Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 8)

vrijdag 13 september 2019 om 20:48
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.
De stand van zaken
Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus
Bezig met behandelingen
ZWANGER!
- De zwangeren schrijven hier gezellig verder!
(Zwanger groepje 2016-2019)
.
Het verlengde wachtbankje (tussen test en eerste echo)
*
Hartje gezien!
*flipje2, 29 jan 2021, zwanger met ICSI+PGS (poging 1, tp3).
*Stipjepipje (30/36), 27 okt 2020, lage AMH (0,30)/hoge FSH(17), zwanger in ICSI2+ECD
*RoosjeT (39/47), okt 2020, sterk verminderde ovariele activiteit (begin overgang), zwanger in escape IUI (IVF1)
Bevallen
■ 2020
sofie87 (IVF2), Redcurls (IVF1), Depster (IVF1), Puk32 (ICSI3), windmolen (ICSI4), HD84 (ICSI1), Yaradreamz (ICSI3), Smurf112 (ICSI3)
■ 2019
Labgeek1990 (ICSI2+PGS), Biekkie (IVF2), Zot-83 (tweeling, ICSI+ECD), miekje-5 (icsi4)
■ 2018
syrah80 (IVF1), Flipje2 (ICSI2), Taart (IVF1), Rucio (IVF2), Leonie2006 (ICSI1), Twin84 (ICSI1), Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2)
■ 2017
piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).
Voor het aanpassen van de tabel, vraag de ouwe rotten.
(Wachtwoord kan helaas niet openbaar worden gedeeld i.v.m. misbruik van het account!)
Link naar het vorige deel van dit topic: Deel 7

Wachten op start | Sense, Mia_3 |
Prikken & slikken | Blauwe_Kat, Neoflux, Nerdella, Maestro |
Wachten op cryo-tp | Elisboompje, piene1987, DaisyLiz |
In de wachtweken (testdatum) |
Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus

Naam (leeftijd(v/m) |
Wens sinds | MMM sinds | Oorzaak | Behan-deling | Status #cryo's |
Locatie |
-Sense- (36/41) |
2015 | halve baarmoeder, 1 werkende eileider, IVF1+2+3 mislukt, geen cryo's | ICSI4 | wacht op start | UZ Gent, OLVG/UMC | |
Vienna25 (33/32) |
eind 2014 | begin 2016 | Combi van factoren, vooral niet goed doorgankelijke eileiders, icsi2.1 mislukt | ICSI 2 | wachten op cryo-tp #nog 2cryo's | Belgie |
MamaMaria81 (38/41) |
dichte eileider, PCOS, meerdere miskramen | ICSI 3 | 2 cryo's | |||
Jokke (37/37) |
2016 | 2017 | geen oorzaak gevonden, 6x iui; 3x IVF mislukt | IVF4 | wachten op start Düsseldorf cryo | |
Lauwie101 (29/30) |
2015 | 2017 | zeer slecht zaad, onr cyclus, icsi1 en icsi2 mislukt (2x tp) ICSI3 Gent geen tp | ICSI4 | wachten op start icsi4 | Spanje |
DaisyLiz (30/31) |
dec 2014 | jan 2016 | PCOS, 2015 mk 7 wk, 2017 N* 19 weken. Via OI en IUI nu IVF. IVF 1 mislukt (6 cryo's, 5x tp, 1x biochemisch). Bezig met IVF 2 (2x biochemisch) | IVF 2 | 11 cryo's (nog 7 over) | UZ Gent, OLVG/UMC |
Kasteelbewoner (?/?) |
2015 | ? | slechte zaadkwaliteit (spatader); icsi1 en 2 (geen cryo's) mislukt | ICSI 3 | - | |
bolletje81 (38/38) |
2016 | 2017 | dichte eileiders, lichte endometriose, ICSI1 (1xtp) mislukt | ICSI 3 | wachten op start ICSI3 | |
Neoflux (33/32) |
2019 | 2019 | erfelijk gen bij partner (50% kans op doorgeven) ,dus ICSI & PGD | PGD-ICSI 2 | wachten op start ICSI2 | |
Elisboompje (30/33) |
2018 | 2019 | ICSI 1: verse tp mislukt; 5 cryo's | ICSI 1 | Wachten op cryo tp (dec 2019/jan 2020) | |
piene1987 | 2016 | 2019 | slechte zaadkwaliteit. ICSI1 dochter L* na 22w zwangerschap en een gezonde dochter nog 3 cryo's | ICSI1 | wachten op cryo tp nog 3 | |
Maan1987 | 2012 | 2017 | PCOS + erfelijk gen (50% kans op doorgeven) | ICSI + +PGD |
wachten op start | UMC utrecht, maastricht |
Maestro | 2018 | 2019 | PCOS, ziekte van Addison + slechte kwaliteit zaad | ICSI / IVF | ||
Celenne | 2017 | 2018 | Extreem slechte zaadkwaliteit, 1x mk en 2x biochemisch uit ICSI 1. | ICSI 3 | wachten op start ICSI3 | |
Nerdella | 2009 | 2010 | Meerdere miskramen/bbz, Factor V Leiden, verhoogde uNK-cellen. 4x IUI+1IVF | IVF 1 | Start met stimuleren | C&C Heinsberg (DL) |
nieuwe schrijvers zijn altijd welkom |

(Zwanger groepje 2016-2019)
.

*

*flipje2, 29 jan 2021, zwanger met ICSI+PGS (poging 1, tp3).
*Stipjepipje (30/36), 27 okt 2020, lage AMH (0,30)/hoge FSH(17), zwanger in ICSI2+ECD
*RoosjeT (39/47), okt 2020, sterk verminderde ovariele activiteit (begin overgang), zwanger in escape IUI (IVF1)

■ 2020
sofie87 (IVF2), Redcurls (IVF1), Depster (IVF1), Puk32 (ICSI3), windmolen (ICSI4), HD84 (ICSI1), Yaradreamz (ICSI3), Smurf112 (ICSI3)
■ 2019
Labgeek1990 (ICSI2+PGS), Biekkie (IVF2), Zot-83 (tweeling, ICSI+ECD), miekje-5 (icsi4)
■ 2018
syrah80 (IVF1), Flipje2 (ICSI2), Taart (IVF1), Rucio (IVF2), Leonie2006 (ICSI1), Twin84 (ICSI1), Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2)
■ 2017
piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).
Voor het aanpassen van de tabel, vraag de ouwe rotten.
(Wachtwoord kan helaas niet openbaar worden gedeeld i.v.m. misbruik van het account!)
Link naar het vorige deel van dit topic: Deel 7
anoniem_253319 wijzigde dit bericht op 18-11-2020 14:32
22.47% gewijzigd
donderdag 17 oktober 2019 om 13:07
Lieve lauwie, wat rot dat je je zo voelt.
Het enige wat in kan zeggen is, laat je tranen stromen want dat is soms echt het enige wat helpt.
Lastig zon bericht van een vriendin, hoe heb je gereageerd?
Dan neem je ook nog eens de moeite om mij een bericht te sturen. Lief!
Mamamaria, super bedankt voor je pb.
Onwijs lief en fijn hoe jullie meedenken.
We hebben as dinsdag gesprek in het diak, nadat ik dus amper adem kreeg en zo hard huilde aan de telefoon mochten we toch onze resultaten van Gent laten zien.
Denk dat ze toch wat verbaasd zullen zijn over de uitslagen van man en toch mijn lage amh.
Sandra, ik las je verhaal. Wat super pijnlijk om te horen hoe je vriend erin staat. Wat zul je verdrietig zijn.
Hopelijk komen jullie hier samen uit want het is al moeilijk genoeg.
Klopt wat baggal zegt, en ook dna fragmentatie kan dan hoger zijn (hoeft niet).
Duufje, vind heen en weer voor alleen echos best zwaar naar Gent denk ik.
Maar jouw bericht deed mij inzien dat het te overzien is.
Volgende week don eerste echo in Gent gepland.
En in Jan staat er sowieso al een nieuwe gesprek gepland om te evalueren.
Hopelijk lukt het voor die tijd anders adviseert ze waarschijnlijk isci.
Het enige wat in kan zeggen is, laat je tranen stromen want dat is soms echt het enige wat helpt.
Lastig zon bericht van een vriendin, hoe heb je gereageerd?
Dan neem je ook nog eens de moeite om mij een bericht te sturen. Lief!
Mamamaria, super bedankt voor je pb.
Onwijs lief en fijn hoe jullie meedenken.

We hebben as dinsdag gesprek in het diak, nadat ik dus amper adem kreeg en zo hard huilde aan de telefoon mochten we toch onze resultaten van Gent laten zien.
Denk dat ze toch wat verbaasd zullen zijn over de uitslagen van man en toch mijn lage amh.
Sandra, ik las je verhaal. Wat super pijnlijk om te horen hoe je vriend erin staat. Wat zul je verdrietig zijn.
Hopelijk komen jullie hier samen uit want het is al moeilijk genoeg.
Klopt wat baggal zegt, en ook dna fragmentatie kan dan hoger zijn (hoeft niet).
Duufje, vind heen en weer voor alleen echos best zwaar naar Gent denk ik.
Maar jouw bericht deed mij inzien dat het te overzien is.
Volgende week don eerste echo in Gent gepland.
En in Jan staat er sowieso al een nieuwe gesprek gepland om te evalueren.
Hopelijk lukt het voor die tijd anders adviseert ze waarschijnlijk isci.
donderdag 17 oktober 2019 om 22:34
Baggal, wat je zegt over hoeveel invloed je hebt op of het een doorgaande zwangerschap is; dat denk ik eigenlijk ook wel, achteraf gezien. Ik denk dat vooral de groei/innestling van het embryo vanaf de tp bepaalt of het lukt of niet, dat je in die fase als lichaam eigenlijk niets meer kan doen. De medicatie hebben als het goed is de omstandigheden in de baarmeoder al geoptimaliseerd. Niet snoepen of meer groente eten kan daarin denk ik niet meer veel betekenen. Ik zit ook sterk te twijfelen of ik weer acupunctuur ga doen of niet. Als ik dat weer wekelijks ga doen kost het toch €1.00-€1.500 per poging, bovenop de €2.000 medicatie/onkosten van de donor. Maakt 1 poging toch wel 50-75% duurder. Maar het voelde wel goed. Ik merkte het echt als ik bijv. een week oversloeg, dat ik na 1,5 week ineens weer ’s nachts moest plassen of mezelf minder warm kreeg. Maf toch?
Oh en wat grappig (Sorry niet grappig natuurlijk
maar gewoon zo beeldend
) dat je totaal geen controle had over je gezicht. Zo je best doen maar gewoon onmogelijk om zelfs maar gespeeld enthousiast te zijn. Heel begrijpelijk, dat wel!!
Ach Jokke wat balen toch dat je zo op kijkt tegen al die reizen naar DD. Ik snap het echt heel goed, ik kijk zelfs al op tegen ál die afspraken, terwijl ons zh in onze achtertuin ligt (serieus, ik wandel in 8 minuten naar de juiste poli
). Het slokt gewoon al je privé tijd en focus op. Moet er niet aan denken dat elk bezoekje 8 uur in beslag neemt alleen al aan reistijd. Maar… uiteindelijk het daadwerkelijk aantal afspraken/echo’s valt ook wel weer mee en is op 2 handen te tellen. Maak anders zo’n kalender met ballonnetjes die je kunt afstrepen die je vroeger had om af te tellen tot je verjaardag (of had ik die alleen?
). Misschien maakt dat het wat overzichtelijker en kun je dan denken; het valt wel mee. Als je 10 ballonnetjes tekent en uiteindelijk zijn er maar 8 nodig dan kun je extra snel afstrepen! En maakt het ook wat leuker misschien om het te mogen afvinken: weer een stapje dichterbij.
Elisboompje, lieve woorden dankjewel. Ja ik kan altijd wel redelijk omschrijven wat ik voel denk ,ik en doorloop de fases van rouw daardoor misschien ook wel snel. Ik krijg een nieuwe pijnlijke gedachte, wen aan die gedachte waardoor die al snel niet meer pijn doet, en vervolgens is het alleen nog als een herinnering en heb ik ‘m als waarheid geaccepteerd. En dan komt de volgende nieuwe pijnlijke gedachte. Voel me nu al een stuk rustiger en beschouw al die gedachtes/emoties gewoon als korte fases waar ik doorheen moest, net zolang tot alles weer normaal voelt. Beetje kinderlijk omschreven misschien maar ik merkte bij het overlijden van mijn vader dat elke nieuwe gedachte enorm zeer deed en ik alleen maar hysterisch kon huilen, totdat ik gewoon moest huilen, totdat ik alleen 1 traan kreeg, totdat ik niet meer hoefde te huilen, totdat ik de gedachte als waarheid aannam. Zo rouw ik (of iedereen misschien wel) schijnbaar.. Sorry weer heel verhaal, echt kort van stof ben ik niet…
Spannend, morgen hoor je of je maandag de punctie kunt hebben. Het klinkt wel goed hoor het aantal eitjes wat je hebt. Onze donor had ook 8 follikels en daar kwamen 8 eitjes uit. Normaal wordt dan idd 60-75% bevrucht, 60-75% vervolgens goed genoeg. Dus ga er maar vanuit dat je max 4 bevruchtingen hebt en dan rond de 2 embyro’s, dan valt het hopelijk niet te erg tegen. Wij hadden dus 1 bevruchting en 1 embryo die goed genoeg was, maar helaas niet bleef plakken. Slechter kan vast niet
Lauwie ik herken zo erg wat je schrijft je sombere gevoel , het gevoel dat je wachtweken zijn verlengd tot 3 maanden (ook al hebben wij dan nu geen embryos natuurlijk, dus het is niet helemaal hetzelfde). Jouw emmy’s liggen echt op jou te wachten. Maar houd moed, er is volgens mij geen reden om aan te nemen dat deze poging niet gaat werken, puur alleen maar omdat de afgelopen 2 pogingen niet hebben gewerkt. Je hebt nu al beter resultaat en meer kans dan je ooit bij eerdere pogingen hebt gehad. Dus wie weet!!
Vienna: in ons ziekenhuis vertelden ze dat sommige ivf’ers mee kunnen doen aan een test waarbij ze resultaten van 3 en 5 daagse embryo’s vergelijken. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
Spannend de tp… je kunt vast niet wachten!
Neoflux ik denk dat je er ook zo tegenop kijkt omdat het onbekend is. Ik keek mijn ogen uit toen ik (met de donor) in de ‘punctie-kamer’ zat (die later ook gewoon de terugplaats kamer bleek), met alle apparatuur en buisjes waarin ze de eicellen laten lopen, en toestanden. Het helpt mij altijd wel als ik alvast research doe naar hoe het gaat, door bijv. filmpjes op youtube te kijken. Dan heb je het in elk geval op je scherm al eens meegemaakt en ga je er minder onwetend in.
Ssandra ach wat super rot dat jij en je vriend niet op 1 lijn zitten hierover.
Ik snap je vriend op zich wel, 46 is ook alweer een hele leeftijd, maar wie zegt dat dat te oud is om vader te worden. Vind hij dat zelf? Of is hij bang dat zijn omgeving dat vind?
Wat baggal echter zegt is wel zeker waar, vanaf de 35/36 jaar loopt ook de vruchtbaarheid van een vrouw behoorlijk terug. Dus zelfs als jullie allebei helemaal gezond/vruchtbaar zijn wil dat niet zeggen dat het gaat lukken, kijk hier maar rond. Ik zou ook zeker niet veel langer wachten. De reden dat wij echt zsm onze poging wilden laten beginnen was puur omdat onze donor (die erg vruchtbaar was, binnen 1 maand zwanger toen ze 32 was) in novemer 37 wordt. Uiteindelijk hebben we nu alsnog een nieuwe poging nodig, Maar je man moet er wat je zelf ook zegt ook zeker 100% achterstaan. Ik hoop dat jullie er samen uit komen.
Moos jeetje ik wist niet dat jij ook een lage AMH hebt. Hebben ze het meerdere keren gemeten? En hoe hoog/laag was je FSH? Bij mij wilden ze minimaal 2 metingen om de diagnose POI/POF te kunnen geven, en omdat bij de 2e meting de FSH ineens ‘normaal’ was, was zelfs nog een 3e nodig.
Mijn uitslagen waren als volgt:
AMH 1: 0,14 AMH 2: 0,30
FSH 1: 17,6 FSH2: 6 (normaal) FSH 3: 13 (met een FSH boven de 10 U/l valt er niets meer te stimuleren dus vandaar dat wij bij eiceldonatie uit kwamen als enige optie)
Hier: ik ben vandaag ongesteld geworden. Jeminee meiden ik werd me toch overdonderd hierdoor. Ik ben 8 jaar niet ongesteld geweest. Ben ik gewoon vergeten hoe heftig het is om ongesteld te zijn (de buikpijn omg, en zoveel bloed!!) of is het heftiger door alle medicatie? Ik weet gewoon niet wat me overkomt!! Paracetamol én ibu (zelfs met dubbele dosis) werken beide niet, kruik op buik helpt iets, maar ik zit gewoon continu verkrampt, yeiks! En dit vinden jullie vast gek maar het voelt zo onnatuurlijk! Als ik hiermee maar geen vloek over mezelf uitspreek
want was ik maar wel normaal ongesteld geweest, dan had ik misschien niet wat ik heb. Nou ja, al met al, 8 jaar niet/nooit meer ongesteld zijn is best een blessing, als ik dan een voordeel moet noemen van mijn situatie
Verder gaat het sinds vandaag veel beter. Ik had een drukke dag met allemaal afspraken en ondanks dat ik liever onder een deken lag (te creperen
) sloeg ik me er goed doorheen en had ik in elk gevoel weer vertrouwen dat ik het normale leven weer helemaal kan oppakken. Fijn idee 
Zo. Hebben jullie weer wat leesvoer
Oh en wat grappig (Sorry niet grappig natuurlijk

Ach Jokke wat balen toch dat je zo op kijkt tegen al die reizen naar DD. Ik snap het echt heel goed, ik kijk zelfs al op tegen ál die afspraken, terwijl ons zh in onze achtertuin ligt (serieus, ik wandel in 8 minuten naar de juiste poli

Elisboompje, lieve woorden dankjewel. Ja ik kan altijd wel redelijk omschrijven wat ik voel denk ,ik en doorloop de fases van rouw daardoor misschien ook wel snel. Ik krijg een nieuwe pijnlijke gedachte, wen aan die gedachte waardoor die al snel niet meer pijn doet, en vervolgens is het alleen nog als een herinnering en heb ik ‘m als waarheid geaccepteerd. En dan komt de volgende nieuwe pijnlijke gedachte. Voel me nu al een stuk rustiger en beschouw al die gedachtes/emoties gewoon als korte fases waar ik doorheen moest, net zolang tot alles weer normaal voelt. Beetje kinderlijk omschreven misschien maar ik merkte bij het overlijden van mijn vader dat elke nieuwe gedachte enorm zeer deed en ik alleen maar hysterisch kon huilen, totdat ik gewoon moest huilen, totdat ik alleen 1 traan kreeg, totdat ik niet meer hoefde te huilen, totdat ik de gedachte als waarheid aannam. Zo rouw ik (of iedereen misschien wel) schijnbaar.. Sorry weer heel verhaal, echt kort van stof ben ik niet…

Spannend, morgen hoor je of je maandag de punctie kunt hebben. Het klinkt wel goed hoor het aantal eitjes wat je hebt. Onze donor had ook 8 follikels en daar kwamen 8 eitjes uit. Normaal wordt dan idd 60-75% bevrucht, 60-75% vervolgens goed genoeg. Dus ga er maar vanuit dat je max 4 bevruchtingen hebt en dan rond de 2 embyro’s, dan valt het hopelijk niet te erg tegen. Wij hadden dus 1 bevruchting en 1 embryo die goed genoeg was, maar helaas niet bleef plakken. Slechter kan vast niet

Lauwie ik herken zo erg wat je schrijft je sombere gevoel , het gevoel dat je wachtweken zijn verlengd tot 3 maanden (ook al hebben wij dan nu geen embryos natuurlijk, dus het is niet helemaal hetzelfde). Jouw emmy’s liggen echt op jou te wachten. Maar houd moed, er is volgens mij geen reden om aan te nemen dat deze poging niet gaat werken, puur alleen maar omdat de afgelopen 2 pogingen niet hebben gewerkt. Je hebt nu al beter resultaat en meer kans dan je ooit bij eerdere pogingen hebt gehad. Dus wie weet!!

Vienna: in ons ziekenhuis vertelden ze dat sommige ivf’ers mee kunnen doen aan een test waarbij ze resultaten van 3 en 5 daagse embryo’s vergelijken. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
Spannend de tp… je kunt vast niet wachten!
Neoflux ik denk dat je er ook zo tegenop kijkt omdat het onbekend is. Ik keek mijn ogen uit toen ik (met de donor) in de ‘punctie-kamer’ zat (die later ook gewoon de terugplaats kamer bleek), met alle apparatuur en buisjes waarin ze de eicellen laten lopen, en toestanden. Het helpt mij altijd wel als ik alvast research doe naar hoe het gaat, door bijv. filmpjes op youtube te kijken. Dan heb je het in elk geval op je scherm al eens meegemaakt en ga je er minder onwetend in.
Ssandra ach wat super rot dat jij en je vriend niet op 1 lijn zitten hierover.

Wat baggal echter zegt is wel zeker waar, vanaf de 35/36 jaar loopt ook de vruchtbaarheid van een vrouw behoorlijk terug. Dus zelfs als jullie allebei helemaal gezond/vruchtbaar zijn wil dat niet zeggen dat het gaat lukken, kijk hier maar rond. Ik zou ook zeker niet veel langer wachten. De reden dat wij echt zsm onze poging wilden laten beginnen was puur omdat onze donor (die erg vruchtbaar was, binnen 1 maand zwanger toen ze 32 was) in novemer 37 wordt. Uiteindelijk hebben we nu alsnog een nieuwe poging nodig, Maar je man moet er wat je zelf ook zegt ook zeker 100% achterstaan. Ik hoop dat jullie er samen uit komen.

Moos jeetje ik wist niet dat jij ook een lage AMH hebt. Hebben ze het meerdere keren gemeten? En hoe hoog/laag was je FSH? Bij mij wilden ze minimaal 2 metingen om de diagnose POI/POF te kunnen geven, en omdat bij de 2e meting de FSH ineens ‘normaal’ was, was zelfs nog een 3e nodig.
Mijn uitslagen waren als volgt:
AMH 1: 0,14 AMH 2: 0,30
FSH 1: 17,6 FSH2: 6 (normaal) FSH 3: 13 (met een FSH boven de 10 U/l valt er niets meer te stimuleren dus vandaar dat wij bij eiceldonatie uit kwamen als enige optie)
AMH-spiegel bij vrouwen
• In de vruchtbare fase ligt de uitslag tussen de: 1.0 - 8.0 ng/ml
• Bij een verminderde fertiliteit ligt de uitslag tussen de: 0.4 - 1.0 ng/ml
• In een onvruchtbare fase is de gemeten waarde lager dan: < 0.1 ng/ml
• Als de uitslag hoger is dan 8 kan er sprake zijn van PCOS
FSH
• 10-15 is bovengrens. Komt de FSH boven deze grens uit, dan is de kans op zwangerschap minimaal. Een waarde boven de 10 U/l dan wel 15 U/l betekent nog niet dat een vrouw in de overgang is. Als aanwijziging dat de menopauze is begonnen wordt uitgegaan van LH en FSH waarde in het serum continu hoger dan 30 U/l met een LH/FSH verhouding meestal groter dan 1,5.
Hier: ik ben vandaag ongesteld geworden. Jeminee meiden ik werd me toch overdonderd hierdoor. Ik ben 8 jaar niet ongesteld geweest. Ben ik gewoon vergeten hoe heftig het is om ongesteld te zijn (de buikpijn omg, en zoveel bloed!!) of is het heftiger door alle medicatie? Ik weet gewoon niet wat me overkomt!! Paracetamol én ibu (zelfs met dubbele dosis) werken beide niet, kruik op buik helpt iets, maar ik zit gewoon continu verkrampt, yeiks! En dit vinden jullie vast gek maar het voelt zo onnatuurlijk! Als ik hiermee maar geen vloek over mezelf uitspreek

Verder gaat het sinds vandaag veel beter. Ik had een drukke dag met allemaal afspraken en ondanks dat ik liever onder een deken lag (te creperen

Zo. Hebben jullie weer wat leesvoer

vrijdag 18 oktober 2019 om 10:55
Stipje: Het hangt af van een heleboel factoren, dikte baarmoederslijmvlies, een embryo dat in beginsel chromosomaal in orde is (al kun je ook een doorgaande zwangerschap hebben bij bijvoorbeeld T21/Downs), etc. En natuurlijk helpt gezond leven, niet roken/drinken/drugs, een normaal BMI bij het tot stand brengen van een zwangerschap, maar ik geloof niet dat je tijdens de wachtweken zelf echt iets kan doen. Dat in mijn geval het ene embryo het wel redde lag iig niet aan mijn eetpatroon of het onder controle houden van mijn persoonlijk stress levels.
Bij vrouwen begint vruchtbaarheid al af te lopen vanaf 28 jaar trouwens en na de 35 schijnt het sneller te gaan. Maar heel veel vrouwen worden nog gewoon zwanger tot ver in de dertig/begin veertig. Volgens de statistiek heb je als vrouw met 45 jaar nog maar 1% kans dat de behandeling aanslaat met het gebruik van eigen eicellen. Vandaar dat ik destijds ook een beetje in mijn maag zat met mijn vriendinnetje van bijna 45 die zei dat ze "anders wel IVF kon doen..!"
Ik ga dit weekend zelf even acupunctuur regelen voor mijn nek trouwens (heb al een tijd zenuwpijn die maar niet over gaat). Ik ben een beetje sceptisch, maar ik laat je weten wat ik er van vind. Als jij de acupunctuur als prettig ervaart en je kan het je veroorloven dan zou ik daar niet zo snel mee stoppen trouwens...
Mbt die zwangerschapsaankondiging is het, nu terugkijkend, ergens ook wel grappig. Te meer omdat ik echt jaren in de veronderstelling leefde dat ik zo ongeveer een oscar verdiende voor mijn blije gezicht en hartelijke felicitatie
... Nu kunnen we het er gewoon ook over hebben zonder de issues van destijds. Maar zo grappig vond ik het destijds niet en het nieuws van anderen steekt gewoon. Waarom zij wel en jij (nog) niet..?! Lauwie - ondertussen ook nog even een knuffel naar jou.
Heb je haar nog kunnen appen/feliciteren? Snap dat dit pijn doet hoor en voel je daarover ook niet schuldig.
Daisy: Hoe voel jij je na de ingreep van afgelopen week?
Moos: Heel veel succes dinsdag bij het Diak (locatie Utrecht?). En fijn dat je toch gewoon de uitslagen vanuit Gent kan tonen. Als hebben de onderzoeken niet in het Diak plaatsgevonden, Gent is een zeer vooraanstaande kliniek en het lijkt mij als arts wel prettig om zo veel mogelijk info te hebben mbt mogelijke oorzaken.
Elis: Benieuwd naar jouw echo en of deze poging alsnog doorgang gaat vinden morgen of maandag. Succes!
Duuf: Hoe is het trouwens met de vervolgstappen mbt pleegzorg?
Bij vrouwen begint vruchtbaarheid al af te lopen vanaf 28 jaar trouwens en na de 35 schijnt het sneller te gaan. Maar heel veel vrouwen worden nog gewoon zwanger tot ver in de dertig/begin veertig. Volgens de statistiek heb je als vrouw met 45 jaar nog maar 1% kans dat de behandeling aanslaat met het gebruik van eigen eicellen. Vandaar dat ik destijds ook een beetje in mijn maag zat met mijn vriendinnetje van bijna 45 die zei dat ze "anders wel IVF kon doen..!"
Ik ga dit weekend zelf even acupunctuur regelen voor mijn nek trouwens (heb al een tijd zenuwpijn die maar niet over gaat). Ik ben een beetje sceptisch, maar ik laat je weten wat ik er van vind. Als jij de acupunctuur als prettig ervaart en je kan het je veroorloven dan zou ik daar niet zo snel mee stoppen trouwens...
Mbt die zwangerschapsaankondiging is het, nu terugkijkend, ergens ook wel grappig. Te meer omdat ik echt jaren in de veronderstelling leefde dat ik zo ongeveer een oscar verdiende voor mijn blije gezicht en hartelijke felicitatie

Daisy: Hoe voel jij je na de ingreep van afgelopen week?
Moos: Heel veel succes dinsdag bij het Diak (locatie Utrecht?). En fijn dat je toch gewoon de uitslagen vanuit Gent kan tonen. Als hebben de onderzoeken niet in het Diak plaatsgevonden, Gent is een zeer vooraanstaande kliniek en het lijkt mij als arts wel prettig om zo veel mogelijk info te hebben mbt mogelijke oorzaken.
Elis: Benieuwd naar jouw echo en of deze poging alsnog doorgang gaat vinden morgen of maandag. Succes!
Duuf: Hoe is het trouwens met de vervolgstappen mbt pleegzorg?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 18 oktober 2019 om 12:57
Stip, hier vond ik acu ook erg fijn. En misschien was het toeval; maar na eerste behandeling verloor ik een stuk weefsel en ronde daarop zwanger.
Ik ga naar de van Gilles Stoop, staan heel goed bekend. Ik heb niet Gilles zelf maar iemand die super relaxt en goed is.
Maar i feel you, wat een bedragen. Niet te doen.
Sterkte met menstruatiepijn.
Tip; vrouwenmantelthee reinigt je baarmoeder tijdens menstruatie.
Hier amh in Gent 0.79, 2 maanden later op dag 3 geprikt en 0.76.
In Nederland was het nooit geprikt.
Snap ik ergens ook, want werd wel 3 x in jaar zwanger en zagen ook geen aanleiding voor man. Hij heeft ook al een kind. Zijn bewegelijkheid zit ver onder norm. Aantal is nu wel goed.
Fsh niet geprikt, ik vind het allemaal hartstikke spannend.
Was iui bij jullie nooit een optie stip?
Is zaad van jouw man goed?
Baggel, wat lief!
Gesprek is in diak Utrecht. Maar don ook al echo Gent gepland. En hopelijk dan in weekend inseminatie
Ik ga naar de van Gilles Stoop, staan heel goed bekend. Ik heb niet Gilles zelf maar iemand die super relaxt en goed is.
Maar i feel you, wat een bedragen. Niet te doen.
Sterkte met menstruatiepijn.
Tip; vrouwenmantelthee reinigt je baarmoeder tijdens menstruatie.
Hier amh in Gent 0.79, 2 maanden later op dag 3 geprikt en 0.76.
In Nederland was het nooit geprikt.
Snap ik ergens ook, want werd wel 3 x in jaar zwanger en zagen ook geen aanleiding voor man. Hij heeft ook al een kind. Zijn bewegelijkheid zit ver onder norm. Aantal is nu wel goed.
Fsh niet geprikt, ik vind het allemaal hartstikke spannend.
Was iui bij jullie nooit een optie stip?
Is zaad van jouw man goed?
Baggel, wat lief!

Gesprek is in diak Utrecht. Maar don ook al echo Gent gepland. En hopelijk dan in weekend inseminatie

vrijdag 18 oktober 2019 om 15:22
Even ego-post: vanochtend terugplaatsing gehad
. Ontdooiing was heel goed gegaan en terugplaatsing ging ook vlot. Nu super hopen dat dit wat wordt!
Ben nu wel erg moe, vooral ook omdat ik gisteren een bericht kreeg dat een oude bekende plots is overleden, waardoor ik niet zo goed heb geslapen.
Had me voorgenomen wat uitgebreider te reageren op alle ontwikkelingen hier, maar nu toch eerst even bijkomen van alles.

Ben nu wel erg moe, vooral ook omdat ik gisteren een bericht kreeg dat een oude bekende plots is overleden, waardoor ik niet zo goed heb geslapen.
Had me voorgenomen wat uitgebreider te reageren op alle ontwikkelingen hier, maar nu toch eerst even bijkomen van alles.
vrijdag 18 oktober 2019 om 15:48
Baggal hou op, ik moet er nu niet aan dénken dat 1 van mijn vriendinnen (onze familie leden hebben 'gelukkig' allemaal al kinderen, ik ben de jongste/laatste) me face to face zou vertellen dat ze zwanger is. Dan word je toch ineens ingehaald voor je gevoel. Bah!
Dus ik kan me het moeten toneelspelen zo goed voorstellen!!
En dat het niet lukte ook
Maar hoe je het zelf omschrijft, dat je er echt zó stellig van overtuigd was dat niemand het merkte en je een oscar verdiende, moest ik toch wel hard om grinniken
Gelukkig is het goed gekomen
en het pijnpunt naar de achtergrond verdwenen.
Moos; ik was 3 jaar geleden al eens voor een inwendig onderzoek geweest (omdat ik toen al jaren geen menstruatie meer had na het verwijderen van het spiraaltje). Mijn zus had PCOS en ook onregelmatige cyclus dus ik dacht dat ik dat ook had, waarom was ik nooit eerder gegaan. Maar tijdens dat onderzoek zagen ze geen typische ongerijpte eitjes zoals je bij pcos ziet, dus gaven ze aan dat ik, indien we kinderen wilden, gewoon direct naar fertiliteitsafdeling kon komen. Sindsdien gewoon altijd onveilig seks gehad omdat we dachten dat ik toch niet zwanger kon worden
Maar toen we ons dus meldden voor de behandeling zagen ze tijdens een scan eerst over de eierstokken heen omdat die schijnbaar klein waren (wat tekenend is voor kleine eicelvoorraad), werd o.a. geprikt op FSH en eicelvoorraad en die resultaten waren zodanig dat conclusie was dat er 1. Niks meer viel te stimuleren met fsh-injecties en 2. niet voldoende kwalitief goede eitjes meer waren. Dus IUI is niet eens genoemd want ik kan geen eitjes stimuleren om te groeien en heb zelf geen cyclus/eitje meer klaar liggen maandelijks om te bevruchten. That ship has sailed!
Vienna wat fijn dat de tp goed ging en je op het wachtbankje mag schuiven. Maar wat een rot nieuws van het overlijden, getver wat kut. Heel veel sterkte
hopelijk kun je vanavond wat slapen.

Moos; ik was 3 jaar geleden al eens voor een inwendig onderzoek geweest (omdat ik toen al jaren geen menstruatie meer had na het verwijderen van het spiraaltje). Mijn zus had PCOS en ook onregelmatige cyclus dus ik dacht dat ik dat ook had, waarom was ik nooit eerder gegaan. Maar tijdens dat onderzoek zagen ze geen typische ongerijpte eitjes zoals je bij pcos ziet, dus gaven ze aan dat ik, indien we kinderen wilden, gewoon direct naar fertiliteitsafdeling kon komen. Sindsdien gewoon altijd onveilig seks gehad omdat we dachten dat ik toch niet zwanger kon worden

Vienna wat fijn dat de tp goed ging en je op het wachtbankje mag schuiven. Maar wat een rot nieuws van het overlijden, getver wat kut. Heel veel sterkte

vrijdag 18 oktober 2019 om 15:59
Ik heb even niet de energie om actief mee te schrijven, maar wilde laten weten dat ik wel meelees en -leef! En voor iedereen die vroeg hoe het met me ging en of ik pijn had; ik heb geen pijn, ook niet gehad op wat lichte menstruatiekrampen na. Heel fijn dus. En iemand vroeg of het veel zeer deed, de curettage, maar ik was onder volledige narcose dus ook daarvan niks gemerkt. Gaat dus best goed hier, alleen heel moe. Dat heb ik altijd na een narcose. En verder ook in een mentale dip, ben het wachten een beetje zat. Ik denk omdat ik toeleefde naar de curettage en nu die achter de rug is besef ik dat ik weer in de wachtstand zit. Maar goed, komt wel weer goed. Ik snak naar een terugplaatsing, hopelijk komt die snel.
Vienna spannend meis, ik ga voor je duimen
Vienna spannend meis, ik ga voor je duimen

vrijdag 18 oktober 2019 om 16:17
ook voor jou een hele dikke knuffel!! neem je tijdDaisyLiz schreef: ↑18-10-2019 15:59Ik heb even niet de energie om actief mee te schrijven, maar wilde laten weten dat ik wel meelees en -leef! En voor iedereen die vroeg hoe het met me ging en of ik pijn had; ik heb geen pijn, ook niet gehad op wat lichte menstruatiekrampen na. Heel fijn dus. En iemand vroeg of het veel zeer deed, de curettage, maar ik was onder volledige narcose dus ook daarvan niks gemerkt. Gaat dus best goed hier, alleen heel moe. Dat heb ik altijd na een narcose. En verder ook in een mentale dip, ben het wachten een beetje zat. Ik denk omdat ik toeleefde naar de curettage en nu die achter de rug is besef ik dat ik weer in de wachtstand zit. Maar goed, komt wel weer goed. Ik snak naar een terugplaatsing, hopelijk komt die snel.
Vienna spannend meis, ik ga voor je duimen![]()

vrijdag 18 oktober 2019 om 21:26
Lieve dames.
Vanmiddag op mijn werk even hier kijken, de tranen brandde gelijk in mijn ogen, jullie zijn zo lief. Ik vandaag ongesteld geworden (raar dat dat toch elke x weer een teleurstelling is) en morgen bloed prikken in Düsseldorf. Om 4 uur vannacht gaat de wekker, pfff rot eind rijden. Om 8 uur moeten we er zijn.
Las dat andere ook wat knuffels konden gebruiken
En sorry dat verder reageren niet lukt momenteel
Vanmiddag op mijn werk even hier kijken, de tranen brandde gelijk in mijn ogen, jullie zijn zo lief. Ik vandaag ongesteld geworden (raar dat dat toch elke x weer een teleurstelling is) en morgen bloed prikken in Düsseldorf. Om 4 uur vannacht gaat de wekker, pfff rot eind rijden. Om 8 uur moeten we er zijn.
Las dat andere ook wat knuffels konden gebruiken

En sorry dat verder reageren niet lukt momenteel

zondag 20 oktober 2019 om 09:14
Even niet gereageerd maar wel meegelezen en meegeleefd met jullie
.
Jokke,
. Kan me je gevoel voorstellen met al dat reizen. Ik hoop ontzettend hard dat jouw poging net zo gaat als de mijne. Ideaal is het op momenten zeker niet dat de gesprekken in het Duits en het Engels gaan maar ik ben er van overtuigd dat de expertise en kunde er zeker nog zit. Daarnaast vond ik het telefonisch contact altijd fijn en daar kreeg ik over het algemeen ook altijd snel iemand te pakken (en altijd in het Nederlands). Hopelijk hoef je niet al te vaak heen en weer. Succes met deze poging meis!
Daisyliz, een ontzettend dikke knuffel voor jou
. Jouw geduld wordt echt zo op de proef gesteld. Ik hoop dat je volgende terugplaatsing snel komt zodat je weer een goede kans hebt en dat de curettage het verschil gaat maken.
Stipje, zo bagger dat deze poging niet gelukt is en dat je nu tot januari moet wachten. Hopelijk voelt het wachten straks een beetje beter en kun je een beetje bijkomen van deze heftige tijd. Ik weet het, soms is dat echt niet zo en voelt het gewoon lang. Maar ik weet dat soms de verplichte wachtmaanden ook een beetje rust kunnen geven.
Vienna, de duimen draaien voor deze prachtige emmy! De zesde is bij mij nu lekker blijven zitten dus hopelijk is de zesde bij jou ook de juiste!
Moos, Ik hoop dat er inderdaad samenwerking kan zijn tussen Utrecht en Gent. Dat zou het wel heel veel makkelijker maken!
Sandra, lastig dat jij en je vriend er zo anders in staan. Hopelijk dat jullie er snel een goed gesprek over kunnen voeren en elkaar toch ergens in het midden kunnen vinden.
Neoflux, vandaag beginnen met spuiten toch? Heel veel succes! Ik was trouwens ook altijd stik zenuwachtig voor de puncties en wat mij altijd hielp is het besef dat de punctie redelijk snel voorbij zou zijn. Het ligt natuurlijk aan het aantal follikels maar met 15/20 minuten ben je normaal gezien klaar. Dat vond ik altijd wel een geruststelling.
Lauwie, ook voor jou een hele dikke knuffel
. Wat zou ik voor jou graag de tijd vooruit willen zetten meis. Ik hoop zo dat je ongesteldheid snel komt zodat je weer vooruit kan kijken. En lief zijn voor jezelf klinkt als het allerbeste plan.
Elisboompje, hoe is het bij jou? Heb je morgen de punctie? Onze getallen: IVF 1 gecanceld vanwege te weinig follikels - ICSI 1: 5 eicellen, geen goede bevruchtingen - ICSI 2: 9 eicellen, 6 bevrucht en 5 embryo's (waarvan 4 tot dag 5), ICSI 3: 7 eicellen, 4 bevrucht en 4 x dag 5 embryo.
Hier positief nieuws: gisteren de eerste echo gehad en het zag er goed uit! Het hartje was net begonnen met kloppen dus het voelt nog heel pril en onzeker maar het was zeker in orde voor de duur van de zwangerschap (6.3). Donderdag nog de echo in DD dus dat zal wel weer een beetje meer vertrouwen geven. Meiden, ik lees, hoop en duim zo hard voor jullie allemaal! Zal minder schrijven maar jullie zeker blijven volgen. Wat wil ik graag dat het bij jullie allemaal ook gaat lukken
.

Jokke,

Daisyliz, een ontzettend dikke knuffel voor jou

Stipje, zo bagger dat deze poging niet gelukt is en dat je nu tot januari moet wachten. Hopelijk voelt het wachten straks een beetje beter en kun je een beetje bijkomen van deze heftige tijd. Ik weet het, soms is dat echt niet zo en voelt het gewoon lang. Maar ik weet dat soms de verplichte wachtmaanden ook een beetje rust kunnen geven.
Vienna, de duimen draaien voor deze prachtige emmy! De zesde is bij mij nu lekker blijven zitten dus hopelijk is de zesde bij jou ook de juiste!
Moos, Ik hoop dat er inderdaad samenwerking kan zijn tussen Utrecht en Gent. Dat zou het wel heel veel makkelijker maken!
Sandra, lastig dat jij en je vriend er zo anders in staan. Hopelijk dat jullie er snel een goed gesprek over kunnen voeren en elkaar toch ergens in het midden kunnen vinden.
Neoflux, vandaag beginnen met spuiten toch? Heel veel succes! Ik was trouwens ook altijd stik zenuwachtig voor de puncties en wat mij altijd hielp is het besef dat de punctie redelijk snel voorbij zou zijn. Het ligt natuurlijk aan het aantal follikels maar met 15/20 minuten ben je normaal gezien klaar. Dat vond ik altijd wel een geruststelling.
Lauwie, ook voor jou een hele dikke knuffel

Elisboompje, hoe is het bij jou? Heb je morgen de punctie? Onze getallen: IVF 1 gecanceld vanwege te weinig follikels - ICSI 1: 5 eicellen, geen goede bevruchtingen - ICSI 2: 9 eicellen, 6 bevrucht en 5 embryo's (waarvan 4 tot dag 5), ICSI 3: 7 eicellen, 4 bevrucht en 4 x dag 5 embryo.
Hier positief nieuws: gisteren de eerste echo gehad en het zag er goed uit! Het hartje was net begonnen met kloppen dus het voelt nog heel pril en onzeker maar het was zeker in orde voor de duur van de zwangerschap (6.3). Donderdag nog de echo in DD dus dat zal wel weer een beetje meer vertrouwen geven. Meiden, ik lees, hoop en duim zo hard voor jullie allemaal! Zal minder schrijven maar jullie zeker blijven volgen. Wat wil ik graag dat het bij jullie allemaal ook gaat lukken

zondag 20 oktober 2019 om 17:08
@Moos: Fijn dat je toch een afspraak hebt gekregen in het Diak. Overigens hebben wij ook in Gent gelopen, en maakten we er altijd maar een uitje van. Het was voor ons ruim 2 uur heen, 2 uur terug. Tussendoor stopte we altijd bij zo’n groot tankstation voor koffie en wat te eten enzo. En soms gingen we na afloop Gent in, wat ook een leuke stad is om gewoon in rond te lopen of een hapje te eten. Je moet toch iets
.
@Baggal: Wat een mooi verhaal over de aankondiging van de dochter van jouw man. Ik denk ook altijd dat ik dingen heel goed verborgen kan houden, maar blijk ook een open boek te zijn. Super suf soms. Hoe beviel de acupuntuur? Vervelend dat je zo’n last van jouw nek hebt.
@Stipje: Vervelend dat je zo’n last van jouwmenstruatie hebt gehad! Is het ondertussen wat minder geworden?
@Vienna: Wat fijn dat je weer een emmy in jouw buik hebt! Wat verdrietig dat je ook zo’n slecht bericht hebt gehad. Hoe is het nu met je?
@Diasy: Fijn dat je, in ieder geval lichamelijk, aan het herstellen bent van de ingreep. Als je nu weer ongesteld bent, mag je dan weer door voor een tp?
@Jokke: Hoe is jullie trip Duitsland geweest? Hoop dat het je een beetje meegevallen is. Wanneer hoor je hier de uitslag van?
@Puk: Geweldig nieuws zeg! Heel veel geluk toegewenst!
@Elisboompje: Jaaaa! Morgen eitjes-tijd! Gaat helemaal goedkomen lieverd, het is ook zo weer voorbij. Ik ga altijd de avond voor de punctie lekker even in bad, om te proberen zoveel mogelijk ontspannen in bed te stappen. Een beetje slaap is wel lekker op zo’n nacht ervoor.
Hier sinds gister wat roze bloedverlies, yay! Wat écht 3 weken eerder is dan ik had verwacht, dus doe daar een serieus vreugdedansje voor. Maar het wil nog niet echt doorzetten. Dus ik beschouw dit nog niet als CD1, wat wel een beetje eng aanvoelt. Want ik wil natuurlijk niet m’n kans missen deze cyclus. M’n buik krampt maar heel soms en heel licht, en het is ook alleen bij het naar de wc gaan een beetje licht roze. Wat denken jullie? Gewoon wachten op helderrood? (In mijn hoofd gaat dan gelijk de angst, wat nu als dit het wel al is? En ik dus straks te laat ben!?)
@Baggal: Wat een mooi verhaal over de aankondiging van de dochter van jouw man. Ik denk ook altijd dat ik dingen heel goed verborgen kan houden, maar blijk ook een open boek te zijn. Super suf soms. Hoe beviel de acupuntuur? Vervelend dat je zo’n last van jouw nek hebt.
@Stipje: Vervelend dat je zo’n last van jouwmenstruatie hebt gehad! Is het ondertussen wat minder geworden?
@Vienna: Wat fijn dat je weer een emmy in jouw buik hebt! Wat verdrietig dat je ook zo’n slecht bericht hebt gehad. Hoe is het nu met je?
@Diasy: Fijn dat je, in ieder geval lichamelijk, aan het herstellen bent van de ingreep. Als je nu weer ongesteld bent, mag je dan weer door voor een tp?
@Jokke: Hoe is jullie trip Duitsland geweest? Hoop dat het je een beetje meegevallen is. Wanneer hoor je hier de uitslag van?
@Puk: Geweldig nieuws zeg! Heel veel geluk toegewenst!
@Elisboompje: Jaaaa! Morgen eitjes-tijd! Gaat helemaal goedkomen lieverd, het is ook zo weer voorbij. Ik ga altijd de avond voor de punctie lekker even in bad, om te proberen zoveel mogelijk ontspannen in bed te stappen. Een beetje slaap is wel lekker op zo’n nacht ervoor.
Hier sinds gister wat roze bloedverlies, yay! Wat écht 3 weken eerder is dan ik had verwacht, dus doe daar een serieus vreugdedansje voor. Maar het wil nog niet echt doorzetten. Dus ik beschouw dit nog niet als CD1, wat wel een beetje eng aanvoelt. Want ik wil natuurlijk niet m’n kans missen deze cyclus. M’n buik krampt maar heel soms en heel licht, en het is ook alleen bij het naar de wc gaan een beetje licht roze. Wat denken jullie? Gewoon wachten op helderrood? (In mijn hoofd gaat dan gelijk de angst, wat nu als dit het wel al is? En ik dus straks te laat ben!?)
zondag 20 oktober 2019 om 21:33
Hallo allemaal,
Zojuist heb ik een account aangemaakt. Mijn vriend en ik hebben gelukkig al een dochtertje ook via een ivf behandeling. Nu willen we graag voor een broertje of zusje gaan. Vandaag is mijn menstruatie begonnen en moet ik ook gaan beginnen met de neusspray synarel. Ik merk dat ik het toch wel weer erg spannend vind. Voordat onze dochter is geboren hebben we 5 iui behandeling gehad, en daarna zijn we overgegaan op ivf. Uit de eerste punctie hadden wij 4 embryo's, 1 werd toen vers terug geplaatst en was niet gelukt. De 1e cryo is onze dochter geworden. De 2e cryo was pas niet goed ontdooit helaas en de laatste cryo is pas een miskraam geworden... Nu moeten we dus voor een 2e behandeling gaan, nu willen ze half ivf en half icsi gaan doen. Hebben meerdere mensen dit ook?
Zojuist heb ik een account aangemaakt. Mijn vriend en ik hebben gelukkig al een dochtertje ook via een ivf behandeling. Nu willen we graag voor een broertje of zusje gaan. Vandaag is mijn menstruatie begonnen en moet ik ook gaan beginnen met de neusspray synarel. Ik merk dat ik het toch wel weer erg spannend vind. Voordat onze dochter is geboren hebben we 5 iui behandeling gehad, en daarna zijn we overgegaan op ivf. Uit de eerste punctie hadden wij 4 embryo's, 1 werd toen vers terug geplaatst en was niet gelukt. De 1e cryo is onze dochter geworden. De 2e cryo was pas niet goed ontdooit helaas en de laatste cryo is pas een miskraam geworden... Nu moeten we dus voor een 2e behandeling gaan, nu willen ze half ivf en half icsi gaan doen. Hebben meerdere mensen dit ook?
maandag 21 oktober 2019 om 07:58
Lauwie, hoe is je ongesteldheid normaal? Hier heb ik in het verleden ook echt wel vaker getwijfeld maar is het toch altijd (achteraf gezien natuurlijk) heel duidelijk wanneer het doorbreekt en dat was altijd pas bij echt helderrood. Wanneer ik twijfelde was het ook nog nooit echt zo. Komt het zo nauw met wanneer je met de pil begint? Bij twijfel vandaag zou ik gewoon even bellen. Geeft toch wat geruststelling hoop ik! Zou wel heeeel fijn zijn als het nu doorbreekt.

maandag 21 oktober 2019 om 09:59
Elisboompje Heel veel succes vandaag!!
Stipje Ja het zal inderdaad het onbekende zijn, goede tip, ik ga filmpjes kijken
Hopelijk ben je je ongesteldheid redelijk door gekomen en heb je het ergste weer achter de rug
Geen idee of het door medicatie erger is, zelf merkte ik wel dat het veel erger was toen ik alleen al de pil slikte. Een tijdje zonder pil voelde ik eigenlijk nauwelijks dat het eraan ging komen en was ik emotioneel ook stabieler.
Vienna Wat fijn dat de tp goed is verlopen, spannend nu dat wachten! Maar inderdaad een dubbel berichtje, gecondoleerd met het verlies.
Puk32 Inderdaad gisteren begonnen met spuiten! Voelt nu echt als de start van het traject. En wat je zegt klopt ook wel, het zal zo voorbij zijn.
Wat fijn dat bij jou alles goed was op de echo! Moeten jullie voor extra controles naar DD of is dat maar tot een bepaald punt in je zwangerschap?
Lauwie Soms heb ik ook wel eens 1 of 2 dagen dat het kwakkelt voordat het echt doorbreekt. Ik ben deze cyclus ook pas begonnen toch het echt duidelijk was. Hopelijk is het inmiddels 'erger' geworden, anders inderdaad even bellen bij twijfel?
Kaatje Welkom Kaatje, geen ervaring (wij zitten aan het begin van onze eerste icsi poging). Jammer dat het niet is gelukt met de laatste twee cryo's (hoelang worden deze eigenlijk bewaard?). Weten jullie al wanneer jullie kunnen/willen starten?
Stipje Ja het zal inderdaad het onbekende zijn, goede tip, ik ga filmpjes kijken

Vienna Wat fijn dat de tp goed is verlopen, spannend nu dat wachten! Maar inderdaad een dubbel berichtje, gecondoleerd met het verlies.
Puk32 Inderdaad gisteren begonnen met spuiten! Voelt nu echt als de start van het traject. En wat je zegt klopt ook wel, het zal zo voorbij zijn.
Wat fijn dat bij jou alles goed was op de echo! Moeten jullie voor extra controles naar DD of is dat maar tot een bepaald punt in je zwangerschap?
Lauwie Soms heb ik ook wel eens 1 of 2 dagen dat het kwakkelt voordat het echt doorbreekt. Ik ben deze cyclus ook pas begonnen toch het echt duidelijk was. Hopelijk is het inmiddels 'erger' geworden, anders inderdaad even bellen bij twijfel?
Kaatje Welkom Kaatje, geen ervaring (wij zitten aan het begin van onze eerste icsi poging). Jammer dat het niet is gelukt met de laatste twee cryo's (hoelang worden deze eigenlijk bewaard?). Weten jullie al wanneer jullie kunnen/willen starten?
maandag 21 oktober 2019 om 10:43
Jokke: Yay - je bent ongesteld geworden en dus kan je weer door. Dat de wekker om 4u afgaat lijkt mij dan wel heel erg k**. Ga je er proberen een gezellige dag in DD van te maken of keer je meteen huiswaarts? Succes vandaag!
Elisboom: ik wens je heel veel succes vandaag met de punctie. Hopelijk een mooie opbrengst zonder al te veel ongemak. En hopelijk op naar mooie bevruchtingen daarna.
Lauwie: Mij werd altijd verteld dat het je eerste full flow moet zijn. Ik heb nog wel eens dat de eerste dag rommelig verloopt met licht verlies en de sluizen de dag daarna pas echt opengaan om het zo maar te zeggen. Die dag is dan CD 1 en niet de dag daarvoor (met roze verlies oid).
Acupunctuur was een rommeltje - in de zin dat ze mij voor een ander slot wilde boeken dan waar mijn voorkeur naar uit ging. Ik had een druk weekend ivb verjaardagsfeestje van mijn dochter en dus kon ik zelf onmogelijk schuiven. Wordt dus verzet en vervolgd.
Vienna: Wat een rot nieuws zeg, dat er iemand in je directe omgeving is overleden. En zo onverwacht! Sterkte ;hug: . Soms zegt men wel eens: als er een leven genomen wordt, komt er elders nieuw leven. Ik hoop toch zo dat dit op jou van toepassing is en je van deze TP blijvend zwanger wordt! Succes gedurende de wachtweken.
Daisy: Ik hoor je en ik snap je...
Na de geboorte en overlijden van N smacht je volgens mij nog meer naar nieuw leven en als je dan zo lang op moet wachten op een nieuwe kans daarop is dat uitermate pijnlijk en verdrietig. Het goede nieuws is dat de curretage nu achter de rug is en het er toch op lijkt dat je eindelijk verder kunt...
Puk: Ook even hier een
!! Fijn nieuws en zo verdiend! Blij voor je. Hoop dat de andere dames hier hoop uit putten.
Kaatje: Fijn dat het traject gelukt is en je moeder hebt mogen worden. Jammer dat de cryo's niet hebben gewerkt en je dus weer opnieuw de molen in moet. Wij hebben destijds alleen ICSI gehad, omdat mijn man's zaad te slecht was om reguliere IVF op toe te passen. Heel veel succes!
Elisboom: ik wens je heel veel succes vandaag met de punctie. Hopelijk een mooie opbrengst zonder al te veel ongemak. En hopelijk op naar mooie bevruchtingen daarna.
Lauwie: Mij werd altijd verteld dat het je eerste full flow moet zijn. Ik heb nog wel eens dat de eerste dag rommelig verloopt met licht verlies en de sluizen de dag daarna pas echt opengaan om het zo maar te zeggen. Die dag is dan CD 1 en niet de dag daarvoor (met roze verlies oid).
Acupunctuur was een rommeltje - in de zin dat ze mij voor een ander slot wilde boeken dan waar mijn voorkeur naar uit ging. Ik had een druk weekend ivb verjaardagsfeestje van mijn dochter en dus kon ik zelf onmogelijk schuiven. Wordt dus verzet en vervolgd.
Vienna: Wat een rot nieuws zeg, dat er iemand in je directe omgeving is overleden. En zo onverwacht! Sterkte ;hug: . Soms zegt men wel eens: als er een leven genomen wordt, komt er elders nieuw leven. Ik hoop toch zo dat dit op jou van toepassing is en je van deze TP blijvend zwanger wordt! Succes gedurende de wachtweken.
Daisy: Ik hoor je en ik snap je...

Puk: Ook even hier een

Kaatje: Fijn dat het traject gelukt is en je moeder hebt mogen worden. Jammer dat de cryo's niet hebben gewerkt en je dus weer opnieuw de molen in moet. Wij hebben destijds alleen ICSI gehad, omdat mijn man's zaad te slecht was om reguliere IVF op toe te passen. Heel veel succes!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 21 oktober 2019 om 13:30
Bedankt voor jullie lieve berichtjes en knuffels 
Ik heb volgende week een gesprek/controle bij mijn arts en hoop dan meer te horen over een nieuwe terugplaatsing.
Puk wat ontzettend fijn dat je een kloppend hartje hebt gezien lieverd
Elisboompje hoe is het gegaan vandaag? Hopelijk is de punctie meegevallen en heb je een mooie opbrengst.
Lauwie mijn ziekenhuis zegt inderdaad ook altijd wachten op helderrood en dat dan pas rekenen als dag 1... Heeft het inmiddels doorgezet?
Kaatje welkom hier. Jammer dat je een nieuwe poging nodig hebt, maar gelukkig weet je dat het kan bij jullie! Ik heb geen ervaring met een combi van ivf en icsi.
Baggal je bent een lieverd
. Altijd zo de moeite nemen om op iedereen te reageren en zo attent.

Ik heb volgende week een gesprek/controle bij mijn arts en hoop dan meer te horen over een nieuwe terugplaatsing.
Puk wat ontzettend fijn dat je een kloppend hartje hebt gezien lieverd

Elisboompje hoe is het gegaan vandaag? Hopelijk is de punctie meegevallen en heb je een mooie opbrengst.
Lauwie mijn ziekenhuis zegt inderdaad ook altijd wachten op helderrood en dat dan pas rekenen als dag 1... Heeft het inmiddels doorgezet?
Kaatje welkom hier. Jammer dat je een nieuwe poging nodig hebt, maar gelukkig weet je dat het kan bij jullie! Ik heb geen ervaring met een combi van ivf en icsi.
Baggal je bent een lieverd

maandag 21 oktober 2019 om 19:03
DaisyLiz, ook van mij nog een dikke knuffel. Succes alvast voor het gesprek volgende week. Hopelijk kan je snel weer verder!
Welkom Kaatje! Ik heb ooit een keer zelf gekozen voor half ICSI, half IVF, omdat we daarvoor alleen ICSI hadden gedaan en we graag wilden weten of IVF mss net zo goed zou gaan (en we ICSI dus eigenlijk niet nodig hadden). Alleen had ik die keer zo weinig eitjes dat we het risico toch niet wilden nemen dat er ineens met IVF niets bevrucht zou worden en hebben we toch voor alleen ICSI gekozen. Hoeveel eitjes had je de vorige keer? En hoeveel zijn er daarvan bevrucht? Viel dat aantal toen tegen en willen ze nu mss kijken of het met ICSI beter gaat? 4 embryo's klinkt op zich wel als een mooie opbrengst.
Lauwie, ohh ik hoop dat het snel doorbreekt! Dat zou mooi heel wat wachttijd schelen! Hier werd trouwens ook altijd gezegd dat het echt volop rood bloedverlies moest zijn voor dag 1, dus je bent zeker nog niet te laat.
Elisboompje, hopelijk is de punctie meegevallen qua pijn en heb je een mooie opbrengst!
Jokke pfff, dapper meid! Om 4 uur opgestaan!! Mooi dat het bloedprikken gelukt is, ben benieuwd wat de uitslagen gaan zijn.
Vienna, fijn dat de terugplaatsing goed is gegaan! Ben alweer keihard voor je aan het duimen! Maar wat verdrietig van je bekende... Gecondoleerd en sterkte, meid.
Welkom Kaatje! Ik heb ooit een keer zelf gekozen voor half ICSI, half IVF, omdat we daarvoor alleen ICSI hadden gedaan en we graag wilden weten of IVF mss net zo goed zou gaan (en we ICSI dus eigenlijk niet nodig hadden). Alleen had ik die keer zo weinig eitjes dat we het risico toch niet wilden nemen dat er ineens met IVF niets bevrucht zou worden en hebben we toch voor alleen ICSI gekozen. Hoeveel eitjes had je de vorige keer? En hoeveel zijn er daarvan bevrucht? Viel dat aantal toen tegen en willen ze nu mss kijken of het met ICSI beter gaat? 4 embryo's klinkt op zich wel als een mooie opbrengst.
Lauwie, ohh ik hoop dat het snel doorbreekt! Dat zou mooi heel wat wachttijd schelen! Hier werd trouwens ook altijd gezegd dat het echt volop rood bloedverlies moest zijn voor dag 1, dus je bent zeker nog niet te laat.
Elisboompje, hopelijk is de punctie meegevallen qua pijn en heb je een mooie opbrengst!
Jokke pfff, dapper meid! Om 4 uur opgestaan!! Mooi dat het bloedprikken gelukt is, ben benieuwd wat de uitslagen gaan zijn.
Vienna, fijn dat de terugplaatsing goed is gegaan! Ben alweer keihard voor je aan het duimen! Maar wat verdrietig van je bekende... Gecondoleerd en sterkte, meid.
maandag 21 oktober 2019 om 21:13
Even kort, want veel te moe: Het is vandaag inderdaad doorgebroken! Yay! Maar, niks kan gewoon makkelijk gaan natuurlijk. Afgelopen week had m’n huisarts me verwezen naar een diagnostisch centrum, waar ze gewoon twee echo’s voor me had aangevraagd. Vanochtend gebeld om een afspraak te maken, ‘nee mevrouw, wij maken geen echo’s voor de fertiliteit’. Uitgelegd dat het echt niks spannends was, maar ze deden het echt niet. Ziekenhuis in de buurt gebeld, zelfde verhaal. En zélfs MCK wilde ons niet helpen. Ik dacht dat ik gek werd. Gelukkig heb ik een vriendin die verloskundige is, dus dan regel ik het zelf wel. Vervolgens een telefoontje van de apotheek dat de decapeptyl niet leverbaar is! En dat terwijl ik die al eens eerder heb gebruikt. Pffft, morgen bij de apotheek op m’n werk nog maar eens proberen, anders moet ik het vanuit Engeland laten overkomen… Máár! Net de eerste pil weer ingenomen! We zijn weer onderweg!!
Ik reageer snel weer op de rest! <3
Ik reageer snel weer op de rest! <3
maandag 21 oktober 2019 om 21:24
Ahh lauwie, wat een gezeik zeg.
Waarom allemaal zo ingewikkeld doen voor een echo? Fijn dat je een vriendin hebt die je kunt helpen.
En we maken er altijd een lekker dagje of weekendje Gent van! Echt veel leuke plekjes. Don voor eerst echt alleen voor een echo heen en weer.
Gefeliciteerd met jullie mooie echo puk! Wat zul je blij zijn.
Baggal, zo lief en steunend hoe je hier ervoor iedereen bent.
Hoe voel jij je?
Stip, ah Thanks voor je uitleg. Wat een klap moet dat zijn geweest.
Op naar mooie verhalen!
Bedankt voor jullie lieve berichten.
Morgen ochtend gesprek in diak, ze willen de onderzoeken uit Gent doornemen, en dan kijken wat ze voor ons kunnen betekenen.
Waarom allemaal zo ingewikkeld doen voor een echo? Fijn dat je een vriendin hebt die je kunt helpen.
En we maken er altijd een lekker dagje of weekendje Gent van! Echt veel leuke plekjes. Don voor eerst echt alleen voor een echo heen en weer.
Gefeliciteerd met jullie mooie echo puk! Wat zul je blij zijn.
Baggal, zo lief en steunend hoe je hier ervoor iedereen bent.
Hoe voel jij je?

Stip, ah Thanks voor je uitleg. Wat een klap moet dat zijn geweest.
Op naar mooie verhalen!
Bedankt voor jullie lieve berichten.
Morgen ochtend gesprek in diak, ze willen de onderzoeken uit Gent doornemen, en dan kijken wat ze voor ons kunnen betekenen.
dinsdag 22 oktober 2019 om 08:55
dinsdag 22 oktober 2019 om 11:51
@ssandra: Wat vervelend dat jij en je vriend niet op één lijn zitten. Zijn jullie al in de gelegenheid geweest om met elkaar te praten?
Het is inderdaad belangrijk dat je steun van elkaar krijgt. Hopelijk komen jullie er samen uit!
@baggal: Bij ons wordt er nooit punctie in het weekend gedaan. Vandaar dat de keus vrijdag of maandag was.
@neoflux: hoe gaat het met het spuiten van de hormonen?
Ik heb gisteren de punctie gehad en het viel me ontzettend mee. Het is niet prettig maar vond het ook niet heel pijnlijk. De medicatie die ik kreeg zorgde ervoor dat ik relax was, waardoor de zenuwen aardig onderdrukt waren.
@mariamaria/@depster: Bedankt voor jullie antwoord, ik hoop dat het max 50% wordt en niet 70%.
@stipje: mooi omschreven, en knap dat je het al zo in kaart hebt.
Ik herken wel wat je schrijft, van het accepteren van de waarheid.
Klinkt als heftige menstruatie, is het inmiddels minder geworden?
Fijn dat het beter met je gaat en het idee hebt dat je het 'normale' leven aan kan. ik vind je super sterk overkomen!
@vienna: Wat spannend dat je de terugplaatsing gehad hebt. Ik duim voor je! Hoe gaat het nu met je? Veel sterkte met het slechte nieuws.
Hoe kom jij de wachtweken door?
@Daisy; Fijn dat het naar omstandigheden goed met je gaat. Hopelijk is er snel een terugplaatsing. Waar hangt dat vanaf?
@jokke: Hoe is het gegaan in Dusseldorf. Wat een tijden, viel het je mee om helemaal die kant op te gaan?
Bedankt voor je berichtje, alles is goed gegaan gisteren!
@puk: Wat fijn dat je een goede echo hebt gehad.
@lauwie: Fijn dat het doorgebroken is. Wat een gedoe met de echo's, kan je de huisarts niet nog een keer laten bellen? Hopelijk kom je eruit met de medicatie!
Ik ben gelukkig een goede slaper, dus was goed uitgerust, dat hielp inderdaad!
@kaatje: Welkom, wat verdrietig dat het een miskraam is geworden. Veel succes aankomende ronde!
Hier gaat het goed. Ik vond de punctie echt ontzettend meevallen qua pijn. De hoekjes met uitzuigen deden iets meer pijn.
Ik vond de medicatie wel heftig, ik was echt stoned. De ochtend is een beetje wazig als ik er aan terug denk. Hadden jullie dit ook? Het is wel allemaal heel snel gegaan.
In de middag wel erg ziek geweest van de medicatie. Al het eten en drinken kwam er ook meteen weer uit. In de avond ging het gelukkig beter.
De opbrengst is volgens mij heel goed, 11 eicellen. Meer dan ik verwacht had, hopelijk bevruchten ze allemaal en delen ze goed door. Morgen bellen of er een terugplaatsing plaats gaat vinden. spannend!
Ik heb gelezen dat we over de eventuele embryo's een brief krijgen, hoeveel het er zijn etc. Hoezo wordt dat zo gedaan en krijg je dat niet meteen te horen?
Het is inderdaad belangrijk dat je steun van elkaar krijgt. Hopelijk komen jullie er samen uit!
@baggal: Bij ons wordt er nooit punctie in het weekend gedaan. Vandaar dat de keus vrijdag of maandag was.
@neoflux: hoe gaat het met het spuiten van de hormonen?
Ik heb gisteren de punctie gehad en het viel me ontzettend mee. Het is niet prettig maar vond het ook niet heel pijnlijk. De medicatie die ik kreeg zorgde ervoor dat ik relax was, waardoor de zenuwen aardig onderdrukt waren.
@mariamaria/@depster: Bedankt voor jullie antwoord, ik hoop dat het max 50% wordt en niet 70%.
@stipje: mooi omschreven, en knap dat je het al zo in kaart hebt.
Ik herken wel wat je schrijft, van het accepteren van de waarheid.
Klinkt als heftige menstruatie, is het inmiddels minder geworden?
Fijn dat het beter met je gaat en het idee hebt dat je het 'normale' leven aan kan. ik vind je super sterk overkomen!
@vienna: Wat spannend dat je de terugplaatsing gehad hebt. Ik duim voor je! Hoe gaat het nu met je? Veel sterkte met het slechte nieuws.
Hoe kom jij de wachtweken door?
@Daisy; Fijn dat het naar omstandigheden goed met je gaat. Hopelijk is er snel een terugplaatsing. Waar hangt dat vanaf?
@jokke: Hoe is het gegaan in Dusseldorf. Wat een tijden, viel het je mee om helemaal die kant op te gaan?
Bedankt voor je berichtje, alles is goed gegaan gisteren!
@puk: Wat fijn dat je een goede echo hebt gehad.
@lauwie: Fijn dat het doorgebroken is. Wat een gedoe met de echo's, kan je de huisarts niet nog een keer laten bellen? Hopelijk kom je eruit met de medicatie!
Ik ben gelukkig een goede slaper, dus was goed uitgerust, dat hielp inderdaad!
@kaatje: Welkom, wat verdrietig dat het een miskraam is geworden. Veel succes aankomende ronde!
Hier gaat het goed. Ik vond de punctie echt ontzettend meevallen qua pijn. De hoekjes met uitzuigen deden iets meer pijn.
Ik vond de medicatie wel heftig, ik was echt stoned. De ochtend is een beetje wazig als ik er aan terug denk. Hadden jullie dit ook? Het is wel allemaal heel snel gegaan.
In de middag wel erg ziek geweest van de medicatie. Al het eten en drinken kwam er ook meteen weer uit. In de avond ging het gelukkig beter.
De opbrengst is volgens mij heel goed, 11 eicellen. Meer dan ik verwacht had, hopelijk bevruchten ze allemaal en delen ze goed door. Morgen bellen of er een terugplaatsing plaats gaat vinden. spannend!
Ik heb gelezen dat we over de eventuele embryo's een brief krijgen, hoeveel het er zijn etc. Hoezo wordt dat zo gedaan en krijg je dat niet meteen te horen?
elisboompje wijzigde dit bericht op 22-10-2019 12:04
Reden: Toevoegen vraag
Reden: Toevoegen vraag
3.04% gewijzigd