Zwangerschapscursus?

02-04-2019 14:41 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik vroeg me af of jullie een zwangerschapscursus hebben gedaan en zo ja, welke en waarom? Of waarom niet?
Heeft het jullie geholpen tijdens de bevalling? Denk je dat de bevalling zonder cursus minder prettig was geweest? Of heb je het gevoel dat je liever een cursus had gedaan, indien je dit niet had gedaan? Of juist tevreden zo? Kortom, veel vragen.

Ik vraag het me af omdat ik 30 weken zwanger ben en ik weet niet zeker of ik er behoefte aan heb. Ik hoor graag eerlijke ervaringen ter oriëntatie .
Hakuna Matata
nessemeisje schreef:
02-04-2019 15:57
Vaak krijgen zwangere vrouwen een goed gevoel bij zo'n cursus omdat je dan denkt dat je de controle hebt en behoudt. Ik had gewoon allang geaccepteerd dat dat niet aan de orde zou zijn. :biggrin:

En pufcursusbegeleiders die aangeven 'geen voorstander te zijn' van pijnbestrijding, daar zou ik enorm recalcitrant van worden. Wordt je daar als bevallende vrouw nog een schuldgevoel aangepraat als je voor pijnbestrijding kiest.
Als je doelt op mijn post, dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd verwoord, want zij stuurt echt niet aan op bevallen zonder pijnbestrijding. Sterker nog, ze benadrukt echt dat je op tijd aan de bel moet trekken en niet over je grenzen heen moet (laten) gaan. Maar ze geeft wel aan dat je niet bij voorbaat uit angst al aan de pijnbestrijding hoeft te gaan, omdat het lichaam veel meer kan dan dat sommige van zichzelf denken.

En voor het eerste deel van je post, dat klopt helemaal. Ik heb geen idee wat er gaat komen, dus me er op voorbereiden kan ik toch niet. Ik zie wel wat er gaat komen, maar meer het af en toe bewust bezig zijn met de zwangerschap, geeft me op dit moment wel wat rust.
Kaaaaaaaatje schreef:
02-04-2019 15:32
Ik heb het bij beide zwangerschappen gedaan. Even een moment bezig zijn met de zwangerschap. Bovendien wil ik altijd graag weten waar ik aan toe ben en dan helpt het als iemand een keer uitlegt hoe zo'n bevalling in zijn werk gaat. Al kan je dat misschien ook lezen in een boek.
Dit geldt natuurlijk alleen als bevalling normaal verloopt ;-). Heel fijn die cm per uur die ze bijvoorbeeld noemden maar ik deed 22 uur over 4 bijvoorbeeld.
1-Aapje schreef:
02-04-2019 16:21
Dit geldt natuurlijk alleen als bevalling normaal verloopt ;-). Heel fijn die cm per uur die ze bijvoorbeeld noemden maar ik deed 22 uur over 4 bijvoorbeeld.
nou precies en welke bevalling loopt nou echt normaal, jij deed 22 uur over 4 cm, ik deed een half uur over 9 cm.

TO: ik heb zo'n cursus gedaan, was heel leuk om te doen, maar heb er helemaal niets aan gehad want alles ging anders dan dat ze in die cursus vertelden.
1-Aapje schreef:
02-04-2019 16:21
En ik doe 1 uur over 10 cm. Bevallingen zijn allemaal zo verschillend dat ik echt geen meerwaarde zie in zo'n uitleg. Net als dat ze zo'n standaard uitleg hebben van hoe je bevalling begint, dat was bij mij ook totaal niet aan de orde. Slijmprop verloren? Nee (of niet opgemerkt). Vliezen gebroken? Nee. Ontzettende buikpijn? Nee. Ik had alleen maar constante rugpijn die binnen 1 uur ineens zo erg werd dat ik alleen nog maar kon schreeuwen.
Ik heb bij de eerste yoga gedaan. Welke gegeven werd door een man. En ik heb mij avond aan avond zitten ergeren. Zijn zinnetje achter alles was: “je kan het, je kan meer dan je denkt”

En ik vind veel prima (had een mannelijke gyn)
Maar dit was echt gewoon iets wat ik van een vrouw wilde horen. Een die zelf ooit was bevallen.
Ik wilde horen hoe het ging, wat je voelt en hoe het allemaal werkt.
Zo heb ik mij kapot geschaamd tijdens de bevalling dat ik had gepoept, daardoor vielen de weeen weg. Dit had dus kunnen worden voorkomen voor mijn gevoel.

Bij kind 2 en 3 dus ook geen cursus meer gedaan. Ik wist nu dat poepen tijdens de bevalling gewoon erbij kon horen ;-)
nessemeisje schreef:
02-04-2019 15:28
Ik heb het niet gedaan en van vriendinnen die wel op een zwangerschapscursus zijn geweest hoor ik dat het vooral om de contacten ging. Lekker als aanstaande moeders onder elkaar. Ik moest er werkelijk niet aan denken.

Dit. Verschrikkelijk dat getut.
Nope. Niks gevolgd. Intens géén zin in andere zwangeren. Eerlijk? Ik vind de meeste zwangeren vreselijk irritant, zweverig en het gezonde verstand verdwijnt ook met de komst van een kind. Maar goed waarschijnlijk ben ik ook annoying zonder dat ik door heb gehad :biggrin:
Maar als ik die topics hier zie:

'Help ik heb een schaap geaait'
'Help mag ik sla eten?'
Help er zat wijn in mijn risotto'
'Help ik heb wat aarde vast gehouden'

Dan denk ik echt: :facepalm: doe toch maar een cursus.
Daarnaast: geen bevalling is hetzelfde, en pijn doen die weeën toch wel, het enigste geniale, vond ik, was een ruggenprik. Vraag die prik tijdig aan en vooral aanlaten tijdens het persen. Heeft mij een heerlijke bevalling bezorgd. Maar ook nu geld: geen bevalling is hetzelfde, maar schrijf pijnstilling niet bij voorbaat af onder het mom: 'mijn lijf kan dit' en vooral tijdig aanvragen, duurt ff voordat die prik zit ;-)

Mijn man wilde ook niet mee naar een cursus en dat snap ik helemaal. Borstvoedingscursus ook niet gevolgd, maar daar wilde ik óók niet aan beginnen want vond en vind een fles veel gemakkelijker.

De verloskundige heeft zich wel eens verzucht en elke afspraak geinformeerd of ik al een curus had uitgekozen :proud:

Oh en laat, als je toch een cursus gaat volgen, ze eens wat vertellen over de kraamweek want dat was werkelijk het zwaarste van die hele 41 weken. Piep hechtingen, piep stuwing, piep kraamverband, piep hormonen. HOEZO leuk? HOEZO rusten? En dan gaf ik nog niets eens borstvoeding.

PS: ik vond mijn december 2018 groepje hier nog het leukst! :hyper:
Niet gedaan. Bij een volgende overweeg ik het wel, niet omdat ik denk het niet zelf te kunnen (want dat kan ik wel) maar omdat ik het wel een beetje eenzaam vond uiteindelijk. Dat getut lijkt me juist wel leuk.
Natte tosti..
Ik heb 8 lessen zwangerschapsyoga gedaan. Maar meer als overgang omdat ik mijn power yoga les niet meer kon doorzetten.

Vond het wel fijn. Even 1 avondje per week met gelijkgestemden, ontspanning en een beetje (mentale) voorbereiding. Verschillende houdingen leren kennen, manieren om om te gaan met belemmerende gedachtes voortkomend uit angst of pijn.

Achteraf kon de hele cursus zo goed als overboord* want voor ik er erg in had was ik al in de persfase beland (uurtje 'buikpijn' :clown: ) en moest ik met spoed naar het ziekenhuis. Al daar ging alles zoals de verloskundige zei dat het moest en bleef er van mijn 'wensen' weinig over. Maar die hectiek en chaos kon ik wel goed handelen door de cursus.

* en de persfase komt zó uit je tenen dat daar geen cursus aan kan bijdragen..

Maar het is niet dat je een cursus nodig hebt om te bevallen. Iedere vrouw kan het. En de verloskundige en kraamzorg loodsen je er sowieso wel doorheen. Succes met je bevalling straks!
discover wijzigde dit bericht op 02-04-2019 17:42
6.18% gewijzigd
Nee, die optie was er niet voor mij destijds. Heb het ook niet gemist, ik denk niet dat ik iets aan zo'n cursus gehad zou hebben.

Ik had een makkelijke en vlotte (3 uur durende) eerste bevalling, natuurlijk is dat grotendeels heel veel mazzel hebben. Ik geloof wel dat het hielp dat ik er onbevangen, zonder verwachtingen en met veel vertrouwen in mijn lichaam in ging. En ik had een boek gelezen van Ina May Gaskin's guide to child birth, aanrader, dat heeft geholpen met het toeleven naar de bevalling (zonder angst, verwachtingen, het idee dat ik de controle zou hebben etc.).

Zwangerschapscursus lijkt me wel een leuke manier om andere ouders te leren kennen. Mijn moeder drinkt nog steeds koffie met haar club!
Ik volg een zwangerschapscursus van 8 lessen in een vaste groep. Het is leuk om iedere week een avond met mijn zwangerschap bezig te zijn en met andere zwangeren in contact te komen. We hebben 1 partnerles gehad, die vooral informatief en nuttig was. Het kost best wat, maar zou het zo weer doen. Vooral bij een eerste kindje vind ik het heel fijn.

Daarnaast doe ik ook iedere week aan zwangerschapzwemmen. Lekker ontspannen en gewichtloos zijn in het water.
Als je iets extra verzekerd bent wordt een cursus trouwens vaak vergoed. Net zoals een kolf bvb.
Vroeger had je natuurlijk geen google en zo, dus ik denk dat een cursus toen juist voor de informatie wel handig was.

Ik heb zelf zwangerschapsyoga gedaan vooral om 1x per week met de baby bezig te zijn bewust. Wat lilalinda zegt.

Heb samen met partner een cursus gedaan bij de oudste en dat was vooral leuk voor de contacten.
JuliaChild schreef:
02-04-2019 16:39
Ik wist nu dat poepen tijdens de bevalling gewoon erbij kon horen ;-)
En kotsen :sick:
Pff, kots, poep, wee, kots, wee, poep, wee. Maar dat soort dingen vertellen ze je inderdaad niet.
Ik heb 3 privé lessen yoga gedaan voor mijn eerste bevalling en heb daar 2x heel veel aan gehad. Door oefeningen hoe om te gaan met weeën kon ik rustig blijven ondanks weeenstormen en 2 hele vlotte bevallingen gehad.

Geloof dat de yoga oefeningen zeker een positieve bijdrage geleverd hebben.
Ik denk dat het vooral ook tussen je oren zit. Als je gelooft dat een cursus je gaat helpen, ga je meer ontspannen de bevalling in. Ik geloofde dat een cursus me op het moment suprême hooguit in de war zou maken, dus dan is het beter zonder. Netto effect is hetzelfde, wat werkt werkt en is dus prima.
Eerste zwangerschap zwangerschaps yoga gedaan. Vond ik heel relaxed (was echt bet ontspanmomentje van mijn week) en vond het fijn om met baby bezig te zijn. Heb er ook 1 leuk contact aan overgehouden. Wilde heel graag hypnobirthing doen, maar om een of andere reden niet gedaan. Ik heb het idee dat ik er zeker wat aan had. Wel aan de morfinepomp (werd ingeleid en zat in een weeënstorm, binnen 4,5 uur was baby er). Toch heel goed gevoel aan bevalling overgehouden. Maar niet met zekerheid te zeggen of dat door curdus komt. Wel was ik er metaal klaar voor zeg maar, denk wel dat dat door cursus kwam.

Deze keer weer zwangerschapsyoga en ga ook hypnobirthing doen. Ik hoop met dit laatste de pijnstlling te vermijden dit keer. Maar ik weet inderdaad niet hoe het gaat lopen. Vorige keer had ik geluk. Misschien dit keer niet, of misschien wel een keizersnede of vul maar in.
ConnieFeer schreef:
02-04-2019 20:12
Eerste zwangerschap zwangerschaps yoga gedaan. Vond ik heel relaxed (was echt bet ontspanmomentje van mijn week) en vond het fijn om met baby bezig te zijn. Heb er ook 1 leuk contact aan overgehouden. Wilde heel graag hypnobirthing doen, maar om een of andere reden niet gedaan. Ik heb het idee dat ik er zeker wat aan had. Wel aan de morfinepomp (werd ingeleid en zat in een weeënstorm, binnen 4,5 uur was baby er). Toch heel goed gevoel aan bevalling overgehouden. Maar niet met zekerheid te zeggen of dat door curdus komt. Wel was ik er metaal klaar voor zeg maar, denk wel dat dat door cursus kwam.

Deze keer weer zwangerschapsyoga en ga ook hypnobirthing doen. Ik hoop met dit laatste de pijnstlling te vermijden dit keer. Maar ik weet inderdaad niet hoe het gaat lopen. Vorige keer had ik geluk. Misschien dit keer niet, of misschien wel een keizersnede of vul maar in.
Misschien gekke vraag en geheel off topic, maar waarom wil je pijnstilling vermijden? Beviel het niet? Last van bijwerkingen? Ikzelf vond pijnstilling namelijk goed spul.
ClaireSophie schreef:
02-04-2019 20:23
Misschien gekke vraag en geheel off topic, maar waarom wil je pijnstilling vermijden? Beviel het niet? Last van bijwerkingen? Ikzelf vond pijnstilling namelijk goed spul.
Je quote mij niet maar ik wilde pijnstillend vermijden indien haalbaar, omdat het herstel na de bevalling vaak zwaarder is na pijnstilling volgens mijn verloskundige. Daarnaast vond ik het idee van zo natuurlijk mogelijk een fijn idee, gewoon een gevoel niet echt een reden.
ClaireSophie schreef:
02-04-2019 17:22

Daarnaast: geen bevalling is hetzelfde, en pijn doen die weeën toch wel, het enigste geniale, vond ik, was een ruggenprik. Vraag die prik tijdig aan en vooral aanlaten tijdens het persen. Heeft mij een heerlijke bevalling bezorgd. Maar ook nu geld: geen bevalling is hetzelfde, maar schrijf pijnstilling niet bij voorbaat af onder het mom: 'mijn lijf kan dit' en vooral tijdig aanvragen, duurt ff voordat die prik zit ;-)
Ruggenprik is hemels, als hij werkt. Hou dus wel rekening met het feit dat dit bij 5% niet zo is dus dan heb je pech helaas weet ik uit ervaring :facepalm:
damas schreef:
02-04-2019 20:29
Je quote mij niet maar ik wilde pijnstillend vermijden indien haalbaar, omdat het herstel na de bevalling vaak zwaarder is na pijnstilling volgens mijn verloskundige. Daarnaast vond ik het idee van zo natuurlijk mogelijk een fijn idee, gewoon een gevoel niet echt een reden.
als het over je gevoel gaat: gewoon doen waar jij je lekker bij voelt, maar wat betreft herstel is dat niet zo (volgens mij gynaecoloog die vond het 'ouderwetse praatjes')
Ik ben zonder pijnstilling bevallen (dat was trouwens niet mijn keuze) maar heb daarna wel pijnstilling gekregen omdat ik geopereerd moest worden (en dat is wat lastig zonder pijnstilling).
moon_beam schreef:
02-04-2019 17:37
Ik geloof wel dat het hielp dat ik er onbevangen, zonder verwachtingen en met veel vertrouwen in mijn lichaam in ging.
Ik geloof dat je gewoon geluk hebt gehad ;-). Mijn lijf blijkt gewoon niet goed te zijn in bevallen en daar kan ik niet zo veel aan doen. Maar ik heb 2 gezonde jongens via onverwachte keizersnedes en dat telt.

To bevallen is grotendeels gewoon natuur zijn gang laten gaan. Cursus geeft misschien vertrouwen maar uiteindelijk is het kwestie van over je heen laten komen. En het ligt echt niet aan je gedachten als het om wat voor reden niet soepel gaat. Het zijn ook alleen mensen met makkelijkere bevallingen die dat beweren over het algemeen omdat ze graag denken dat ze er in invloed op hadden.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 21:00
9.99% gewijzigd
Ik mocht/kon geen ruggeprik dus kreeg pethidine. Ik vond dat erg vervelend, werd er helemaal wazig/slaperig van en kon niet meer duidelijk maken wat ik wilde of communiceren. Ik was echt helemaal van de wereld.

Ik heb bij de eerste zwangerschapsyoga gedaan. Was een leuke groep, we hebben 3 jaar later nog steeds contact. Verder weinig aan gehad, door die pethidine en uiteindelijk spoedkeizersnede onder narcose.

Dit keer zwangerfit gedaan, ook leuk en gezellig maar het wordt een geplande keizersnede dus daar zal ik ook niet veel aan gaan hebben.
ClaireSophie schreef:
02-04-2019 17:22

Dan denk ik echt: :facepalm: doe toch maar een cursus.

Oh en laat, als je toch een cursus gaat volgen, ze eens wat vertellen over de kraamweek want dat was werkelijk het zwaarste van die hele 41 weken. Piep hechtingen, piep stuwing, piep kraamverband, piep hormonen. HOEZO leuk? HOEZO rusten? En dan gaf ik nog niets eens borstvoeding.

PS: ik vond mijn december 2018 groepje hier nog het leukst! :hyper:
Ruggenprik aanlaten tijdens het persen? Ik heb het met mijn verloskundige over een eventuele ruggenprik gehad maar die laten ze absoluut niet aan tijdens het persen, te groot risico. Overigens vond ik het persen het minst pijnlijke van de hele bevalling. Je moet het inderdaad wel op tijd aanvragen, want er moet eerst een half uur een ECG gemaakt worden.

En ja de kraamweek is zwaar, maar ik vond m'n zwangerschap vanaf 20 weken veel zwaarder dan die kraamweek, maar dat zal ook voor iedereen verschillen.
Suzan_1991 schreef:
02-04-2019 21:31
Ruggenprik aanlaten tijdens het persen? Ik heb het met mijn verloskundige over een eventuele ruggenprik gehad maar die laten ze absoluut niet aan tijdens het persen, te groot risico. Overigens vond ik het persen het minst pijnlijke van de hele bevalling. Je moet het inderdaad wel op tijd aanvragen, want er moet eerst een half uur een ECG gemaakt worden.

En ja de kraamweek is zwaar, maar ik vond m'n zwangerschap vanaf 20 weken veel zwaarder dan die kraamweek, maar dat zal ook voor iedereen verschillen.
Hier ook ruggenprik aan tijdens het persen hoor. Ik voelde de persweeen goed opkomen, als een hele harde buik en de monitor bevestigde dat. Ik vond dat echt hemels, ik heb niets gevoeld, het ging meer dan voortreffelijk zo met de pijnbestrijding er bij aan. VK gaf aan dat als ik de weeen niet goed voelde, de ruggenprik uitgezet zou worden. Wat dus niet nodig was.
Kort bij verdoofd voor het hechten daarna, maar het kan dus wel, een ruggenprik aan laten staan tijdens het persen. Dochter is 1,5 jaar oud, dus zo lang geleden is dat ook nog niet.

Verder is het hartstikke fijn dat het er is ( als het werkt), pijnbestrijding, zeker na een uitputtende strijd van ruim 16 uur, met 1cm extra ontsluiting na de eerste 3 cadeau te hebben gekregen door de ballonkatheter. Alle kracht was weg, de moed zakte me volledig in de schoenen toen de verloskundige me wat beteuterd aan keek en zei dat ik een krappe 4cm ontsluiting had, na die uren achter de rug te hebben gehad.
Zelfs toen nog zo koppig om mijn oma in het hoofd te houden.. Zij 9 kinderen op de wereld zetten zonder pijnbestijding, dan kan ik er toch wel eentje? Gelukkig greep man in en de VK gaf ook aan dat het op dat moment echt geen schande was, kiezen voor pijnbestrijding.

Het stomme van alles is dat ik voor de bevalling totaal geen problemen zag in pijnbestrijding, maar toen het moment daar was, vond ik het toch lastiger om toe te geven dan van tevoren bedacht.

Nu gaan we het allemaal wel zien, ik hoop dat het natuurlijk op gang komt en dat mijn lijf het gewoon over wil nemen. Want daar blijf ik bij, die inleiding van mij was zo niet-natuurlijk dat ik ook niet alle medewerking van mijn lichaam had mogen verwachten. En anders heb ik in ieder geval een fijne ervaring overgehouden aan de vorige bevalling met pijnbestrijding en hoop ik dat ik eerder ingrijp ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven