Ziektewet
woensdag 4 september 2019 om 18:02
Hallo
Ik be momenteel 31 weken zwanger, en moet helaas de ziektewet in gaan omdat ik teveel harde buiken en oefenweeen heb, en ook op verzoek van de verloskundige moet ik stoppen met werken.
Nu werk ik al 2 weken niet meer, mijn baas belde dat hij langs wilt komen om alles in orde te maken, is dit raar.
Ik heb al formulieren van het uwv in moeten vullen en opgestuurd wat zou me baas nog meer willen of moeten weten heeft hier iemand ervaring in? Ik ken dat ook helemaal niet dat je baas bij je thuis komt.
Ik be momenteel 31 weken zwanger, en moet helaas de ziektewet in gaan omdat ik teveel harde buiken en oefenweeen heb, en ook op verzoek van de verloskundige moet ik stoppen met werken.
Nu werk ik al 2 weken niet meer, mijn baas belde dat hij langs wilt komen om alles in orde te maken, is dit raar.
Ik heb al formulieren van het uwv in moeten vullen en opgestuurd wat zou me baas nog meer willen of moeten weten heeft hier iemand ervaring in? Ik ken dat ook helemaal niet dat je baas bij je thuis komt.
woensdag 4 september 2019 om 19:23
Die ken ik wel. Die willen de medewerker zo veel mogelijk ontlasten en vinden het belangrijk dat er contact blijft.viva-amber schreef: ↑04-09-2019 18:47Ik ken geen managers met tijd over die gesprekken aangaan bij mensen thuis in hun eentje zonder agenda....dat is raar. To voelt dat goed aan. Hij komt niet met een collega samen een bloemetje brengen en een bon van de Prenatal.
Niet iedereen is kwaadaardig.
woensdag 4 september 2019 om 19:37
viva-amber schreef: ↑04-09-2019 19:16Bij een ziekmelding hoort toch ook een bezoek aan de bedrijfsarts? Ook om te bezien of je eventueel nog passend werk zoals fysiek licht werk kan doen. Jij werkt toch in de thuiszorg?
Ik ben 2x uitgevallen door bekkeninstabiliteit en harde buiken.
Ik heb alleen telefonisch contact gehad met de arbo. Hoefde niet te komen gelukkig. Dat wilde ze me niet aan doen.
TO, ga er vanuit dat hij/zij even komt buurten. Zorg anders voor een familielid thuis, je partner of zus/broer/ouder. Zogenaamd 'even om te kijken bij je om te helpen in huis'
Gaat het toch over je uitval, vraag om arboartsnummer, je hoeft echt niets inhoudelijk te bespreken met hem over deze ziekmelding.
En wijs hem vriendelijk de deur.
"Je moet dan toch echt rusten van de verloskundige ivm de harde buiken, is heel ongezond voor de baby.
Dus ik ga nu liggen. Harstikke bedankt voor het langskomen, ik hoor graag van de arbo. Daaaaag"
Maar ik denk dat het misschien ook over de WAZO uitkering gaat? Misschien moet je daar nog wat voor tekenen?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-09-2019 20:14
27.21% gewijzigd
woensdag 4 september 2019 om 20:24
Ik wel. De mijne. Kan gewoon interesse en medeleven zijn...viva-amber schreef: ↑04-09-2019 18:47
Ik ken geen managers met tijd over die gesprekken aangaan bij mensen thuis in hun eentje zonder agenda....dat is raar. To voelt dat goed aan. Hij komt niet met een collega samen een bloemetje brengen en een bon van de Prenatal.
woensdag 4 september 2019 om 20:28
woensdag 4 september 2019 om 20:33
Het grote voordeel is, is dat werkgevers alle kosten van ziekte die verband houden met zwangerschap 100% vergoed krijgen van de overheid. Dit in tegenstelling met "normaal" ziek zijn, dat moeten ze meestal zelf betalen.
Ik denk dat jouw werkgever nog wat papieren nodig heeft om de kosten terug te vragen.
Ik denk dat jouw werkgever nog wat papieren nodig heeft om de kosten terug te vragen.
woensdag 4 september 2019 om 20:37
suuz393 schreef: ↑04-09-2019 19:21Wat een negatieve instelling zeg. Ik ben zelf manager en ik zou zeker bij mijn medewerkers langsgaan als ze voor langere tijd thuis zitten. En mijn eigen manager (directeur van een grote organisatie) wilde heel graag langskomen om kennis te maken met ons kindje.
Managers die hier geen tijd voor maken, hebben hun prioriteiten helemaal scheef zitten.
Mijn manager kwam echt niet langs en besloot tevens ondanks goed functioneren mijn contract niet te verlengen.
woensdag 4 september 2019 om 20:40
Ze krijgen het salaris van de werknemer vergoed tot het max dagloon. Eventuele hogere salarisvoorstel worden niet vergoedt, en ook de extra kosten voor inhuur van vervanging worden niet vergoed. Werkgevers worden dus wel gecompenseerd, maar niet altijd volledig.jo12345 schreef: ↑04-09-2019 20:33Het grote voordeel is, is dat werkgevers alle kosten van ziekte die verband houden met zwangerschap 100% vergoed krijgen van de overheid. Dit in tegenstelling met "normaal" ziek zijn, dat moeten ze meestal zelf betalen.
woensdag 4 september 2019 om 20:41
Het kan zijn dat de werkgever wat papierwerk voor de arbo, of aanvullend voor het UWV wil invullen.
woensdag 4 september 2019 om 20:44
De hoogte van jouw uitkering wordt bepaald op basis van jouw gemiddelde werkuren over de afgelopen 12 maanden. Het UWV schrijft:
Een zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Wij berekenen het dagloon op basis van het sv-loon dat uw werknemer verdiende tijdens het dienstverband waarin haar verlof begon. We kijken daarbij naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode.
donderdag 5 september 2019 om 00:22
Hi Shar898,
Laat ik beginnen met; ik ben een HR manager.
Ik denk dat je met een gerust hart je manager thuis kan uitnodigen. Je bent immers ziek dus kan niet naar kantoor komen, en zijn/haar aanbieding om daarom bij jou langs te komen voor een gesprek is vooral vriendelijk. Als je je er ongemakkelijk bij voelt; nodig iemand uit bij dit gesprek, een vriend of vriendin, familie, iemand die naast je staat en meeluisterd en voor je opkomt mocht dat nodig zijn.
Bereid je wel voor op directe vragen over je verzuim, je herstel, over wat je er zelf aan doet om dat aan te pakken (in jouw geval heel duidelijk: voorlopig niks want je gaat een kindje baren), en je loyaliteit naar het bedrijf (lijkt overbodig maar kan nooit kwaad). Wees daarin duidelijk en eerlijk en zeg ook vooral dat dit medisch is en je er geen vat op hebt. Maar bel ook gelijktijdig je bedrijfsarts en deel je verhaal, dit wordt opgenomen in je dossier. Laat je vooral niet gek maken. Je staat in je recht. Succes!
Ik denk dat je met een gerust hart je manager thuis kan uitnodigen. Je bent immers ziek dus kan niet naar kantoor komen, en zijn/haar aanbieding om daarom bij jou langs te komen voor een gesprek is vooral vriendelijk. Als je je er ongemakkelijk bij voelt; nodig iemand uit bij dit gesprek, een vriend of vriendin, familie, iemand die naast je staat en meeluisterd en voor je opkomt mocht dat nodig zijn.
Bereid je wel voor op directe vragen over je verzuim, je herstel, over wat je er zelf aan doet om dat aan te pakken (in jouw geval heel duidelijk: voorlopig niks want je gaat een kindje baren), en je loyaliteit naar het bedrijf (lijkt overbodig maar kan nooit kwaad). Wees daarin duidelijk en eerlijk en zeg ook vooral dat dit medisch is en je er geen vat op hebt. Maar bel ook gelijktijdig je bedrijfsarts en deel je verhaal, dit wordt opgenomen in je dossier. Laat je vooral niet gek maken. Je staat in je recht. Succes!
donderdag 5 september 2019 om 00:23
Hi Shar898,