vaak voorkomt maar omdat dit de derde was, was er misschien meer ruimte.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 12:01
1.44% gewijzigd
Hier ook een kindje wat in stuitligging lag. Daar kwamen we pas bij de liggingsecho met 35 weken achter, achteraf heeft hij al vanaf minimaal 28 weken in deze positie gelegen. Draaipoging is niet gelukt, hij lag al te ver ingedaald.
Ik kreeg de keus voor een natuurlijke stuitbevalling of een geplande keizesnede. Ik wilde heel graag natuurlijk bevallen en volgens de gynaecoloog waren de voorwaarden hiervoor goed (niet te groot kindje, beentjes omhoog en kinnetje op de borst). Maar de gynaecoloog was ook heel duidelijk over dat de kans op een spoedkeizersnede groot was.
Toch gekozen voor een natuurlijke bevalling, mijn gevoel hierover was goed. Uiteindelijk een bevalling volgens het boekje geweest, scores van de baby waren ook gelijk goed. En de begeleiding in het ziekenhuis was echt super! Dus een natuurlijke bevalling kan zeker goed gaan. Ik denk dat het heel belangrijk is om je gevoel hierin te volgen.
Zoon lag hier 2 weken geleden in stuit bij 29 weken, ik ben benieuwd wat ze volgende week bij controle zeggen.

Rondje Google leverde me de informatie op dat 25% bij 30 weken in stuit ligt, terwijl dit bij 38 weken nog maar 3 of 4 procent is.
Hier is de poging met 3x proberen alsnog mislukt. Hij schoot gewoon terug. Volgende maand met de controle maar weer zien.
Een tip: als je gaat voor een geplande KS, ga dan even ziekenhuis-shoppen als dat kan. Bij de eerste lag ik met een hels persoon en een helse baby op 1 kamer. Tweede keer in een ander ziekenhuis had ik een heuse kraamsuite
Hier heeft zoonlief tot 33 weken in stuit gelegen, bij de controle van 35 was hij gelukkig spontaan gedraaid.

Mijn verloskundige gaf wel aan dat ik, mocht ik een versie willen, het beste naar een versie centrum kon gaan ipv de gyn in het ziekenhuis. Daar waren betere resultaten geloof ik.

Stuitbevalling heb ik ook besproken, VK gaf aan dat dit prima kan als de gynaecoloog en veilig acht én je er zelf echt voor gemotiveerd bent. Het schijnt overigens per ziekenhuis nog wel te verschillen hoeveel ervaring er is met stuitbevallingen. Dus daar zou je evt nog research naar kunnen doen.
Torenvalk schreef:
27-12-2018 12:56
Een tip: als je gaat voor een geplande KS, ga dan even ziekenhuis-shoppen als dat kan. Bij de eerste lag ik met een hels persoon en een helse baby op 1 kamer. Tweede keer in een ander ziekenhuis had ik een heuse kraamsuite

Ook als je voor een andere bevalling (stuitbevalling) gaat zou ik dit aanraden. Zoveel ziekenhuizen hebben tegenwoordig kraamsuites. Ik vind het voor jezelf zonde als je dan op een gedeelde kamer komt. Ik moest na mijn vorige bevalling, die onverwacht in een keizersnede eindigde, een paar dagen blijven en was erg blij met de kraamsuite. Lekker alleen met de baby, partner mocht blijven slapen, hele dag bezoek mogelijk zodat je zelf kunt aangeven wanneer je daar zin in hebt. Heerlijk rustig (als ze niet op dat moment bezig waren geweest met nog 6 extra kraamsuites te realiseren was het nog veel rustiger geweest, nu waren er wel bouwgeluiden maar ik stoorde me daar niet aan). Gewoon ook net wat luxer en meer privé.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven