Uitgerekend 2e helft oktober 2021

15-02-2021 19:57 486 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Ik ben er vorige week achter gekomen dat ik zwanger ben van mijn eerste kindje! :heart: Mijn uitgerekende datum is 21 oktober.

Ik had stiekem gehoopt dat iemand anders al een topic zou openen, want ik vind het allemaal maar spannend...
Maar hier zijn we dus! Hopelijk kunnen we hier samen kletsen over die spannende eerste weken en tellen we af naar de geboorte!

Wijzigingen graag dikgedrukt neerzetten, wel zo handig voor het overzicht. :)
NaamLeeftijdUDHoeveelste20 weken echoGeslacht
arcobaleno2917/101e? 💙
Otta19853517/101e28 mei 💓
Ellie-Jane3117/101e1 juni💙
Crewgirl3117/101e25 mei💓
femmy893217/101e26 mei💓
die ene3220/102e?💙
Bbubbels3121/101e2 juni💓
Mms252722/101e??
-April-3322/101eEind mei?
Mieremuis4022/102e?💙
Sjrrn2923/102e??
Eftelingmeisje3823/102e??
Roossie19903024/101e2 juni💓
Penne?26/101e1?
Keranet3927/103e?💙
Teresita2827/101e10 juni💓
Mette072728/103e??
Squirrel83530/102e??
Fieloesje :hug:
Lulu☆ :hug:
Sweetsunny :hug:
Mik* :hug:
ellie-jane wijzigde dit bericht op 03-06-2021 11:28
71.44% gewijzigd
Fijn dat je er weer bent Ellie-Jane. Maar wat vervelend dat je je zo rot hebt gevoeld. Ik ben maar een paar weken wat 'brak' geweest en toen was de lol me er al wel vanaf. Dus kan me helemaal voorstellen dat in deze staat genieten niet gaat.

Ik heb tot nog toe één zwangerschapsbroek. Een jeans van de h&m. Vind het een aanrader, zit erg comfortabel en ziet met een shirt er over 'normaal' uit.

Ik heb weer controle gehad. Baarmoeder komt al bijna tot de navel. Dus dat ik die vorige week niet boven mijn schaambeen kon voelen is wel te verklaren :) En dat mijn broeken niet lekker zitten ook. Haha.
Hartje weer goed te horen. Ze was verrast hoe luid. Maar bij 8 weken hoorden ze het ook al goed. Vraag me af hoe dat kan? Waarom bij de een wel en de ander niet? Heb ik meer water in mijn buik ofzo?

Verlof en vrij heb ik nog niet helemaal geregeld. Heb wel aan de manager aangegeven dat dat gaat moeten. Maar hij was er nogal nonchalant in. Denk dat ik komende week maar een mail ga sturen met mijn wensen. Ik wil tijdelijk 3 dagen gaan werken via ouderschapsverlof. Daarna mogelijk 3 om 4. En richting mijn verlof ga ik de laatste 4 weken 1 dag in de week vrij nemen. Was een tip van een collega die aangaf dat de laatste weken wel pittig waren.
Fijn dat je weer 'in de lucht bent' hier Ellie-Jane. Vervelende periode heb je (gehad), lijkt me heel lastig als je je zo prut voelt! Hopelijk voel je je vanaf nu steeds een beetje beter.

Ik heb inmiddels een zwangerschapsbroek in huis, even gepast en zat inderdaad wel lekker met die band!

Verlof moet ik nog regelen, maar dat is niet zo'n probleem op mijn werk (projectbasis, dus weet nog niet wat ik ga missen en als ik er niet ben dan wordt mijn werk gewoon niet aangenomen zegmaar). Is meer een kwestie van even doorgeven. We willen daarna allebei 4 dagen gaan werken (werken nu allebei 5). Ik denk in eerste instantie met gebruik van ouderschapsverlof. En dan waarschijnlijk 36 uur in 4 dagen, dus dan heb ik wel even met ouderschapsverlof.

Wij hadden afgelopen weekend pretecho om het geslacht te bekijken: het is een meisje :cheer2: Had geen voorkeur, idee of vermoeden, maar wilde het gewoon graag weten. Ongeveer de helft van de mensen in onze omgeving die 'toch echt dachten dat het een jongetje/meisje zou worden' hadden het goed ;-))
Hebben wat bescheiden 'gender reveals' gedaan met cupcakes via videobellen en bij een paar mensen die in de buurt wonen, was erg leuk.
En nog veel belangrijker, bij de echo checkte ze meteen heel veel dingen die ze bij de 20 weken echo bekijken. En dat was allemaal goed :yes:

@ Ellie Jane, voor wanneer je energie hebt voor de tabel: UD 17 oktober; 20 weken echo 25 mei en dus een meisje!
@Ellie-Jane, wat vervelend dat de zwangerschap tot nu toe niet zo verloopt als je had gehoopt :(. Vriendin van mij is ook zo ziek geweest het eerste trimester. Die heeft ook een poosje aan de sondevoeding gelegen in het ziekenhuis. Bij haar werd het gelukkig verderop in de zwangerschap wel beter en kon ze er van gaan genieten.

Wat spannend al die pretecho's! Wij hebben geen pretecho gepland, meer ook omdat ik al die afspraken al best wat vind. Het zijn er echt veeeeel o_o (en dan zit ik ook nog gewoon in het normale traject.
Afgelopen vrijdag hartje geluisterd en klonk goed. Ik heb hetzelfde als jou Otta, blijkbaar ligt mijn baarmoeder ook al aardig hoog, en meer verticaal dan horizontaal.

Gelukkig kan ik nog wel mijn gewone kleding aan, maar in het weekend heb ik lekker de yogapants aan, is toch wat comfortabeler. Ik heb al wel een zwangerschapsbroek, alleen die band bij de buik voelt gewoon echt nog te los, dus die moet nog even wachten. Ik heb al wel aardig wat dingen bij SHEIN besteld (jurkjes en shirtjes), die hebben echt zulke leuke zwangerschapskleding!

Voor de tabel, mijn UD is 24 oktober en mijn 20 weken echo is 2 juni.
roossie1990 wijzigde dit bericht op 28-04-2021 12:01
0.30% gewijzigd
Voor de tabel: 20 weken echo: 28 mei
*De tabel is weer bijgewerkt*

Ik heb twee zwangerschapsbroeken van H&M en dit zit heel lekker.
@Roossie, die band zit bij mij ook nog te los, dus ik sla hem om. Dat werkt prima voor nu! ;)

Wat leuk dat er al veel een pretecho hebben ingepland of naar het hartje hebben geluisterd! Im moet nog 2 weken wachten tot ik de midwife weer zie en dan hopelijk het hartje luisteren.

@Crewgirl, wat leuk dat jullie een meisje verwachten! Ook fijn dat ze al gelijk even naar wat andere dingen hebben gecheckt. Ga je ook met een fijner gevoel de 20 weken echo in.

Ik weet niet of het hier al is besproken, maar hoe staan jullie tegenover de covid vaccinatie? Het is hier in het VK nu het advies om hem wel te nemen, zodra je wordt opgeroepen. Ik heb nog geen contact gehad met mn midwife hierover, zal ik over 2 weken bespreken. Ik sta er opzich niet heel negatief tegenover, maar heb toch nog ergens een twijfel zitten. Als ik niet zwanger was geweest had ik hem sowieso genomen. Het gaat over pfizer of moderna..
Hier in NL is het advies ook aangepast tav het vaccin. Ik vind het gevoelsmatig spannend omdat er nog bijna geen kindjes geboren zijn na vaccinatie van de moeder. Rationeel gezien zie ik echter weinig risico’s. Ik werk alleen niet in de zorg oid en val niet in een risicogroep dus ik denk dat de uitnodiging nog wel lang op zich laat wachten. Denk wel dat ik hem neem als dit uiteindelijk wordt aangeboden...
Wat leuk die verschillende kleuren hartjes in de tabel :). Wij hebben nog geduld tot de 20 weken echo, maar ik word wel steeds nieuwsgieriger zo. Leuk, een meisje, crewgirl!

SHEIN ken ik nog niet. Zal ook eens kijken. Mijn buik is al een beetje ontploft terwijl het nog maar week 13 is. Tijd om te shoppen!

Wat betreft vaccinatie: sta er wel hetzelfde in als Bbubbels. Als ik een oproep krijg, dan ga ik wel, maar ook ik zie dat in NL nog niet zo snel gebeuren de komende maanden. Gezien ik hele lichte astmaklachten heb (echt amper last van maar goed) zie ik wel een beetje de bui hangen als ik met een hele dikke buik straks covid zou hebben. Dan zou ik het mezelf niet vergeven als ik een oproep had gehad en de vaccinatie niet gehaald had. Ik val niet in de risicogroep overigens.
Ellie-Jane schreef:
28-04-2021 12:42

Ik weet niet of het hier al is besproken, maar hoe staan jullie tegenover de covid vaccinatie? Het is hier in het VK nu het advies om hem wel te nemen, zodra je wordt opgeroepen. Ik heb nog geen contact gehad met mn midwife hierover, zal ik over 2 weken bespreken. Ik sta er opzich niet heel negatief tegenover, maar heb toch nog ergens een twijfel zitten. Als ik niet zwanger was geweest had ik hem sowieso genomen. Het gaat over pfizer of moderna..
Dat is een heel lastige vraag want het antwoord weet niemand eigenlijk.
Ik weet er enigszins iets vanaf omdat ik als arts in de zorg werk (ook covid), maar virologie en gynaecologie zijn dan weer niet de aandachtsgebieden dus ik zal mezelf geen expert noemen.

Maar de huidige situatie is dat er geen aanwijzingen zijn dat vaccinatie tijdens de zwangerschap onveilig is voor moeder en kind. Daarom is het advies ook aangepast naar wel nemen. Echter weet niemand natuurlijk de lange termijn. Maar dat weet je ook niet van een covid infectie.

Dit is gewoon echt een typisch voorbeeld van dat we niet alles weten in het universum, dat niet alles in ons leven compleet gecontroleerd kan worden (ook niet door de medische wereld) en dat je soms beslissingen moet nemen zonder de volledige informatie te hebben. Maar anno huidige maatschappij is dat wel moeilijk voor veel mensen, begrijpelijk. De verloskundige zal er ook niet veel meer vanaf weten.

Wat weten we van risico’s:
- risico van vaccin (ook Astra zeneca!) is echt heel klein. De kans op trombose of andere complicaties is minder dan 0,001%. Zwangerschap of niet. Er zijn tot nu toe ook geen aanwijzingen dat het kindje schade lijdt
- risico op covid oplopen is groter dan het risico op complicaties van vaccinatie. Ook het risico op complicaties als je covid krijgt is groter dan het risico dat je complicaties van de vaccinatie krijgt. Echter als jonge gezonde vrouw is het risico op complicaties van covid al erg klein, dus je zou kunnen beargumenteren dat je daarvoor niet het risico van de vaccinatie wil lopen. Maar dat is een gok. Bij oudere mensen is dit een veel makkelijkere keus: daar zijn de covid risico’s zo groot dat het veel veiliger is om de vaccinatie te nemen.
- risico op covid kan je opzich ook nemen omdat er geen aanwijzingen zijn dat de covid infectie an sich schadelijk is voor het ongeboren kind. En dan laat je het aan “het lot” over ipv dat je jezelf iets te verwijten hebt als er iets gebeurt na een vaccinatie die je zelf hebt genomen. Ik kan me voorstellen dat dat een overweging is. Hoewel die kans dus echt heel klein is hè, bijna 0%. Maar niet helemaal nul en de lange termijn weet je niet.

En tot slot: als je dan toch covid oploopt en het gaat mis (en daar heb je een hogere kans op in het 3e trimester vd zwangerschap ivm minder longreserve door grote buik), dan ben je wel echt in de aap gelogeerd. Dat is schadelijk voor t kind en moet t kind misschien voortijdig gehaald worden. Doordat jij bijv aan de zuurstof ligt in het ziekenhuis of misschien zelfs op de ic. Dat is wel iets wat je absoluut moet vermijden. En als zwangere heb je daar een grotere kans op dan als niet zwangere. Maar ook daar weer niet zo’n hoog risico.

Dus keuzes keuzes ;-) maar dit zijn een beetje de overwegingen. dat is heel moeilijk.

In mijn geval werd de keuze voor mij gemaakt dus ik kan er persoonlijk niks zinnigs over zeggen.
Ik ben dus arts in de covid zorg, ik heb zwanger en niet zwanger met covid patiënten gewerkt en heb daardoor altijd een hoog risico gehad. Ik heb ook al covid gehad in 2020, opgelopen op het werk.

Vanwege mijn werk werd ik in januari dus meteen opgeroepen voor vaccinatie bij de allereerste groep.
3 dagen nadat ik m’n 2e prik had gekregen kwam ik erachter dat ik zwanger was (mijn huidige zwangerschap dus). Niks meer aan te doen dus. Baby doet het tot nu toe goed, maar 20 weken echo nog niet gehad hè ;-). Ik heb pfizer gehad

Dus ik heb een totaal andere situatie: 1. Ik loop grote risico’s en zou ook tijdens zwangerschap met covid in aanraking komen en 2. Ik heb nooit hoeven kiezen want ik heb mijn ongeboren kind onwetend al aan het vaccin blootgesteld

Maar ik hoop dat mijn lange verhaal over risico’s etc kan je kan helpen in het keuze proces
Roossie, heb je goede ervaringen met Shein? Het ziet eruit als iets heel groots en internationaals, maar ik heb er echt nog nooit van gehoord... ligt dat aan de beperkte marketing in Nederland, of heb ik totaal iets gemist? Prijzen zien er aantrekkelijk uit, weet je waarmee de kwaliteit te vergelijken is? Zag wel dat je moet betalen voor retouren, maar dat is ook overkomelijk.

Ik ben wel blij dat het advies rond vaccinatie is aangepast. Had al een beetje het plan om me wel te laten vaccineren (tegen het vorige advies in dus). Ik ben zelf geen arts, maar heb wel een arts microbioloog (die soort die je aan talkshowtafels ziet zegmaar) in de nabije omgeving. Dus was van plan daar advies aan te vragen als de datum dat ik ooit eens aan de beurt zou komen in de buurt kwam, want op basis van eerste onderzoeken en hoe vaccins werken leek er geen reden anders dan (heel grote) voorzichtigheid om het niet te doen. Zal dat misschien nog steeds wel even navragen t.z.t., maar ben wel blij dat ik daarmee niet tegen het algemene advies in hoef te gaan als ik besluit het wel te doen. Er was van het weekend een topic op de zwangerschapspijler. Even door de bladibla heen scrollen, maar ik vond dat Phlox/Flox vanuit medische achtergrond wel een duidelijke uitleg over de werking van vaccins gaf. Ergens in de eerste 2-3 pagina's dacht ik.
Oja, wat ook nog meespeelt in mijn afweging: een collega die een paar jaar ouder dan ik is (vrouw in de 30, gezond), heeft covid gehad en heeft daar langdurige kortademigheid aan overgehouden. Ze heeft niet in het ziekenhuis gelegen, maar was gewoon behoorlijk ziek. Sprak haar ruim 3 maanden later en ze kon nog geen volledige zin uitspreken zonder te 'hijgen' zegmaar. Zo zie ik mezelf niet bevallen! In dit geval is n=1 natuurlijk, maar zo iemand in de nabijere omgeving heeft mij wel even met beide benen op de grond gezet over de mogelijke gevolgen, ook al is de kans daarop klein.
Toevallig hier ook een arts, ben niet elke dag werkzaam met covid patiënten maar kom er toch wel zeer regelmatig mee in aanraking... Ik heb me laten vaccineren in februari, tijdens het eerste trimester (met Moderna). De richtlijn toen was dat vrouwen die beroepsmatig meer risico op besmetting liepen, zich beter wel zouden laten vaccineren. Heb daar ook voor gekozen, ook met het idee dat die virusstorm door je lijf bij een echte corona infectie waarschijnlijk een stuk schadelijker is dan dat beetje antistof wat bij een vaccinatie vrijkomt... Plus die hele bloed barrière tussen moeder en kind, ik dacht dat het risico op problemen niet zo groot zou zijn. Wel heel fijn dat het nu een algemeen advies is geworden, geeft toch een veilig gevoel!
crewgirl schreef:
28-04-2021 21:34
Roossie, heb je goede ervaringen met Shein? Het ziet eruit als iets heel groots en internationaals, maar ik heb er echt nog nooit van gehoord... ligt dat aan de beperkte marketing in Nederland, of heb ik totaal iets gemist? Prijzen zien er aantrekkelijk uit, weet je waarmee de kwaliteit te vergelijken is? Zag wel dat je moet betalen voor retouren, maar dat is ook overkomelijk.
Ik heb er wel goede ervaring mee. Voor mijn zwangerschap bestelde ik er regelmatig zwemkleding.
Ik lees echter wel recensies voordat ik een product bestel, want sommige dingen zijn echt te doorschijnend. En dan bestel ik het dus niet.
Maar wat ik tot nu toe binnen heb gekregen was echt wel van goede kwaliteit en voor die prijzen is het tenminste leuk.. de baby zelf wordt al duur genoeg :P.
Er was btw nog de vraag of een app groepje leuk is? Ik sta daar wel open voor
Of gaan we verder in het topic
Bedankt voor de inzichten allemaal! Ik vind het wel verhelderend om te horen hoe er vanuit het medisch vlak wordt gedacht. Ik ga het over 2 weken zeker met de verloskundige bespreken. Volgens de laatste gegevens ben ik eind mei/begin juni aan de beurt.
-April- schreef:
29-04-2021 10:02
Er was btw nog de vraag of een app groepje leuk is? Ik sta daar wel open voor
Of gaan we verder in het topic
Ik heb ook wel interesse in een appgroepje, heb Mieremuis een berichtje gestuurd hierover omdat ze dat voorstelde (is dat aangekomen?
crewgirl schreef:
29-04-2021 11:52
Ik heb ook wel interesse in een appgroepje, heb Mieremuis een berichtje gestuurd hierover omdat ze dat voorstelde (is dat aangekomen?
Ik sta hier ook wel voor open!
Ik zal een app groepje aanmaken, Crewgirl jouw PB heb ik gehad, als de anderen ook een PB sturen met nummer dan maak ik het groepje aan.

Wat leuk dat er al een paar geslachts bepalingen gedaan zijn! Is het al echt helemaal betrouwbaar nu? Als je een piemel ziet lijkt het me duidelijk maar als je niets ziet zou ikzelf toch blijven twijfelen en het nog later nog een keer zeker willen weten, haha! Of waren ze er echt heel zeker van?
@mieremuis, je hebt een pb! :)
Geslachtsbepaling kon zelfs al vanaf 14 weken waar ik geweest ben. Op basis van een rondje google vond ik dat ook wel een beetje spannend, want je leest heel vaak vanaf 16 weken (of zelfs nog later).
Ik zag wel duidelijk verschil in beeldkwaliteit met de pretecho (bij een bureautje dat echt alleen maar dat doet) en de (termijn)echo bij mijn verloskundige. Ik had ook een vroege echo bij dat bureautje, toen viel de helderheid van de beelden bij de termijnecho wel een beetje tegen eigenlijk.

Wij wilden het ook graag wel echt zeker weten (en het is dus een meisje, dus de 'moeilijkere' variant), dus hebben wat doorgevraagd bij de echo. Ze liet zien dat je echt heel duidelijk twee schaamlipjes zag met iets korters ertussen. Een soort hamburgertje noemde ze het. Ze liet ook zien hoe je vanuit een andere hoek je er wel een soort uitstulpseltje tussen kan zien, maar dat is dus niet de hoek waaronder je een geslachtsecho moet maken. Dus een beetje kennis en kunde is wel van belang om het goed te zien. Maar als aangegeven wordt dat ze het vanaf week x kunnen zien, dan zou ik er wel vanuit gaan dat dat echt kan. Tenzij het kindje er echt heel onhandig voor ligt en er net niets te zien is natuurlijk. Ze gaf ook aan dat ze het nog nooit fout had gehad (en dat leek haar wel echt heel verschrikkelijk), dus ze zeggen het denk ik ook niet als ze het niet zeker weten.
Ik heb vandaag ook de geslachtsbepaling gehad. Wij krijgen een meisje! Baby lag heek moeilijk dus was even zoeken, maar de echoscopiste dacht t al snel te zien. Uiteindelijk vaginaal gedaan om zekerheid te krijgen. Je ziet idd een soort hamburgertje. Volgens haar zie je bij een jongen wel het idee van balletjes, maar het vergt wel veel ervaring. Ik vertrouw er iig wel op! Ze heeft ook alle ledematen gecontroleerd. Super leuk om al zo veel te kunnen zien; vingertjes, hersenhelften, organen. Ze dacht zelfs al 4 hartkamers te kunnen zien! We hebben een filmpje mee naar huis gekregen dus we kunnen de hele echo terug zien. Erg tof!
Oh, nu ga ik ook twijfelen om tóch een geslachtsbepalende echo te laten maken. Komende week zijn er nog een paar plekjes vrij. Dus het zou kunnen. Wel bij een centrum hier een eindje vandaan. Begin nu toch wel errug nieuwsgierig te worden...
Dat klinkt wel betrouwbaar, helemaal als ze zegt dat ze het nog nooit fout heeft gehad. Leuk joh! En Bbubbels ook een meisje, leuk!
In m'n vorige groepje zaten voornamelijk jongetjes dat was heel bijzonder, ben benieuwd of het nu omgedraaid is haha!
Ik ben ook erg benieuwd maar we hebben al zoveel geduld geoefend met deze zwangerschap, we hebben nog een klein beetje extra geduld tot de 20w echo dan maar. Ik durf ook pas spulletjes te kopen daarná dus toch nog maar ff wachten :P

Ik heb een app groepje gemaakt dames, we zitten met 4 erin, dus wie er bij wil kan me haar mobiele nummer appen
Ik heb je ook een pb gestuurd voor de appgroep!
Hoi allemaal, zou ik nog met jullie mee mogen schrijven? Ik ben 28 jaar en nu 14 weken zwanger, UD is 27 oktober. Dit wordt ons eerste kindje.

Wat leuk dat een aantal van jullie al weten of je een jongetje of een meisje krijgt. Wij horen het over 1,5 week, ik kan niet wachten!

Momenteel ben ik bezig met het vinden van een zwangerschapscursus. Ben er achter gekomen dat hier in de regio in juli en augustus niks gegeven wordt, dus of ik moet er nu haast mee maken en in juni starten of in september pas. Gaan jullie een cursus volgen?
Ik heb je ook een berichtje gestuurd, Mieremuis.

Welkom Teresita! Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Goeie tip om snel te gaan kijken voor een cursus als dat niet in de zomermaanden gegeven wordt. Een echte zwangerschapscursus lijkt me voor een tweede zwangerschap een beetje overbodig. Maar iets met sport lijkt me wel een goed idee. Ik wil eigenlijk gewoon heel graag zwemmen... maar nu het nieuws dat 11 mei de sportscholen nog niet open gaan. Kan wel huilen. Nu maar op zoek naar iets wat ik buiten kan doen, maar ben niet zo'n bootcamper/hardloper. Wat gaan jullie doen of doen jullie om je conditie wat op peil te houden?
Bbubbles wat leuk, ook een meisje! Fijn dat ze goed haar best deed om zekerheid te krijgen.

Teresita, welkom! Ik wil ook een zwangerschapscursus gaan volgen, maar moet nog even afwachten of de data van degene waar ik mijn oog op heb laten vallen goed uitkomen. De meest handige valt middenin mijn vakantie, waardoor ik er drie van de vijf keer niet zou zijn. Dus dat gaat hem niet worden in elk geval. Even kijken of er eentje vroeg genoeg in september start zodat ik het nog red voor mijn uitgerekende datum.

Qua fit blijven/conditie doe ik wat prenatal workouts via youtube. Meestal via 'fit by Amy'. Fijn om oefeningen te doen die goed passen bij zwangerschap. Sommige trainingen zijn erg low impact/niet vermoeiend, soms doe ik er dan twee achter elkaar. Maar ze is wel leuk positief dat je zo goed bezig bent enzo. En de oefeningen zijn duidelijk, zonder al te veel spullen (alleen soms dumbells).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven