Wanneer testen?

18-01-2015 13:34 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn partner en ik hebben besloten dat we willen proberen een kindje te krijgen. Afgelopen maandag liet ik mijn implanon verwijderen en sindsdien laten we de natuur haar gang gaan. Alles is natuurlijk nog heel pril en ik besef dat het een tijdje kan duren voor mijn cyclus weer op gang komt. Toch bestaat er natuurlijk een kans dat ik zwanger word voor ik de eerste keer ongesteld word en net daar zit mijn vraag: hoe kom ik te weten of ik zwanger ben of dat ik gewoon nog geen cyclus heb die terug op gang is gekomen? Het antwoord hierop lijkt simpel: testen! Maar wanneer dan?

Ik heb geen zin om er krampachtig mee bezig te zijn en elke dag een test te doen, maar indien ik zwanger zou raken wil ik het natuurlijk zo snel mogelijk weten ivm de nodige voorzorgen qua voedsel en alcohol. Behalve foliumzuur nemen, hou ik momenteel nog geen rekening met een mogelijke zwangerschap. Ik eet gewoon alles en drinkt zo nu en dan een glas wijn (gelukkig ben ik al den zeer gematigde drinker, twee glazen per maand zal veel zijn). Roken doen we geen van beide.

Door bovenstaande vraag lijkt het natuurlijk net alsof ik er wel krampachtig mee bezig ben, al vind ik zelf van niet ik vind het wel allemaal heel spannend natuurlijk, dat lijkt me normaal. Natuurlijk ben ik me er ook sterk van bewust dat een zwangerschap nog een hele tijd kan duren en ondertussen wil ik wel zo normaal mogelijk leven, ik wil niet dat het ons (seks)leven beheerst. Ik stel me gewoon de vraag hoe anderen dit gedaan hebben na het stoppen met anticonceptie.

Wie wil zijn ervaringen met me delen?
Door de eerste weken met condoom te vrijen en wachten tot je je normale cyclus weer op gang hebt. Dan hoef je verder niet zo krampachtig te doen.
quote:blackberry1980 schreef op 18 januari 2015 @ 13:37:

Door de eerste weken met condoom te vrijen en wachten tot je je normale cyclus weer op gang hebt. Dan hoef je verder niet zo krampachtig te doen.Ik wilde precies hetzelfde zeggen
De keuze om geen condoom te gebruiken hebben we al gemaakt en daar komen we niet meer op terug (is toch al te laat ) daarbij kan het maanden duren voor ik een cyclus heb en we hebben beiden geen zin in gepruts mer condooms :-)

Bedankt voor je reactie, al vind ik je negatieve bijklank wel een beetje jammer, tenslotte is het een grote beslissing die ik best wel spannend mag vinden.
Hoezo een negatieve bijklank?
Krampachtig ermee bezig zijn vind ik: een streng dieet, geen alcohol, ovulatietesten en een agenda om te kijken wanneer je seks moet hebben. Dit zijn allemaal dingen die ik niet doe en waar ik ook geen zin in heb. Ik vind het wel spannend en stel me deze vraag omdat het allemaal nieuw is voor mij en dan krijg ik nog als reactie: dan hoef je niet zo krampachtig te doen. Dat vind ik een beetje jammer...
Ik zou testen na een week of 5/6 na het stoppen met de anticonceptie indien je nog geen menstruatie in die tijd hebt gehad.
En dan telkens elke maand tot ik ongesteld zou worden of ik een positieve test zou hebben bedoel je?
quote:tien_voor_tien schreef op 18 januari 2015 @ 13:44:

Krampachtig ermee bezig zijn vind ik: een streng dieet, geen alcohol, ovulatietesten en een agenda om te kijken wanneer je seks moet hebben. Dit zijn allemaal dingen die ik niet doe en waar ik ook geen zin in heb. Ik vind het wel spannend en stel me deze vraag omdat het allemaal nieuw is voor mij en dan krijg ik nog als reactie: dan hoef je niet zo krampachtig te doen. Dat vind ik een beetje jammer...Ik denk niet dat dat zo bedoeld was hoor
quote:tien_voor_tien schreef op 18 januari 2015 @ 13:49:

En dan telkens elke maand tot ik ongesteld zou worden of ik een positieve test zou hebben bedoel je?

Ja, zo ongeveer. Zeker wanneer je merkt dat het je er anders te veel mee bezig bent in je hoofd. Het is gewoon een spannende tijd. En je zelf zo rustig mogelijk eronder houden is wel zo prettig.

Bij mij zelf kwam mijn menstruatie snel opgang na dat ik gestopt was met de anticonceptie. Maar ik gebruikte de pil, misschien wel anders dan de implanon.

Je hebt na het verwijderen van de implanon nog geen menstruatie/bloeding gehad begrijp ik toch?
Nee dat klopt, hij is er natuurlijk ook nog maar zes dagen uit. Natuurlijk hoop ik dat mijn cyclus snel op gang komt, maar zolang dit niet is gebeurd, zoek ik inderdaad een manier om er zo rustig mogelijk mee om te gaan. Bedankt voor de tip!
Hier meldt een verse ervaringsdeskundige

Ik ben nu 6 weken zwanger en heb getest toen ik een week overtijd was.

Ik twijfelde gewoon teveel, ongesteldheid bleef uit en had enorme zere borsten.

Dus houdt je symptomen wat in de gaten en je ongesteldheid (als die op gang komt) qua duur/cyclus.

Ik wilde net als jij niet krampachtig doen en we zijn gewoon begonnen.

Spreek met jezelf een vast tijdstip af waarop je gaat testen, of op een gegeven moment voel je echt wel aan of de kans erin zit dat je zwanger bent.

Ik werd eerlijk gezegd ook wel wat zenuwachtig van alle NOD's, ovulatietesten en cowboyverhalen over lange cyclussen die op google voorbij kwamen. Heel veel succes
The best is yet to come
quote:missisilly_83 schreef op 18 januari 2015 @ 14:02:

Hier meldt een verse ervaringsdeskundige

Ik ben nu 6 weken zwanger en heb getest toen ik een week overtijd was.

Ik twijfelde gewoon teveel, ongesteldheid bleef uit en had enorme zere borsten.

Dus houdt je symptomen wat in de gaten en je ongesteldheid (als die op gang komt) qua duur/cyclus.

Ik wilde net als jij niet krampachtig doen en we zijn gewoon begonnen.

Spreek met jezelf een vast tijdstip af waarop je gaat testen, of op een gegeven moment voel je echt wel aan of de kans erin zit dat je zwanger bent.

Ik werd eerlijk gezegd ook wel wat zenuwachtig van alle NOD's, ovulatietesten en cowboyverhalen over lange cyclussen die op google voorbij kwamen. Heel veel succes

Gefeliciteerd!

Ik ga het net zo proberen te doen, lijkt me heerlijk relaxed op die manier! Momenteel heb ik nog geen idee van de duur van mijn cyclus, ik ben redelijk snel aan de pil gegaan en daarna rechtstreeks aan de implanon, het is zo'n twaalf jaar geleden dat ik nog op natuurlijke wijze ongesteld was en kan me niet herinneren hoe het toen was!
quote:tien_voor_tien schreef op 18 januari 2015 @ 14:07:

[...]

Gefeliciteerd!

Ik ga het net zo proberen te doen, lijkt me heerlijk relaxed op die manier! Momenteel heb ik nog geen idee van de duur van mijn cyclus, ik ben redelijk snel aan de pil gegaan en daarna rechtstreeks aan de implanon, het is zo'n twaalf jaar geleden dat ik nog op natuurlijke wijze ongesteld was en kan me niet herinneren hoe het toen was!

Dankjewel

Ik heb zelf overigens meerdere jaren de pil en opvolgend laatste jaren NUVA ring gebruikt.

Mijn cyclus kwam wel vrij snel weer op gang hoor, zo'n 2 maanden en soms een wat langere cyclus in het begin.

Maar weet natuurlijk niet hoe dat met Implanon is. Maar ik herken je gevoel zeker!
The best is yet to come
Zou idd gewoon over 5 weken eens testen als er dan nog niks is.

Met drank hou ik wel rekening in de laatste 2 weken van m'n cyclus, niet in de eerste 1.5 (in mijn geval). Eten niet. Maar alcohol wordt in verband gebracht met vmk's en wij hebben regelmatig etentjes waar de drank rijkelijk vloeit. Een of 2 glazen een keer in de avond vind ik geen probleem, maar deze week had ik zoveel afspraken dat als ik had gedronken, ik op zondag, maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdagavond - vrij veel (4-5 glazen) - alcohol had gedronken.

Dat vind ik toch niet zo'n goed idee voor het potentiële embryo.

Maar als jij maar weinig drinkt normaal lijkt me dat idd niet zo nodig.
Niet dat ik elke week zoveel drink trouwens we hadden toevallig gewoon veel gelegenheden deze week
quote:lux. schreef op 18 januari 2015 @ 14:23:

Niet dat ik elke week zoveel drink trouwens we hadden toevallig gewoon veel gelegenheden deze week

Ik geloof je hoor

Zoals jij het beschrijft, zou ik inderdaad ook opletten, gelukkig zijn de feestdagen net voorbij dus hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Mijn partner drinkt nooit en thuis hebben we bijna nooit alcohol dus door de week drink ik sowieso niets. Soms wanneer we uit eten gaan in het weekend of bij vrienden thuis een glaasje wijn maar echt heel erg beperkt. Valt dan ook weer mee dat ik geen verantwoording moet afleggen omdat ik plots bijna niet meer drink ofzo, mensen zullen zich niet snel vragen stellen.
quote:tien_voor_tien schreef op 18 januari 2015 @ 14:49:

[...]

Ik geloof je hoor

Zoals jij het beschrijft, zou ik inderdaad ook opletten, gelukkig zijn de feestdagen net voorbij dus hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Mijn partner drinkt nooit en thuis hebben we bijna nooit alcohol dus door de week drink ik sowieso niets. Soms wanneer we uit eten gaan in het weekend of bij vrienden thuis een glaasje wijn maar echt heel erg beperkt. Valt dan ook weer mee dat ik geen verantwoording moet afleggen omdat ik plots bijna niet meer drink ofzo, mensen zullen zich niet snel vragen stellen.

Nee dat scheelt. Dan zou ik er ook geen rekening mee houden. Bij mij weten de meesten gewoon dat we aan het proberen zijn, dus drink alleen 1 of 2 glazen op de gelegenheden waar mensen zijn die het wel horen na een goede 12-weken echo

Verder zoveel mogelijk proberen los te laten. Ik zit in ronde 2 en ben best relaxt, maar zit nu op NOD+1 en niet ongesteld dus vanmorgen testje gedaan en die was negatief helaas. Maar nog steeds geen menstruatie dus en dat voelt wel even spannend. Rest van de maand ben ik er niet zo mee bezig
Is het je eerste?
Yup maar voel me heel erg onzwanger dus reken maar nergens op
Ik wens je erg veel plezier en succes! Wat een leuke en spannende tijd hé? Ikzelf was er al langer klaar voor maar mijn partner wilde nog even wachten. Vorige week kwam hij plots met de boodschap dat hij er klaar voor is en dat hij er graag voor zou gaan, helemaal fantastisch natuurlijk, daar laat ik geen gras over groeien
Ha jij ook veel succes en plezier!

Ja ik wachtte al sinds september vorig jaar op mijn man (en betere omstandigheden). Nu sinds december bezig en vind het heeel spannend allemaal. Zou echt te gek zijn als het nu raak is, zo snel al! Maar goed; dat denk ik dus niet na die test. Dus op naar ronde 3

Stel me altijd zo voor dat we straks samen naar een positieve test staan te staren en denken: ohjee.. Waar zijn we aan begonnen?

Ik duim alvast mee voor je!
Ik zou een maandje wachten vanaf het verwijderen van de implanon, ben je dan nog niet ongesteld een-testje doen.

Hier ook verse ervaringsdeskundige, getest op 4 dagen overtijd. Ook hier zere borsten en geen spotting zoals gebruikelijk.

Maar ja jij weet dus niet wanneer je je eerste eisprong hebt en dus ook niet wanneer je overtijd bent dus lastig..
lux!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven