wat wel/niet kopen uitzet baby?
woensdag 22 augustus 2018 om 09:31
Lieve mede-forummers,
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
donderdag 23 augustus 2018 om 20:46
Maar dat ligt toch heel hard voor de baby? Of verschoonde je op de bank? Wij legden het kussen op een ladenkast (ter hoogte van een commode): stuk fijner voor je rug dan op de bank (best prettig als je 10 poepluiers per dag hebt) en aangezien er wel eens plas- en (spuit)poepincidenten waren was ik heel blij dat dat nooit op onze stoffen bank is gekomen. Het aankleedkussen stond bij ons vrijwel onzichtbaar tussen de box en het betreffende ladenkastje.
donderdag 23 augustus 2018 om 20:49
donderdag 23 augustus 2018 om 20:51
Gewoon op de bank ja. Spuitluier ging ik naar boven. Dan moest hij toch schone kleren aan.nicole123 schreef: ↑23-08-2018 20:46Maar dat ligt toch heel hard voor de baby? Of verschoonde je op de bank? Wij legden het kussen op een ladenkast (ter hoogte van een commode): stuk fijner voor je rug dan op de bank (best prettig als je 10 poepluiers per dag hebt) en aangezien er wel eens plas- en (spuit)poepincidenten waren was ik heel blij dat dat nooit op onze stoffen bank is gekomen. Het aankleedkussen stond bij ons vrijwel onzichtbaar tussen de box en het betreffende ladenkastje.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 23 augustus 2018 om 20:59
Ik heb wel eens gehad dat ze ter plekke tijdens het verschonen gingen spuiten, dan ben je vrij zuur als het op je bank komt. Maar het ligt er maar net aan of je kind wel eens 'spuit' en hoe je woonkamer er verder uitziet. Bij ons stond dat kadenkastje er al en was er ook al een mooi plekje om het aankleedkussen daarnaast uit het zicht op te bergen. Al liet ik hem er ook wel op liggen in het begin, zeker als er toch geen bezoek kwam en je wist dat je binnen een half uur weer aan de bak mocht.
donderdag 23 augustus 2018 om 21:12
Aha, hier dan weer geen bank met hoezen. Bij ons was het dan een kwestie van een nieuwe bank geweest denk ik, prijzig grapje. Ligt maar net aan je situatie wat handig en gewenst is dus.
donderdag 23 augustus 2018 om 21:13
Daarom is het ook zo’n onzinnig topic. Snap dat TO houvast wil, maar je kunt het wiel van het moederschap nu eenmaal niet uitvinden voor je moeder bent

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 23 augustus 2018 om 21:19
Aankleedkussenhoezen toendertijd haast niet gebruikt, gewoon hydrofieldoeken erop. Heb een jongentje dus die plaste toch standaard alles nat als die luier open werd gemaakt..Chantilly21_2 schreef: ↑22-08-2018 10:21Hier de lijst van de kraamzorg gehanteerd. Luieremmer inderdaad nooit gebruikt.
En die twee verschoonplekken, aanrader! Ik heb ( dochter is nu 11 maanden) nog steeds beneden een aankleedkussen liggen. Genoeg hoezen was hier wel een aanrader, want dochter wist het altijd zo te presteren dat wanneer we de luier uitdeden, ze plaste/poepte.
Man heeft in de kraamweek geregeld de babydump/hema etc. bezocht om nog e.e.a in te slaan.

Dan maar geen hippe hoes.
Wel leuke gekleurde hydofieldoeken gekocht. Wit is niet mijn ding..
donderdag 23 augustus 2018 om 21:26
Grappig om te lezen, wat een ander een onding vond gebruik ik juist heel veel!
-tummy tub i.p.v. zon groot bad. Wat een gesleep met water en vullen
- hydrofiel luiers gebruik er meerder per dag, bij het voedden/spugen
- kinderwagen, slaapt hij overdag vaak in
- co sleeper
- wipstoel , lekker wippen op onrustige avonden
- draagdoek
- verschoonmatje voor overdag om beneden te verschonen . Vouw je zo op als je het niet gebruikt
-tummy tub i.p.v. zon groot bad. Wat een gesleep met water en vullen
- hydrofiel luiers gebruik er meerder per dag, bij het voedden/spugen
- kinderwagen, slaapt hij overdag vaak in
- co sleeper
- wipstoel , lekker wippen op onrustige avonden
- draagdoek
- verschoonmatje voor overdag om beneden te verschonen . Vouw je zo op als je het niet gebruikt
donderdag 23 augustus 2018 om 21:45
Ik heb tot nu toe pampers (baby dry en premium protection), etos, kruidvat, AH huismerk en zwitsal geprobeerd en ik vind de zwitsal luiers persoonlijk het prettigst. Heel zacht, volgens mij nog nooit doorgelekt en nog nooit luieruitslag gehad. Maar idd, zoals anderen ook al zeggen: ik geloof best dat het heel persoonlijk is welke luiers het beste bevallen!Frederika-Jael schreef: ↑23-08-2018 11:10@florence13: ik ben heel benieuwd hoe je lijstje er aan de hand van dit topic uitziet.
@sneeuwwitje86: waarom zwitsalluiers? Die dingen waren hiet zo snel weer uit de schappen dat ik dacht dat ze direct geflopt waren. Ik heb er mss eentje geprobeerd omdat ze werden uitgedeeld. Maar snel daarna moest hij weer verschoont, dus ik heb ze niet echt getest? Waarom vind ze fijner en met welke vergelijk je dan?
donderdag 23 augustus 2018 om 21:51
Sommige dingen wel hoor, ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap diverse topics, blogs en lijstjes uit zitten pluizen en er best wat aan gehad. Zo had ik bijv. bij voorbaat geen boxpakjes, kleertjes met capuchons en ritsen, stugge spijkerbroekjes en schoentjes gekocht, omdat ik me goed kon vinden in de argumenten van degenen die die dingen niet handig vonden. En juist wel overslagromper en -kleertjes en losse broekjes. En sokken van het Kruidvat omdat ik wel 10x had gelezen dat alleen die goed blijven zitten. En toen we flessen gingen gebruiken geen ronde sterilisator van een A-merk maar een rechthoekige (past veel meer in) van de Hema (goedkoper). En ik heb toen ik ging kolven geen kolfapparaat gekocht maar gehuurd, omdat ik gelezen had dat het type dat je huurt veel krachtiger is en omdat ik had gezien dat sommigen zo'n ding maar kort gebruiken (ik ook, dus was blij dat ik gehuurd had). Zo kun je best wat wijzer worden van andermans ervaringen.
Je moet de adviezen alleen wel toepassen op je eigen situatie, bedenken wat je zelf belangrijk vindt en er ook rekening mee houden dat je nog niet weet hoe je kind en de situatie tzt zal zijn. Het wordt in ieder geval al duidelijk voor TO dat er een immense variatie is in wat mensen handig en nuttig vinden. Voor mij een van de redenen om geen duizenden euro's uit te geven aan allerhande dingen die achteraf niet nodig waren geweest, maar veel dingen tweedehands op de kop te tikken of over te nemen. Als je ze niet of weinig gebruikt dan verkoop je ze gewoon weer door en is er geen man overboord.
donderdag 23 augustus 2018 om 22:10
Ik vind het zelf helemaal niet onzinnig, de lijst op dit moment gehalveerd. Het feit dat iedereen het oneens is maakt natuurlijk dat ik niet denk "dit heb ik echt nodig dus moet ik nu kopen".
Eigenlijk geeft het gewoon een zekerder gevoel dat je niet gewoon de hele baby winkel leeg hoeft te kopen en toch weldoordacht bezig bent en niet gewoon gierig of lui.
Dus ik heb hier best wel veel aan. Bij de eerste wil je het natuurlijk goed doen en voorbereid zijn en je niet gek laten maken door elke reclame die zegt dat je een flut ouder bent als je product x niet koopt. Dit topic bevestigt voor mij dat ik dus niet perse een flut ouder ben als ik met sommige dingen even afwacht.
Dus allen: bedankt, mijn lijst is gehalveerd. Wel is het tweede aankleedkussen erbij gekomen want dat vond ik wel echt goed plan.
En verder wacht ik af en stuur ik man wel naar winkel als echt iets nodig blijkt.
Kort door de bocht: het feit dat, zoals lux zegt, het onzinnig blijkt, maakt het dus zinnig.
donderdag 23 augustus 2018 om 22:26
Wat wel heel nuttig is, is om hier te lezen waarom sommige dingen veel of juist niet gebruikt werden. Dat kun je dan (tot op zekere hoogte) nog wel op je eigen woonsituatie en gezinssamenstelling projecteren.
flipje2 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 09:36
1.58% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
donderdag 23 augustus 2018 om 23:17
Hydrofielen kun je er niet genoeg van hebben, tel even mee: 1 op de bank, 1 bij de tafel, in de luiertas, onderin de wagen, in de auto, in je bed, op het aankleedkussen, voor het afdrogen van de flessen, onder baby’s hoofdje in bed = 9 waarvan er een aantal dagelijks in de was moeten na gebruik. Je wil niet dagelijks móeten wassen voor de hydrofielen dus 20 is echt een mooi begin
Het babybad wordt hier nog steeds gebruikt en Ipmini is nu ruim 2. De badstandaard is dus 1x gebruikt door de kraamverzorgende, de badinleg wel heel veel want dan heb je je handen vrijer bij het badderen.
Ik ging, had ik bedacht, nóóit een draagdoek gebruiken. Stom! Tot m’n kind alleen maar op mij wilde liggen/zitten en dan kun je dus geen kant op zonder draagdoek. Gelukkig had een wijzere vriendin er 1 achtergelaten. Draaagdoeken kun je ook huren trouwens.

Het babybad wordt hier nog steeds gebruikt en Ipmini is nu ruim 2. De badstandaard is dus 1x gebruikt door de kraamverzorgende, de badinleg wel heel veel want dan heb je je handen vrijer bij het badderen.
Ik ging, had ik bedacht, nóóit een draagdoek gebruiken. Stom! Tot m’n kind alleen maar op mij wilde liggen/zitten en dan kun je dus geen kant op zonder draagdoek. Gelukkig had een wijzere vriendin er 1 achtergelaten. Draaagdoeken kun je ook huren trouwens.

vrijdag 24 augustus 2018 om 05:53
Ik vind voor iedere luier naar boven lopen onnodig en raarCOtweepuntnul schreef: ↑23-08-2018 16:47Wij hebben altijd maar 1 aankleedkussen gehad. Op de commode.
Ik vind verschonen in de woonkamer een beetje raar eigenlijk.

Helemaal straks bij nummer twee. Dan moet peuter steeds mee naar boven. Lekker beneden dus.
vrijdag 24 augustus 2018 om 08:20
Een peuter kan je best wel even alleen beneden laten, dreumes hier is ook wel eens een kwartier alleen beneden als ik boven met zijn zusje bezig ben om haar in bed te doen.
Luiers verschoon ik nu bij de jongste trouwens wel beneden, bij de oudste nooit gedaan en ook nu lopen we met de oudste voor een schone luier naar boven. En oei, dan laat ik de baby dus even alleen beneden...
maartje2016 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 09:11
0.08% gewijzigd

vrijdag 24 augustus 2018 om 09:06
Rozetje is nu 13 maanden (hoe dan! zo groot!) en het aankleedkussen ligt nog steeds beneden op de ladekast. Ik vind het wel makkelijk, en ik stoor me er niet aan. Praktische dingen mogen ook best gezien worden.
(mijn moeder vind het superraar dat het eerste wat je ziet als je binnenkomt in de woonkamer de stofzuiger is. Maar dan staat ingeplugt bij het stopcontact waarmee ik heel de woonkamer kan bereiken met de stofzuiger en dan pak ik hem zoveel sneller en vaker! gemak wint bij mij echt heel erg.
(mijn moeder vind het superraar dat het eerste wat je ziet als je binnenkomt in de woonkamer de stofzuiger is. Maar dan staat ingeplugt bij het stopcontact waarmee ik heel de woonkamer kan bereiken met de stofzuiger en dan pak ik hem zoveel sneller en vaker! gemak wint bij mij echt heel erg.
vrijdag 24 augustus 2018 om 09:56
Genoeg tips in dit topic voor de baby, maar denk vooral ook aan wat je zelf nodig hebt:
- Absoluut onmisbaar en zeker voor de bevalling al inslaan: voedings-BH’s, shirtjes, truitjes, vestjes, pyjama etc. Daar had ik dus niet over na gedacht en had na de bevalling bijna niets waar ik makkelijk borstvoeding in kon geven. Hier geen mensen die dat even konden halen, dus stond ik zelf super gestresste 4 dagen na de bevalling in de H&M. Dat had ik graag anders gedaan.
- handzeep & lekkere handcreme. Zeker de eerste weken waste ik mijn handen extreem veel, en zonder de handcreme had ik bloedende kloven op m’n handen omdat die uitdroogden.
- tepelcreme & voedingscompressen
- een waterfles waar je zonder knoeien en met een hand uit kan drinken bijv. Camelbak of iets soortgelijks. Ik had zoveel dorst maar de hele dag een baby op me gekleefd, toen was dit super handig. (En kan je natuurlijk ook gebruiken tijdens tijdens het sporten)
- Absoluut onmisbaar en zeker voor de bevalling al inslaan: voedings-BH’s, shirtjes, truitjes, vestjes, pyjama etc. Daar had ik dus niet over na gedacht en had na de bevalling bijna niets waar ik makkelijk borstvoeding in kon geven. Hier geen mensen die dat even konden halen, dus stond ik zelf super gestresste 4 dagen na de bevalling in de H&M. Dat had ik graag anders gedaan.
- handzeep & lekkere handcreme. Zeker de eerste weken waste ik mijn handen extreem veel, en zonder de handcreme had ik bloedende kloven op m’n handen omdat die uitdroogden.
- tepelcreme & voedingscompressen
- een waterfles waar je zonder knoeien en met een hand uit kan drinken bijv. Camelbak of iets soortgelijks. Ik had zoveel dorst maar de hele dag een baby op me gekleefd, toen was dit super handig. (En kan je natuurlijk ook gebruiken tijdens tijdens het sporten)
vrijdag 24 augustus 2018 om 10:16
Correctie: jouw peuter kun je even alleen beneden laten. Sommige andere peuters niet.Maartje2016 schreef: ↑24-08-2018 08:20Een peuter kan je best wel even alleen beneden laten, dreumes hier is ook wel eens een kwartier alleen beneden als ik boven met zijn zusje bezig ben om haar in bed te doen.
vrijdag 24 augustus 2018 om 10:57
zo simpel, en dat ik daar nog nooit aan gedacht heb

Wij hebben alles gelijkvloers en een verzorgingstafel met aankleedkussen erop in de woonkamer. Ik vind het superhandig zo. Als hij in bad gaat (wat in zijn slaapkamer is wegens ruimtepraktische redenen) dan nemen we het kussen even meer naar daar op de commode. Nu kan ik overdag makkelijk baby uit park of van mijn schoot op de zetel, kussen op ,verschonen, en hup terugleggen. We hebben de meubels wel strategisch geplaatst dat bij spuitluiers en fonteintjes de schade beperkt blijft.
Waar ik nog aan dacht en wat voor mij levensreddend is geweest de eerste weken: een zwemband om op te zitten! Ik was behoorlijk toegetakeld beneden en hij wilde in het begin alleen maar aan de borst drinken wanneer ik rechtop zat. Dat was dus met een hoop pijnstillers en pijnlijke grimassen iedere keer sukkelen met voeding die al niet zo vlot verliep. Toen ik ook nog complicaties had ik zoveel pijn dat ik met de beste wil niet meer kon zitten. Toen een zwemband opgeblazen en man, wat een verademing, dat ik daar niet veel eerder op was gaan zitten.

vrijdag 24 augustus 2018 om 11:18
Dan lijkt jouw dreumes niet op de mijneMaartje2016 schreef: ↑24-08-2018 08:20Een peuter kan je best wel even alleen beneden laten, dreumes hier is ook wel eens een kwartier alleen beneden als ik boven met zijn zusje bezig ben om haar in bed te doen.
Luiers verschoon ik nu bij de jongste trouwens wel beneden, bij de oudste nooit gedaan en ook nu lopen we met de oudste voor een schone luier naar boven. En oei, dan laat ik de baby dus even alleen beneden...