750 miljard en de 'vrekkige vier'

01-06-2020 12:37 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://t.co/adD8lQ4BLR?amp=1

Er liggen plannen voor een herstelfonds naar aanleiding van de coronacrisis met giften ter waarde van 500 miljard euro en leningen van 250 miljard euro voor landen waar de economie er het slechtst voorstaat.

Dit plan zal Nederland 25 tot 30 miljard euro gaan kosten.
De kosten naar aanleiding van de coronacrisis bedragen hier nu al 100 miljard en dit bedrag zal naar verwachting nog fors oplopen. Deze bedragen zullen allemaal terugbetaald moeten worden door de burgers.

Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn tegen dit Frans- Duitse plan en willen leningen in plaats van giften. Zij worden nu ook wel 'de vrekkige vier' genoemd.

Ik hoop van harte dat het herstelfonds zoals dat nu gepresenteerd wordt, er niet komt! Nederland is ook zwaar getroffen en ik denk dat wij hier nog een behoorlijke crisis tegemoet gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een depressie vergelijkbaar met de jaren 30.

Jarenlang is hier enorm bezuinigd en zijn de lasten verhoogd, pensioenen zijn niet geindexeerd, alles wordt in rap tempo duurder. De publieke sector is kapot bezuinigd. Nu staan we er voor wat betreft de staatsschuld in Nederland relatief goed voor.
Om dit bedrag dan zonder voorwaarden weg te geven aan andere landen vind ik waanzin! Echter, bij leningen met een zeer lange looptijd zie je waarschijnlijk ook niks van het geld terug.

Het schijnt echter zo te zijn dat bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italie veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Italie had voor de coronacrisis een staatsschuld van 130% van het bbp. Nu loopt deze al op naar 160 %.
Ik denk dat de schulden onhoudbaar aan het worden zijn. Nu worden er weer allerlei EU belastingen geopperd. Nog meer geld en macht naar de EU.

Ik denk dat meer geld bijdrukken absoluut niet de oplossing is. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer schulden en verdamping van spaar- en pensioengeld. Wat is dan wel de oplossing? Ik heb geen idee en ben ook zeker geen expert op dit gebied. Het onderwerp is ook te complex om hier in een aantal regels helemaal toe te lichten, maar het gaat om zo veel miljarden dat dit gegarandeerd een hele grote invloed gaat hebben op ons land. Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:40
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
24-09-2020 16:03
Artikel in the financial times
https://www.ft.com/content/5bc6dd62-51e ... 964cb616db
Tja, zonder overheveling van budgettaire soevereiniteit is dit natuurlijk bepaald geen goed idee, daar geef ik je gelijk in.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Slimme meneer (Frans van der Werf) van de Nexit denktank aan het woord:

https://youtu.be/_rfvqQ6Ts0w

:thumbsup:
Despierta schreef:
27-09-2020 14:30
Slimme meneer (Frans van der Werf) van de Nexit denktank aan het woord:

https://youtu.be/_rfvqQ6Ts0w

:thumbsup:
Goede uitleg! Ben het er volledig mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Opvallend ook dat blijkbaar Duitsland en Frankrijk uiteindelijk de meeste miljarden zullen ontvangen van het Corona-noodfonds en niet Spanje en Italië.
Heeft waarschijnlijk te maken met het bijna omvallen van de Deutsche Bank.
We zijn dus gewoon banken aan het redden en geen arme Zuid-Europeanen.

www.barstmaar.eu
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
27-09-2020 15:17
Opvallend ook dat blijkbaar Duitsland en Frankrijk uiteindelijk de meeste miljarden zullen ontvangen van het Corona-noodfonds en niet Spanje en Italië.
Heeft waarschijnlijk te maken met het bijna omvallen van de Deutsche Bank.
We zijn dus gewoon banken aan het redden en geen arme Zuid-Europeanen.

www.barstmaar.eu
ik vind het ook een idioot systeem, maar als de DB omvalt krijgen we echt enorme problemen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
27-09-2020 15:22
ik vind het ook een idioot systeem, maar als de DB omvalt krijgen we echt enorme problemen.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik denk dat banken dan eindelijk eens écht orde op zaken gaan stellen. Iets wat ze na de vorige crisis al hadden moeten doen maar bewust nagelaten hebben. Bovendien vind ik het nogal misleidend dat dit Corona-fonds voor dit soort doeleinden gebruikt gaat worden. Heeft dus helemaal niets met Corona te maken.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
27-09-2020 15:29
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik denk dat banken dan eindelijk eens écht zaken op orde gaan stellen. Iets wat ze na de vorige crisis al moeten doen maar bewust nagelaten hebben. Bovendien vind ik het nogal misleidend dat dit Corona-fonds voor dit soort doeleinden gebruikt gaat worden. Heeft dus helemaal niets met Corona te maken.
als DB omvalt klapt de hele wereldeconomie.
alles is zo met elkaar verweven, dat kan verschrikkelijk worden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
27-09-2020 15:17
Opvallend ook dat blijkbaar Duitsland en Frankrijk uiteindelijk de meeste miljarden zullen ontvangen van het Corona-noodfonds en niet Spanje en Italië.


www.barstmaar.eu

Dat is gewoon niet waar, maar goed, de FvD gelieerden zijn niet in hun eerste leugentje gestikt.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 15:33
Dat is gewoon niet waar, maar goed, de FvD gelieerden zijn niet in hun eerste leugentje gestikt.
Dus deze meneer liegt? Hoe wordt de poet dan verdeeld volgens jou?
Trouwens, als we het over liegen hebben, kan Rutte en dus VVD er ook wat van. En het CDA er meteen achteraan.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
27-09-2020 15:32
als DB omvalt klapt de hele wereldeconomie.
alles is zo met elkaar verweven, dat kan verschrikkelijk worden.
Ik denk dat het hele monetaire stelsel eens goed onder de loep genomen moet worden.
Banken zijn geen staatsinstellingen maar gewoon particulier bezit van een paar rijkaards. Dat geldt ook voor de Federal Reserve en de ECB.
Samen met de BIS (gezeteld in Zwitserland) bepalen zij de hoogte van de rente en wie er geld mag lenen en wie niet.
They rule the world. En de gewone burger draait er voor op als zij er een zooitje van maken.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
27-09-2020 15:49
Ik denk dat het hele monetaire stelsel eens goed onder de loep genomen moet worden.
Banken zijn geen staatsinstellingen maar gewoon particulier bezit van een paar rijkaards. Dat geldt ook voor de Federal Reserve en de ECB.
Samen met de BIS (gezeteld in Zwitserland) bepalen zij de hoogte van de rente en wie er geld mag lenen en wie niet.
They rule the world. En de gewone burger draait er voor op als zij er een zooitje van maken.
ja dat roept iedereen wel, maar we doen er ook niks aan.
we maken liever onderling ruzie.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
27-09-2020 15:41
Dus deze meneer liegt? Hoe wordt de poet dan verdeeld volgens jou?
Trouwens, als we het over liegen hebben, kan Rutte en dus VVD er ook wat van. En het CDA er meteen achteraan.

Italie krijgt 85 miljard, Spanje 71, Frankrijk 50 en Duitsland 47 (wat per inwoner minder is dan Nederland krijgt). Of deze meneer liegt weet ik niet, misschien begrijpt hij het niet helemaal.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
27-09-2020 15:54
ja dat roept iedereen wel, maar we doen er ook niks aan.
we maken liever onderling ruzie.
En zo hebben ze ons precies waar ze ons hebben willen :idee:
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 15:56
Italie krijgt 85 miljard, Spanje 71, Frankrijk 50 en Duitsland 47 (wat per inwoner minder is dan Nederland krijgt). Of deze meneer liegt weet ik niet, misschien begrijpt hij het niet helemaal.
Hahaha, ja hij begrijpt het niet. Wat jij hierboven opsomt is het eerste hulpfonds, niet de 750 miljard waar later groen licht aan is gegeven. Bij dat eerste hulpfonds was het ook nog wel grappig dat er ook landen waren die geld kregen terwijl ze niet eens lid van de EU zijn zoals Tunesié en Algerije.
Ik ben blij dat er een Nexit denktank is want de huidige coalitie weet goed te verwoorden waarom we allemaal pro-EU moeten zijn maar de nadelen worden onder het tapijt geschoven. Dus prima dat er een open debat op gang komt waarin we het niet alleen hebben over wat de EU ons oplevert maar vooral ook over wat het ons kost. Zo kunnen we uiteindelijk een weloverwogen beslissing nemen.
Helaas is de vorige keer het referendum over de Europese Grondwet waar meer dan 60% "Nee" stemde, gewoon terzijde geschoven door Den Haag en hup iedereen bek houden en weer doooorrrrr!
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
27-09-2020 16:13
Hahaha, ja hij begrijpt het niet. Wat jij hierboven opsomt is het eerste hulpfonds, niet de 750 miljard waar later groen licht aan is gegeven. Bij dat eerste hulpfonds was het ook nog wel grappig dat er ook landen waren die geld kregen terwijl ze niet eens lid van de EU zijn zoals Tunesié en Algerije.
Ik ben blij dat er een Nexit denktank is want de huidige coalitie weet goed te verwoorden waarom we allemaal pro-EU moeten zijn maar de nadelen worden onder het tapijt geschoven. Dus prima dat er een open debat op gang komt waarin we het niet alleen hebben over wat de EU ons oplevert maar vooral ook over wat het ons kost. Zo kunnen we uiteindelijk een weloverwogen beslissing nemen.
Helaas is de vorige keer het referendum over de Europese Grondwet waar meer dan 60% "Nee" stemde, gewoon terzijde geschoven door Den Haag en hup iedereen bek houden en weer doooorrrrr!

Nee, initieel was overeengekomen dat het herstelfonds voor 500 miljard uit giften zou bestaan. Onder druk van onder andere Nederland is dat deel teruggebracht tot 390 miljard en gingen Italie en Spanje er respectievelijk 1 en 9,5 miljard op achteruit in vergelijking met de aanvankelijke afspraken en Duitsland en Frankrijk er 13,5 en 7,5 miljard op vooruit.

Dat neemt echter niet weg dat ik gewoon gelijk heb, Italie krijgt 85 miljard, Spanje 71 en Frankrijk en Duitsland 50 en 47 miljard.

Jij hebt ergens klokken horen luiden maar van enige klepel geen idee.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik herhaalde wat Frans van der Werf zei maar jij weet blijkbaar beter hoe het zit dan hij. En dat kan natuurlijk zo zijn. Feit blijft dat wij als Nederlandse burger alleen maar last hebben van deze regelingen en dat het ons niets oplevert. Verder kunnen we er wel vanuit gaan dat de zogenaamde leningen ook op ons bordje terecht gaan komen want ik heb niet de illusie dat landen als Spanje en Italië zich nu opeens aan de afspraken gaan houden en netjes zelf gaan terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
27-09-2020 16:59
Nou, ik herhaalde wat Frans van der Werf zei maar jij weet blijkbaar beter hoe het zit dan hij. En dat kan natuurlijk zo zijn. Feit blijft dat wij als Nederlandse burger alleen maar last hebben van deze regelingen en dat het ons niets oplevert. Verder kunnen we er wel vanuit gaan dat de zogenaamde leningen ook op ons bordje terecht gaan komen want ik heb niet de illusie dat landen als Spanje en Italië zich nu opeens aan de afspraken gaan houden en netjes zelf gaan terugbetalen.

Die leningen aan Italie en Spanje kun je inderdaad nu al net zo goed afboeken, die gaan ze natuurlijk never terugbetalen want dat kunnen ze niet. Ik ben het wel met hem eens dat we de muntunie moeten ontvlechten, maar uit de EU is gekkenwerk. Nederland is een doorvoerland, wij zitten in een andere positie dan Noorwegen met zijn olie en kenniseconomie Zwitserland.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 17:11
Die leningen aan Italie en Spanje kun je inderdaad nu al net zo goed afboeken, die gaan ze natuurlijk never terugbetalen want dat kunnen ze niet. Ik ben het wel met hem eens dat we de muntunie moeten ontvlechten, maar uit de EU is gekkenwerk. Nederland is een doorvoerland, wij zitten in een andere positie dan Noorwegen met zijn olie en kenniseconomie Zwitserland.
Alle lidstaten van de EU zitten in een andere positie, zowel financieel als cultureel. Daarom was het al vanaf het begin een slecht idee om met z'n allen 1 munt te gaan gebruiken. Alleen maar goed dat er nu gekeken gaat worden naar hoe we daar weer uit komen door een dergelijke denktank. Voordat we met z'n allen die euro ingingen, ging het toch ook prima met onderlinge handelsverdragen dus dat kan nu weer. Frans van der Werf zei dat ook. Ten eerste: niet er zo uitrennen als de UK heeft gedaan, dat is niet slim maar in een tijdsbestek van 5 á 6 jaar met verstandige stappen en logische wijzigingen.
Buiten het financiële aspect vind ik het belangrijk dat wij als Nederland onze soevereiniteit behouden en dus zélf mogen blijven beslissen over ingrijpende zaken als gezondheidszorg, milieu en immigratie. Wat mij betreft trekt Brussel veel te veel macht naar zich toe en dat kan voor een piepklein maar welvarend land als Nederland nooit goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 17:11
Die leningen aan Italie en Spanje kun je inderdaad nu al net zo goed afboeken, die gaan ze natuurlijk never terugbetalen want dat kunnen ze niet. Ik ben het wel met hem eens dat we de muntunie moeten ontvlechten, maar uit de EU is gekkenwerk. Nederland is een doorvoerland, wij zitten in een andere positie dan Noorwegen met zijn olie en kenniseconomie Zwitserland.
wij zijn oa qua landbouw een enorme kenniseconomie.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
27-09-2020 17:38
wij zijn oa qua landbouw een enorme kenniseconomie.

Landbouw stelt geen ruk voor, dat is veel volume, weinig opbrengst. Nederland is geen kenniseconomie, niet wat betreft high-tech. Daarvoor wordt er hier te weinig uitgegeven aan R&D.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 17:57
Landbouw stelt geen ruk voor, dat is veel volume, weinig opbrengst. Nederland is geen kenniseconomie, niet wat betreft high-tech. Daarvoor wordt er hier te weinig uitgegeven aan R&D.
wat een enorme onzin.
het gaat niet alleen om die paar weilanden en de kassen, wij kunnen echt de halve wereld voeden, op verantwoorde wijze.
we zijn koploper qua veilig en duurzame voedselproductie.
daarom zijn we ook de op 1 na grootste landbouwexporteur ter wereld.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
27-09-2020 18:03
wat een enorme onzin.
het gaat niet alleen om die paar weilanden en de kassen, wij kunnen echt de halve wereld voeden, op verantwoorde wijze.
we zijn koploper qua veilig en duurzame voedselproductie.
daarom zijn we ook de op 1 na grootste landbouwexporteur ter wereld.

Allemaal leuk en aardig maar ondertussen bedraagt het aandeel van de agriculturele industrie amper meer dan 5% van de totale Nederlandse economie en is dus een vrij kleine sector.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 18:16
Allemaal leuk en aardig maar ondertussen bedraagt het aandeel van de agriculturele industrie amper meer dan 5% van de totale Nederlandse economie en is dus een vrij kleine sector.
we hebben overal ter wereld mensen zitten om de productiviteit van de landbouw te verbeteren.
we hebben zaden en gewassen uitgevonden die bestand zijn tegen verzilting, verdroging, etc.
we leveren materialen, technologieën en kennis.


maar goed, jij vindt voedsel voor een steeds groter wordende wereldbevolking niet belangrijk.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
27-09-2020 18:20
we hebben overal ter wereld mensen zitten om de productiviteit van de landbouw te verbeteren.
we hebben zaden en gewassen uitgevonden die bestand zijn tegen verzilting, verdroging, etc.
we leveren materialen, technologieën en kennis.


maar goed, jij vindt voedsel voor een steeds groter wordende wereldbevolking niet belangrijk.

Knap dat je dat uit mijn schrijven haalt, ik stel namelijk nergens dat ik voedsel niet belangrijk vind, alleen dat ik niet zie hoe onze landbouwsector ons gaat helpen in de onderhandelingspositie met de EU bij een Nexit.

Nederland is nu eenmaal geen kenniseconomie van het niveau Zwitserland. Daarvoor is de Nederlandse geest er ook gewoon teveel één van de koopman en de opportunist in plaats van de geest van een intellectueel en een wetenschapper. Dat geeft niet, Nederland heeft daarmee namelijk een prima efficiente handelseconomie weten op te bouwen, maar wel een die heel afhankelijk is van het buitenland en dan met name van de landen om ons heen. Daarom hebben wij een andere positie dan Zwitserland (of Noorwegen dat nog wel even op de olievoorraad kan teren). Wij kunnen ons een Nexit simpelweg niet permitteren.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
27-09-2020 18:55
Knap dat je dat uit mijn schrijven haalt, ik stel namelijk nergens dat ik voedsel niet belangrijk vind, alleen dat ik niet zie hoe onze landbouwsector ons gaat helpen in de onderhandelingspositie met de EU bij een Nexit.

Nederland is nu eenmaal geen kenniseconomie van het niveau Zwitserland. Daarvoor is de Nederlandse geest er ook gewoon teveel een van de koopman en de opportunist in plaats van de geest van een intellectueel en een wetenschapper. Dat geeft niet, Nederland heeft daarmee namelijk een prima efficiente handelseconomie weten op te bouwen, maar wel een die heel afhankelijk is van het buitenland en dan met name van de landen om ons heen. Daarom hebben wij een andere positie dan Zwitserland (of Noorwegen dat nog wel even op de olievoorraad kan teren). Wij kunnen ons een Nexit simpelweg niet permitteren.
In welk opzicht is een Nexit dan zo slecht voor de handel? Je kunt toch prima handelsovereenkomsten sluiten zonder een EU en zonder verlies van je soevereiniteit? Die achteruitgang van handel wordt altijd geroepen door EU-voorstanders, maar nergens zijn daar concrete cijfers over te vinden. Net zoals altijd beweert wordt dat het koningshuiis zo belangrijk is voor de handel. Dat is ook nooit onderbouwd met cijfers. Goede produkten verkoop je echt wel aan het buitenland, ook zonder EU of koning. China zit niet in de EU en heeft geen koningshuis, toch importeren we enorm veel uit China.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven