Zwanger van een (eeneiige) tweeling

15-11-2019 13:38 21 berichten
Dag allemaal,

Gisteren gingen mijn man en ik gespannen naar de eerste echo van ons tweede kindje. Ik dacht precies 8 weken zwanger te zijn en dat klopte met wat we op de echo zagen. Een prachtig babytje met een flikkerend hartje. De echoscopiste zegt een beetje lacherig:"even kijken of het er eentje is". En vervolgens zien we nog een baby! Totale schok bij zowel man als mijzelf, tweelingen komen helemaal niet voor in de familie ofzo. De echoscopiste dacht dat het om een eeneiige tweeling ging...dit kon ze niet met zekerheid zeggen omdat het vrij vroeg is. Nu een dag later zijn alle praktische dingen al door mn hoofd geschoten en maak ik me vooral zorgen over de risico's tijdens de zwangerschap. Zijn er moeders (of vaders natuurlijk) met ervaring met een tweeling die me gerust kunnen stellen?
Gefeliciteerd!
Het zal druk zijn maar toch ook super leuk?!
Dankjewel :) ik ben er ook heel blij mee en weet zeker dat het leuk wordt! Maar de zwangerschap voelt in één klap zo'n stuk meer beladen o_o
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
Ik heb een eeneiige tweeling, maar met eigen placenta en vruchtzak zoals veel twee eiige tweelingen ook hebben. En dat is de vorm van tweelingzwangerschap die niet al te veel ingewikkelde risicos met zich meebrengt gewoonlijk. Zie ook https://www.fetusned.nl/images/tweelingen.jpg
Ik neem aan dat je verwezen bent naar de gynaecoloog. De eerste weken (dacht tot een week of 14) kunnen ze het beste zien of er vliezen tussen zitten en hoe dik die zijn. Je zal vaker op controle moeten komen, eerder met verlof gaan en iets vroeger bevallen. En je kunt meer last hebben van zwangerschapskwalen. Maar ik schoot ook meteen in de paniek van alle risicos waar ik vrij veel van wist. Per week kreeg ik er steeds meer vertrouwen in. Soms is dat lastig, zeker als je bij het ziekenhuis je niet altijd goed gehoord voelt of dat er alleen maar naar risicos wordt gekeken. Ik heb ook van tweelinmoeders gehoord dat ze behalve bij de gynaecoloog en klinisch verloskundigen ook nog bij een gewone verloskundige af en toe kwamen, vooral voor aandacht op vertrouwen erin krijgen. Had ik ook moeten doen denk ik. Gewoon wat gezelliger en persoonlijker.

Voor mezelf vind ik het nu achteraf gezien prima te doen geweest, wel vrij veel misselijk geweest, maar de laatste 2 maanden voelde ik me echt uitstekend. Met 37 en een halve week bevallen van 2 gezonde kindjes. Omdat ze wel erg op elkaar leken hebben we na een jaar een dna test gedaan en zijn inderdaad eeneiig.
Ik lees even mee. Bij mijn echo van vorige week ook een tweeling te zien. :). Gefeliciteerd.
Goh.
Heb je opeens twee spruiten in je armen straks.
Gek idee lijkt me.
Vaak houden we er ook geen rekening mee dat het weleens een twee of meerling zou kunnen worden. Hopelijk ben je er mentaal op aan het voorbereiden.

Veel geluk!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! :cheer2:
Nicht van mij heeft een tweeling. Vrij vroeg in de zwangerschap heeft ze in het ziekenhuis gelegen en aan de weeenremmers gezeten omdat de tweeling te vroeg geboren dreigde te worden. Uiteindelijk moest ze aan het eind de bevalling ingeleid worden.
Haha schrikken is dat hè, ik weet nog dat ik helemaal beduusd was van twee babies. Een-eiig.

Een tweeling is een risico-zwangerschap en wordt door de gynaecoloog verder begeleid. Hoe sneller je daar een controle hebt, hoe beter hij iets kan zeggen over de vliezen, dat is belangrijk zoals Sensitivenoodle al zegt, voor de risico’s. Ik raad je dan ook aan zo snel mogelijk een afspraak in te plannen.
sugarmiss schreef:
15-11-2019 15:16
Nicht van mij heeft een tweeling. Vrij vroeg in de zwangerschap heeft ze in het ziekenhuis gelegen en aan de weeenremmers gezeten omdat de tweeling te vroeg geboren dreigde te worden. Uiteindelijk moest ze aan het eind de bevalling ingeleid worden.
Altijd weer het zonnetje in huis, jij :sun:
Wauw! Een tweeling! Geen ervaring, maar van harte gefeliciteerd, wat ontzettend leuk :flirting:
-
Gefeliciteerd!! Ik snap de schok. Ik had hem ook. Ik was bang voor alle complicaties en ellende. Ik ben vrij klein en smal en ik dacht dat past nooit!!

Ik ben nu 29 weken zwanger en weet je? Het gaat best. Je hebt lang te tijd om er letterlijk en figuurlijk te wennen aan het idee. En ze gaan je goed in de gaten houden. Stap voor stap week voor week bekijken.
Mijn tweelingzwangerschap ging prima. Na 39 weken werden ze geboren en pas na een keizersnede want uit zichzelf wilde ze niet. Een tweeling betekent dus niet per definitie dat ze vroeger geboren worden. Ze hoefden ook niet in de couveuse, waren goed op gewicht en mochten gelijk met mij naar huis.
Creativity is intelligence having fun
Gefeliciteerd Cranberry! Altijd fijn om te lezen dat je niet de enige bent. We zijn inderdaad gelijk doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik ga kijken of we daar snel een afspraak kunnen maken. Gisteren helemaal flabbergasted dus niet de tegenwoordigheid van geest om door te vragen. Nu na van alles gelezen te hebben heb ik heel veel vragen!
Maak een lijstje van je vragen.
Ik had toen ook best veel aan de tweelingmamas facebookgroep voor vragen.
Hier een twee-eiige tweeling in de maak, 26 weken. Ik vind het pittiger dan een eenlingzwangerschap (fysiek en eigenlijk ook wel mentaal, omdat ik al zo vroeg niet meer kan werken enz), maar dat komt ook omdat mijn tweeling elk op een eenlingcurve groeit, dus ik heb gewoon twee kinderen van 26 weken in mijn buik. Niet gek dus, beetje relaxt mee omgaan verder. Ik verwacht die van mij wel vroeger, ze worden rond 36 weken gehaald, via keizersnede.
Gefeliciteerd met Miep en Mop. Met Anna en met May. Met Ray en R0y. Onno en Armin.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
15-11-2019 20:47
Gefeliciteerd met Miep en Mop. Met Anna en met May. Met Ray en R0y. Onno en Armin.

?
Hartelijk gefeliciteerd!
Ik was ook in shock hoor een tweeling blijft toch een bijzonder iets.
Mijn tweeling is 1 eiig, 1 placenta 2 vruchtwaterzakjes.
Een natuurlijke bevalling met bjna 39 weken zwangerschap.
Heb wel complicaties gehad, het tweeling transfusie syndroom.
Ben daarvoor mijn gehele zwangerschap onder controle gebleven en uiteindelijk ook bevallen in Leiden. Heb 2 gezonde jongens gekregen met wel wat opstart problemen.
Ik heb nooit een andere zwangerschap meegemaakt dus ik kan niet zeggen of het zwaarder was. Ben wel heel misselijk geweest , en ja ik had snel al een heel dikke buik. Dus die laatste loodjes bij een normale zwangerschap ervaar met een 2 ling al rond de 5 maanden.
Dankjulliewel!
Fijn om te lezen dat het goed gegaan is bij jou Mafalda. Hebben ze iets gedaan aan het tweeling transfusie syndroom of is het vanzelf goed gekomen? Wat mooi dat je ze tot bijna 39 weken hebt kunnen dragen!
Ik heb al een dochtertje van bijna twee en merk nu al dat de zwangerschap zwaarder is. Gelukkig ging mijn eerste zwangerschap heel goed, dus ik heb er vertrouwen in dat ik dit ook aan kan!
retrostar schreef:
15-11-2019 20:47
Thanks! Hier kan ik wat mee.... :roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven