Vraag over geplande ks en baarmoeder verwijderen
donderdag 19 augustus 2021 om 20:19
Hoi dames,
Ervaringen gezocht. Ik krijg binnenkort mijn tweede kind via ks. De eerste was ongeplande ks, nu dus een geplande. Nu moet ik binnenkort op gesprek maar wilde alvast even wat oriënteren.
Ik heb gehoord dat het gebruikelijk is om tijdens de ks je meteen te laten steriliseren (ben 35 plus en wil zeker weten geen kinderen meer, de zwangerschap was ook dusdanig zwaar dat ik het geen optie meer vind). Maar hoe zit dat met baarmoeder verwijdering? Zijn hier dames die een baarmoederverwijdering hebben ondergaan tijdens hun ks, en had dat een speciale reden of mocht dat ook ‘zomaar’?
De reden dat ik het overweeg is omdat ik altijd heel zware menstruaties heb inclusief migraine aanvallen, waardoor ik structureel de pil doorslik. Alleen boven de 35 geeft dat ook gezondheidsrisico’s en andere anticonceptie werkt niet afdoende (alles wat er is meerdere keren geprobeerd).
Natuurlijk informeer ik ook bij het ziekenhuis, maar wellicht is het ene ziekenhuis er strenger mee dan het andere en dat hoor ik graag van tevoren. Alvast bedankt voor de reacties!
Ervaringen gezocht. Ik krijg binnenkort mijn tweede kind via ks. De eerste was ongeplande ks, nu dus een geplande. Nu moet ik binnenkort op gesprek maar wilde alvast even wat oriënteren.
Ik heb gehoord dat het gebruikelijk is om tijdens de ks je meteen te laten steriliseren (ben 35 plus en wil zeker weten geen kinderen meer, de zwangerschap was ook dusdanig zwaar dat ik het geen optie meer vind). Maar hoe zit dat met baarmoeder verwijdering? Zijn hier dames die een baarmoederverwijdering hebben ondergaan tijdens hun ks, en had dat een speciale reden of mocht dat ook ‘zomaar’?
De reden dat ik het overweeg is omdat ik altijd heel zware menstruaties heb inclusief migraine aanvallen, waardoor ik structureel de pil doorslik. Alleen boven de 35 geeft dat ook gezondheidsrisico’s en andere anticonceptie werkt niet afdoende (alles wat er is meerdere keren geprobeerd).
Natuurlijk informeer ik ook bij het ziekenhuis, maar wellicht is het ene ziekenhuis er strenger mee dan het andere en dat hoor ik graag van tevoren. Alvast bedankt voor de reacties!
vrijdag 20 augustus 2021 om 07:40
Bij mij is de baarmoeder verwijderd, maar helaas heb ik nog steeds enorme migraine aanvallen. Logisch ook. Het is hormonaal en de hormonen doen gewoon hun werk aangezien ik mijn eierstokken nog heb.
Buiten dat wordt een baarmoeder niet zomaar verwijderd, daar gaat een heel proces aan vooraf met mogelijke andere opties tegen klachten. Het is dan ook een pittige ingreep.
Buiten dat wordt een baarmoeder niet zomaar verwijderd, daar gaat een heel proces aan vooraf met mogelijke andere opties tegen klachten. Het is dan ook een pittige ingreep.
vrijdag 20 augustus 2021 om 08:11
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... mbose-drie
Nou is Hart van Nederland niet zo’n goede bron maar hier staat het duidelijk in. Als je verder Googled kom je ook wel op meer medische bronnen uit. En tsja wat is grote kans op trombose, ik snap dat de kans niet mega is maar over vaccins en trombose kans doen we ook heel moeilijk, dus dit triggerde wel even. Los van trombose ben ik het eeuwig doorslikken van de pil ook wel zat, met doorbraak bloedingen en dan toch maar weer een menstruatie ect
vrijdag 20 augustus 2021 om 08:12
Ja hier was ik dus ook bang voor, ook naar aanleiding van de andere reacties in dit topic. Dan is baarmoederverwijdering dus niet mijn oplossing.Venusss schreef: ↑20-08-2021 07:40Bij mij is de baarmoeder verwijderd, maar helaas heb ik nog steeds enorme migraine aanvallen. Logisch ook. Het is hormonaal en de hormonen doen gewoon hun werk aangezien ik mijn eierstokken nog heb.
vrijdag 20 augustus 2021 om 08:16
B12 is niet apart getest, ik zal eens aan de verloskundige vragen of die toevallig nu is getest tijdens de zwangerschap. Anders laat ik die straks bij de huisarts nog testen. En duphaston ken ik niet, ga ik ook aan de huisarts vragen (en even googlen ofcourse).
Ik kreeg ook de tip voor bètablokkers puur gericht tegen de migraine, daar ga ik ook eens naar informeren
vrijdag 20 augustus 2021 om 08:28
Ik ga na mijn zwangerschap weer fulltime de pil slikken (dan ben ik 36) in overleg met mijn artsen. In mijn geval (vergelijkbaar met jou) wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Maar ik krijg dan ook geen doorbraakbloedingen.Desayuno schreef: ↑20-08-2021 08:11https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... mbose-drie
Nou is Hart van Nederland niet zo’n goede bron maar hier staat het duidelijk in. Als je verder Googled kom je ook wel op meer medische bronnen uit. En tsja wat is grote kans op trombose, ik snap dat de kans niet mega is maar over vaccins en trombose kans doen we ook heel moeilijk, dus dit triggerde wel even. Los van trombose ben ik het eeuwig doorslikken van de pil ook wel zat, met doorbraak bloedingen en dan toch maar weer een menstruatie ect
vrijdag 20 augustus 2021 om 09:31
Tuurlijk joh.Desayuno schreef: ↑19-08-2021 20:51Wat een verschil dan, want hier wordt de sterilisatie zowat standaard aangeboden begreep ik als je iig in de dertig bent/na meerdere ks. Onder het mom van: je ligt toch al open. Maar hoe ze dan denken over baarmoederverwijdering weet ik dus niet, is natuurlijk ook weer een stuk heftiger.
vrijdag 20 augustus 2021 om 09:33
Wat ook debiel is, alsof je als vrouw niet zelf zo'n afweging goed kan maken. Is dit pas geleden geweest?Jamaarhoe schreef: ↑19-08-2021 22:27Wat gek. Ik was bijna 40 toen ik de derde kreeg en heb echt twee Officiële Gesprekken moeten hebben om in mijn dossier opgenoemden te krijgen dat als ik een KS zou krijgen ze me ook zouden steriliseren.
Zonder die twee specifieke gesprekken met genoeg tijd ertussen zou het niet gebeuren.
Ik zou dus zsm bij een arts aan de bel trekken voor een gesprek want anders ben je misschien te laat.
vrijdag 20 augustus 2021 om 09:41
Ik kan lezen. En ik had er al inhoudelijk op gereageerd hoor.
2 keizersnedes gepland en al ouder dan TO bij de 2e. En een sterilisatie tijdens de keizersnede.
Ik geloof best dat er ziekenhuizen zijn waar dit wel makkelijk gaat hoor.
Maar het is niet overal gebruikelijk of standaard dat ze dit zo aanbieden hoor.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 20-08-2021 09:47
37.42% gewijzigd
vrijdag 20 augustus 2021 om 11:51
Niet dat ze het overal doen, dat bedoelde ik ook niet. Maar in ‘ons’ ziekenhuis dus wel: zodra je daar voor een geplande ks komt en je bent 30 plus dan wordt het eigenlijk standaard wel besproken zei mijn verloskundige vandaag.FeeLucifer01 schreef: ↑20-08-2021 09:41Ik kan lezen. En ik had er al inhoudelijk op gereageerd hoor.
2 keizersnedes gepland en al ouder dan TO bij de 2e. En een sterilisatie tijdens de keizersnede.
Ik geloof best dat er ziekenhuizen zijn waar dit wel makkelijk gaat hoor.
Maar het is niet overal gebruikelijk of standaard dat ze dit zo aanbieden hoor.
Maar het maakt ook niet uit, ernaar vragen is ook prima. Ik kom iig vanaf nu onder controle van het ziekenhuis wegens complicaties dus ik kan vanaf nu alles daar bespreken
vrijdag 20 augustus 2021 om 16:31
Ik zeg alleen wat ik zelf zou denken en doen. En TO heeft aan de hand daarvan meer uitleg gegeven over hun thuissituatie, waarna ik volledig begreep hoe of wat.Parella schreef: ↑20-08-2021 09:45Jij denkt dat TO geen hersens heeeft ofzo? TO heeft heus zelf wel overwogen of zij nog kinderen wil en wat daarvan de implicaties zijn. Kom op zeg...
Wat is dat toch voor denigrerend gedoe van vrouwen hier dat ze doen alsof een vrouw niet zelfstandig kan beslissen of ze wel of geen kinderen meer wil en gesteriliseerd wil worden? Let op, ik heb het niet over baarmoederverwijdering, dat is iets totaal anders.
En doen alsof je eerst langs een commissie artsen moet die daar wel even over mee gaan beslissen met jou als dom vrouwtje. Dit is absoluut niet het geval, miss in de jaren 80 toen jullie je kinderen kregen of misschien dat er ergens nog een halfbejaarde mannelijke gyn zit die zich zo opstelt maar ze horen je gewoon te informeren over de mogelijkheid van sterilisatie bij een geplande keizersnee, en jij beslist. Ken je rechten.
Ik vind het walgelijk seksistisch.
Vervelend voor je dat je je zo ontzettend op moet winden over zoiets.
Heb je het in je om je zegje op een normale toon te brengen? Want hier kan ik niks mee verder.
vrijdag 20 augustus 2021 om 18:55
Het is ontzettend infantiliserend dat artsen wel even bepalen of een vrouw er een knoop in “mag” leggen of niet. Het is 100% aan de vrouw om dat te bepalen.Saivash schreef: ↑20-08-2021 16:31Ik zeg alleen wat ik zelf zou denken en doen. En TO heeft aan de hand daarvan meer uitleg gegeven over hun thuissituatie, waarna ik volledig begreep hoe of wat.
Vervelend voor je dat je je zo ontzettend op moet winden over zoiets.
Heb je het in je om je zegje op een normale toon te brengen? Want hier kan ik niks mee verder.
Let’s go Brandon!
vrijdag 20 augustus 2021 om 22:47
Okee. Maar deze reactie van jou heeft toch weinig te maken met wat ik schreef?havermout1 schreef: ↑20-08-2021 18:55Het is ontzettend infantiliserend dat artsen wel even bepalen of een vrouw er een knoop in “mag” leggen of niet. Het is 100% aan de vrouw om dat te bepalen.
Ik ben geen arts. En ik bepaal niks voor TO. Dus wat is je punt?
zaterdag 21 augustus 2021 om 00:35
2019FeeLucifer01 schreef: ↑20-08-2021 09:33Wat ook debiel is, alsof je als vrouw niet zelf zo'n afweging goed kan maken. Is dit pas geleden geweest?
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 26 augustus 2021 om 22:13
Oké voor de geïnteresseerden de update: heb het officiële gesprek in het ziekenhuis gehad, waarbij ze dus ook meteen uit zichzelf vroeg naar mijn interesse in sterilisatie, ze noemde er nog bij dat dat bij hun een standaard vraag is aangezien je bij de ks toch al open ligt. Alleen moeten ze het dan wel weten tijdens het inplannen, je kunt niet op weg naar de OK er nog om verzoeken.
Baarmoederverwijdering doen ze inderdaad helemaal niet tijdens een ks en zou ook helemaal geen zin hebben in mijn geval met mijn klachten. En wegens heftige operatie moet daar heel goede reden voor zijn. Hormonale klachten komen uit je eierstokken, en ook die verwijderen ze alleen bij heel goede redenen.
Ze noemde dat er nog andere mogelijkheden zijn qua behandeling voor de menstruatieklachten, maar dat is werd nooit gelijktijdig met een ks gedaan maar altijd als losse ingreep (wat voor behandeling ze precies op doelde weet ik niet, heb niet doorgevraagd).
Maar ze heeft me gewezen op de hoofdpijnpoli van het ziekenhuis dus na de bevalling ga ik daar maar verder informeren.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Baarmoederverwijdering doen ze inderdaad helemaal niet tijdens een ks en zou ook helemaal geen zin hebben in mijn geval met mijn klachten. En wegens heftige operatie moet daar heel goede reden voor zijn. Hormonale klachten komen uit je eierstokken, en ook die verwijderen ze alleen bij heel goede redenen.
Ze noemde dat er nog andere mogelijkheden zijn qua behandeling voor de menstruatieklachten, maar dat is werd nooit gelijktijdig met een ks gedaan maar altijd als losse ingreep (wat voor behandeling ze precies op doelde weet ik niet, heb niet doorgevraagd).
Maar ze heeft me gewezen op de hoofdpijnpoli van het ziekenhuis dus na de bevalling ga ik daar maar verder informeren.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
anoniem_6634a053c30df wijzigde dit bericht op 26-08-2021 22:13
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.04% gewijzigd
donderdag 26 augustus 2021 om 22:23
Ik kreeg deze vraag ook bij de tweede (geplande) keizersnede en ik ben 28. Het werd gewoon tussen neus en lippen gevraagd of we verder nog een kinderwens hadden en dat er een mogelijkheid zou zijn voor sterilisatie tijdens de keizersnede. Ook onder het mom ‘dit kan eenvoudig, want de buik ligt toch al open’.Desayuno schreef: ↑20-08-2021 11:51Niet dat ze het overal doen, dat bedoelde ik ook niet. Maar in ‘ons’ ziekenhuis dus wel: zodra je daar voor een geplande ks komt en je bent 30 plus dan wordt het eigenlijk standaard wel besproken zei mijn verloskundige vandaag.
Maar het maakt ook niet uit, ernaar vragen is ook prima. Ik kom iig vanaf nu onder controle van het ziekenhuis wegens complicaties dus ik kan vanaf nu alles daar bespreken
donderdag 26 augustus 2021 om 22:51
Bij mij was het ook gewoon tussen lippen door “ga je er een knoop in leggen” tijdens de een na laatste afspraak voor mijn geplande ks.Justine1987 schreef: ↑26-08-2021 22:23Ik kreeg deze vraag ook bij de tweede (geplande) keizersnede en ik ben 28. Het werd gewoon tussen neus en lippen gevraagd of we verder nog een kinderwens hadden en dat er een mogelijkheid zou zijn voor sterilisatie tijdens de keizersnede. Ook onder het mom ‘dit kan eenvoudig, want de buik ligt toch al open’.
Let’s go Brandon!
donderdag 26 augustus 2021 om 22:52
Desayuno schreef: ↑26-08-2021 22:13Oké voor de geïnteresseerden de update: heb het officiële gesprek in het ziekenhuis gehad, waarbij ze dus ook meteen uit zichzelf vroeg naar mijn interesse in sterilisatie, ze noemde er nog bij dat dat bij hun een standaard vraag is aangezien je bij de ks toch al open ligt. Alleen moeten ze het dan wel weten tijdens het inplannen, je kunt niet op weg naar de OK er nog om verzoeken.
De operatie zal door er langer door duren, wat een effect heeft op hun planning en op het type verdoving dat je krijgt.
Let’s go Brandon!