Zwanger toxoplasmose

18-05-2022 13:11 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik weet sinds een week dat ik zwanger ben. Vandaag ben ik bij de kinderboerderij geweest en heb ik geitjes geaaid. Later zonder na te denken een ijsje gegeten, nu ben ik dus doodsbang voor toxoplasmose! Zo dom.

Wordt toxoplasmose antistoffen standaard getest tijdens een zwangerschap? Dan kan ik mij verloskundige bellen om te vragen of ik bij mijn vorige zwangerschap al toxoplasmose gehad heb.
Alle reacties Link kopieren
En ja heb pas thuis mn handen gewassen….
Alle reacties Link kopieren
De parasiet komt veelvuldig voor in rauw of onvoldoende verhit vlees, op groente en in de ontlasting van katten. De parasiet verspreidt zich via de uitwerpselen van met name jonge katten. De mens raakt weer besmet via de mond. Een goede hygiëne kan dus verspreiding van de parasiet tegengaan. Je krijgt de ziekte overigens niet door het aanraken van besmette (huis)dieren; je kunt Minoes dus rustig blijven aanhalen.

Ik zou me dus niet druk maken .
Alle reacties Link kopieren
Oh de artikelen die ik las gaven echt aan de bezoeken aan de kinderboerderij niet handig zijn. En al helemaal iets eten na een geit te hebben geaaid…
Alle reacties Link kopieren
je kan inderdaad via geitjes toxoplasma of qkoorts krijgen, al denk ik dat de kans zeer klein is. Ik denk dat je beter je huisarts om advies kan vragen.

https://verloskundigenridderhof.nl/zwan ... Q%2Dkoorts.
Alle reacties Link kopieren
Hing er geen bord dat je als zwanger beter de kinderboerderij kan vermijden? Vast niet anders was je niet geweest. Maar verbaas me over de verschillen. Hier hangt het heel groot.
Bij onze kinderboerderij wordt handen wassen altijd aangeraden voor iedereen na het aaien van dieren.

Het is een andere soort toxoplasmose die je via ongewassen groente kan krijgen dacht ik.
Deze komt vooral voor bij drachtige en pasgeboren geiten en schapen. Het kan via handen en kleding verspreiden.

Kans is wel super klein. Bij zwangere vrouwen op schapenboerderijen komt het ook zelden voor. Je kunt altijd met de verloskundige overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
18-05-2022 13:27

Het is een andere soort toxoplasmose die je via ongewassen groente kan krijgen dacht ik.
Deze komt vooral voor bij drachtige en pasgeboren geiten en schapen. Het kan via handen en kleding verspreiden.
Op groenten is dezelfde parasiet als bij dieren, namelijk Toxoplasma Gondii.
Alle reacties Link kopieren
Nee er hing geen bord. Ik had het wel moeten weten van mijn vorige zwangerschap.

Ik heb behalve mijn inschrijving mailen nog helemaal geen contact gehad met een verloskundige. Weten jullie of toxoplasmose wordt geprikt bij een zwangerschap? Dan weer mn verloskundige of ik het al gehad heb.
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant denk ik weer: ik kom mijn hele leven op de kinderboerderij, heb altijd een kat gehad en at vaak zalm, carpaccio en noem maar op. Hoe groot is de kans dat ik het nooit gekregen heb en nu ineens wel.
Alle reacties Link kopieren
Bel gewoon de verloskundige met je vragen. Dan krijg je meteen een helder antwoord. Misschien verwijst zij je wel naar de huisarts voor meer info.
Ben je over een uurtje klaar.
Alle reacties Link kopieren
Als jij je zo ontzettend druk maakt, bel dan even met je eigen arts/verloskundige voor advies (geruststelling).
Alle reacties Link kopieren
Monica1973 schreef:
18-05-2022 13:48
Als jij je zo ontzettend druk maakt, bel dan even met je eigen arts/verloskundige voor advies (geruststelling).
Precies, doodsbang.
Dan is het viva forum de beste plek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de huisarts gebeld, die bellen deze middag terug:) heb ook even de kinderboerderij gebeld ik zag tijdens het googlen dat het vooral gevaarlijk is met pasgeboren lammetjes, die ik bij heb gestaan zijn minimaal 3 weken oud.

Wou aan de huisarts vragen of ik ooit misschien getest ben op toxoplasmose en moest toch mn zwangerschap nog doorgeven
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je contact hebt gezocht met de huisarts, hopelijk kan hij/ zij je gerust stellen. Ook fijn dat de geitjes al wat ouder waren, dat vermindert het risico.

Mocht de huisarts of verloskundige je willen testen, zou ik dat zeker doen! Tijdens mijn vorige zwangerschap ben ik getest op toxoplasmose ivm slechte 20 weken echo. Voor zover ze het konden zien had ik hier geen antistoffen voor terwijl ik erg van rood vlees hou, en ook van 0 - 20 jaar met katten heb gewoond. Daardoor denk ik dat de kans dát je het krijgt blijkbaar ook weer niet zo groot is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij meer zorgen maken over hondsdolheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De assistente van de huisarts gaf eigenlijk alleen aan dat als ik het nu zou hebben er toch niks aan te doen ia :-?
Alle reacties Link kopieren
Nooit wormpjes gehad als kind? Hier zijn mijn kinderen al een paar keer de sigaar geweest. In de zandbak spelen, vingers in de mond, en je hebt het al.
PlayingTheAngel schreef:
18-05-2022 14:59
Nooit wormpjes gehad als kind? Hier zijn mijn kinderen al een paar keer de sigaar geweest. In de zandbak spelen, vingers in de mond, en je hebt het al.
Dit is echt heel iets anders. De kans op aarsmaden is een stuk groter dan de kans op toxoplasmose, ook al is de verspreidingswijze (een beetje) vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Kerstboompje345 schreef:
18-05-2022 13:34
Nee er hing geen bord. Ik had het wel moeten weten van mijn vorige zwangerschap.

Ik heb behalve mijn inschrijving mailen nog helemaal geen contact gehad met een verloskundige. Weten jullie of toxoplasmose wordt geprikt bij een zwangerschap? Dan weer mn verloskundige of ik het al gehad heb.
de toxoplasmosetest schijnt te vaak vals-positief of vals-negatief te geven
te onbetrouwbare test
Alle reacties Link kopieren
Kerstboompje345 schreef:
18-05-2022 14:34
De assistente van de huisarts gaf eigenlijk alleen aan dat als ik het nu zou hebben er toch niks aan te doen ia :-?
Ja dit is een beetje het probleem met die vroege zwangerschapsdingen. De ‘help ik heb rood vlees gegeten’ topics komen ook met enige regelmaat hier voorbij. Als je het al hebt gegeten, is er niet zoveel meer aan te doen hè? Dat is met dit ook. Ik zou me er niet zo druk om maken, onthouden voor de volgende keer en een beetje vertrouwen hebben dat het goed komt. Je wordt niet standaard getest op toxoplasmose in de zwangerschap.

Gefeliciteerd met je zwangerschap! En stel nou dat het toch niet goed gaat, ga dan niet jezelf de schuld zitten geven vanwege dit kleine dingetje. Maar ik hoop natuurlijk dat het goed blijft gaan!
Kerstboompje345 schreef:
18-05-2022 13:56
Wou aan de huisarts vragen of ik ooit misschien getest ben op toxoplasmose en moest toch mn zwangerschap nog doorgeven
Kerstboompje345 schreef:
18-05-2022 14:34
De assistente van de huisarts gaf eigenlijk alleen aan dat als ik het nu zou hebben er toch niks aan te doen ia :-?

Wat ze zegt klopt en is de enige juiste informatie. Als het zo is, kunnen ze er nu niks aan doen. Maar wat jij eerder zegt, klopt ook: De kans is echt enorm klein. Bovendien is in het eerste trimester de transmissie kans max 10%. Ik ben zelf opgegroeid met katten, kwam veelvuldig op de kinderboerderij, ben dol op rood vlees (ook lam) en testte vorig jaar negatief op toxoplasmose. Zo klein is die kans dus.

Ze prikken het niet standaard in de zwangerschap. Enkel op verzoek (waar ik dus idd om gevraagd heb). Je zou je nu z.s.m. kunnen laten prikken. Als je dan positief test, kun je er vanuit gaan dat je het al hebt gehad. Test je negatief, dan blijf je nog even in de spanning. Je kunt er dan voor kiezen om je over een maand nogmaals te laten testen. De incubatietijd is 1-3 weken. Dus als je het hebt opgelopen, verwacht je over een week of 4 dat terug te zien in het bloed. Maar eerlijk TO; de kans dat het allemaal goed komt is het aller, aller grootst.

Waar ik persoonlijk banger voor was is een eerste CMV infectie tijdens de zwangerschap. Gelukkig heb ik het al gehad (daar heb ik dus ook om gevraagd in het lab).
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 18-05-2022 15:13
2.21% gewijzigd
lilalinda schreef:
18-05-2022 15:06
de toxoplasmosetest schijnt te vaak vals-positief of vals-negatief te geven
te onbetrouwbare test
https://www.ariez.nl/wp-content/uploads ... /190-8.pdf

Het valt mee, als het lab de juiste bepaalwijze hanteert. Dit onderzoek is uit 2006, dus er is vast e.e.a. doorgevoerd.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-05-2022 14:31
Ik zou mij meer zorgen maken over hondsdolheid.
??? In Nederland?
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
18-05-2022 15:09
https://www.ariez.nl/wp-content/uploads ... /190-8.pdf

Het valt mee, als het lab de juiste bepaalwijze hanteert. Dit onderzoek is uit 2006, dus er is vast e.e.a. doorgevoerd.
https://www.rivm.nl/toxoplasmose/toxopl ... angerschap
hier staat wat het onbetrouwbaar maakt
lilalinda schreef:
18-05-2022 15:41
https://www.rivm.nl/toxoplasmose/toxopl ... angerschap
hier staat wat het onbetrouwbaar maakt
Misschien kijk ik er overheen, maar ik lees vooral dat er goed gekeken moet worden naar wat precies geprikt wordt (IgG IgM) en wanneer het lab herhaald moet worden. Niet dat de meting an sich onbetrouwbaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven