Vruchtbaarheid

15-12-2015 19:57 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik weet niet of er hier al een topic is over maar wil het eens proberen. Ik zit al een tijdje met iets, maar wil graag weten wat andere vrouwen denken of als advies hebben.

Ik ben een jaar geleden gestopt met de pil vanwege de hormonen. Ik heb er zo'n beetje 10 jaar aan gezeten en merk dat ik beter af ben. Ben ook veel gelukkiger.

Ik houd me nu aan sensiplan, ik weet niet of iemand dat kent. Maar dan heb je seks om de vruchtbare dagen heen. Ik heb inmiddels ook een regelmatige menstruatie. Alleen nu is het al een aantal keren fout gegaan dat we seks hebben in de vruchtbare periode, en niet bij eenmalig waardoor je zou denken dat er genoeg zaad zou zijn om zwanger te raken. Maar dat gebeurt niet. Ik vraag me af hoe dit komt. Plus dat een baby wel welkom zou zijn, alleen minder handig ivm tweede studie en mn vriend vind het wat spannend. Dat is ook de reden waarom ik bijv. geen morning after pil neem. Ik durf ook niet zo goed naar de huis arts omdat we niet actief bezig zijn met het maken van een kindje. Maar ergens ben ik bang dat ik er over een jaar of twee haar achterkom dat ik eerder stappen had moeten ondernemen voor als ik bijv niet vruchtbaar zou zijn..
Ik begrijp deze post niet... Wil je zwanger zijn of niet?
Owh een paar keer in je vruchtbare periode.... ja dan komen er liters zaad bij kijken. Hemel, hoe snel denk je zwanger te raken? De meeste stellen doen er een jaar over. Af en toe een keer seks in je vruchtbare periode wil niets zeggen. Je vriend vind(t) het spannend en daarom durf jij geen map te halen? Klinkt allemaal heel logisch.
Ondanks minder handig seks zonder bescherming in vruchtbare periodes?

Is dat omdat jij graag een kind wil en je vriend twijfelt of gewoon omdat risico lopen helemaal je ding is?
Zelfs in de meest vruchtbare periode in je leven is de kans op een zwangerschap als je probeert zwanger te worden maximaal 20% per cyclus. De kans dat je die ene maand niet zwanger wordt is dus 80% (ga ik er even vanuit dat jullie jong en gezond zijn) dus dat je van die paar keer niet zwanger bent geraakt is niet zorgelijk. Maak die studies af en laat je vriend nog even wennen en ga er dan vol voor, in 90% van de gevallen lukt het dan gewoon.
Een paar x seks in vruchtbare dagen kan zeker genoeg zijn.

Maar ik snap je verhaal ook niet helemaal. Wil je nu wel of geen kindje?
Ik snap het niet zo.. jullie willen nog geen kind maar jullie doen het wel per ongeluk/bewust zonder anticonceptie tijdens je ovulatie. Je vriend wil liever wachten, toch haal je dan geen map.

Maak een keuze met je vriend. Ga ervoor of niet. Zo niet, zorg er dan voor dat je wel anticonceptie gebruikt.

Weet je vriend wel dat jullie het ook op de vruchtbare dagen onveilig doen?
Ook bij seks in de vruchtbare dagen heb je maar iets van 25% kans om zwanger te raken. 80% van de paren is binnen een jaar zwanger. Het is dus pas na een jaar proberen dat je naar de dokter kunt gaan en dat je wellicht een verwijzing krijgt. Af en toe op vruchtbare dagen onveilige seks hebben en dan niet zwanger worden is voor een arts dus geen reden om je door te verwijzen oid. Dat het tot nu toe niet gelukt is zegt dus ook helemaal niets. De volgende keer kan het wel gewoon raak zijn namelijk.
Zolang je nog niet met overtuiging bezig bent met zwanger raken kan een huisarts niks voor je doen. Er worden vaak pas verdere stappen ondernomen wanneer een stel na een jaar proberen niet zwanger raakt, dat zal denk ik niet gelden voor "we proberen het niet actief, maar soms gaat het wel eens mis, en nou ben ik nog nooit zwanger geweest."

Kan me ook geen enkele reden bedenken waarom er nu wel iets aan je (eventuele, maar zeer onwaarschijnlijke) onvruchtbaarheid gedaan zou kunnen worden, en over twee jaar niet.

Oftewel: ik zou je hier nog niet druk om maken.
Ik ben meer benieuwd naar waar ik wel of niet zwanger ben geworden terwijl het de vruchtbare periode is. Ik dacht dat het misschien een nawerking was vd pil en wil graag meer ervaringen of zoals sommige noemen feitje (heel fijn, dankjewel).

Mijn vriend en ik willen allebei een baby. Alleen niet nu. Mocht het wel gebeuren dan is het welkom. Ja hij weer ervan af, want we houden het samen bij. Het is vaak meer door spontaniteit als we een avondje uit zijn geweest bijv. We zijn trouwens beide 25. Maar het zette me aan het denken. Niet dat ik later spijt krijg dat ik niet eerder hulp aan de ha heb gevraagd.
Ik snap je punt niet precies? Wat wil je met dit topic?

Verder snap ik echt totaal niet waarom je zo onveilig met anticonceptie om zou gaan. Als jij een puberdochter zou hebben, en die vertelt dat mama zich nergens zorgen over hoeft te maken want dochter heeft alleen maar onveilige seks buiten haar vruchtbare periode, hoe zou jij daar dan op reageren? Kom nou, ben je werkelijk zo dom? Wat is er mis met een condoom, of een spiraal?
Wat heb je eraan om te weten dat je verminderd of onvruchtbaar bent als je geen kind wil? Ga je dan nu opeens beginnen?

Wat moet een gyn aan je onvruchtbaarheid doen als je onvruchtbaar blijkt? Ze gaan pas behandelen als je ook daadwerkelijk zwanger wil worden hoor.

Sterker nog, wij zijn verminderd vruchtbaar en wij mogen het nog even zelf proberen omdat er nog best een kans is dat het spontaan gebeurt.

Wat verwacht je van weten of je vruchtbaar bent of niet? Vrijwel niemand is onvruchtbaar. Sommige mensen worden niet zwanger ondanks dat alle waarden goed zijn, sommige mensen worden wel zwanger terwijl het zaad slecht is.

Uiteindelijk wordt vrijwel iedere vrouw (die dat wil) vroeg of laat zwanger.
Wat ik eraan heb? Dat ik me er dan niet druk om hoef te maken. Maar goed, het zal wel een vreemd topic van me zijn geweest als ik zie welke verwijten ik allemaal krijg.

Voor alle anderen, dankjewel voor de antwoorden. Ik snap het nu wat meer. Ik heb geen moeder waar ik dit aan kan vragen en met googlen kwam ik er ook niet uit. Ben nu iets wijzer
De kans dat je met die paar x seks de eisprong mist is uiteraard veel groter, dit zegt helemaal niks over jullie vruchtbaarheid. Elke maand is er zowiezo maar iets van 20% kans en dan nog kan het fout gaan. Over jullie vruchtbaarheid kan je pas iets zeggen als je elke maand heel bewust rond je eisprong seks hebt. En ook weet wanneer de eisprong is. Ik snap je vraag ook niet goed, jullie willen nog geen kind. Doen het af en toe op vruchtbare dagen en het nu raar vinden dat het nog niet is gelukt? Daar moet je dan toch blij om zijn! Er is nog geen gezamenlijke kinderwens, bespreek wanneer jullie samen willen beginnen en ga er dan bewust voor. Voor nu kan je niks zeggen over de vruchtbaarheid. Suc6!
quote:druifchocolaatje schreef op 15 december 2015 @ 20:26:

Wat ik eraan heb? Dat ik me er dan niet druk om hoef te maken. Maar goed, het zal wel een vreemd topic van me zijn geweest als ik zie welke verwijten ik allemaal krijg.

Voor alle anderen, dankjewel voor de antwoorden. Ik snap het nu wat meer. Ik heb geen moeder waar ik dit aan kan vragen en met googlen kwam ik er ook niet uit. Ben nu iets wijzer

Maar een normale vruchtbaarheid geeft helemaal geen garantie dat je zwanger wordt en een verminderd vruchtbaar iemand kan toch heel snel zwanger zijn.

Dus waarom zou het je gerust stellen? Je weet pas of zwanger worden lukt of niet als je na een jaar niet zwanger bent. En dan nog is het - zie mijn verhaal - niet altijd zo dat ze er direct iets aan gaan doen.

Zwangerschap is niet maakbaar. Het is niet lullig bedoeld, het is gewoon hoe het is.
En als je dan zo graag een kind wil, wat is er mis met meer seks het komende jaar? Als het dan na een jaar niet lukt is er nog tijd genoeg om je zorgen te maken, tenslotte ben je pas 25.
Bewust onbeschermde seks in je vruchtbare periode, hoezo is dat niet actief bezig zijn met het maken van een kind? Wanneer is het dan wel actief?
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als een baby welkom is, begin dan als de sodemieter met het slikken van foliumzuur. Het gehalte moet op het moment van bevruchting hoog zijn, dan heeft de baby het minste kans op een open ruggetje. Pas gaan slikken als je ontdekt dat je zwanger bent heeft geen zin.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik ben trouwens op mijn 25ste begonnen met proberen en ook altijd 'bang' geweest dat het niet zou lukken. Nu dus 26 en misschien gaat het pas over heel lang lukken, dat zou kunnen. Maar gelukkig ben ik pas 26.

Ik herken je gevoel wel hoor, ik was ook zo obsessed toen ik op mijn man moest wachten, dacht ook toen we een keer geen condoom gebruikte meteen dat het wel raak zou zijn. Punt is dat het hele lange jaren worden als je man er voorlopig nog niet klaar voor is of je inderdaad verminderd vruchtbaar blijkt zoals wij.

Ik heb het juist een beetje losgelaten inmiddels. Tuurlijk is er verdriet als ik wéér ongesteld word en verdriet dat de uitslagen niet goed waren en onzekeheid. Maar je maakt jezelf gek hiermee. Been there.

Nu plan ik een verre reis, wil ik misschien weer een studie gaan doen, ga ik verder met mijn leven. Ik heb de ovulatietesten en thermometer de deur uit gedaan en het hele concept van 'in dat jaar' 'voor die tijd' en dergelijke zwanger worden.

Geloof me, ik vind het leven makkelijker met de diagnose dan met dat geobsedeer toen ik op mijn man moest wachten.

Ik begrijp je heel goed. Ik weet alleen ook dat je er alleen jezelf mee hebt. Je bent gewoon niet verminderd vuchtbaar tot je een jaar geprobeerd hebt. De diagnose subfertiliteit IS namelijk 12 maanden vruchteloze sex.
Volgens mij wil jij graag een kind en ik vind daarom de openingspost een beetje raar.

Wat ik me wel altijd afvraag.. is dat wel leuk zo'n sensiplan? Ik heb juist altijd meer zin in seks rond mijn eisprong! Ook een reden voor mij om niet meer aan de pil te gaan want dit libido bevalt wel maar wij gebruiken wel condooms
quote:lux. schreef op 15 december 2015 @ 20:54:

Ik ben trouwens op mijn 25ste begonnen met proberen en ook altijd 'bang' geweest dat het niet zou lukken. Nu dus 26 en misschien gaat het pas over heel lang lukken, dat zou kunnen. Maar gelukkig ben ik pas 26.

Ik herken je gevoel wel hoor, ik was ook zo obsessed toen ik op mijn man moest wachten, dacht ook toen we een keer geen condoom gebruikte meteen dat het wel raak zou zijn. Punt is dat het hele lange jaren worden als je man er voorlopig nog niet klaar voor is of je inderdaad verminderd vruchtbaar blijkt zoals wij.

Ik heb het juist een beetje losgelaten inmiddels. Tuurlijk is er verdriet als ik wéér ongesteld word en verdriet dat de uitslagen niet goed waren en onzekeheid. Maar je maakt jezelf gek hiermee. Been there.

Nu plan ik een verre reis, wil ik misschien weer een studie gaan doen, ga ik verder met mijn leven. Ik heb de ovulatietesten en thermometer de deur uit gedaan en het hele concept van 'in dat jaar' 'voor die tijd' en dergelijke zwanger worden.

Geloof me, ik vind het leven makkelijker met de diagnose dan met dat geobsedeer toen ik op mijn man moest wachten.

Ik begrijp je heel goed. Ik weet alleen ook dat je er alleen jezelf mee hebt. Je bent gewoon niet verminderd vuchtbaar tot je een jaar geprobeerd hebt. De diagnose subfertiliteit IS namelijk 12 maanden vruchteloze sex.Dankjewel. Jouw antwoord doet me goed!
quote:stadenland schreef op 15 december 2015 @ 21:45:

Volgens mij wil jij graag een kind en ik vind daarom de openingspost een beetje raar.

Wat ik me wel altijd afvraag.. is dat wel leuk zo'n sensiplan? Ik heb juist altijd meer zin in seks rond mijn eisprong! Ook een reden voor mij om niet meer aan de pil te gaan want dit libido bevalt wel maar wij gebruiken wel condoomsWij ook, rond de vruchtbare periode hoor. Ik kan niet over hormonen.
Je bent niet actief bezig met het maken van een kindje maar hebt onveilige sex in je vruchtbare dagen want je vriend vind het wel spannend en daarom neem je geen morning afterpil maar je maakt je wel zorgen om je vruchtbaarheid omdat je eigelijk toch wel verwacht had zwanger te zijn na die paar 'ongelukjes'?

Mijn hemel zeg.

Ten eerste morning afterpil is geen voorbehoedsmiddel, doe jezelf een lol en laat je vriend een condoom om doen.

Ten tweede, als je je echt zorgen maakt om jouw vruchtbaarheid (en ik ben er ook zo een die in een IVF procedure zit) dan zou je ovulatie testen kunnen doen om eerst eens vast te stellen dat je ovuleert. Dat doe je waarschijnlijk wel omdat je een regelmatige cyclus hebt, maar het kan zijn dat je het buiten de dagen die die standaard apps als vruchtbare dagen zien.

Het kan trouwens ook aan het zaad liggen he.

Ten derde, als jullie een kind willen ga er dan voor, niet van dit stomme gedoe, een kind is denk ik de grootste verantwoordelijkheid die je aan kan gaan in je leven, wil je dat echt af laten hangen van een app en ongelukjes?
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Kort antwoord: Zolang je niet een jaar lang elke maand meerdere keren vlak voor je eisprong seks hebt, heb je nog niet genoeg moeite gedaan om het uitblijven van een kind te wijten aan onvruchtbaarheid.

Je schrijft dat je over een jaar of twee misschien spijt hebt dat je niet eerder stappen hebt ondernomen als dat nodig blijkt te zijn. Een huisarts/gynaecoloog kan niet 'meten' of je vruchtbaar bent of niet. Zelfs als bij beide partners als in orde is, kan een zwangerschap lang uitblijven. De enige manier om jullie vruchtbaarheid te bevestigen is door een zwangerschap. Dat kan pas wanneer jullie daar allebei aan toe zijn en samen voor willen gaan. Een kindje maken is leuk als het snel lukt, als het lang duurt of je hebt medische hulp nodig kan dat alleen als jullie er beiden volledig achter staan.

Opmerking: ik heb ook lang een vruchtbaarheids app gebruikt, en toen ik ovulatietesten ging gebruiken en ging temperaturen kwam ik er achter dat de app er twee dagen naast zat. Als je wel een kindje wilt zoals ik een gewoon zoveel mogelijk probeert te vrijen maakt dat niet zoveel uit, maar als periodieke onthouding jullie vorm van anticonceptie is dan is het essentieel om precies te weten wanneer je eisprong is.

En als je vriend echt nog niet aan een kind toe is, let dan beter op! Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'hij vindt het wat spannend', maar ik denk niet dat het goed voor je relatie is als jij zwanger blijkt te zijn terwijl hij heeft aangegeven nog even te willen wachten.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Oh dus als 'anticonceptie' heb je (bijna) geen seks rond je eisprong en nu ben je teleurgesteld dat de anticonceptie werkt en je niet zwanger bent?

zoiets?...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven