Te jong zwanger worden?

05-08-2017 10:05 87 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben 24 jaar en mijn vriend 29. Zijn 4 jaar samen en wonen ook 4 jaar samen. Hebben samen dit jaar een huis gekocht. Vriend werkt fulltime ik 20 uur . wij hebben het er over om eind dit jaar te stoppen met de pil.
Nu merk ik dat niet iedereen enthousiast is als ik laat merken dat ik toe ben aan kinderen.
Voornamelijk mijn moeder zegt van wacht er nog maar even mee.

Ik vind dit heel vervelend omdat het onze keus is maar het is niet leuk als je omgeving je niet steunt.

Zijn hier meer mensen die daar mee te maken hebben of hebben gehad en heeft het jullie beïnvloed?
Perzina schreef:
05-08-2017 10:42
Dit.

Het getuigt van onvolwassenheid als je over zo'n onderwerp de mening van anderen vraagt, en vervolgens onzeker wordt van die mening van anderen.

Dan kan ik me voorstellen dat diezelfde mensen jou nog te jong vinden.
Volwassen zijn betekent namelijk zelf je keuzes maken en achter die keuzes staan. En wat betreft het ouderschap heb je maar met 1 ander te maken: je vriend.
Precies wat ik dacht.

Ik zie om me heen.dat jonge moeders vaak onzekerder zijn en zich vaker schuldig voelen.
Alle reacties Link kopieren
Telkens als het onderwerp 'kinderen' aan bod komt, krijg ik de vraag of ik ze wil (ja heel graag en inmiddels ben ik ook zwanger maar dat weet de wereld nog niet). Daarnaast vindt men het ook in de helft van de gevallen volkomen normaal om mij te vertellen dat ik nog veeeeel te jong ben voor kinderen en dat ik nog ruim voldoende tijd heb om aan kinderen te beginnen.

Ik ben 29, bijna 30. Dat is voor veel mensen dus blijkbaar ook veel te jong. Dus, TO, trek je er niks van aan. Zolang je een stabiele leefsituatie hebt, moet je lekker je gevoel volgen. Zo te lezen hebben jullie het prima voor elkaar.
Mijn ouders waren 18 en 19 toen mijn moeder per ongeluk zwanger werd. Ze kenden elkaar een half jaar, waren net begonnen met hun opleiding, mijn vader woonde niet eens in Nederland (komt hier ook niet vandaan, het waren vakantieliefjes) etc.... Kortom: in de verste verte niet zo stabiel als jullie nu zijn. Drie keer raden hoe de omgeving op dit nieuws... Maar: ze zijn 30 jaar later nog steeds bij elkaar en hebben een gelukkig leven samen opgebouwd.

Dit is natuurlijk wel een extreem voorbeeld maar ik wil maar zeggen: als jullie eraan toe zijn, trek je dan niks aan van de omgeving en start lekker een gezinnetje samen :)
ik was 24 toen ik mijn zoontje kreeg en ben 27 als de volgende geboren word. Ik vind het absoluut niet jong, ik was er gewoon klaar voor en weet zeker dat ik geen mindere moeder ben dan ik op mijn 30ste was geweest.

Als het voor jou en je vriend gewoon goed voelt moet je er vooral voor gaan. En natuurlijk word je even onzeker als heel je omgeving je adviseert om te wachten. Alle moedergroepen en ook dit forum zit vol met onzekere moeders waarvan de meerderheid zelfs 30 plus zijn. Onzekerheid is dus absoluut geen teken van onvolwassenheid, en het is alleen maar goed dat je een bewuste keuze wilt maken. Betekent niet dat je naar je omgeving moet luisteren natuurlijk.
Koffiekop schreef:
05-08-2017 14:37
Precies wat ik dacht.

Ik zie om me heen.dat jonge moeders vaak onzekerder zijn en zich vaker schuldig voelen.
Ik zie eigenlijk vooral dat moeders die net voor het eerst moeder geworden zijn (baby 0-3 à 6 maanden) onzeker zijn. En dat lijkt me ook logisch, want ja, je doet het ook maar voor het eerst. Je eerste schooldag, eerste werkdag, eerste keren zijn gewoon spannend.
Ik was ook 24 toen de eerste kwam. Ook gepland, stabiele relatie. Vooraf niemand van onze plannen verteld.
Wij kregen ook opmerkingen. Nu al? Was het een ongelukje? Had je niet eerst willen reizen of carrière maken?
Nu zijn onze kinderen 10 en 8 en krijgen sommige leeftijdsgenoten hun eerste. En nu horen we juist; lekker dat die van jullie al zo groot en zelfstandig zijn. Dat jullie wel door kunnen slapen en al uit de luiers zijn. Tsja, als de jongste uit huis gaat, zijn wij waarschijnlijk midden of eind veertig. Dat vind ik juist fijn.
Maar in de huidige maatschappij is kinderen krijgen halverwege de twintig jong, terwijl dat voor de huidige generatie opa's en oma's veel normaler was. Ook een voordeel; mijn schoonouders zijn net met pensioen en nog heel fit. (Geen garantie natuurlijk, mijn eigen ouders niet.)
Hoi Lauttje, snap dat je onzeker wordt van allerlei meningen om je heen, dat is heel normaal! Blijf dichtbij jezelf; als jij en je partner het zien zitten, er zin in hebben en de omstandigheden op orde hebben, gewoon gaan met die banaan! :-] Er wordt altijd wel iets gevonden van je keuzes; maar 9 vd 10 keer zegt zo'n mening meer over degene die de mening heeft dan over jou! En gelukkig maar dat we allemaal anders in elkaar zitten en andere keuzes maken, anders zou het een saaie bedoening worden met allemaal eenheidsworstjes...

Overigens, financiele onafhankelijkheid / meer gaan werken snap ik niet helemaal als harde randvoorwaarde. Als je relatie stukloopt, kun je altijd nog meer gaan werken toch? Of zie ik dan iets essentieels over het hoofd? :idee:
Gewoon doen wat goed voelt voor jullie. Snap wel dat het jammer is dat je omgeving niet leuk reageert.

En hou aub op met waarom werkt ze maar 20 uur. en met Wat als?! Wat als?! Dan kan ze beter nooit een huis kopen of aan kinderen beginnen. Want wie weet ! :bonk:
Het hebben van een kind heeft een grote impact op je leven. Ik zou persoonlijk eind 20, beginnen aan kinderen. Weet je al echt zeker dan dat je al alles hebt gedaan wat je voorzegd nog wil doen nu je nog jong bent bijv. reizen, uitgaan?? Het krijgen van een kindje neemt enorme verantwoordelijkheid met zich mee en beperkt ook je vrijheid. Maar heeft ook invloed op je relatie.
Ginoangel schreef:
05-08-2017 22:02
Gewoon doen wat goed voelt voor jullie. Snap wel dat het jammer is dat je omgeving niet leuk reageert.

En hou aub op met waarom werkt ze maar 20 uur. en met Wat als?! Wat als?! Dan kan ze beter nooit een huis kopen of aan kinderen beginnen. Want wie weet ! :bonk:
Ik vind het toch wel raar dat je als gezonde jonge meid zonder kinderen maar 20 uur werkt. Tegenwoordig zie ik dat vaker om mij heen. Blijkbaar toch een mentaliteitskwestie, want ik zie het ook bij jonge sollicitanten. Net van school en gelijk al parttime willen werken.
Het hebben van een kind heeft een grote impact op je leven. Ik zou persoonlijk eind 20 beginnen aan kinderen. Weet je al echt zeker dan dat je al alles hebt gedaan wat je voor jezelf nog wil doen nu je nog jong bent,bijv. reizen, of uitgaan?? Het krijgen van een kindje neemt enorme verantwoordelijkheid met zich mee en beperkt ook je vrijheid. Verder heeft het ook invloed op je relatie vindt ik.
Ik was 25 toen de oudste geboren werdt. En niemand heeft ooit een opmerking tegen me gemaakt dat ik te jong zou zijn, ook mijn moeder niet. Maar die was zelf 21 toen ze mij kreeg. ik vond het juist altijd geweldig om een jonge moeder te hebben.
Ik was 23 bij de eerste. Ja de babytijd was zwaar, maar vast ook als ik 30 was geweest. En ik heb niks gemist.
En ook nu vind ik het heerlijk. Ik ben 37 en mijn kinderen zijn 14,12, 9 en 8
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
24, 4 jaar samen, dadelijk gaan samenwonen en waarschijnlijk al 4 jaar half financieel afhankelijk van je vent?
Wat doe je als die gaat lopen?

Eerst maar es volwassener worden.

(Wel verwonderlijk dat er na 4 jaar samenwonen en zo'n "jonge" mentaliteit nog geen kinderen zijn.)
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 22:30
14.83% gewijzigd
Ik vind het jong. Kinderen krijgen vind ik het mooiste wat me ooit is overkomen en de liefde die je voelt voor je kinderen is met niets te vergelijken maar het maakt je ook kwetsbaar. De grootste liefde brengt ook de grootste zorgen met zich mee, je bent nooit meer zorgeloos. Die zorgen groeien ook echt mee met het kind, kleine kinderen kleine zorgen en grote kinderen grote zorgen. Kinderen hebben is prachtig maar ook echt veel werk, fysiek, emotioneel en mentaal.

Veel dingen die je nu kunt ervaren zonder kinderen zoals reizen zijn nu anders dan als je 40/50+ bent en kinderen hebt die je wellicht nog financieel wilt ondersteunen of helpen. Mijn persoonlijke mening, wacht nog een jaar of vijf dan heb je het beste van beide werelden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Ik ben 23 en ookal een paar maandjes gestopt met de pil. Voor ons voelt dit goed en heb geen reden om te wachten, dus wij gaan ervoor :thumbsup: plus als je moeilijker zwanger wordt door omstandigheden ofzo, heb je nog tijd genoeg. Als je dan al 35 bent en je vruchtbaarheid op een natuurlijke manier al minder wordt, wordt het alleen nog maar lastiger. Gewoon doen wat goed voelt.
Perzina schreef:
05-08-2017 10:42
Dit.

Het getuigt van onvolwassenheid als je over zo'n onderwerp de mening van anderen vraagt, en vervolgens onzeker wordt van die mening van anderen.

Dan kan ik me voorstellen dat diezelfde mensen jou nog te jong vinden.
Volwassen zijn betekent namelijk zelf je keuzes maken en achter die keuzes staan. En wat betreft het ouderschap heb je maar met 1 ander te maken: je vriend.
Mwah, ik ben ruim volwassenen en ben niet onzeker over het krijgen en opvoeden van mijn kinderen.

En tóch zijn er soms dingen waarbij ik het leuk vind als mensen enthousiast reageren. Met name mijn vader kan nogal bot uit de hoek komen en dat kan best jammer zijn. Lig ik niet van wakker, doet mij niet iets anders besluiten, maar een enthousiaste reactie is op sommige momenten toch gewoon leuker/fijner?
Ontopic

24 vind ik best jong, maar zeker niet te jong. Zelf was ik bij de geboorte van de eerste 26 en ik merk in mijn omgeving dat dat al aan de jonge kant was.
Wij waren er klaar voor en blij mee, dus geen moment getwijfeld.
Als jullie er klaar voor zijn, gewoon voor gaan!
Pientjexxxx schreef:
05-08-2017 22:07
Ik vind het toch wel raar dat je als gezonde jonge meid zonder kinderen maar 20 uur werkt. Tegenwoordig zie ik dat vaker om mij heen. Blijkbaar toch een mentaliteitskwestie, want ik zie het ook bij jonge sollicitanten. Net van school en gelijk al parttime willen werken.
Ze willen heel veel maar er niet veel voor hoeven doen, en dan zitten ze straks in de penarie met 2 kinderen zonder vent en een flutbaan en dan roepen wij hier op het forum: ga meer werken, maar neehoor dat kan niet want dat hebben ze nooit geleerd.
Ik vind het prima dat je kinderen krijgt, van mij part 10 maar je moet ze ook lekker zelf bekostigen.
Ja en?
Zeg wat een oordelen over 20 uur pw werken?!! Ik snap wel dat je vraagt wat er bij TS achter zit maar het hoeft toch helemaal niks te zeggen?

Ik vind het wel positief als je tegen de verwachting van de maatschappij in andere keuzes durft te maken. Misschien wil TS niet meer uur werken omdat er ze nou eenmaal niet leeft om te werken en haar grote passie niet ligt in carrière maken maar in andere dingen. So what? Wil niet zeggen dat als TS er alleen voor komt te staan ze het niet aankan om extra te werken en rond te komen. Wellicht maakt ze hierin heel bewuste keuzes.

TS: weet je wat de reden is dat je omgeving (nog) niet enthousiast reageert?

Tot slot: bij het lezen van de topic titel icm je Nickname dacht ik dat je 16 was haha
anoniem_349958 wijzigde dit bericht op 06-08-2017 00:30
Reden: Spelfout
0.34% gewijzigd
Witgordijn schreef:
05-08-2017 21:49
Overigens, financiele onafhankelijkheid / meer gaan werken snap ik niet helemaal als harde randvoorwaarde. Als je relatie stukloopt, kun je altijd nog meer gaan werken toch? Of zie ik dan iets essentieels over het hoofd? :idee:

Als dat zo makkelijk is, waarom zijn dan zoveel moeders afhankelijk van bijstand, toeslagen en/of alimentatie?
misvrolijk schreef:
05-08-2017 22:21
Het hebben van een kind heeft een grote impact op je leven. Ik zou persoonlijk eind 20 beginnen aan kinderen. Weet je al echt zeker dan dat je al alles hebt gedaan wat je voor jezelf nog wil doen nu je nog jong bent,bijv. reizen, of uitgaan?? Het krijgen van een kindje neemt enorme verantwoordelijkheid met zich mee en beperkt ook je vrijheid. Verder heeft het ook invloed op je relatie vindt ik.
Een kind kan toch makkelijk mee op reis en uit gaan kan ook nog regelmatig als je een oppas regelt. Het leven is niet voorbij hoor als je kinderen hebt.
Eve87 schreef:
06-08-2017 00:29
Zeg wat een oordelen over 20 uur pw werken?!! Ik snap wel dat je vraagt wat er bij TS achter zit maar het hoeft toch helemaal niks te zeggen?

Ik vind het wel positief als je tegen de verwachting van de maatschappij in andere keuzes durft te maken. Misschien wil TS niet meer uur werken omdat er ze nou eenmaal niet leeft om te werken en haar grote passie niet ligt in carrière maken maar in andere dingen. So what? Wil niet zeggen dat als TS er alleen voor komt te staan ze het niet aankan om extra te werken en rond te komen. Wellicht maakt ze hierin heel bewuste keuzes.

TS: weet je wat de reden is dat je omgeving (nog) niet enthousiast reageert?

Tot slot: bij het lezen van de topic titel icm je Nickname dacht ik dat je 16 was haha
Dat jij zoiets als positief ziet, is dus een mentaliteitskwestie. Heel bijzonder altijd die mensen die roepen dat je niet leeft om te werken, maar die het vervolgens wel heel normaal vinden dat een ander voor hun werkt.
Pientjexxxx schreef:
06-08-2017 11:39
Dat jij zoiets als positief ziet, is dus een mentaliteitskwestie. Heel bijzonder altijd die mensen die roepen dat je niet leeft om te werken, maar die het vervolgens wel heel normaal vinden dat een ander voor hun werkt.
Mensen maken nu eenmaal keuzes waar beide partners zich prettig bij voelen. Jij maakt weer andere keuzes en dat mag. Iedereen mag zijn leven indelen waar ze zelf het gelukkigst van worden.
Ik was 24 toen ik vertelde dat ik zwanger was en inmiddels 25 geworden eigenlijk nooit gehoord dat ik te jong ben. Als je relatie stabiel is en je woont samen zie ik geen enkel probleem hoor. Bij mij zeiden mensen juist dat ze het wel verwacht hadden. Ik was wel bang voor reacties omdat wij nog jong zijn. Je moet doen waar je je goed bij voelt en niet denken aan wat anderen misschien vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven