Zwangerschapscursus?

02-04-2019 14:41 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik vroeg me af of jullie een zwangerschapscursus hebben gedaan en zo ja, welke en waarom? Of waarom niet?
Heeft het jullie geholpen tijdens de bevalling? Denk je dat de bevalling zonder cursus minder prettig was geweest? Of heb je het gevoel dat je liever een cursus had gedaan, indien je dit niet had gedaan? Of juist tevreden zo? Kortom, veel vragen.

Ik vraag het me af omdat ik 30 weken zwanger ben en ik weet niet zeker of ik er behoefte aan heb. Ik hoor graag eerlijke ervaringen ter oriëntatie .
Hakuna Matata
Wij deden de 4-delige cursus Samen Zwanger. Maar na 2 lessen was ik al bevallen (kind kwam een maand te vroeg), dus aan puffen e.d. ben ik nooit toegekomen.
De verpleegkundige en gynaecoloog hebben mij er gewoon doorheen gepraat.
Ik heb geen cursus gedaan en ben daar heel tevreden over. Ik zag mezelf niet met zo'n groep zeekoeien in een zaaltje zitten en ik vertrouwde erop dat mijn lichaam wel beter zou weten wat te doen dan een juf.

Mijn moeder en schoonmoeder raakten nogal in de stress van de gedachte dat ik 'niks' deed, maar toen ik vroeg of die van hun echt geholpen had bij de bevalling begonnen ze allebei te lachen "oh nee! Dat was ècht niet zoals de cursus!" En toen wist ik het helemaal zeker.

Geen moment spijt van gehad :)
Ik deed zwangerschapsyoga, vooral om even een avondje in de week met de zwangerschap bezig te zijn.
Het hielp me wel rustig te blijven tijdens de bevalling
Ik heb tijdens mijn zwangerschap veel last gehad van mijn bekken en zenuwpijn in mijn benen. De cesar- therapeut die mijn cursus leidde had daar wel hele goede oefeningen voor, die mij hielpen. Ook de oefeningen om na de bevalling buik en bekkenbodemspierem te trainen vond ik heel nuttig. Mijn kind werd geboren via een keizersnee, dus of je er tijdens de bevalling ook iets aan hebt, geen idee.
elein schreef:
02-04-2019 14:44
Ik heb geen cursus gedaan en ben daar heel tevreden over. Ik zag mezelf niet met zo'n groep zeekoeien in een zaaltje zitten en ik vertrouwde erop dat mijn lichaam wel beter zou weten wat te doen dan een juf.

Mijn moeder en schoonmoeder raakten nogal in de stress van de gedachte dat ik 'niks' deed, maar toen ik vroeg of die van hun echt geholpen had bij de bevalling begonnen ze allebei te lachen "oh nee! Dat was ècht niet zoals de cursus!" En toen wist ik het helemaal zeker.

Geen moment spijt van gehad :)
Zo'n idee heb ik er dus ook bij, met precies dezelfde argumenten, maar om me wat meer te verrijken met diverse antwoorden toch op Viva geplaatst. Bedankt om te delen :)
Hakuna Matata
Ik heb zo'n samen bevallen cursus gedaan en vond dat heel gezellig, maar qua informatie niet erg nuttig. Het is ook een beetje hoe je bent denk ik, ik kon niet veel met het puffen ed. Vond het wel heel leuk om er samen met partner een paar keer mee bezig te zijn voor de bevalling echt begon :)
Geen zwangerschapscursus hier en ik kijk, ondanks inleiden, prima terug op de bevalling. Ik merkte dat mijn lijf heel goed aan gaf wat er nodig was. Het meest frustrerende was nog wel die verloskundige die één keer per uur binnenkwam en dan ineens op 10cm van mijn gezicht ging zitten coachen en 'mee puffen' terwijl ik de rest van de tijd gewoon heerlijk in mijn eigen wereldje zat. Geen stress op paniek bij mij, waren prima ontsluitingsweeën dus was echt niet nodig.

Ik ken mijn lijf en mezelf. Natuurlijk kan een onbekende situatie zoals een bevalling gekke dingen met je doen, maar dan zijn er profs die je daar wel doorheen praten (en was bij mij dus niet het geval).

Via de verloskundige wel een borstvoedingsavond gedaan. Bleek alle info al te kennen en bleek nogal overbodig omdat ik er voor mezelf toch al uit was. Was voor manlief wel een interessante avond :)
Ik deed zwanger totaal bij eerste zwangerschap, maar denk dat je met 30 weken misschien daarvoor al wat laat bent aangezien het 8 avonden was.

Leuk voor de contacten maar had er bij bevalling weinig aan. Maar mijn bevallingen eindigden dan ook allebei in een keizersnede.
Hier zwanger van de tweede en ik ben in dubio of ik dit keer niet iets van een cursus zal doen. Al is het alleen maar om wat meer in contact te komen met andere zwangere vrouwen.

Her en der wat informatie ingewonnen, maar het spreekt me eigenlijk totaal niet aan.. In zo'n gymzaaltje lijkt me niets eerlijk gezegd.

Ook mijn moeder was vol verbazing dat ik geen zwangerschapsgym deed bij vorige zwangerschap, terwijl het overgrote deel van de vrouwen in mijn omgeving geen cursus volgen. Kennelijk een klein generatieverschil?

Informatieavonden de vorige keer wel geweest, maar nu werd door de VK aangegeven dat het voor een tweede kind niet per se nodig is. Ik ben een keer bevallen, ingeleid en het ging uiteindelijk prima zonder pufcursus oid.

Het gaat bij mij vooral om een stukje ervaringen uitwisselen/contacten op doen?
Ik lees dus mee!
gsleutel schreef:
02-04-2019 14:56
Geen zwangerschapscursus hier en ik kijk, ondanks inleiden, prima terug op de bevalling. Ik merkte dat mijn lijf heel goed aan gaf wat er nodig was. Het meest frustrerende was nog wel die verloskundige die één keer per uur binnenkwam en dan ineens op 10cm van mijn gezicht ging zitten coachen en 'mee puffen' terwijl ik de rest van de tijd gewoon heerlijk in mijn eigen wereldje zat. Geen stress op paniek bij mij, waren prima ontsluitingsweeën dus was echt niet nodig.

Ik ken mijn lijf en mezelf. Natuurlijk kan een onbekende situatie zoals een bevalling gekke dingen met je doen, maar dan zijn er profs die je daar wel doorheen praten (en was bij mij dus niet het geval).
zo gingen mijn (thuis)bevallingen ook. Geheel ontspannen, in mijn eigen wereld.
In het donker. (man op een afstandje, maar in de buurt)
Ik vond het wel pijnlijk hoor (2e erger dan 1e) en vermoeiend. Toen de vk kwam en zei, dat ik kon gaan persen, vroeg ik nog: Gaat het nu meer pijn doen?
"neu", zei ze, "je hebt het ergste wel gehad".
En inderdaad, in een paar keer persen, zonder enige schade bevallen.
In alle rust, ik vond het juist zo mooi, om te merken, hoe mijn lichaam het overnam. Kwam geen ratio aan te pas.
Bij de eerste hypnobirthing gedaan en bij de tweede yoga. Tijdens de bevalling had ik er niet zo veel aan. Wel een leuke vriendschap aan overgehouden!
Ik deed yoga en die gaf ook een bevalcursus. Ze was ook doula. Die cursus heb ik samen met mijn man gedaan en hij vond het hilarisch afgrijselijk.

Ik denk dat die cursus mij juist niet heeft geholpen met mijn bevalling. De cursus was nogal over bevalrechten, bevalplan en zonder chemische pijnstilling baren.

Door die instelling zat ik niet op één lijn met het ziekenhuispersoneel. Ze waren als de dood dat ze ‘over mijn grenzen’ heen zouden gaan en de ruggenprik vlak voor mijn keizersnee was het fijnste van de hele bevalling.

Waarschijnlijk was het leuker verlopen als ik er niet zo mee bezig was geweest :)
Hier yoga gedaan bij mijn eerste zwangerschap. Daar had ik tijdens de bevalling niks aan want de ademhalingstechnieken waren onmogelijk om toe te passen in de weeënstorm waar ik in zat. Ik heb nu (tijdens mijn tweede zwangerschap geen cursus gedaan en ben dat ook niet van plan.
Nooit gedaan. Ik ging ervan uit dat mijn lichaam zelf wel aan zou geven hoe of wat. Heeft elke keer goed uitgepakt.
Bij beide zwangerschappen niet gedaan, ik vind het zo'n onzin. Wel ontzettend last gehad van bekkeninstabiliteit dus moest daarvoor naar de fysiotherapeut, maar die had aan het eind ook zoiets van 'laat maar zitten.' Pijn was elke keer erger naar de fysio.

Overigens (voor mijn gevoel) wel 2 horrorbevallingen gehad. Ik heb extreme rugweeën en op een gegeven moment doet het zo'n pijn dat ik ze niet eens meer voel op komen, maar gewoon constant pijn had en bij de 2e was het nog erger dan de 1e. Puffen bestaat niet in mijn woordenboek, door deze pijn is niet heen te puffen. Ik heb alleen maar liggen schreeuwen, dat hielp voor zover iets kon helpen op dat moment. Bij de 1e had ik al 10cm ontsluiting toen ik in het ziekenhuis kwam, dus pijnstilling was niet meer mogelijk. Bij de 2e wilde ik in bad bevallen, dat schijnt te helpen met rugweeën, nou niet dus. Ben er na een half uur ook weer uit gegaan. 2e optie was lachgas, dat werkte dus ook helemaal niet. Voor een ruggenprik was geen tijd meer, ik zat al op 10cm ontsluiting binnen 1 uur, zucht.

Ik denk niet dat een cursus hierbij geholpen zou hebben. Mijn verloskundige zegt ook dat het hoogstwaarschijnlijk niet geholpen had om naar zo'n 'pufklasje' te gaan, mijn weeën zijn gewoon te hevig en daarnaast raakte ik bij de 2e ook nog eens in paniek omdat ik merkte dat elke vorm van pijnstilling die we probeerden gewoon helemaal niet hielp. Zo'n cursus is misschien leuk bij een standaard bevalling, maar ik zie geen toegevoegde waarde.
Ik heb samen met mijn man een zwangerschapscursus gedaan en zelf nog zwangerschapsfitness.

De zwangerschapscursus was iets van 8 bijeenkomsten, hoewel de informatie volgens ons ook wel in 3 bijeenkomsten gedeeld had kunnen worden. Maar het was wel goed om te doen want wij zaten op dat moment midden in een verbouwing en het was fijn om ook even een avond per week bewust samen met de zwangerschap bezig te zijn. En ook voor tijdens de bevalling was het goed want mijn bevalling ging veel sneller dan verwacht en werd dus een onverwachte thuisbevalling (wilde naar het ziekenhuis). Mijn man heeft nog wel eens gezegd dat hij hierdoor wel rustiger was en beter wist wat hij moest doen tot het moment dat de verloskundige er eindelijk was.

Zwangerschapsfitness was een beetje suf. Had van mij allemaal wel wat steviger gemogen maar ik was daarvoor ook al vrij sportief.
Ik vond het vooral gezellig met de andere meiden. Ik wist wel goed hoe ik moest puffen maar dat had ik anders ook binnen no time ‘geleerd’ tijdens het bevallen. Bij de tweede niks gedaan.
Eerste zwamgerschapspilates. Ik had veel aan de ademhalingstechnieken en vond het maar irritant dat de verloskundige in het ziekenhuis wilde dat ik ging puffen.

Nu ga ik zwemmen, gewoon om lekker bezig te blijven met beweging wel afgestemd op de zwangerschap.
.
Ik heb het niet gedaan en van vriendinnen die wel op een zwangerschapscursus zijn geweest hoor ik dat het vooral om de contacten ging. Lekker als aanstaande moeders onder elkaar. Ik moest er werkelijk niet aan denken.
Ik heb het niet gedaan. Ik had er helemaal geen zin in. Toen de bevalling begon nam mijn lichaam het over, alsof mijn lichaam precies wist wat het moest doen. Dus in mijn geval was een cursus overbodig geweest. Ik heb het niet nodig gehad. Want het puffen enzo ging allemaal vanzelf. Ook werd ik heel goed begeleid door de verloskundige en verpleegkundige.
Ik heb het bij beide zwangerschappen gedaan. Even een moment bezig zijn met de zwangerschap. Bovendien wil ik altijd graag weten waar ik aan toe ben en dan helpt het als iemand een keer uitlegt hoe zo'n bevalling in zijn werk gaat. Al kan je dat misschien ook lezen in een boek.

Ik had een cursus gevonden die niet zweverig was, waar alles gezegd kon worden en waar iedereen de ruimte kreeg om zelf te bedenken wat je wilde qua bevallen. En waarbij ook genoeg realiteitszin was om daarna ook te weten dat je van alles kunt bedenken maar dat het heel anders kan lopen.

Ik heb nu (5 maanden na de bevalling) nog contact met die dames, gewoon om ervaringen uit te wisselen, dat vind ik er misschien nog wel het leukste aan. Dat je zo af en toe nog even kunt horen dat je niet gek bent, maar dat babies gewoon gek zijn.
Het punt is natuurlijk, dat niemand weet hoe de bevalling met/zonder cursus geweest was, je hebt maar 1 ervaring.

Ik denk dat het voor veel mensen best goed is, als ze wat extra uitleg krijgen. Maar ik had zelf de bibliotheek al leeg gelezen. Wat er verteld werd, wist ik wel.
Maar als je soms ziet, wat een rare zwangerschapstopics hier geopend worden... dan zijn cursussen niet overbodig
Op aanraden van de verloskundige doe ik zwangeschapsyoga. Zij gaf aan dat ze bij bevallingen echt verschil merken bij degene die yoga bij deze docent gedaan hebben.

Het bevalt me ook echt goed, want het is helemaal niet van dat zweverig gedoe en de docent is echt nuchter. Ze belooft ook echt geen pijnvrije bevalling en gouden bergen. Ze leert ons ademtechnieken en puffen (al is zij geen voorstander van puffen), maar zij geeft ook aan dat je gewoon de pech kunt hebben dat je bevalling zo heftig is dat je er op dat moment niks meer mee kunt.

Ze is voorstander van proberen te bevallen zonder pijnbestrijding, maar geeft ook aan dat, wanneer het te lang duurt, of te heftig is, je zeker wel voor pijnbestrijding moet gaan.

Of ik er echt iets aan heb moet nog blijken, maar persoonlijk geeft het feit dat ik die lessen heb een rustig gevoel. Vroeger hadden ze ook geen pufklasjes e.d. en toen werden kinderen ook gewoon geboren, dus doe gewoon wat goed voelt voor jou.
Vaak krijgen zwangere vrouwen een goed gevoel bij zo'n cursus omdat je dan denkt dat je de controle hebt en behoudt. Ik had gewoon allang geaccepteerd dat dat niet aan de orde zou zijn. :biggrin:

En pufcursusbegeleiders die aangeven 'geen voorstander te zijn' van pijnbestrijding, daar zou ik enorm recalcitrant van worden. Wordt je daar als bevallende vrouw nog een schuldgevoel aangepraat als je voor pijnbestrijding kiest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven