Tips van ervaringsdeskundigen

11-10-2016 23:11 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van een samenwonend stel (allebei werkend) naar een gezinnetje; wat verandert er allemaal, waar moet ik me goed op voorbereiden? Wat moet ik niet vergeten en welke tips kan ik goed gebruiken? Ik lig nog wakker over hoe we het moeten gaan regelen met opvang, maar er zijn vast legio dingen waar ik ook aan moet denken!! Ik hoor het graag.
Waar denk jezelf tegenaan te lopen dan?
Weinig slaap. Hou daar maar rekening mee.
Blijf partners van elkaar ipv alleen ouders van jullie kind.

Dat zie ik echt veel om me heen gebeuren.
Voorbereiden gaat niet! Maar hou rekening met veel hormonen en weinig slaap! Ik heb alles over me heen laten komen en dat bevalt voor mij het beste.. (Leuke woordspeling!).. Dus geen voorbereiding, alles gaat vanzelf lopen.. De overvloed aan emotie en hormoonschommelingen zijn mij het zwaarst gevallen.. Maar ook niet iedereen heeft dat..
quote:GateKeeper schreef op 11 oktober 2016 @ 23:13:

Waar denk jezelf tegenaan te lopen dan?Geen idee eerlijk gezegd. wil graag goed voorbereid zijn en niet als kip zonder kop aan kinderen beginnen.
quote:Hartogh82 schreef op 11 oktober 2016 @ 23:20:

[...]

Geen idee eerlijk gezegd. wil graag goed voorbereid zijn en niet als kip zonder kop aan kinderen beginnen.

Mijn ervaring is dat t vanzelf gaat. Goed je moet wel op voorhand opvang regelen, maar in je verlof raak je redelijk ingespeeld op je nieuwe rol als ouder.

De beste tip die ik je kan geven is doe wat werkt voor jullie. Niet de standaarden volgen, iedereen is anders.
Plan tijd voor jullie zelf. Avondje/dagje voor jullie samen, maar ook voor jou of je partner alleen of met vrienden. En ja, bereid je voor op weinig slaap inderdaad.
Rekening houden met weinig slaap, het niet meer zomaar weg kunnen, meer plannen! Veel regelen inzake werk, kinderopvang een balans vinden tussen werk en privé. Kamertje inrichten uitzet. Meer boodschappen, misschien andere auto etc. Iedereen die zich met de kleine bemoeit. Ongevraagde adviezen die je krijgt etc.
En geniet!!! Je krijgt er zoveel voor terug en het gaat zooo snel allemaal.
quote:knabbelenbabbel schreef op 11 oktober 2016 @ 23:24:

Plan tijd voor jullie zelf. Avondje/dagje voor jullie samen, maar ook voor jou of je partner alleen of met vrienden. En ja, bereid je voor op weinig slaap inderdaad.Hoe bereid je je in hemelsnaam voor op weinig slaap?!! Hahaha. Over me heen laten komen, check.
Als je kantooruren werkt is opvang meestal niet ingewikkelder dan kind brengen, kind halen, elke maand de rekening betalen. Als er op andere uren gewerkt wordt moet je kijken naar flexibele opvang of of je het onderling kunt oplossen.
quote:Hartogh82 schreef op 11 oktober 2016 @ 23:26:

[...]

Hoe bereid je je in hemelsnaam voor op weinig slaap?!! Hahaha. Over me heen laten komen, check.Ik geniet nu iig extra hard van uitslapen en dutjes. Wij willen er over een paar maanden voor gaan.
Dat verbaasde me nog het meest aan het moederschap; hoelang een mens nog enigszins door kan op pakweg 2 uur slaap per nacht.

Heeft toch een week of 10 geduurd eer ik jankend in foetushouding op de keukenvloer lag

Eens met gatekeeper. Waak er voor dat je geen verstokte moeke wordt die A, alleen over kind kan ouwehoeren B, partner totaal vergeet. Echt, zo gaan huwelijken naar de knoppen. Koppie erbij houden.

En verder, over je heen laten komen. Walgelijk cliché, maar het is echt zo. Hier kan niets of niemand je op voorbeiden.
Hoe kom ik erachter hoeveel opvang mij/ons netto gaat kosten per maand? Je krijgt ook toeslag, ik heb geen zicht op wat nou wijsheid is. 4 dagen gaan werken en drie dagen opvang betalen of 5 dagen werken en 4 dagen opvang betalen, volgens mij houden we dan evenveel over zo ongeveer maar het is echt een gok. Ik ben er ook nog niet uit of ik minder wil gaan werken.
Ik snap juist stellen met kinderen niet die perse avondjes weg willen zonder hun kinderen en het dan ook die hele avond met vrienden niet over hun kinderen hebben. Ik vrees toch dat ik over niks anders zal kunnen praten zeker in het begin...
quote:Hartogh82 schreef op 11 oktober 2016 @ 23:20:

[...]

Geen idee eerlijk gezegd. wil graag goed voorbereid zijn en niet als kip zonder kop aan kinderen beginnen.De sprong wagen heeft wel een aardig "YOLO-gehalte" voor controlfreaks zoals jij wij hoor. Bereid je daar maar op voor: overvallen worden door allemaal dingen waar je niet op voorbereid was.
bereid je voor op het feit dat niet iedereen zomaar aan kinderen kan beginnen. Ik wil geen party pooper zijn, maar ga er niet vanuit dat je binnen een maand zwanger bent. Dat voorkomt een hoop teleurstellingen
quote:Hartogh82 schreef op 11 oktober 2016 @ 23:30:

Hoe kom ik erachter hoeveel opvang mij/ons netto gaat kosten per maand? Je krijgt ook toeslag, ik heb geen zicht op wat nou wijsheid is. 4 dagen gaan werken en drie dagen opvang betalen of 5 dagen werken en 4 dagen opvang betalen, volgens mij houden we dan evenveel over zo ongeveer maar het is echt een gok. Ik ben er ook nog niet uit of ik minder wil gaan werken.Bereid je voor op kritiek dat je te veel werkt
quote:Hartogh82 schreef op 11 oktober 2016 @ 23:30:

Hoe kom ik erachter hoeveel opvang mij/ons netto gaat kosten per maand? Je krijgt ook toeslag, ik heb geen zicht op wat nou wijsheid is. 4 dagen gaan werken en drie dagen opvang betalen of 5 dagen werken en 4 dagen opvang betalen, volgens mij houden we dan evenveel over zo ongeveer maar het is echt een gok. Ik ben er ook nog niet uit of ik minder wil gaan werken.Maak een proefbereking op mijntoeslagen.nl. En bezoek eens een kinderdagverblijf. Wil je hier je baby 4 dagen per week brengen? (Wij doen 2 dagen) Of wil je liever een gastouder/nanny?
quote:Hartogh82 schreef op 11 oktober 2016 @ 23:32:

Ik snap juist stellen met kinderen niet die perse avondjes weg willen zonder hun kinderen en het dan ook die hele avond met vrienden niet over hun kinderen hebben. Ik vrees toch dat ik over niks anders zal kunnen praten zeker in het begin...

Ik was een keer op een festival met een groep vriendinnen. Hartstikke gezellig.

Kwam ik een kennis van vroeger tegen die het alleen maar over haar kinderen had; geweldig dit.. geweldig dat.. Blergh.

Ik vind mijn kind ook geweldig maar ik voel echt die behoefte niet om dat maar steeds te delen.

En ja, ik heb naast veel leuke dingen doen met mijn kind ook behoefte aan uitjes zonder kind.
Ik ben niet zo'n festivalganger en kan niet wachten om met een gezinnetje lekker in mijn coconnetje te leven eerlijk gezegd. Natuurlijk is een avondje romantiek zonder kind heel gezond. Misschien wijst het er alleen maar op hoezeer ik eraan toe ben om aan kinderen te beginnen? Ik bedoel anderen niet te veroordelen.
quote:Hartogh82 schreef op 11 oktober 2016 @ 23:43:

Ik ben niet zo'n festivalganger en kan niet wachten om met een gezinnetje lekker in mijn coconnetje te leven eerlijk gezegd. Natuurlijk is een avondje romantiek zonder kind heel gezond. Misschien wijst het er alleen maar op hoezeer ik eraan toe ben om aan kinderen te beginnen? Ik bedoel anderen niet te veroordelen.

Iedereen ervaart dat anders. Ik vind dat geïsoleerde coconnetje benauwd en ongezond. Ik ben meer dan moeder alleen, hoe intens veel ik ook van mijn kind hou.

Ik zou je voorlopig eerst maar even richten op zwanger worden. Je kan er nu, al denk je zelf van wel, echt helemaal niets over zeggen.
quote:Dragisa schreef op 11 oktober 2016 @ 23:52:

[...]

Iedereen ervaart dat anders. Ik vind dat geïsoleerde coconnetje benauwd en ongezond. Ik ben meer dan moeder alleen, hoe intens veel ik ook van mijn kind hou.

Ik zou je voorlopig eerst maar even richten op zwanger worden. Je kan er nu, al denk je zelf van wel, echt helemaal niets over zeggen.True. Ik kan er idd niks over zeggen! Ik vind mijn werk bijvoorbeeld ook enorm leuk en belangrijk, wil niet alles opzij schuiven voor een kind. Zeker niet mezelf wegcijferen.
En je man ook niet. Jij kan het prima vinden om bij wijze van de komende 18 jaar 7 avonden in de week met je kind onder een dekentje op de bank te gaan zitten, maar jullie zijn er samen ook nog.

Zijn jullie al "bezig" of wachten jullie het nog even af? Je zal er wel zin in hebben denk ik zo! Spannend hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven