Wat draag je NA bevalling in ZKH?

12-11-2019 15:52 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo’n tshirt-pyjama-ding, neem ik aan?

Goed, volledige verhaal: binnen enkele weken ga ik voor het eerst bevallen. Het wordt een medische bevalling in het ziekenhuis (POP poli). Als alles goed gaat mag ik vrij snel naar huis (geen observatie plicht want geen medicatiegebruik), maar er wordt toch vanuit gegaan dat ik even blijf.

Inmiddels ben ik de bevaltas aan het klaarzetten. Ik heb al mega onderbroeken van de Zeeman, voedings BH (2 goedkopies op de groei), wat houdbaar eten (ontbijtkoek, kauwgum voor vriend, pakjes limonade, fles voor water, dat soort dingen), camera, eerste setje kleding baby, etc.

Maar goed, ik moet zelf natuurlijk ook wat aan NA de bevalling. Tijdens stel ik me volledig in op naakt + warme sokken (check). Ik neem aan dat een lange soepjurk lekker zit na een bevalling (en dat charmante net broekje + kraamverband verhult), maar waar haal je die dingen?? Ik slaap nooit in iets en de ijdele kant in mij zegt dat ik toch ook een enigszins normaal gewaad aan wil voor de eerste familiefoto’s (en van die roze oma pyjama van de Zeeman werd ik nog bleker dan normaal. Overigens: de praktische kant in mij zegt: Niet te duur, want er komen zo veel vlekken in dat je dat ding meteen weer weggooit).

Is het handig als er knoopjes in zitten voor de borstvoeding bijvoorbeeld? Wat zie ik over het hoofd? Wat trokken andere vrouwen aan?

Mijn hormonen nemen een loopje met me inmiddels. Vond een prima ding bij Livera (zwart, ook handig!!), maar vond 25€ wat veel voor het doel. De Zeeman hier gaat dicht en heeft heel veel niet meer. Behalve dus zo’n roze oma pyjama met frutseltjes waarin ik er nu al uitzie als een half lijk.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
12-11-2019 16:20
Spaghettibandjes en vest, dan hoef je niks uit te doen bij het voeden.

Maar goed, ik had cup a en kon het hemd zo naar beneden doen. Ik weet niet of dat bij iedereen lukt.

Mijn B is inmiddels een D en ik vind wat ondersteuning nu wel prettig merk ik. Ik heb een fijne voedings BH gevonden, zonder beugel, gewoon een soort topje, zit nu al lekker en er is wat ruimte voor groei indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-11-2019 16:22
Mijn B is inmiddels een D en ik vind wat ondersteuning nu wel prettig merk ik. Ik heb een fijne voedings BH gevonden, zonder beugel, gewoon een soort topje, zit nu al lekker en er is wat ruimte voor groei indien nodig.
Ik had er wel een bh onder, maar uiteraard ook cup a :-)
Het ging me meer om dat je dan niet je buik helemaal bloot hoeft te hebben. Soms kan dat best koud zijn. Met een wikkelshirt lukt dat ook.
Ik ging naar huis in de kleren die ik aanhad toen ik kwam. Voor het voeden vond ik juist iets met knoopjes fijn want opgestroopt zag ik het kind niet goed en alles uit vond ik koud.

Na KS juist wél een strakke broek, juist het flubberen van die buik deed zeer en een strakke broek hield alles lekker op zijn plek.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging gewoon in een jogging/huisbroek die ik voordat ik zwanger was ook al had. Ik heb mijn zwangerschapsbroeken niet meer aangehad, maar dat was denk ik om te markeren/vieren dat ik niet meer zwanger was, had in practische zin best gekund (mogelijk heb ik daar niet eens over nagedacht :facepalm: )

Nog wel een tip van mij, één die ik nooit ergens gelezen had vooraf: verzin iets om aan te doen als je een infuus hebt. Ik ben uiteindelijk 2x ingeleid, en met een infuus in je hand is het echt kansloos moeilijk om even snel wat aan/uit te trekken door die ene mouw. Ik begon aangekleed, toen wilde ik douchen, toen wilde ik niet meer douchen maar kreeg ik het dus koud (later nog een keer: douche in, douche uit). Ze hebben wel wat geprobeerd met dekentjes, maar ik had het toen toch wel fijn gevonden om wat aan te hebben. Dus voor een volgende bevalling (in een volgend leven) zou ik een nachthemd of groot shirt kapot knippen aan één zijkant (mouw dus ook), en evt. een stukje stof eraan naaien zodat je hem weer dicht kan knopen. Zo'n soort ziekenhuisjurk dus. (misschien had ik daar ook nog wel om kunnen vragen bedenk ik nu :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
12-11-2019 16:00
Een joggingbroek. En waarom enorme onderbroeken? Ik droeg gewoon mn normale onderbroeken met een verbanden erin.

En naakt bevallen is ook niet nodig hoor. Gewoon een fijn zittend shirt aan.
Ja dit, waarom zou je bovenlijf naakt moeten wezen?
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
12-11-2019 16:28
Ik ging gewoon in een jogging/huisbroek die ik voordat ik zwanger was ook al had. Ik heb mijn zwangerschapsbroeken niet meer aangehad, maar dat was denk ik om te markeren/vieren dat ik niet meer zwanger was, had in practische zin best gekund (mogelijk heb ik daar niet eens over nagedacht :facepalm: )

Nog wel een tip van mij, één die ik nooit ergens gelezen had vooraf: verzin iets om aan te doen als je een infuus hebt. Ik ben uiteindelijk 2x ingeleid, en met een infuus in je hand is het echt kansloos moeilijk om even snel wat aan/uit te trekken door die ene mouw. Ik begon aangekleed, toen wilde ik douchen, toen wilde ik niet meer douchen maar kreeg ik het dus koud (later nog een keer: douche in, douche uit). Ze hebben wel wat geprobeerd met dekentjes, maar ik had het toen toch wel fijn gevonden om wat aan te hebben. Dus voor een volgende bevalling (in een volgend leven) zou ik een nachthemd of groot shirt kapot knippen aan één zijkant (mouw dus ook), en evt. een stukje stof eraan naaien zodat je hem weer dicht kan knopen. Zo'n soort ziekenhuisjurk dus. (misschien had ik daar ook nog wel om kunnen vragen bedenk ik nu :facepalm: )


Wat een goede tip zeg!! Met name omdat mijn voorkeur uit gaat naar een pompje, dus dat infuus er denk ik wel komt.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
12-11-2019 16:30
Ja dit, waarom zou je bovenlijf naakt moeten wezen?

Geen idee. Zoals ik al zei: hormonen nemen een loopje met je. Ik ben nog nooit bij een bevalling geweest, dus ik verzin zelf wat ik nodig denk te hebben / hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-11-2019 16:06
Dit is ook de reden dat ik een paar goedkopen grote onderbroeken heb gekocht. Daar past een kraamverband in, en dat zie ik in mijn normale (die ik nu nog steeds aanheb) niet gebeuren.
Hahaha nee ik had dan ook gewone, degelijke onderbroeken.
Niet mega groot, voelt rottig.
Alleen in een string zit zo'n verband voor geen meter dus heb wél gewone onderbroeken aangeschaft toen.
Pergamon schreef:
12-11-2019 16:31
Wat een goede tip zeg!! Met name omdat mijn voorkeur uit gaat naar een pompje, dus dat infuus er denk ik wel komt.
Die propten ze bij mij steeds door de mouw :P
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-11-2019 16:32
Geen idee. Zoals ik al zei: hormonen nemen een loopje met je. Ik ben nog nooit bij een bevalling geweest, dus ik verzin zelf wat ik nodig denk te hebben / hoe het gaat.
Nou, je ligt al genoeg te kijk van onderen schat! Ik moet wel een beetje lachen maar lees ook geïntesseerd mee. Heb er al 2 gedaan, maar heb hopelijk weer een eigen bevalling eind juni. ( ik ben de 12 weken nog niet voorbij). De vorige is alweer 6 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een nachthemd met knoopjes aan de bovenkant juist wel heel erg fijn. Had ook een mooie zwarte zodat het er op die eerste foto’s een beetje uit zag als een blouse. (Denk een beetje zoals jij omschrijft van de livera) Ook in de periode erna thuis nog veel gedragen. ‘S nachts voeden vond ik ook fijner in zo’n nachthemd omdat het fris was boven de dekens en ik me dan niet steeds aan hoefde te kleden. Had ook 2 minder fotogenieke nachthemden voor de periode thuis (zeeman geloof ik)
Geen vlekken er op. Nu ligt hij in de kast voor nr 2.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg. Ik weet het niet meer. Behalve dat ik per ongeluk een normale spijkerbroek had ingepakt voor naar huis. Kwam middenin de nacht naar zkh in een joggingbroek, die was wel vies geworden ivm vruchtwater.

Kom ik uit de douche na bevallen, man had mn kleren klaargelegd...schone bh check voedingstopje check, zacht vestje met knoopjes check en... EEN SKINNY LEVI’S?! Handig. Grrr.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
12-11-2019 16:37
Nou, je ligt al genoeg te kijk van onderen schat! Ik moet wel een beetje lachen maar lees ook geïntesseerd mee. Heb er al 2 gedaan, maar heb hopelijk weer een eigen bevalling eind juni. ( ik ben de 12 weken nog niet voorbij). De vorige is alweer 6 jaar geleden.

Ik ga er helemaal in met het idee dat het me geen ene fluit interesseert hoe ik er bij lig. Plus dat ik het ziekenhuis nu altijd al zo bloedheet vind! Maar ik gooi er een tshirt en een hempje bij in (in de tas) zodat ik wat aankan als ik dat toch graag wil :)

Ik lach overigens ook hard om mezelf hoor! Herken mezelf soms bijna niet terug
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
12-11-2019 16:43
Wat erg. Ik weet het niet meer. Behalve dat ik per ongeluk een normale spijkerbroek had ingepakt voor naar huis. Kwam middenin de nacht naar zkh in een joggingbroek, die was wel vies geworden ivm vruchtwater.

Kom ik uit de douche na bevallen, man had mn kleren klaargelegd...schone bh check voedingstopje check, zacht vestje met knoopjes check en... EEN SKINNY LEVI’S?! Handig. Grrr.


:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het ook niet meer dus ik ging even terugkijken op de eerste foto's die net na de bevalling (KS) in het ziekenhuis zijn gemaakt (nu ruim 15 maanden geleden) en toen was ik opeens 10 minuten zoet met foto's terugkijken van toen dochter net uit het ei was :heart:

Maar ik had dus gewoon een legging en hemd van de zeeman aan.
De Zeeman heeft ook hele fijne onderbroeken voor een zwangere buik en voor na de bevalling voor het kraamverband ed.
Ze zitten wel tot boven je navel maar de voorkant is voor het grootste deel (op het kruis na) van elastisch kant.
Niet heel charmant maar ik draag ze nog wel eens omdat je geen lijnen onder je kleding ziet bij een aansluitend jurkje bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Joggingbroek/pyjamabroek, voedingsbh, hempje met spaghettibandjes dat gemakkelijk tot onder borst getrokken kan worden, t-shirt en vest.
Bevallen in een kort nachthemd, ga ik deze keer weer doen. En naar huis in mijn kleren waar ik in aankwam, zwangerschapsbroek en shirt.
Alle reacties Link kopieren
Even anekdote er tussendoor: buurvrouw, plan thuisbevalling met vk, zij frivool zwart kanten fludderhempje, cd met muziek uitgezocht en geurkaarsjes.
Tijdens weeën complicatie, met spoed ri. z'huis. Ik rij, gris vlug 2 overhemden van man van het droogrek. Gouden greep, zij comfortabel tijdens en na (natuurlijke) bevalling en foto-proof :)
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-11-2019 15:57
Oh een broek! Dat leek me zo pijnlijk, met die band op je buik. Maar dat gaat dus gewoon prima?

Nee dat is niet altijd ok. :)

Ik heb een aantal jurkjes van jersey in A lijn in de kast hangen en voor en na de bevalling dus niets anders gedragen dan normaal.
Maar je figuur is niet meteen weer in vorm dus een makkelijk zwart jurkje kan toch altijd? Dan is 25 euro toch niet zo veel. Vestjes en sjaals kunnen er in alle kleuren op
Alle reacties Link kopieren
Neem aub een sportbroek /pyjama broek mee met een lekker zittend shirt.
Het is al 13 jaar geleden maar ik vergeet nooit dat ik zoveel dames voorbij zag schuiven in enkel een tekort big shirt met zo'n netbroekje. Die hadden behoorlijk last van decorum verlies zeg maar.

Ik droeg zelf tijdens mijn korte verblijf na de keizersnee een Lisse pyjama broek. Of neem een badjas mee ook lekker lang voor toiletbexoekjes.

Succes met je bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een trainingsbroek en shirt. En geloof toen ik naar huis mocht een jurkje.

Tijdens de bevalling een shirt. Toen ze bijna kwamen dit wel in soort van oermoeder moment uit gegooid zodat ze op mijn blote borst konden liggen zonder dat er zo'n rol onder mijn kin zat.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle goede tips (en soms leuke verhalen :D) Ik ga morgen een rondje stad doen en dan scoor ik vast een handige outfit bij elkaar!
Alle reacties Link kopieren
De tip die ik kreeg voor de bevalling: haal zo'n oplaadkabel van 2,5 meter bij de action. Dan kun je als je telefoon oplaadt tenminste ook bij je telefoon! (Ik was er heel blij mee iig)

En ik bleef wat langer in het ziekenhuis en een beetje legging en wijder jurkje zijn dan ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn lifesaver: rietjes! Het laatste gedeelte van de bevalling wil je niet meer rechtop zitten voor een slokje water.
Alle reacties Link kopieren
ik had een lang nachthemd van C&A (vorig jaar 11 euro) in een paar maten te groot (dus geen zwangerschapskleding, maar gewoon ernstig oversized). Neem trouwens ook een badjas mee, want als je uit de douche komt is het koud en snel afdrogen is lastig met die stomme kleine handdoekjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven