Zoveelste miskraam :-(

22-05-2021 08:42 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van me af schrijven en op zoek naar hoopvolle verhalen. Ik ben inmiddels 39, rook niet, drink niet, gezond bmi en ben al 4 jaar (met pauzes) aan het proberen zwanger te worden. 7 keer had ik een positieve zwangerschapstest in mijn handen en 7 keer nog voor de 6 weken gaat het mis. Vandaag werd ik wakker en wist ik dat ook nummer 7 gestrand was, nu is het alleen nog wachten op de ongesteldheid.

We zijn al bij 2 ziekenhuizen in Nederland geweest en hebben bijna alle testen gehad die ze hier aanbieden. Eindconclusie is altijd: we kunnen niks vinden, het is waarschijnlijk gewoon pech, vooral door proberen.

Na nummer 6 hebben we een jaar lang gestopt met proberen en 'geaccepteerd' dat we kinderloos zouden blijven. Maar ik kon daar toch niet mee leven en dus hebben we een maand geleden het weer opgestart. Met nieuwe frisse moed en goede moed en het was gelijk raak. Maar nu dus weer voorbij.

Ik ben zo zo zo verdrietig, ik weet gewoon even niet waar ik het zoeken moet. Hebben jullie hoopvolle verhalen van jezelf, je vrienden, kennissen, de vrouw die de hond van de buurman uitlaat? En dan niet van die 'toen ze het loslieten gebeurde het', want ik geloof niet dat dat het probleem is. Dat hebben we een jaar gedaan en dat leverde niet magischerwijs een baby op. Maar iets waar ik me aan vast kan houden.

Of tips. Alle tips zijn welkom. Wilde ik vroeger alleen maar onomstotelijk en wetenschappelijk bewezen, sta ik nu ook open voor alle kruidenvrouwtjes, spirigoeroes en andere baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet-tips.

Iets om me een beetje op de been te houden, want ik weet niet meer.......
Ik ken wel mensen die uiteindelijk na 10+ miskramen kinderen hebben gekregen. Ze bleken toch een stollingsafwijking te hebben die hier in NL helemaal niet gezien was. Zij zijn in Duitsland geweest, in Düsseldorf.

Hier zes miskramen gehad maar niet allemaal achter elkaar en ook in verschillende periodes. Hier was onder andere de ziekte van Pfeiffer een oorzaak. Ik kreeg het tijdens een zwangerschap, dat daardoor vaak in een miskraam of vroeggeboorte eindigt. Mijn dochter leek wel met dertig weken te komen maar ze is toch blijven zitten. Wel dysmatuur. De placenta was echt inimini. Pas na de geboorte werd ik heel erg ziek en toen bleek dus dat ik al even Pfeiffer had. De twee zwangerschappen daarna (1,5jr later) werden miskramen, ik bleek nog steeds actieve Pfeiffer te hebben. De andere miskramen weet ik niet waarom.
Maar goed, ik heb dus wel kinderen.

Veel sterkte ❤️
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
botanietje schreef:
22-05-2021 09:58
Een kennis van mij heeft 7 miskramen na IVF gehad, en de nodige onderzoeken. Toen is ze uitgeweken naar België. Daar werd Hashimoto vastgesteld, ze heeft juiste medicatie gekregen en is spontaan zwanger geworden van een zoon. Ze roept nu tegen iedereen: niet doormodderen in Nederland, ga naar België!

Heel veel sterkte!

Wat erg voor jouw kennis! Hashimoto is een serieuze aandoening. Hoe kunnen ze dat missen in NL? En dan ben je dus hele hormoontrajecten in gejaagd...
Wat ontzettend verdrietig! Ik heb zelf 4 miskramen achter elkaar gehad, ging ook steeds fout al in de 6e week. Ik had mij net aangemeld bij het ziekenhuis voor een onderzoek toen ik weer zwanger was. Dit keer ging het wel goed, en heb ik vooral de eerste 16 weken omgekeken. Ik hoop voor jou dat dit je ook gegund is.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zwembad84 schreef:
22-05-2021 10:12
Wat erg voor jouw kennis! Hashimoto is een serieuze aandoening. Hoe kunnen ze dat missen in NL? En dan ben je dus hele hormoontrajecten in gejaagd...

Ja, verschrikkelijk he? Hopeloos conservatief, die instelling van ‘blijf maar gewoon proberen’. Ze was verdorie 35 toen ze uitweek.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Waar ben je op getest? Hier bleek een B12 tekort een van de oorzaken en een dun BMS. België en Duitsland hebben meer mogelijkheden.
Ach meis, wat ontzettend verdrietig voor jullie. Heel veel sterkte gewenst.
Ach wat verdrietig!

Is je bloed al eens uitgebreid getest?

Hier na 7 x IUI en 7x IVF een gezonde zoon.
Volgens de artsen een 'onbegrepen onvruchtbaarheid'.
Zelfs een leek kon aan mijn bloedwaarden zien dat het zo onbegrepen niet was.
Als ze eens goed hadden gekeken was het hele medische circuit niet eens nodig geweest. Helaas was het in de tijd dat je nog geen inzage had in je medisch dossier en dus kon ik het zelf niet zien.

Ik zou uitwijken naar België.

Heel veel sterkte!
Zoals al vaker gezegd: uitwijken. In NL zijn ze idd heel conservatief en hangt alles van protocollen aan elkaar. Niet voor niks wijken NL artsen uit naar Duitsland met hun praktijken.

Ik ken 1 stel dat 6 miskramen heeft gehad en naar Duitsland is gegaan. Daar kwamen ze erachter dat ze een ontsteking in de baarmoeder heeft. In NL hebben ze niet eens zover onderzocht. Ze proberen dit nu dmv medicatie te temperen (het gaat namelijk niet weg) en via ivf de sterktste embryo terugplaatsen in de hoop dat de ontsteking voldoende getemperd is om de embryo te laten groeien.

Een ander stel heeft ook meerdere miskramen gehad. In NL geen oorzaak gevonden. Daarbij is nu wel ivf voorgesteld om ook de sterkste embryo terug te plaatsen. Maar omdat er geen oorzaak bekend is weten ze niet of dit werkt. Als de eerste terugplaatsing mislukt gaan ze ook naar Duitsland.

Sterkte, maar dit hoeft niet het einde te zijn!
Heel veel sterkte, wat ontzettend verdrietig.

Maar ik zou ik uitwijken naar het buitenland. Ik heb ook ervaring met dat ze in Nederland maar embryo's in mijn (achteraf) defecte baarmoeder bleven stoppen.
In België of DE wordt echt anders gekeken. Wij voelen ons daar direct serieus genomen.
.
Sterkte ermee TO! Geef de hoop niet op, want wonderen bestaan. Geloof ik in.
En wijk uit naar onze buurlanden als ik het zo lees, nooit geschoten....
:hug:
Gevoelsmatig snap ik sowieso niet zo goed wat precies de meerwaarde van een IVF-traject zonder embryoselectie is als je wel natuurlijk zwanger wordt maar het blijft niet zitten. Het lijkt mij vooral een meerwaarde als je niet zwanger wordt want dan lukt kennelijk de bevruchting en innesteling niet. Dat lukt bij herhaalde miskramen zonder traject (ik weet niet of jij middels een traject zwanger werd,TO) wel. Voor mij was dat juist reden om uit te wijken naar België en DE. Ik werd wel (en ook relatief snel) zwanger en hier in NL wilden ze starten met IUI en dan de rest.
zwembad84 schreef:
22-05-2021 11:52
Gevoelsmatig snap ik sowieso niet zo goed wat precies de meerwaarde van een IVF-traject zonder embryoselectie is als je wel natuurlijk zwanger wordt maar het blijft niet zitten. Het lijkt mij vooral een meerwaarde als je niet zwanger wordt want dan lukt kennelijk de bevruchting en innesteling niet. Dat lukt bij herhaalde miskramen zonder traject (ik weet niet of jij middels een traject zwanger werd,TO) wel. Voor mij was dat juist reden om uit te wijken naar België en DE. Ik werd wel (en ook relatief snel) zwanger en hier in NL wilden ze starten met IUI en dan de rest.
Dat snapte ik ook niet zo goed. Ik hoor ook regelmatig dat NL niets meer doet als je wel natuurlijk zwanger kunt raken.

Ik vroeg daar ook naar bij betreffende vrouw. Ze gaf dus aan dat ze dachten met sterke embryo's meer kans te maken, maar goed, als de baarmoeder niet meewerkt dan is dat eigenlijk zinloos. Maar dat is dus het enige dat ze in NL doen. Daarom is het andere stel direct naar DL gegaan. Als zwanger worden het probleem niet is dan moet je dus iets anders gaan onderzoeken lijkt me.
Heb je al de onderzoeken hier in Nederland gehad? Bloedonderzoek o.a. naar de schildklier, stollingsafwijkingen, etc., onderzoek naar de baarmoeder, chromosoomonderzoek? Zo ja en ze kunnen hier niets meer doen dan zou ik je aanraden naar België (Gent) of Duitsland uit te wijken. Ik heb wel ervaring met meerdere miskramen maar bij mij was dit in
een later stadium (missed abortions na een eerder kloppend hartje).

In Duitsland en België zijn ze wat verder op dit gebied. In Nederland zijn ze toch wat conservatiever. Een collega van mij (waar het ook steeds in een vroeg stadium mis ging) heeft in Duitsland bijvoorbeeld de behandeling endometriale kras gekregen en daarna ging het wel goed. Het geeft geen garanties maar dan weet je wel dat je alles geprobeerd hebt.
Wat is de meerwaarde van een heftig IVF traject als je gewoon zwanger kunt worden. En het lichaam dat ook enkele weken vol kan houden ? Ivf helpt bij de bevruchting en innesteling en dat lukt bij jullie gewoon.

Er zal dus verder gekeken moeten worden naar de daadwerkelijke oorzaak in jouw lichaam. Er is een reden waarom het vruchtje continu wordt afgestoten. Of waarom jouw lichaam het niet aankan en loslaat. Ivf is daarin totaal zinloos en ik begrijp niet goed dat je dat eindeloos gaat proberen.

Indien ze daadwerkelijk onderzoek doen naar de embryo's en gericht terugplaatsen (als onderdeel van een onderliggend plan) is het wat anders. Maar dit zijn losse flodders.

Ga naar Düsseldorf of Gent. Daar kijkt men gericht naar waar het fout gaat. Dus onderzoek naar de oorzaak. Anders heeft een standaardoplossing geen zin.
evelien2010 schreef:
22-05-2021 12:52
Wat is de meerwaarde van een heftig IVF traject als je gewoon zwanger kunt worden. En het lichaam dat ook enkele weken vol kan houden ? Ivf helpt bij de bevruchting en innesteling en dat lukt bij jullie gewoon.

Er zal dus verder gekeken moeten worden naar de daadwerkelijke oorzaak in jouw lichaam. Er is een reden waarom het vruchtje continu wordt afgestoten. Of waarom jouw lichaam het niet aankan en loslaat. Ivf is daarin totaal zinloos en ik begrijp niet goed dat je dat eindeloos gaat proberen.

Indien ze daadwerkelijk onderzoek doen naar de embryo's en gericht terugplaatsen (als onderdeel van een onderliggend plan) is het wat anders. Maar dit zijn losse flodders.

Ga naar Düsseldorf of Gent. Daar kijkt men gericht naar waar het fout gaat. Dus onderzoek naar de oorzaak. Anders heeft een standaardoplossing geen zin.
Het ivf traject waar ik het over heb is dus een selectie van de embryo en een gerichte terugplaatsing.

To zit zelf nog niet jn een dergelijk traject volgens mij.
Idd, ik lees nergens dat TO een ivf-traject ingaat en ook niemand die dat aanraad. Dus die reacties over de meerwaarde van een ivf-traject begreep ik ook al niet.
.
Dank jullie! Voor de informatie, ik heb inderdaad geen ivf ofzo gehad, omdat ik natuurlijk zwanger wordt. Wel alle bloedonderzoeken, genetisch onderzoek, schildklier. B12 weet ik eigenlijk niet meer, dus dat is wel een goeie.

Maar we hebben besloten, we gaan uithuilen en naar Duitsland. Ik heb niet de tijd meer om nog langer in Nederland door te modderen.
mandylion schreef:
22-05-2021 13:08
Idd, ik lees nergens dat TO een ivf-traject ingaat en ook niemand die dat aanraad. Dus die reacties over de meerwaarde van een ivf-traject begreep ik ook al niet.
Ik gaf het aan omdat het blijkbaar in NL dus wel tot de mogelijkheden behoort als je in een situatie als TO zit. Nu ik dit typ bedenk ik me dat ik nog een stel ken dit om dezelfde reden in een ivf traject zit. Maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen en die stap overslaan.
Bedankt voor de hoopvolle verhalen en steun lieve mensen aan de andere kant van het scherm. Doet me echt goed dat onbekende mensen de tijd nemen om hun adviezen, tips en steun door te geven.

:redrose:
beetjebl schreef:
22-05-2021 13:09
Dank jullie! Voor de informatie, ik heb inderdaad geen ivf ofzo gehad, omdat ik natuurlijk zwanger wordt. Wel alle bloedonderzoeken, genetisch onderzoek, schildklier. B12 weet ik eigenlijk niet meer, dus dat is wel een goeie.

Maar we hebben besloten, we gaan uithuilen en naar Duitsland. Ik heb niet de tijd meer om nog langer in Nederland door te modderen.
Heel veel sterkte en succes gewenst :hug: :hug:.
beetjebl schreef:
22-05-2021 13:09

Groot gelijk! :redrose:
Ach wat verdrietig. Ben je al naar uz gent geweest? Op zwangerschapspagina.nl vind je veel verhalen
Hoe weet je trouwens dat nr 7 gestrand is als er nog heen miskraam/menstruatie op gang is gekomen? Heb je een echo gehad of is het alleen maar je gevoel?
Airesopure schreef:
22-05-2021 13:11
Ik gaf het aan omdat het blijkbaar in NL dus wel tot de mogelijkheden behoort als je in een situatie als TO zit. Nu ik dit typ bedenk ik me dat ik nog een stel ken dit om dezelfde reden in een ivf traject zit. Maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen en die stap overslaan.
Ik ken dit eigenlijk alleen als optie in combinatie met embryoselectie, bij chromosomale afwijkingen. Ivf geeft normaal gesproken ook toch juist eerder een hogere dan lagere miskraamkans?
__appelbloesem__ schreef:
22-05-2021 13:20
Ik ken dit eigenlijk alleen als optie in combinatie met embryoselectie, bij chromosomale afwijkingen. Ivf geeft normaal gesproken ook toch juist eerder een hogere dan lagere miskraamkans?
Ik weet het ook niet precies. Voor zover ik weet bij deze stellen worden de miskramen ook niet geweten aan chromosomale afwijkingen. Het krijg een beetje een "we proberen dit maar" idee. Terwijl ze niet eens weten waar het aan ligt. Anderzijds is het wel heel onetisch om mensen hiermee valse hoop te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven