Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan

12-05-2025 17:43 210 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar dagen hoor ik een afzuiger-achtig geluid als ik in de tuin ben. Omdat ik het niet kon thuisbrengen en het maar aan de gang bleef (nu al zeker twee dagen onafgebroken), heb ik een blik over de schutting geworpen in de tuin van onze buren. Ik zag een (opblaas)jaccuzzi staan, direct achter tegen het huis en daar komt dat geluid vandaan, een paar meter van ons terras af. Het is niet enorm hard, maar wel te vergelijken met een afzuiger die aanslaat als je in de badkamer of wc bent. Geen fijn geluid om lekker bij buiten te zitten. Ik heb er nog niks van gezegd, omdat ik ervan uitging dat het niet dagen aan zou houden. Vorig jaar hadden ze het bad ook buiten staan, maar toen achter in de tuin en ik hoorde er alleen af en toe geluid van. Dat is uiteraard geen probleem. Maar inmiddels maak ik het groter en groter in mijn hoofd en ben ik bang dat ze het verder de hele zomer zo aan laten staan. Lekker buiten eten bijvoorbeeld is nu ook niet te doen. Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten. Ze heeft daar nog niet op gereageerd (gisteren appje gestuurd). Maar ik weet niet goed hoe ik het aan moet kaarten. Ik ben nogal bang om voor zeur versleten te worden. Een paar jaar terug bleek de buurman dat te vinden (terwijl ik nog nooit over iets had geklaagd) en kwam opeens een hele stortvloed en boosheid eruit bij hem, terwijl hij ook nog nooit ergens iets over had gezegd. Daarom ben ik nu zo huiverig. Burengedoe kost veel te veel energie. Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar zo laten en niet meer buiten gaan zitten? Of toch bespreken en, zo ja, tips voor bewoordingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
DronkenAardbei schreef:
15-05-2025 13:45
Opvoeding van 2 kinderen? Ze zijn 20 en 21 jaar, als die nog opgevoed moeten worden, is er eerder iets fout gegaan. ;-)
Oke... verkeerd geformuleerd haha.
Carpe Diem!
Ik kan me voorstellen dat het overkomt alsof ik alle kanten op zwaai. Dit gedoe met de buren heeft de wens tot verhuizen aangewakkerd. Die sluimert al jaren, er is een hele tijd overlast uit de buurt geweest - heel ander verhaal - en toen voelde ik het ook sterker, daarna minder, ook omdat ik een bedrijfsruimte vlak bij ons in de buurt heb waar ik altijd naartoe kan. Maar het is dus niet iets dat uit de lucht komt vallen.
Het is ook helemaal niet zo dat ik geen geluid kan verdragen, integendeel, ik hou van reuring, ben zelf ook in het centrum opgegroeid en vond als kind de dinsdagmiddagen en zondagen verschrikkelijk, want dan waren de winkels dicht en was het zo stil op straat. Waar ik heel slecht tegen kan is opgedrongen geluid dat ook gewoon níet gemaakt kan worden. Ik was net even bij een kennis, die vertelde dat haar buurman continu de radio buiten aan heeft staan, harder dan zij die van haar binnen aan heeft staan. Zulke dingen kan ik niet goed verdragen. En in het huidige geval is het monotone en constante zoemen/brommen (24/7) iets dat me ontzettend boos maakt. Ik zit nu binnen te werken en hoor het gewoon. Niet hard, maar het is er continu. Hoe asociaal kun je zijn om mensen dat op te dringen?
Anyway. We gaan op zoek naar een ander huis en ik pak de zaken voortvarend aan ;-)
Inmiddels staat het gezoem niet meer continu aan. Maar er is wel een irritant geluid bijgekomen, piepjes! Ik denk dat dat betekent dat het bad op temperatuur is of zo. Toen ik straks thuiskwam stond het geluid van het bad aan. Nu niet meer, maar nu piept het al 1,5 uur aan een stuk door. De buren liggen op bed, dus dit zal wel de hele nacht doorpiepen. Dat hoor ik boven in mijn slaapkamer, dus dat wordt weer slapen met oordopjes in en het raam dicht. Ik ben op zich blij dat ik extreem goed hoor, maar regelmatig is het ook best lastig...
Yella78 schreef:
15-05-2025 14:58
Ik kan me voorstellen dat het overkomt alsof ik alle kanten op zwaai. Dit gedoe met de buren heeft de wens tot verhuizen aangewakkerd. Die sluimert al jaren, er is een hele tijd overlast uit de buurt geweest - heel ander verhaal - en toen voelde ik het ook sterker, daarna minder, ook omdat ik een bedrijfsruimte vlak bij ons in de buurt heb waar ik altijd naartoe kan. Maar het is dus niet iets dat uit de lucht komt vallen.
Het is ook helemaal niet zo dat ik geen geluid kan verdragen, integendeel, ik hou van reuring, ben zelf ook in het centrum opgegroeid en vond als kind de dinsdagmiddagen en zondagen verschrikkelijk, want dan waren de winkels dicht en was het zo stil op straat. Waar ik heel slecht tegen kan is opgedrongen geluid dat ook gewoon níet gemaakt kan worden. Ik was net even bij een kennis, die vertelde dat haar buurman continu de radio buiten aan heeft staan, harder dan zij die van haar binnen aan heeft staan. Zulke dingen kan ik niet goed verdragen. En in het huidige geval is het monotone en constante zoemen/brommen (24/7) iets dat me ontzettend boos maakt. Ik zit nu binnen te werken en hoor het gewoon. Niet hard, maar het is er continu. Hoe asociaal kun je zijn om mensen dat op te dringen?
Anyway. We gaan op zoek naar een ander huis en ik pak de zaken voortvarend aan ;-)

Ik kan dit niet rijmen met in een stadskern willen wonen. Nog meer mensen dicht op elkaar dus nog meer kans op geluiden die niet gemaakt 'hoeven' worden. Of zie jij dat anders?
Yella78 schreef:
18-05-2025 23:32
Inmiddels staat het gezoem niet meer continu aan. Maar er is wel een irritant geluid bijgekomen, piepjes! Ik denk dat dat betekent dat het bad op temperatuur is of zo. Toen ik straks thuiskwam stond het geluid van het bad aan. Nu niet meer, maar nu piept het al 1,5 uur aan een stuk door. De buren liggen op bed, dus dit zal wel de hele nacht doorpiepen. Dat hoor ik boven in mijn slaapkamer, dus dat wordt weer slapen met oordopjes in en het raam dicht. Ik ben op zich blij dat ik extreem goed hoor, maar regelmatig is het ook best lastig...

Piepjes zal een alarm zijn van iets. Ik hoop dat je gauw rust krijgt, dit is niets.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Torvi schreef:
19-05-2025 07:10
Ik kan dit niet rijmen met in een stadskern willen wonen. Nog meer mensen dicht op elkaar dus nog meer kans op geluiden die niet gemaakt 'hoeven' worden. Of zie jij dat anders?
Ja, dat zie ik wel anders. In een stadskern zijn uiteraard geluiden, maar niet per se opgedrongen geluid. Gewoon, geluiden die erbij horen. Daar kan ik heel goed tegen. Toen ik jaren geleden met mijn vorige partner samenwoonde in zijn huis, ging ik regelmatig naar binnen (als ik dus buiten zat) als de buren naar bed gingen. Dan miste ik de reuring in de naastgelegen tuin. Mijn vriend wilde juist liever niet buiten zitten als de buren buiten zaten, hij hield van stilte. Inmiddels vind ik stilte ook prettig hoor, maar reuring nog steeds ook.
Voorbeelden van wat ik opgedrongen geluiden vind: muziek of tv in de tuin aanzetten op een volume dat normaal is voor binnen, waar je het alleen zelf hoort. Binnen heel harde muziek opzetten langer dan pakweg een halfuur, een hond die even blaft omdat hij de postbode ziet of een kat in de tuin of wat dan ook, geen probleem maar heel lang en heel zielig blaffen/janken (langer dan een uur) omdat hij alleen zit en geen enkele kamer in huis waar dat níet te horen is: ja, heel erg. Hond die altijd alleen maar buiten mag en nooit uitgelaten wordt en heel hoog en heel lang keft, ja, overlast en uiteraard ook dierenleed, net zoals een hond die niet tegen alleen zijn in huis kan. 's Morgens vroeg om 7.00 uur al beginnen met lawaaiige klussen vind ik opgedrongen overlast. Keihard schreeuwen tegen vrouw en kinderen zodat ik het bijna letterlijk kan volgen (wat mijn buurman doet): ja, overlast. Maar goed, dat duurt (meestal) niet zo heel lang. Ratelende airco bij buren: ja, overlast. (ooit gehad met de andere buren, hun airco-unit op het dak van hun zijvleugel maakte een ratelend geluid en ook nog zo dat het geluid eerst toenam, dan stopte en dan weer zachtjes begon. Daar had ik ook veel last van, ik hoorde dat ook in de slaapkamer met het raam open. Dat heb ik een keer gezegd, daarop werd direct voorgesteld dat de airco om 23.00 uur uit zou gaan en geserviced zou worden. Probleem opgelost, zo kan het ook. Maar nog steeds heeeeeel erg vervelend om zoiets aan te kaarten, vind ik, dan klopt mij het hart echt in de keel.
Spelende kinderen in de tuin, ook als dat luidruchtig is: daar heb ik totaal geen last van. Huilende kinderen 's nachts ook niet, sneu voor het kind en leuk is anders, maar dat is niet opgedrongen. Daar zit hem echt de kneep. Hoewel, onze buren laten de kinderen wel heel lang huilen 's nachts vind ik, ze zijn nu kleuters en het is veel minder maar zeker toen hun oudste een baby en peuter was kon dat echt wel langer dan een halfuur zijn. Persoonlijk vind ik dat veel te lang, ik heb dat op één keer na nooit zo lang laten duren bij mijn kinderen. Maar ik denk eigenlijk dat de buren dat niet hoorden, er gewoon doorheen sliepen.
Anyway. Omdat ik nogal snel benoem als ik ergens last van heb, ook tegen vrienden en mijn man en zo, sta ik ook snel te boek als iemand die niet tegen veel dingen/geluiden kan, maar dat vind ik dus helemaal niet van mezelf.
Mijn beste vriendin woonde vele jaren in Amsterdam, in de Pijp. Heerlijk om in het raamkozijn te zitten en de geluiden van de stad te horen, vond ik. Ik had er ook graag gaan wonen, maar dat is er nooit van gekomen.
ik heb dat ook. Natuurlijke geluiden, geluiden waar niemand iets aan kan doen, hoe luid ook, dat maakt me niets uit. Maar geluid dat iemand bewust veroorzaakt, onnodig, daar ga ik heel erg slecht op.
Wat je beschrijft is heel normaal TO. Je hersenen leren achtergrondruis, regelmatige en voorspelbare geluiden (zoals verkeer buiten) te negeren. Dat geeft je dus geen trigger. Terwijl een geluid dat onnatuurlijk klinkt, met een bepaalde frequentie en herhaling dat wel doet. Dat je het geluid van zo'n jacuzzi eigenlijk ook een beetje asociaal vindt, versterkt de irritatie. Dat maakt niet meteen dat je je af moet zonderen in een buitengebied :mrgreen:

Ik vind een brommende jacuzzi ook geen geluid 'dat maar moet kunnen'. Kei irritant voor je omgeving om daarnaar te moeten luisteren.
Ik kan ook niet tegen het brommende geluid van een jacuzzi. Mijn buren hadden ook zo'n opblaasgeval gekocht. En het filter en de pomp maakten dus dat brommende geluid. Super irritant, daarnaast lieten ze dat ding ook nog lekker bubbelen als zij erin zaten. Mijn buurvrouw was er zo blij mee, het hielp zo goed voor haar stramme lichaam. Het zijn echt super lieve mensen, ik durfde er ook niets van te zeggen. Ik heb die maanden ook niet buiten gezeten en de deur dicht gehad.

Toen kwam het moment dat zij hun energie afrekening kregen en fors moesten bijbetalen. Bleek dat ding dus 300 euro per maand te gebruiken door het opwarmen en pompen. Gelijk werd dat ding ingepakt en weer verkocht. Zo kwam ik er gelukkig goed vanaf en is het weer stil in de tuin.
Ik doe mijn best
Yella78 schreef:
19-05-2025 14:36
Ja, dat zie ik wel anders. In een stadskern zijn uiteraard geluiden, maar niet per se opgedrongen geluid. Gewoon, geluiden die erbij horen. Daar kan ik heel goed tegen. Toen ik jaren geleden met mijn vorige partner samenwoonde in zijn huis, ging ik regelmatig naar binnen (als ik dus buiten zat) als de buren naar bed gingen. Dan miste ik de reuring in de naastgelegen tuin. Mijn vriend wilde juist liever niet buiten zitten als de buren buiten zaten, hij hield van stilte. Inmiddels vind ik stilte ook prettig hoor, maar reuring nog steeds ook.
Voorbeelden van wat ik opgedrongen geluiden vind: muziek of tv in de tuin aanzetten op een volume dat normaal is voor binnen, waar je het alleen zelf hoort. Binnen heel harde muziek opzetten langer dan pakweg een halfuur, een hond die even blaft omdat hij de postbode ziet of een kat in de tuin of wat dan ook, geen probleem maar heel lang en heel zielig blaffen/janken (langer dan een uur) omdat hij alleen zit en geen enkele kamer in huis waar dat níet te horen is: ja, heel erg. Hond die altijd alleen maar buiten mag en nooit uitgelaten wordt en heel hoog en heel lang keft, ja, overlast en uiteraard ook dierenleed, net zoals een hond die niet tegen alleen zijn in huis kan. 's Morgens vroeg om 7.00 uur al beginnen met lawaaiige klussen vind ik opgedrongen overlast. Keihard schreeuwen tegen vrouw en kinderen zodat ik het bijna letterlijk kan volgen (wat mijn buurman doet): ja, overlast. Maar goed, dat duurt (meestal) niet zo heel lang. Ratelende airco bij buren: ja, overlast. (ooit gehad met de andere buren, hun airco-unit op het dak van hun zijvleugel maakte een ratelend geluid en ook nog zo dat het geluid eerst toenam, dan stopte en dan weer zachtjes begon. Daar had ik ook veel last van, ik hoorde dat ook in de slaapkamer met het raam open. Dat heb ik een keer gezegd, daarop werd direct voorgesteld dat de airco om 23.00 uur uit zou gaan en geserviced zou worden. Probleem opgelost, zo kan het ook. Maar nog steeds heeeeeel erg vervelend om zoiets aan te kaarten, vind ik, dan klopt mij het hart echt in de keel.
Spelende kinderen in de tuin, ook als dat luidruchtig is: daar heb ik totaal geen last van. Huilende kinderen 's nachts ook niet, sneu voor het kind en leuk is anders, maar dat is niet opgedrongen. Daar zit hem echt de kneep. Hoewel, onze buren laten de kinderen wel heel lang huilen 's nachts vind ik, ze zijn nu kleuters en het is veel minder maar zeker toen hun oudste een baby en peuter was kon dat echt wel langer dan een halfuur zijn. Persoonlijk vind ik dat veel te lang, ik heb dat op één keer na nooit zo lang laten duren bij mijn kinderen. Maar ik denk eigenlijk dat de buren dat niet hoorden, er gewoon doorheen sliepen.
Anyway. Omdat ik nogal snel benoem als ik ergens last van heb, ook tegen vrienden en mijn man en zo, sta ik ook snel te boek als iemand die niet tegen veel dingen/geluiden kan, maar dat vind ik dus helemaal niet van mezelf.
Mijn beste vriendin woonde vele jaren in Amsterdam, in de Pijp. Heerlijk om in het raamkozijn te zitten en de geluiden van de stad te horen, vond ik. Ik had er ook graag gaan wonen, maar dat is er nooit van gekomen.
Heel herkenbaar, hoor. Voor veel mensen.
Torvi schreef:
Sommige geluiden moeten wel gemaakt worden natuurlijk. Je auto starten als je wegrijdt bijv. Of spelende kinderen (die hopelijk wel een opvoeding meekrijgen). Maar dingen als radio's en bubbelbaden zijn geen noodzakelijk geluid.
Precies, normale dagelijkse leefgeluiden nul probleem. Maar gebrom, gezoem en gepiep uren en uren aan een stuk... nee!

Ik denk dat mijn buren wel zullen weten wat het ze aan stroom kost, ze hebben verstand van elektra zeg maar.

Ik ben aan het twijfelen of ik nu weer iets zal zeggen van dat gepiep. Gisteravond heeft dat in elk geval tot in de nacht geduurd en vanmiddag begon het weer, nu nog steeds. Dan is hij op temperatuur of zo denk ik. Zij zijn niet thuis of zitten binnen, horen het niet, en ik zit met die piepjes. Maar ik durf niet goed. Voor mijn gevoel heb ik nu continu geklaagd, maar dat is natuurlijk niet zo richting hen, er is in feite alleen dat korte app-contact geweest met de buurvrouw. De rest heb ik allemaal hier geventileerd en tegen vrienden. Toch durf ik het niet te laten weten, van dat gepiep. Ik heb ook geen zin meer om er energie in te steken.
En als die irritante/onnodige geluiden worden in stadskernen niet gemaakt? Nooit een radio hard aan in het appartementencomplex of op het balkon? Nergens airco's? Honden in huis die te lang blaffen? Geen kinderen die te lang naar je zin liggen huilen?
Ja, dat kun je overal treffen als je pech hebt. Maar daar gaat het niet om. Ik kan blijkbaar niet aan iedereen uitleggen hoe ik dat zie en waar ik wel en geen last van heb. Ik heb best op veel plekken gewoond en bijna overal overlast van opgedrongen geluid ervaren, behalve toen wij vroeger in het centrum woonden en het huis van mijn ouders daarna. In beide woningen ervoer mijn moeder wel overlast, in het eerste van de kerkklokken en in het tweede van een hondenkennel een paar huizen verderop en lawaaiige kinderen bij de buren. Ik hoorde dat wel maar had er geen last van. Het is gewoon per persoon verschillend, maar over het opdringen lijken de meningen hier in dit topic in elk geval wel overeen te komen; gebrom, gezoem en gepiep uit de tuin naast je is overlast.
Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat het in een stadskern allemaal zo anders gaat zijn qua opgedrongen of niet opgedrongen geluiden. Maar goed, waar je nu mee hebt te dealen, is dat je je vreselijk druk maakt om geluiden waar je inderdaad, zoals je zelf al schreef, nog zo goed als niks over hebt gezegd. Door alle aandacht die je eraan besteedt, in je hoofd, hier, bij vrienden, en het gebrek aan aandacht dat je besteedt aan de meest logische plek om je ervaring kenbaar te maken (bij de buren dus), zal het alleen maar erger worden. En je hebt niet vandaag of morgen een ander huis he? Je kan er gemakshalve echt wel van uit gaan dat je hier de hele zomer nog naar moet luisteren.
Heb je nog contact gehad over het gepiep met je buren?

Voor zover ik me kan herinneren had mijn oude jacuzzi geen "piep". Weet natuurlijk niet of de nieuwe versies dat wel hebben. Misschien is het iets anders nog? Zou daarom -als ik jou was- niet direct jacuzzi benoemen maar aangeven dat je een "pieptoon" hoort. Denk namelijk als je wederom de jacuzzi gaat benoemen buurman misschien geïrriteerd gaat raken. Wat je niet wilt toch?
Carpe Diem!
Ik woon in een appartement boven een siervijver. Er zitten oa twee Nijlganzen en die maken best veel lawaai. Meerkoetjes ook, die hebben veel ruzie met de andere waterbewoners. En ik hoor die beestjes ook in de nacht. Toch stoort mij dat niet. Onder de rook van Schiphol ook best veel geluid van de vliegtuigen. Maar eigenlijk hoor ik dat amper meer.
Nieuwe benedenburen die op het balkon stonden te bellen met de telefoon op speaker is wel vervelend. Daar heb ik die mensen vriendelijk op aangesproken en zij bellen nu binnen.
Boenkeboenk muziek vind ik super ergerlijk maar dat komt hier gelukkig niet vaak voor.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
Yella78 schreef:
19-05-2025 20:57
Ik ben aan het twijfelen of ik nu weer iets zal zeggen van dat gepiep. Gisteravond heeft dat in elk geval tot in de nacht geduurd en vanmiddag begon het weer, nu nog steeds. Dan is hij op temperatuur of zo denk ik. Zij zijn niet thuis of zitten binnen, horen het niet, en ik zit met die piepjes. Maar ik durf niet goed. Voor mijn gevoel heb ik nu continu geklaagd, maar dat is natuurlijk niet zo richting hen
Gewoon even aankloppen.
"Hoi, de jacuzzi staat de helft van de dag te piepen alsof 'ie op temperatuur is. Ik word er dol van. Kan je dat uitzetten? Dank u!"

Zit geen naar woord tussen.
Ik heb ook een opblaasbare jacuzzi, en wanneer hij gaat piepen is er iets aan de hand. Meestal is de filter dan vol/vuil. Filter vervangen en piep is weer weg.

De piep is een melding dat er iets aan de hand is, de code op het scherm geeft aan wat er precies is.
Het punt is dat je het 'opgedrongen' noemt. Daar zit een oordeel op, en geeft lading aan je ongemak. Jij vindt dat het anders zou moeten, dat het ongeoorloofd is. Dat men je lastig valt.
Als je het neutraler zou bekijken, zou je het ongemak anders kunnen gaan ervaren.
Dat probeer ik. Maar het telt op. Vanochtend geen gepiep en geen gebrom, bad uit blijkbaar, hoera! Maar toen was het weer de hond die 1,5 uur aan een stuk heeft geblaft, gejankt en diep gekreund zoals hij dat placht te doen. Ik moet mijn klachten bij de buren heel zorgvuldig doseren heb ik het gevoel, want zeker de buurman ziet mij toch al als een zeur, meer omdat hij dat wil zien dan dat ik dat ben want ik heb in al die jaren één keer aangegeven dat de hond zo jankte (niet om te klagen, je hoorde hem toen bijna nooit, maar omdat ik echt dacht dat hij aan het doodgaan was zo raar als hij toen tekeer ging, later bleek ook dat hij toen ziek was).
Ik ben daarnet met de tranen in mijn ogen naar mijn bedrijf gevlucht, ik werk vaak 's avonds en heb mijn ontspanningsuurtjes dan in de ochtend. Dan verheug ik me op de wekker niet al te vroeg, koffie maken en terug in bed, een uurtje serie kijken en dan aan de slag. Maar dat gaat echt niet als de hond op dreef is. Dus ik heb vandaag wel besloten dat ik de buurvrouw alsnog uitnodig omdat we echt moeten praten. Eigenlijk durf ik dat dus niet, mensen die hier aangeven 'zeg gewoon dit of dat' doen alsof het heel eenvoudig is. Dat is het voor mij niet, het is het meest vervelende om te doen vind ik. Ik lig daar wakker van. En ik twijfel natuurlijk ook wel constant aan mezelf: ligt het dan niet toch aan mij? Ben ik toch een zeur? Misschien is het niet erg om 24/7 een ventilatiegeluid te horen als je buiten zit, wat geeft dat nou, als je op de plee zit hoor je datzelfde geluid. En dat blaffen/janken/kreunen van de hond is hooguit twee ochtenden per week, dat moet toch te verdragen zijn... Ja, misschien is dat wel zo. Ik weet het niet. Maar ik heb er wel verschrikkelijk veel stress en ergernis van.
Misschien helpt dit een klein beetje.... als de hond van onze buren weer eens in onze tuin staat te plassen dan concludeer ik maar gewoon dat de buurkinderen hem weer hebben laten on tsnappen en breng ik hem braaf terug naar hen. Vind ik dat leuk die nonchalance van hen, nee.... maar ik zie het als wisselgeld voor de toekomst. Als een van mijn kinderen iets stoms doet waar zij last van zouden kunnen hebben zijn ze hopelijk ook mild en behulpzaam.
Moraal van het verhaal. De kans bestaat dat de buren soms ook 'last' van jou hebben. Of dat nou geluid of geur of parkeren of afval is. Wil je dat ze dat elke keer komen zeggen of wil je wisselgeld creëeren? Dan is naar de hond luisteren misschien minder vervelend voor je als je bedenkt dat dit een buffer opbouwt die jullie nodig hebben in jullie relatie met elkaar. Soms heb jij last, soms zij ookal weet je dat misschien niet eens.
Waarom laat je je man het gesprek niet doen?

Zie je ook vaak bij de Rijdende Rechter: persoon 1 kan niet overweg met de buren of schiet in een kramp. Terwijl partner van die persoon prima overweg kan met die buren. Probleem escaleert dan doordat de communicatie toch via persoon 1 blijft lopen, terwijl het via de-partner-van vredig blijft.
De invalshoek van Quasi-onschuldig vind ik ook interessant.
Torvi schreef:
Ik heb altijd in steden gewoond en kan ook slecht tegen opgedrongen geluid.

Ik woon met veel buren met balkonen die aan elkaar grenzen, maar het buiten afspelen van geluid is ook in de stad vervelend. De meeste buren doen het dan ook niet.

In een hoop stadskernen heb je trouwens ook hele rustige stukken, waar je alsnog weinig tot geen geluid hoort. Dat het in een stad altijd en overal herrie is, klopt niet.

En je kunt het ook omdraaien: in een stad heb je meer buren en wordt het geluid dat je produceert door meer mensen gehoord. In een stad moet je dus ook meer rekening houden met elkaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven